Hop til indhold

Empowerment i træningen


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Er der nogle herinde, der har dette som fokuspunkt i arbejdet med jeres hunde?

Hvis ja - hvorfor?

Hvordan kommer det til udtryk?

Er der specielle øvelser, metoder osv som I anvender for at sikre jer empowerment?

 

Jeg synes det et er meget spændende emne, som jeg selv arbejder med, så jeg vil gerne høre hvordan andre anvender det i deres træning, gerne med eksempler på øvelser, som fremmer empowerment

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to hundeveninder, som jeg snakkede med dette emne om forleden. De oplever, at deres hund bliver for initiativrig og lidt en bølle - de mener det skyldes denne træningsform... jeg må erkende, at Aslan er blevet meget frækkere - men for mig er det et sundhedstegn, og sådan han er, når han tør være sig selv. Hvad mener andre om dette?

 

Jeg anvender KLIK konceptet hovedsageligt til min træning af empowerment og så arbejder jeg i dagligdagen med det som fokus dvs i det små også.

Jeg vil hellere have en lidt fræk hund end den meget tøvende utrygge hund jeg havde før. Men de kan have ret i, at det kan være en sideeffekt, som kan være udfordrende til tider... men hvad tænker I andre, der træner med initiativ og selvværd i hunden? Synes I det giver problemer i andre sammenhænge hvor hunden er blevet for "frisk og fræk"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu et "fint" begreb i hundetræningen, som jeg formentlig kun kender fordi det er en del af en ledelses metode og teori jeg har lært på "management kurser".

 

Hos jagthundene tror jeg mange betragter det, som sidste og højeste niveau en jagthund kan komme på, hvis den stadig skal være i en vis kontrol.

 

Det er uhyre let at lære hundene - især de stående hunde at blive initiativrige og selvstændige - det er uhyre svært ved samtidig at bevare den kontrol, der også må være på enhver anvendelig jagthund til danske jagtforhold.

 

Derfor tror jeg de fleste kører ret stramt indtil hunden er 3-4 år og har samlet en del erfaring. Herefter forsøger man at lære hundene, at i visse situationer er selvstændigt initiativ og arbejde velkomment - fx. ved udredning af anskydninger - eller for drivende hunde, at gå bagom såten og starter drevet frem mod skytterne osv.

 

Hvordan det trænes? For mit vedkommende, ved at træne stramt efter klassisk brug af hundene og markprøve reglementet - og først når hunden kan dette på ret højt niveau også på praktisk jagt, begynder jeg at træne hundene i mere selvstændige opgaver og initiativ i visse situationer.

 

Vil jeg lære Bonnie at gå 100 m ud og drive en såt/remisse af ned må mig, bliver det en mellemting mellem en dirigering af en lang apport og så skal områdesøget erstattes af et søg efter levende fugle. Det kan dog let føre til en forringelse af begge discipliner :-( Men det er dejligt når den fanger fidusen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Karen Frost fra Hund og Træning fortalte kort om, at metoden var god til hunde , der var let nervøse og sjældent viste tegn på selvstændighed i den forstand, at de selv kunne påvirke en situation. Men hendes foredrag handlede om angst for lyde og fyrværkeri. Og hun kom ikke nærmere ind på denne metode, da det alligevel for de Nytårsangste var for sent at benytte i år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karen Frost fra Hund og Træning fortalte kort om, at metoden var god til hunde , der var let nervøse og sjældent viste tegn på selvstændighed i den forstand, at de selv kunne påvirke en situation. Men hendes foredrag handlede om angst for lyde og fyrværkeri. Og hun kom ikke nærmere ind på denne metode, da det alligevel for de Nytårsangste var for sent at benytte i år.

 

Enig - en generelt følelse af kontrol ville hjælpe sådan en hund der er bange - fordi det smitter til resten af hundens liv/dagligdag, lige som impulskontrol smitter

En måde at arbejde med det direkte i lydfobitræning er Aktiv Larm, hvor hunden selv skaber larmen og belønnes for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu et "fint" begreb i hundetræningen, som jeg formentlig kun kender fordi det er en del af en ledelses metode og teori jeg har lært på "management kurser".

 

Hos jagthundene tror jeg mange betragter det, som sidste og højeste niveau en jagthund kan komme på, hvis den stadig skal være i en vis kontrol.

 

Det er uhyre let at lære hundene - især de stående hunde at blive initiativrige og selvstændige - det er uhyre svært ved samtidig at bevare den kontrol, der også må være på enhver anvendelig jagthund til danske jagtforhold.

 

Derfor tror jeg de fleste kører ret stramt indtil hunden er 3-4 år og har samlet en del erfaring. Herefter forsøger man at lære hundene, at i visse situationer er selvstændigt initiativ og arbejde velkomment - fx. ved udredning af anskydninger - eller for drivende hunde, at gå bagom såten og starter drevet frem mod skytterne osv.

 

Hvordan det trænes? For mit vedkommende, ved at træne stramt efter klassisk brug af hundene og markprøve reglementet - og først når hunden kan dette på ret højt niveau også på praktisk jagt, begynder jeg at træne hundene i mere selvstændige opgaver og initiativ i visse situationer.

 

Vil jeg lære Bonnie at gå 100 m ud og drive en såt/remisse af ned må mig, bliver det en mellemting mellem en dirigering af en lang apport og så skal områdesøget erstattes af et søg efter levende fugle. Det kan dog let føre til en forringelse af begge discipliner :-( Men det er dejligt når den fanger fidusen :-)

 

JA det er et dumt ord... kan vi oversætte det?

 

Det modsatte er disempowerment - som kan medføre den tillærte hjælpeløshed/apati

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi taler ledelse af mennesker tænker jeg:

 

udvikle medarbejdere til:

 

 

  • selvstændig initiativ
  • selvtillid og selværd
  • personlig drive
  • vilje til at træffe beslutninger
  • osv.

 

Kort kan man sige at man skal udvikle medarbejdere til at blive deres egne ledere. Det var meget oppe i Unibank (da vi hed det) i 90'erne, da Thorleif Krarup overtog ledelsen og vi arbejdede os ud af krisen i 1992. Mottoet var: Du kan, du vil og du må!

 

Hvordan det lige præcis ses i relation til hunde, kan jeg være lidt usikker på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi taler ledelse af mennesker tænker jeg:

 

udvikle medarbejdere til:

 

 

  • selvstændig initiativ
  • selvtillid og selværd
  • personlig drive
  • vilje til at træffe beslutninger
  • osv.

 

Kort kan man sige at man skal udvikle medarbejdere til at blive deres egne ledere. Det var meget oppe i Unibank (da vi hed det) i 90'erne, da Thorleif Krarup overtog ledelsen og vi arbejdede os ud af krisen i 1992. Mottoet var: Du kan, du vil og du må!

 

Hvordan det lige præcis ses i relation til hunde, kan jeg være lidt usikker på.

 

Jeg tænker egentlig at dit motto er meget passende også i hundetræningen, i forhold til hvordan jeg forstår begrebet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker egentlig at dit motto er meget passende også i hundetræningen, i forhold til hvordan jeg forstår begrebet.

 

Jo men det er ikke lige det jeg træner Maggie i nu. Hun kan, hun vil, men det er altså ikke alting hun må :-)

 

Hvorimod jeg giver Bonnie mere og mere lov at gøre tingene på hendes egen måde. Ofte finder hun anskudte fasaner, hvor ingen regnede med de kunne være på den måde. Det er noget med erfaring i at lugte en anskudt fugl og så følge sporet. Det kunne se ud som om hun går af hånd, men jeg har lært at hun ofte "har ret"

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du spørger til oplevelses af hvorvidt denne indstilling til træningen kan påvirke hunden negativt, så den kommer lige lovlig frem i skoene med tab af kontrol til følge, tænker jeg at det som al anden træning er en balancegang mellem at give hunden fri til selv at handle og at være "lydig".

 

Det kendetegner den dygtige hundefører at kunne finde denne balance og det er lækkert at se på, når det fungerer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...