Hop til indhold

Hvalpe længe om at spise?


kevinff
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen. Min kæreste og jeg fik vores 2 dejlige hvalpe i går (brødre fra samme kuld). Vi fik en lille smule bosch hvalpe foder med (vi har også selv købt en sæk så vi havde rigelig). I følge posen skal de have Ca 130-140g pr dag pr hund fordelt over 2-3 måltider (vi kører med 2 lige nu). Så langt så godt. De havde ikke fået morgenmad i går da vi hentede dem så de fik selvfølgelig mad med det samme vi kom hjem (70g pr hund) men de var stortset hele dagen om at spise det. De var først færdige med hele deres dagsration omkring 22:30 så vi tænkte jo at det var fordi det hele er så nyt for dem men i dag er de også længe om at spise (en halv skål hver indtil videre). Er det normalt? Er jeg bare for hysterisk? Vi har nogle hvalpe pakker liggende med hills som jeg overvejer at blande lidt i for at se om det er mere tiltalende eller skal vi bare afvente og se med foderet fra kennelen?

 

Håber i kan finde hoved og hale i teksten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare slap af og giv hvalpene foder 2-3 gange dagligt, lad foderet stå en halv time og fjern det så, vent nogle timer og tilbyd igen;) det der står på posen er vejledende og ærlig talt jeg har endnu aldrig oplevet at det har passet med hvad mine hunde har brug for ;)

noget helt andet, er der en speciel grund til at i har købt to hvalpe af samme køn? Det kan være en serdeles dårlig ide, risikoen for at de kommer op at slås når de bliver kønsmodne er meget stor ;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare slap af og giv hvalpene foder 2-3 gange dagligt, lad foderet stå en halv time og fjern det så, vent nogle timer og tilbyd igen;) det der står på posen er vejledende og ærlig talt jeg har endnu aldrig oplevet at det har passet med hvad mine hunde har brug for ;)

noget helt andet, er der en speciel grund til at i har købt to hvalpe af samme køn? Det kan være en serdeles dårlig ide, risikoen for at de kommer op at slås når de bliver kønsmodne er meget stor ;(

Ah så jeg skal bare lade vær med at bekymre mig allerede :D har du nogle råd til hvordan vi får dem til at spise af hver sin skål? Lige nu går de til samme skål nemlig. Opdrætteren havde selv 2 drenge fra et andet kuld og det gik helt fint med dem og vi har også snakket med vores dyrlæge omkring det og han mener heller ikke at der umiddelbart er grund til bekymring. I værste tilfælde må de kastreres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det kunne være en fordel at bløde foderet lidt op? Men det kommer selvfølgelig an på hvad de er vant til.

 

Hvilken race er det? Måske det er for meget mad og de simpelthen er mætte?

De er vant til at spise det tørt og af samme skål :) det er blandingshunde. Overvejer at bløde det op eller simpelthen give dem mad over 3 omgange men så mindre portioner :) de får lidt mindre end det opdrætteren sagde og hvad der står bag på posen (den går efter voksen vægt som ligger et sted mellem 12-14 kg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpene ;-)

 

Ja bare tag den med ro, gør som Alfen skriver 3 gange om dagen og tag det væk efter et stykke tid.

 

Men sørg for de spiser af hver deres skål, så du ved hvad den enkelte hvalp indtager af mad.

 

Jeg har to labber de får hver deres skål, den gamle spiser ikke så hurtigt som den unge, så den ene spiser i køkkenet mens den anden spiser i bryggerset ;-)

 

hvad er de blandinger af ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpene ;-)

 

Ja bare tag den med ro, gør som Alfen skriver 3 gange om dagen og tag det væk efter et stykke tid.

 

Men sørg for de spiser af hver deres skål, så du ved hvad den enkelte hvalp indtager af mad.

 

Jeg har to labber de får hver deres skål, den gamle spiser ikke så hurtigt som den unge, så den ene spiser i køkkenet mens den anden spiser i bryggerset ;-)

 

hvad er de blandinger af ?

Mange tak :) dejligt at høre jeg bare er hysterisk.

Vi fokuserer også mest på at få dem til at spise fra hver deres skål lige i øjeblikket :) går ud fra det er ligegyldigt at skålene er identiske udseende mæssigt? hvalpene er vel det man kalder for "rundkørsler". De er en blanding af dansk/japansk spids, dansk svensk gårdhund og border collie. Vi har set forældrene og faldt pladask for både dem og hvalpene :)

Link til indlæg
Del på andre sites

De må være enormt nuttede at se på. Det kræver faktisk at du lægger billeder ind.:-D

 

Ja ens skåle er fint, bare stil dem lidt fra hinanden og stå selv i mellem, så lærer de hurtigt hvem der skal spise hvor. Hvis i husker at placere dem ens hver gang.

 

Mine to hunde spiser begge i køkkenet, men på hver sin måtte

 

Og så får de en del af deres mad som fælles aktivering i form af søg på græsplænen eller i aktivitet bolde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, sæt jer ned ved hvalpene og ha lidt af foderet klar i hånden til den der spiser hurtigt. Og så træner du lidt små øvelser med den, mens den anden bliver færdig.

 

Når de bliver lidt større kan de lære ikke at gå i hinanden skåle, men lige nu kan i bare bruge situation til lidt god kontakt.

 

Det er helt normalt at lave 3-4 gange om dagen for en hvalp. Det vigtigste er at de er faste i konsistensen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ring til opdrætter og hør hvordan de plejer at spise før de kom til dig. Om de fik noget blandet i foderet? Om det plejer at blive opblødt? I hver sin skål? Osv.

Der er sikkert ting, du helst vil gøre anderledes, men som start er det bedst at rette sig efter "plejer".

 

Opdrætter vil jo garanteret gerne høre hvordan det går med de små.. Og hjælper gerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ring til opdrætter og hør hvordan de plejer at spise før de kom til dig. Om de fik noget blandet i foderet? Om det plejer at blive opblødt? I hver sin skål? Osv.

Der er sikkert ting, du helst vil gøre anderledes, men som start er det bedst at rette sig efter "plejer".

 

Opdrætter vil jo garanteret gerne høre hvordan det går med de små.. Og hjælper gerne.

 

Men det har TS jo skrevet. De plejer at få det tørt af samme skål....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...