Hop til indhold

Lydfølsom efter smerteperiode?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Johna har altid været supernervefast, nøjagtig ligesom Karla. Du kan skyde kanonslag af, tænde en gravko osv ved siden af de to uden at de rokker et øre...

 

jeg har dog observeret, at Johna har reageret lidt mere på lyde i det sidste halve års tid, hvor hun har været på smertestillende piller on / off.

 

Lige pt er hendes dårlige skulder dog godt behandlet via smertestillende og massage, og hun er i superhumør. Leger med de andre og bevæger sig meget mere end hun har i lang tid.

 

desværre er lydfølsomheden blevet værre? Aftenens tordenvejr endte med at jeg sad med en rystende hund på skødet og meget højt musik for at overdøve bragene. Musikken spiller stadig, men rumlen fra tordnen er så svag nu, at hun har lagt sig til at sove...

Men hun var godt nok ked af det, da det var værst. På trods af, at de to andre ikke reagerede overhovedet.

 

nogen der har oplevet noget lignende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Ayo er blevet meget lydfølsom efter hendes lange periode med kraftig smerter/irritation i poterne pga allergi. Hun er ligeglad med torden, fyrværkeri og den slags - men en karabinhage der rammer klinkerne, en skål der sættes på gulvet, nøgler der rasler osv osv. kan hun absolut ikke lide mere. Og det har aldrig været et problem før. Hun har ingen dårlige oplevelser med de ting hun ikke kan lide - men det kom efter en lang periode med de allergiudbrud, inden vi fandt ud af hvad der var galt, da hendes symptomer var lidt spøjse ifht allergi.

 

Ayo ryster dog ikke, men ørene er tilbage og hun kniber øjnene sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok mærkeligt synes jeg. Men ingen tvivl om, at hun var virkelig bange. Rystede som et espeløv, ørerne helt bagud og gispede i stress... Er det mon muligt at træne tilbage til som det var? Eller må jeg bare acceptere det og håbe at det ikke eskalerer?

 

Jeg husker en hund fra min barndom, som startede som angst for fyrværkeri, så tordenvejr og tilsidst var den bange bare det regnede og blæste, i forventning om torden. Så er det godt nok skidt at bo i danmark som hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok mærkeligt synes jeg. Men ingen tvivl om, at hun var virkelig bange. Rystede som et espeløv, ørerne helt bagud og gispede i stress... Er det mon muligt at træne tilbage til som det var? Eller må jeg bare acceptere det og håbe at det ikke eskalerer?

 

Jeg husker en hund fra min barndom, som startede som angst for fyrværkeri, så tordenvejr og tilsidst var den bange bare det regnede og blæste, i forventning om torden. Så er det godt nok skidt at bo i danmark som hund!

Altså med Ayo er det ikke eskaleret. Nogle ting er tilmed blevet lidt bedre igen, mens andre ting er uændret. Men værre er der (heldigvis!) ikke noget der er blevet :-)

 

Men træning er jo altid et forsøg værd, det kan jo sagtens være det kan forbedre det - det gør da i hvert fald ikke noget værre, tænker jeg ikke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja , nu har jeg selv lige prøvet Hvordan fysisk sygdom kan give mindre overskud, så man for eksempel reagerer på lyde

 

Her er der jo nok sket en læring hos Johna. Lyd angst er noget af det der spredes lettest til flere ting, så visse hunde adopterer hurtigt en strategi for lyde, hvor de bliver utrygge

 

Selvfølgelig kan det trænes. Og det er jo nu der skal startes inden nytåret kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bestemt træne det for at hindre at det eskalere og forhåbentlig også at det aftager. Jeg ville både anvende diverse lydcd'er m hhv torden og fyrværkeri, men også træne "aktive" lyde derhjemme fx stablede (øl/sodavands)dåser, hvor der gemt godbidder på og mellem dåserne. Hun er nok ikke bange for sådanne lyde, men det styrker hende at lave sådanne lyde selv og generelt med til at opbygge hendes selvværd. Jeg har selv brugt det i arbejdet med Busters fyrværkeriangst. Det er selvfølgelig vigtigt at du hele tiden arbejder inden for hendes comfort zone. Held og lykke med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også træne det - men ved ikke lige hvordan? og nej har ikke hørt om det før - altså efter en smerteperiode.

 

Jeg kan fint sætte en cd på med fyrværkeri mv. men (kloge eller ej) de ved det kommer fra pc, tv eller radio så er det ikke farligt... men har ikke prøvet sådan lige pludselig fra telefonen :vedikke:

 

Jeg har problemer med fyrværkeri - torden og andet er de ligeglade med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også træne det - men ved ikke lige hvordan? og nej har ikke hørt om det før - altså efter en smerteperiode.

 

Jeg kan fint sætte en cd på med fyrværkeri mv. men (kloge eller ej) de ved det kommer fra pc, tv eller radio så er det ikke farligt... men har ikke prøvet sådan lige pludselig fra telefonen :vedikke:

 

Jeg har problemer med fyrværkeri - torden og andet er de ligeglade med.

 

Jeg har prøvet at afspille torden via computeren idag. Det reagerer hun overhovedet ikke på. Hun er udemærket klar over, at det kommer fra computer / tv osv. Jeg kan tabe gryder, kaste med nøgler, vælte stole uden reaktion heller. Støvsuger og græsslåmaskine kunne hun ikke være mere ligeglad med....

 

hun reagerede da jeg væltede cyklen, men det var vist mere for ikke at blive ramt af den - og de andre flyttede sig også...

 

Hvordan filan træner jeg det så? Toget kører igennem vores lille by og vi går gerne op til den gamle perronbro på vores aftenture og ser og hører det køre forbi. Det reagerer hun heller ikke på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er problemet med torden, det er virkelig ukontrollerbart. Ville træne masser af lyde, også selvom hun ikke er bange for dem/reagerer på dem og så ville jeg forberede mig op til et varslet tordenvejr, hvor du afleder op til og undervejs, således at hun er i en god og afslappet tilstand inden tordenvejret sætter ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

aktiv larm går jeg ud fra betyder at hunden selv skaber lyden? Det tror jeg ikke er så brugbart i det her tilfælde. Hun er jo ikke bange for lyd som sådan - hun er bange for den rumlende torden udenfor... Så ikke nødvendigvis en høj eller pludselig lyd, mere en diffus lyd...

 

Aktiv larm er en øvelse, hvor hunden skaber larmen gradvis - jeg kan godt skrive den ned senere, men er lige på vej ud på job

 

Det der sker, er, at larmen skabes af hunden selv, uden pres, den kan se, hvor lyden kommer fra og endelig generaliseres der også den modsatte vej til de lyde, som en hund er bange for. Når man arbejder med angst, er det ofte en fordel af anvende evnen til at generalisere, fremfor at arbejde direkte med den lyd, der skaber angst, fordi det kan være svært kontrollerbart og have modsatte effekt.

 

Selvom din hund er bange for torden, kan du derfor have gavn af Aktiv larm, som et af tiltagene. Dog skrevet uden jeg har set din hund og naturligvis med det forbehold

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er problemet med torden, det er virkelig ukontrollerbart. Ville træne masser af lyde, også selvom hun ikke er bange for dem/reagerer på dem og så ville jeg forberede mig op til et varslet tordenvejr, hvor du afleder op til og undervejs, således at hun er i en god og afslappet tilstand inden tordenvejret sætter ind.

 

præcis det jeg prøvede at sige - tak :) Det er derfor Aktiv Larm er god også

 

En lille tilføjelse: Hunden skal ikke reagere bange. Du skal arbejde under reaktionstærsklen og bygge på

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover støjvaccinationen, som jeg altid synes er en god ide fordi den giver hunden et lydrepertoire og dermed lyde som den kan sammenligne nye/farlige lyde med og dermed blive roligere, så kan du, næste gang det tordner bruge den lidt fastere vej, nemlig at få hende til at arbejde.

Ved at skrue "bissen" lidt på og give hende signaler til kendte øvelser, tager du fokus far det farlige og de kendte øvelser kan være beroligende i sig selv og så er du på vej til større afslapning.

 

Giver det mening?

 

Din egen holdning skal være "Juhuuuu, nu tordner det SÅ skal vi have det sjovt"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at afspille torden via computeren idag. Det reagerer hun overhovedet ikke på. Hun er udemærket klar over, at det kommer fra computer / tv osv. Jeg kan tabe gryder, kaste med nøgler, vælte stole uden reaktion heller. Støvsuger og græsslåmaskine kunne hun ikke være mere ligeglad med....

 

hun reagerede da jeg væltede cyklen, men det var vist mere for ikke at blive ramt af den - og de andre flyttede sig også...

 

Hvordan filan træner jeg det så? Toget kører igennem vores lille by og vi går gerne op til den gamle perronbro på vores aftenture og ser og hører det køre forbi. Det reagerer hun heller ikke på...

 

Det er akkurat det samme her - jeg prøvede i går at afspille fyrværkeri :-) fra mobilen i haven - mens hundene var ude i indkørslen/bryggers..... men de kom da bare løbende om til mig logrende og synes det var en fed lyd :damn: men jeg tror mht fyrværkeri der kommer nogle lyde når fyrværkeriet bliver tændt som vi ikke kan høre men de kan høre?? Jeg ved det ikke, men det er ikke braget som sådan - jo lidt - men det er det svuusssssssssshhhhhh der lyder når det bliver antændt som mine er mest bange for.

Måske det er noget af det samme med torden?

 

Jeg har rigtig svært ved at lave en general prøve på det - da de simpelthen ved at det kommer fra pc, tv eller radio.

 

Det samme er lidt når manden sidder og spiller pc spil, da kommer der også knald og brag og til tider har han det ret højt! ... men det er jo fra pc, de er ligeglade.

 

En anden ting, hvis manden snakker med datter og bølgerne går lidt højt i telefonen, og hunde kan høre mand er lidt sur, så kan de godt virke trykket over situationen, ikke at de får skæld ud af os, men de kan mærke at mand er "sur" - det bryder de sig ikke om. MEN hvis mand er sur og sidder ved pc og bander og snakker lidt højt til pc - så er de ligeglade, det er altså mærkeligt :hmm:De kan simpelthen føle/høre forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover støjvaccinationen, som jeg altid synes er en god ide fordi den giver hunden et lydrepertoire og dermed lyde som den kan sammenligne nye/farlige lyde med og dermed blive roligere, så kan du, næste gang det tordner bruge den lidt fastere vej, nemlig at få hende til at arbejde.

Ved at skrue "bissen" lidt på og give hende signaler til kendte øvelser, tager du fokus far det farlige og de kendte øvelser kan være beroligende i sig selv og så er du på vej til større afslapning.

 

Giver det mening?

 

Din egen holdning skal være "Juhuuuu, nu tordner det SÅ skal vi have det sjovt"

 

Det giver fin mening, men i det stadie hun var i den anden dag, havde jeg ikke kunnet få hende til at arbejde. Hun var helt væk! Kunne hverken høre eller se eller tage imod signaler eller belønninger. De andre var kolde som kanelis, de sov og jeg tændte musik og lod som om alt var helt tip top, hvilket ikke var specielt svært, da jeg på ingen måde er bange for torden.

 

Jeg har lidt en fornemmelse af, at det egentlig ikke er bragene hun er bange for - jeg tror det må være noget ved trykket i luften måske? For hun begyndte faktisk at være bange inden det begyndte at buldre og hun havde ingen problemer med at være ude mens det lynede... så måske er var det egentlig værst lige før det gik igang, hvis jeg husker tilbage...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver fin mening, men i det stadie hun var i den anden dag, havde jeg ikke kunnet få hende til at arbejde. Hun var helt væk! Kunne hverken høre eller se eller tage imod signaler eller belønninger. De andre var kolde som kanelis, de sov og jeg tændte musik og lod som om alt var helt tip top, hvilket ikke var specielt svært, da jeg på ingen måde er bange for torden.

 

Jeg har lidt en fornemmelse af, at det egentlig ikke er bragene hun er bange for - jeg tror det må være noget ved trykket i luften måske? For hun begyndte faktisk at være bange inden det begyndte at buldre og hun havde ingen problemer med at være ude mens det lynede... så måske er var det egentlig værst lige før det gik igang, hvis jeg husker tilbage...?

 

Så er det der, du skal gribe fat i hende næste gang du har muligheden, altså straks hun begynder at reagere eller bedre endnu, hvis du opdager tordenen før hende.

 

Hvis du ikke kan få hende til at arbejde, må du kunne få hende til at følge dig ved at lægge sele og line på? Som et krav. Som hvis hun SKULLE med dig pga. en overhængende fare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det der, du skal gribe fat i hende næste gang du har muligheden, altså straks hun begynder at reagere eller bedre endnu, hvis du opdager tordenen før hende.

 

Hvis du ikke kan få hende til at arbejde, må du kunne få hende til at følge dig ved at lægge sele og line på? Som et krav. Som hvis hun SKULLE med dig pga. en overhængende fare.

 

følge mig er intet problem, for hun vil jo helst "kravle ind i mig" så hvis jeg flyttede mig, gik hun med. Men jeg tror det var en instinktiv "beskyt mig" refleks, og ikke et spørgsmål om at blive bedt om det... så er ikke helt sikker på, hvordan jeg skal kunne arbejde videre med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila kan også fornemme torden der er på vej

 

Det er jo læring

 

Har Johna været alene hjemme mens der måske har været torden

 

Så du ikke har set første gang hun blev bange

 

Herefter kan hun så have lært hvad torden luften kan betyde

 

Frygten for at blive bange er ofte værre end det man rent faktisk er bange for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila kan også fornemme torden der er på vej

 

Det er jo læring

 

Har Johna været alene hjemme mens der måske har været torden

 

Så du ikke har set første gang hun blev bange

 

Herefter kan hun så have lært hvad torden luften kan betyde

 

Frygten for at blive bange er ofte værre end det man rent faktisk er bange for.

 

det kan sagtens tænkes hun har det. Vi bor ligesom i "et hul" og det tordner langt oftere her, end der hvor vi har boet før. Jeg kan huske en enkelt gang hvor jeg er kommet hjem og hun har været ked af det, men det gik over efter en weekend med hygge og aktivitet....

 

edit. Det har tordnet idag, mens jeg var på arbejde, ihvertfald i Århus, ved jo så ikke om det også tordnede hernede, men hun var glad og fro som altid da jeg kom hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det der er så svært at vide

 

For nogle år siden var Sheila meget utryg ved torden og fyrværkeri

 

Hun hader det stadgig hvis hun er ude, men med meget træning har hun det fint, så længe hun kan ligge i arm indendørs.

 

Jeg var meget opmærksom på torden varsler en overgang og gjorde alt hvad jeg kunne for at de ikke var alene, alternativ kamuflere lyden og aktivere med sjove ting mens det står på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...