Hop til indhold

Pandelampe..?


korvis
 Share

Recommended Posts

Jeg har godt nok aldrig haft brug for pandelampe før - men med Terkels noget specielle lorte-situation, kombineret med det fact at her er KULsort så snart solen bare tænker på at gå ned, så ville det unægtelig være en god ting at ha'... Jeg har selvfølgelig googlet, men der er jo modeller fra 79 til flere tusinde kroner..! :shock: Så jer der bruger pandelamper - kom med anbefalinger, please!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mantrailerfolket ser ud til at synes denne er en god investering http://www.spejdersport.dk/petzl-tikka-pink.aspx. Jeg bliver lidt nærig når jeg tidligere har købt den til 50 kr i Harald nyborg :lol:

 

http://www.harald-nyborg.dk/p2762/greenfield-pandelampe-7-dioder

 

men ret skal være ret, den holdt heller ikke specielt længe. Men nok mest fordi hundehvalpen fik tænderne i den :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har Harald noget - hvorfor tænkte jeg ikke på det?! :stupid: Men den anden ser sgu også smart ud - lige det med at kunne lave en "bred" og en "fokus"! :5up:

 

Ja, det tænker jeg også er ret fedt. Ogs å kan man vist også nedsætte lysstyrken, hvis man fx skal snakke med nogen, så man ikke blænder dem, synes jeg Merete sagde

Link til indlæg
Del på andre sites

man blænder altid, hvis man lyder folk i øjnene. Du skal se efter mange lumen, ellers dur de ikke.

 

Jeg har sikkert misforstået det. Det skulle ikke undre nogen :mrgreen:

 

men hvad er mange lumen? Den røde har 80. Nogle af de aindssygt dyre har 350. Den helt billige står der ingen lumental på. Men er der en nedre grænse, som man ikke bør gå under?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sikkert misforstået det. Det skulle ikke undre nogen :mrgreen:

 

men hvad er mange lumen? Den røde har 80. Nogle af de aindssygt dyre har 350. Den helt billige står der ingen lumental på. Men er der en nedre grænse, som man ikke bør gå under?

Godt spørgsmål - håber nogen kyndig svarer! :5up:

 

Jeg risikerer vist ikke at blænde andre end Terkel... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sikkert misforstået det. Det skulle ikke undre nogen :mrgreen:

 

men hvad er mange lumen? Den røde har 80. Nogle af de aindssygt dyre har 350. Den helt billige står der ingen lumental på. Men er der en nedre grænse, som man ikke bør gå under?

til at løbe med bruger vi ikke under 150. Og den bruger jeg også til hundenes aftentisning i haven, den er perfekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pandelampe dur ikke hvis man leder efter lorte i græsplænen - det er i hver fald min erfaring. Jeg har en Petzl lampe - men den er ærlig talt bedst når man skal kigge på små sår eller rense sår og lign. på hunden. Udenfor bruger jeg derfor en kraftig stavlygte - sådan en der kan sprede lyset - den er kanon når man leder efter lorte eller pindsvin i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge en billig model. Jeg har selv fundet en unavngiven model i SILVAN, som har den fordel at den, ud over hvid, kan lyse rødt. Rødt lys har den fordel, at det ikke ødelægger ens nattesyn, så man undgår at være totalt blind, hvis man slukker lampen i mørket. Det er en god ide at holde lampen slukket, når der ikke er specielt brug for den. Så virker lyset kraftigere, end hvis den er tændt under hele turen, og øjnene vænner sig til den.

 

M.h.t. Lumen: mere er ikke nødvendigvis bedre. Man bliver ikke populær blandt andre nattevandrere, når man render rundt med noget der ligner fjernlyset fra en bil i panden, og til hundeluftning, er det vel egentlig også nok, at man kan se de nærmeste 5-10 meter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mest brug for at bare se nogenlunde hvor vi går, og for at se om Terkel overhoved sætter sig og skider. Her er jo kulsort, som i viiiiirkelig kulsort, der er jo ikke by-lys i mange kilometers afstand. Jeg skal heller ikke lede efter lorte som sådan, Terkel er jo i snor så jeg ved jo hvor han sætter sig. Hvis jeg altså kan se at han sætter sig. Lige pt. vil jeg også gerne kunne se nogenlunde hvordan lorten ser ud, men forhåbentlig er hans mave snart i orden så jeg ikke behøver at gennemse hver eneste lort...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er Pretzl Tikka jeg har - altså langt fra 150 lumen, og den er ganske udmærket. Når vi er i skoven eller i industrien, er der heller ingen gadelys der kan hjælpe, så mon ikke den ville være ok? Ellers faldt jeg over denne:

 

http://www.batteribyen.dk/sunree-youdo-2-pandelampe-120-lumen-orange

 

Jeg har i øvrigt afprøvet de billige med det store lyshoved. Det er noget værre skrammel at gå med! De falder ned, og sidder generelt ikke godt på hovedet. En anden ulempe ved dem, er den støttestrop der går hen over hovedet. Den er virkelig besværlig at indstille rigtigt så lampen sidder godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er Pretzl Tikka jeg har - altså langt fra 150 lumen, og den er ganske udmærket. Når vi er i skoven eller i industrien, er der heller ingen gadelys der kan hjælpe, så mon ikke den ville være ok? Ellers faldt jeg over denne:

 

http://www.batteribyen.dk/sunree-youdo-2-pandelampe-120-lumen-orange

 

Jeg har i øvrigt afprøvet de billige med det store lyshoved. Det er noget værre skrammel at gå med! De falder ned, og sidder generelt ikke godt på hovedet. En anden ulempe ved dem, er den støttestrop der går hen over hovedet. Den er virkelig besværlig at indstille rigtigt så lampen sidder godt.

 

Tror ikke helt det kan sammenlignes med i byen, selv om der ikke er gadelygter så er der "by-lys". Men tror bare jeg må prøve mig frem.

 

Tænker også at nogle af de helt billige ser ud til at ha' for tunge lamper i forhold til stropperne? Den du linker til ser fin ud, mht. det.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://b-wild.dk/lygter-pandelamper/1880-petzl-tactikka-plus-e89-camo-3342540094932.html?gclid=COWXibn-ucgCFcT3cgod8voEiw

 

Jeg har denne her og er virkelig glad for den.... bruger den ret tit her efterår/vinter - nemlig til at finde lorte og for at samle op især om morgenen :-) det er ikke altid der er gadelys her selvom det er i byen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke helt det kan sammenlignes med i byen, selv om der ikke er gadelygter så er der "by-lys". Men tror bare jeg må prøve mig frem.

 

Tænker også at nogle af de helt billige ser ud til at ha' for tunge lamper i forhold til stropperne? Den du linker til ser fin ud, mht. det.

 

Byen? Nogensinde været i Lisbjerg? Her er sort som tyrens røvhul:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor derude hvor der er total mørkt, og man ikke kan se en skid uden lys! Jeg fik en grønt petzl lampe i julegave for 4 år siden, jeg forguder den! Vi havde sådan en harald-skrald model, magen til lortelampe skal man lede længe efter, og ingen onde ord om onkel harald :)

 

min petzl pandelampe kostede omkring 200 kr, har ikke en dyt forstand på lumen, men bruger dagligt min lampe, og har skiftet batterier i den en eller to gange :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...