Hop til indhold

grå stær hos ung hund - nogen erfaring?


NickiA
 Share

Recommended Posts

En svær beslutning Nicole, jeg håber at en god snak med Claus kan gøre dig mere klar! Jeg føler med dig, krammer herfra!

 

Hvilken skade var det hun har lavet tidligere på året med øjet?

 

Hun fik en ridse på hornhinden i forbindelse med en musejagt. Men har snakket med Susanne om det og hun siger at den eventuelle skade på øjet er kommet før det, og ridsen på hornhinden kan være en konsekvens af at hendes syn begyndte at blive forringet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hun fik en ridse på hornhinden i forbindelse med en musejagt. Men har snakket med Susanne om det og hun siger at den eventuelle skade på øjet er kommet før det, og ridsen på hornhinden kan være en konsekvens af at hendes syn begyndte at blive forringet.

 

Ja man kan jo hverken gøre til eller fra uanset hvad det er kommet af, du nævnte det bare og så var det rart at have hele historien med! God bedring med hende! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har snakket med hende jeg kender med den enøjede hund. Hun har ikke søgt dispensation, da hun fik at vide, at loven ikke gælder for ulykkestilfælde som dette (hendes hund mistede øjet ved mødet med en arrig kat). Ingen har nogensinde sagt noget til hende om det - hun har løbet stævner i et par år - men som hun påpeger, så er de heller ikke sådan nogen der nogensinde vinder, så ingen ikunne få ondt i måsen og lave ballade over det. Tøsen er en eurasier, hun løber i stor klasse og kan selvfølgelig slet ikke være med på tiden op imod border collierne.

 

Selvom jeg gerne ville kunne sige, at det selvfølgelig ikke har noget at sige, at reglerne nu er, som de er, ligegyldigt hvem de rammer, så kan det desværre godt tænkes, at der er et gran af sandhed i, at havde hun nu været en der vandt konstant, at der kunne have været mumlen i krogene om det øje....? Men jeg ved det selvfølgelig ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har snakket med hende jeg kender med den enøjede hund. Hun har ikke søgt dispensation, da hun fik at vide, at loven ikke gælder for ulykkestilfælde som dette (hendes hund mistede øjet ved mødet med en arrig kat). Ingen har nogensinde sagt noget til hende om det - hun har løbet stævner i et par år - men som hun påpeger, så er de heller ikke sådan nogen der nogensinde vinder, så ingen ikunne få ondt i måsen og lave ballade over det. Tøsen er en eurasier, hun løber i stor klasse og kan selvfølgelig slet ikke være med på tiden op imod border collierne.

 

Selvom jeg gerne ville kunne sige, at det selvfølgelig ikke har noget at sige, at reglerne nu er, som de er, ligegyldigt hvem de rammer, så kan det desværre godt tænkes, at der er et gran af sandhed i, at havde hun nu været en der vandt konstant, at der kunne have været mumlen i krogene om det øje....? Men jeg ved det selvfølgelig ikke!

 

Nej okay men tak for at du undersøgte det. Aya bliver jo aldrig en tophund, der har DM chancer osv. men hun klarer sig ganske glimrende til konkurrencer, så jeg ved ikke om det ville være nok til at folk fik ondt i bagdelen. Men vil helt klart undersøge det så jeg i det mindste har mit på det rene lige meget hvad svaret bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undrer mig over at en tå og et øje skulle give problemer med at stille til prøver. I loven står der ører- og halekuperende hunde. Ved dog ikke om der står noget andre steder.

 

§ 11. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om behandling af hunde og katte, herunder regler om indfangning og aflivning af katte.Stk. 2. Hale- eller ørekuperede hunde må ikke udstilles eller på anden måde fremvises med henblik på bedømmelse af hundens ydre, dens brugsegenskaber eller færdigheder. Forbuddet gælder dog ikke for hunde, der er halekuperet i overensstemmelse med de regler, der er fastsat i medfør af § 14, stk. 3, 2. pkt.

Stk. 3. Miljø- og fødevareministeren kan i ganske særlige tilfælde meddele undtagelse fra bestemmelsen i stk. 2.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så var vi forbi Århus dyrehospital i går. For at tjekket Ayas øje hos Claus Bundgaard, og igen er det bare så fedt når man står i et dilemma som hundeejer, at føle at man har bund professionelle og reelle folk til at guide en.

Fandt vi så en løsning på problemet. Egentlig ikke. Der er stadig intet at se på Ayas højre øje, men det grå stær, i det venstre øje er under udvikling. Så før eller siden vil hun blive helt blind på det. Dog vil dyrlægen gerne have at vi giver det et halvt år, for at se hvordan stæren udvikler sig, da det ikke ser ud til at være galoperende grå stær, som først vurderet. Så medmindre hun begynder at virke generet at sit manglende syn, eller at der er tydelige synlige forandringer på øjet, er hele sagen sat på bero indtil sommer. Det er lidt en både og følelse, da jeg jo egentlig skal acceptere at jeg kommer til at gå i uvidenhed, omkring hvad hendes fremtid er. Men på den anden side, så er det dejligt at der ikke er det samme stress på for at tage en beslutning. Og så fik det lille hundemonster, bare så meget ros, fordi hun tog alt det øjnepilleri i stiv pote... Hun er bare sej!!! :mrgreen:smile

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det er da positivt!

Vi ved jo aldrig hvad fremtiden bringer. Ikke for nogen af os. :vedikke:

 

Lige nu er Aya ikke lige ved at blive blind. Det bliver hun måske engang. Men hunde kan fint trives med kun at kunne se med det ene øje. Ja, endda med at være blinde, når bare det kommer lidt efter lidt.. .

 

Vi ved det jo fra mennesker: når man ikke kan se, så skærpes de andre sanser.

Og synet er menneskers vigtigste sans.

 

Synet er altså kun hundens tredie-vigtigste sans. Både lugtesans og hørelse er vigtigere.

Og hun er så sej, så hun sagtens kan klare de ændringer som måske er på vej:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at der kom en slags afklaring omkring Ayas øjne :-)

 

Det lyder jo lidt ligesom det min Charlie har. Det har til nu udviklet sig meget langsomt og han er jo 11 år nu. Han har stadig syn på det højre øje - bare ikke så godt tæt på. Tilgengæld har hans hørelse og lugtesans så udviklet sig markant og der er han næsten hurtigere end de andre to på nogle plan.

Desuden lærer man som hunde ejer at takle det hen af vejen og med tiden tænker man mindre på det - men tager automatisk de forholdsregler som skal til for at give den bedste støtte til sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres kommentarer, ja det er super positivt, at udviklingen ikke går så hurtigt som vi først frygtede. Jeg må indrømme at jeg faktisk lige skulle vænne mig til det fordi jeg de sidste 14 dage har prøvet at mental forberede mig til at hun skulle opereres, og nu skal jeg lige vænne mig til at det skal udskydes. Jeg skal nok forvente en operation i fremtiden, men lige nu kan vi trække vejret lidt.

Jeg er især ops på hende i forhold til at vi løber agility, tænker det er der de største udfordringer vil komme i forbindelse med at synet vil blive dårligere. Hendes stær sidder ikke klassisk midt på øjet, men er samlet forskellige steder, så hun har nogenlunde syn på nogle dele af øjet og meget sløret syn på andre. Det vil dog sprede sig til hele øjet over tid. Men det er da godt at vide at der er lidt syn endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske var det værd at overveje enten hunderally eller dogdancing (HTM)?

 

Det er måske nemmere at starte skiftet nu, end at vente til hun bliver hæmmet af det nedsatte syn...

 

Planen er at begynde med rally næste år. Vi er stille og roligt gået i gang med forskellige øvelser. Men det er ikke planen at stoppe med agility. Jeg er så heldig at jeg har en træner hvis gamle agilityhund kun havde et øje, så får god hjælp der. Skulle det mod forventning blive for stor en udfordring for hende, så stopper vi selvfølgelig, men det regner jeg ikke med sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...