Hop til indhold

avlsgodkendelse i sofaen under DKK


Gæst oline
 Share

Recommended Posts

Hold da op jeg troede at DKK var en organisation som gik op i deres avls godkendelse på udstillinger men nej nu kan man få sin hund bedømt hjemme på sofa bordet af godkendt dommer i DKK :confused:har en bekendt som har papilion som har fået alle sine 3 bedømt hjemme hos en godkendt dommer under i nordsjælland,gud jeg troede at man skulle have sin hund på udstilling og få den avls godkendt der men nej ikke i dag åbenbart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart synes jeg egentlig, at det er ret tiltalende, at DKK yder denne service, i stedet for at tvinge folk der ikke har interesse i at spæne rundt i en udstillingsring med deres hund, til at gøre det, bare for at kunne bruge den til avl.

 

Det er formentlig den samme dommer man "risikerer" at løbe ind i alligevel, og der er måske endda bedre tid til at vurdere hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en fremragende idé.

at blande avlsgodkendelse med konkurrence er derimod den dårligste idé nogensinde, for der er alt for mange, der prioriterer deres personlige ambitioner højere end racens velfærd.

 

Men det er vel ok at stille krav til brugsegenskaberne også? I de racer hvor egenskaber betyder noget?

 

Er i øvrigt enig med jer andre! Det giver et meget bedre billede af hundens personlighed og temperament. Det der ellers bedømmes på en udstilling, altså udseende og fremtoning, er vel det samme uanset hvor og hvordan hunden stilles. Og ikke mindst slipper hunden for at blive trukket rundt i en ring i en hal der stinker og tis og lort, og hvor larmen er øredøvende. Win-win!

Link til indlæg
Del på andre sites

I virkeligheden skulle man meget hellere vurdere hundene på noget der ligner mentaltesten, både mht udseende og mentalitet. Man skal se hundene uden line i fri bevægelse hvor de udfolder sig naturlig.

 

Jeg er ikke sikker på at det er nok at de vurderes hjemme i stuen - jo med udseende, men jeg kan nu godt lide at hundene vises på udebane, bare for lige at sikre at de trods alt kan fungere også i "ukendte rammer", men det er jo så mere den mentale side af sagen.

 

Og det er jo så kun en meget lille del af vurderingen frem mod at være egnet til avl. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det må være Raceklub bestemt, om en exteriørdommer kan godkende hunden hjemme. Jeg mener nu, at de racer, hvor bevægelsesmønsteret er væsenlig, bør bedømmes sammen med racefæller, så sammenligning kan vurderes. Og så kan de racer med en vis nervøsitet(som er uønsket) jo nok lettere gå igennem i sofaen over kaffen. Eller en hund, der flaner helt ud, sammen med artfæller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op jeg troede at DKK var en organisation som gik op i deres avls godkendelse på udstillinger men nej nu kan man få sin hund bedømt hjemme på sofa bordet af godkendt dommer i DKK :confused:har en bekendt som har papilion som har fået alle sine 3 bedømt hjemme hos en godkendt dommer under i nordsjælland,gud jeg troede at man skulle have sin hund på udstilling og få den avls godkendt der men nej ikke i dag åbenbart.

 

kan du give et link? Det må jo stå på DKKs hjemmeside, hvis der er noget om det..

 

Det kan jo også være, at din bekendte netop, som du skriver, har fået alle tre "bedømt" hjemme hos en godkendt dommer? Det er jo ikke det samme som at blive avlsgodkendt.. Hvis bekendten kender en dommer, så kan bekendten jo sagtens lade sine hunde blive vurderet af den dommer. Alle kan bedømme en hund. Men en godkendt dommer er selvfølgelig mere kvalificeret..

 

Det lyder bare galt, hvis alle kan få avlsgodkendt deres hunde ved at sludre med en dommer om det hjemme ved hans sofabord..

jeg kan ikke forstå den store begejstring over DKKs nye påfund, hvis det er sandt... I hvert fald vil jeg gerne se, hvad det går ud på...

Skulle det være specielt gavnligt for bedømmelse af en hunds personlighed at man placerer den på sofabordet i et fremmed hjem?

Link til indlæg
Del på andre sites

kan du give et link? Det må jo stå på DKKs hjemmeside, hvis der er noget om det..

 

Det kan jo også være, at din bekendte netop, som du skriver, har fået alle tre "bedømt" hjemme hos en godkendt dommer? Det er jo ikke det samme som at blive avlsgodkendt.. Hvis bekendten kender en dommer, så kan bekendten jo sagtens lade sine hunde blive vurderet af den dommer. Alle kan bedømme en hund. Men en godkendt dommer er selvfølgelig mere kvalificeret..

 

Det lyder bare galt, hvis alle kan få avlsgodkendt deres hunde ved at sludre med en dommer om det hjemme ved hans sofabord..

jeg kan ikke forstå den store begejstring over DKKs nye påfund, hvis det er sandt... I hvert fald vil jeg gerne se, hvad det går ud på...

Skulle det være specielt gavnligt for bedømmelse af en hunds personlighed at man placerer den på sofabordet i et fremmed hjem?

 

Jeg opfatter det sådan, at det er dommeren der komme hjem til ejeren, ikke omvendt?

 

Det bliver nok under alle omstændigheder, ikke på sofabordet for Luffes vedkommende... :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ... Ordet "sofabord" er ikke det væsentligste, men hvor bordet står. Hos dommeren i det her tilfælde, ikke hos ejer af hunden...

Men jeg er ikke totalt skeptisk overfor at man kan komme med sin vurdeling at families eller venners hunde, mens de lige står på dommerens bord.. (sofabord eller ej)

 

Jeg er bare skeptisk overfor at den vurdering efterfølgende vil fremgå af hundens officielle papirer, som erstatning for udstillingsresultater...

 

Det kunne da meget nemt medføre noget kammerateri..

 

Hvis der ikke er krav om udstilling af papillonerne, så er det da fint, hvis ejer af en avlsgodkendt hund, skaffer sig en dommerudtalelse om hunden... Men det er så ikke en del af avlsgodkendelsen...

 

.........men der er så mange "hvisser" i sagen... Det ville afklare noget med et link..

Link til indlæg
Del på andre sites

KimJ:

Ja... Med den danske grammatik, der jo efterhånden er blevet ret mangelfuld, så kan sætningen tolkes på forskellige måder..

Det er et spørgsmål om hvor det manglende komma skal placeres.. Tegnsætning har en vis betydning..

 

Og væsentligst er jo nok, OM det er muligt at få avlsgodkendt en papillon ved at vise den frem for en dommer et (hvilkensomhelst) andet sted end på en udstilling? Det kan være at trådopretter har misforstået noget? Eller er blevet misinformeret? Vi har bare brug for et link...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...