Hop til indhold

Labradorhvalp.


HansValentin
 Share

Recommended Posts

Rolig nu... Vi ved jo endnu ikke om der er elevator i bygningen, gør vi? :hmm:

 

Hvis der er, så er en ganske almindelig labrador et glimrende valg.

 

Men bestemt ikke, hvis hunden skal transporteres op og ned af trapperne flere gange daglig..

Og slet ikke, hvis der også er et mindre barn, der også skal hjælpes på trapperne.

 

Selv min spinkle Silke på 27-30 kg ville have været død for længst, hvis hun daglig skulle have gået op og ned af trapperne til 2. Sal.. Både lab og golden har det med at få gigt i relativt ung alder. Ikke noget meget alvorligt, men bestemt ikke noget man går på trapper med.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

PBC, Silke begyndte altså at få gigt da hun var 5.

 

Og jeg ser daglig labradorer på 4-5-6 år, der kun lever fordi de, ligesom Silke, kan gå lige ud af hoveddøren og ud på marken.

Det er jo energiske og aktive hunde, der bruger sig selv og slider sig selv. Man kan sagtens få en 6-7 måneders jagt-labrador-hvalp til at springe begejstret op og ned af trapperne.

Men den får altså et kort og smertefuldt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke anskaffe en lab hvis jeg boede på 2. sal. Man er nød til at tænke fremadrettet. Hvis hunden bliver syg og ikke selv kan gå op/ned af trapperne. Og så er gigt jo ofte velkendt når hunde kommer til års og trappegang er bestemt ikke med til at gøre det hele bedre.

 

Min ældste søn bor i lejlighed hvor det er tilladt at have op to 2 hunde eller katte - jeg ser hver gang jeg er derude hvordan hundene slæbes op og ned af de trapper - og mange derude har store hunde - jeg fatter simpel hen ikke at folk vil være det bekendt overfor hunden - men det er bare min mening.

Håber TS tænker sig godt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sørgeligt hvis det er sandt at visse linjer af Labrador har så ringe konstitution som i beskriver. Men så skal man da overhovedet ikke købe en labrador af disse linjer, men finde en sund race eller sunde Labrador linjer!

 

Dem jeg kender og går på jagt med - og det er mange, mange, mange ville sagtens kunne klare og holde til det jeg beskriver, nemlig at GÅ på trappen, stille og roligt op og ned helt uden problemer - og så kender jeg altså ikke til at mange af disse hunde får gigt og bevægelsesmæssige skavanker i 5-6 års alderen. Havde i sagt 8-10 års alderen, havde jeg været enig.

 

Måske handler det om at købe en Labrador af de rette linjer og sørge for at den er i god kondition og ikke for tyk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sørgeligt hvis det er sandt at visse linjer af Labrador har så ringe konstitution som i beskriver. Men så skal man da overhovedet ikke købe en labrador af disse linjer, men finde en sund race eller sunde Labrador linjer!

 

Dem jeg kender og går på jagt med - og det er mange, mange, mange ville sagtens kunne klare og holde til det jeg beskriver, nemlig at GÅ på trappen, stille og roligt op og ned helt uden problemer - og så kender jeg altså ikke til at mange af disse hunde får gigt og bevægelsesmæssige skavanker i 5-6 års alderen. Havde i sagt 8-10 års alderen, havde jeg været enig.

 

Måske handler det om at købe en Labrador af de rette linjer og sørge for at den er i god kondition og ikke for tyk :-)

Enig

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe går op og ned ad trapper flere gange dagligt hjemme hos os, da der er trapper fra stuen op til køkkenet og soveværelserne og han har endnu ikke problemer med gigt - til trods for løse hofter og sprungne korsbånd. I hvert fald ikke noget, han lader sig genere af. Han er 6½ år nu og en stor hund. Og han smutter vel at mærke op og ned ad de trapper mange gange i løbet af en dag, da han nogle gange søger roen i den anden ende, andre gange spænder efter for at observere os lave frokost eller aftensmad eller hvis vi befinder os i hver vores ende af huset, så skal man jo også nogle gange lige på visit hos de forskellige.

 

Så jeg må indrømme, at jeg overraskes over, at en labrador ikke skulle kune tåle at gå op og ned fra anden sal 4 x dagligt (hvor ofte er det nødvendigt, når man ikke bare kan lukke hunden ud i haven, når den lige skal tisse og ikke absolut skal luftes? Min hund har selskabsblære og kunne sagtens nøjes med 2-3 gange uden at generes)?! Der er selvfølgelig altid risici, men opstår der problemer, så må man tage den derfra, imo?

 

Ja, den bliver nok ikke lige så gammel, som hvis den havde levet i stueplan og derfor ikke ville have problemer med trapper som gammel og gigtplaget med at blive luftet... Men så længe den ellers har haft et godt og langt og givtigt liv, så gør det vel egentlig ikke den store forskel, om den blev 10, 11 eller 12 år. Og da slet ikke, hvis den har levet livet hos en dedikeret familie, som den har været ønsket hos og som har gjort hvad de kan for, at den har fået et godt liv. Hvilket jeg synes det lyder til med denne familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

jeg bor i et to etagers hus, de først 6 måneder bar jeg min hund op og ned af trapperne, - især turen ned af trapperne er slemme for skulderen, det kan man nu godt overleve.

Jeg ville også bekymre mig om når hunden blev ældre, en stor hund på 30-40 kg og lidt skrøbelig er sin sag at slæbe op på 2 sal og den kan jo ikke sove i opgangen.

 

Men det er jo problemet med alle større hunde, så jeg tænker ikke at der noget optimalt valg til 2 sal mm man går ned i beaglestørrelse .

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Grand Danois blev 10 år - 3 år mere end racens gennemsnit. Og hun gik på trapper til 1. sal flere gange dagligt i de 9 år jeg havde hende.

Drop nu trappehysteriet! Det er opfundet af opdrættere, der producerer noget skravl, de ikke kan stå inde for.

Jeg forstår slet ikke at det er noget der kan diskuteres. Det gælder også for blandingshunde og er "opfundet" af dyrlæger, ikke opdrættere.

 

Sakset fra Netdyrelægen:

 

"Man rider ikke på et føl", sådan siger man i hesteverdenen. Og med det menes, at føllet og unghesten "skånes". Hesten skal være udvokset før den belastes med at bære en rytter. Vi skal ikke ride på hundene, men grundtanken er den samme, altså at hunden skal være voksen før man belaster dens krop med anstrengende aktiviteter. Anstrengende aktiviteter er eksempelvis længerevarende løb - eksempelvis ved siden af en cykel eller med på løbeturen, gentagne daglige ture på lange trapper samt andre udfoldelser der belaster hundens krop overdrevent.

 

Sakset fra Dyrlægevagten:

 

Hvis du bor i lejlighed og skal gå på mange trapper hver dag, er det uhensigtsmæssigt at vælge en meget stor og tung race, idet det er belastende for hundens knogler og muskler at gå på trapper, før den er fysisk udviklet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke at det er noget der kan diskuteres. Det gælder også for blandingshunde og er "opfundet" af dyrlæger, ikke opdrættere.

 

Sakset fra Netdyrelægen:

 

"Man rider ikke på et føl", sådan siger man i hesteverdenen. Og med det menes, at føllet og unghesten "skånes". Hesten skal være udvokset før den belastes med at bære en rytter. Vi skal ikke ride på hundene, men grundtanken er den samme, altså at hunden skal være voksen før man belaster dens krop med anstrengende aktiviteter. Anstrengende aktiviteter er eksempelvis længerevarende løb - eksempelvis ved siden af en cykel eller med på løbeturen, gentagne daglige ture på lange trapper samt andre udfoldelser der belaster hundens krop overdrevent.

 

Sakset fra Dyrlægevagten:

 

Hvis du bor i lejlighed og skal gå på mange trapper hver dag, er det uhensigtsmæssigt at vælge en meget stor og tung race, idet det er belastende for hundens knogler og muskler at gå på trapper, før den er fysisk udviklet.

 

 

Det kan diskuteres fordi der er dyrlæger der er meget uenige, nogle dyrlæger mener faktisk at ved at skåne de unge hunde for meget sætter de ikke de rette muskler og dermed giver det skader, gigt mv.

 

Bare fordi nogen skriver noget på nettet undertegnet en dyrlæge er det ikke lig med at være den fulde sandhed :)

jeg kan finde et utal af artikler man ved er decideret forkert omkring f.eks kaniner tilmed underskrevet en faglig person eller organisation, ofte med en dyrlæge i ryggen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også bære en Labrador hvalp op og ned af trapperne i begyndelsen og så stille og roligt lade den gå mere og mere i line på trapperne.

 

Jeg ville holde hvalpen slank og i god form med varieret leg, aktivering og aldrig overgøre dette.

 

Jeg tror hovedparten af de problemer der kan opstå ved at gå på trapper skyldes at hundene får lov at springe op og ned og at mange hvalpe vejer i overkanten af hvad der er godt. Jeg tror så også at for meget - og for "kraftig" fodring af hvalpe kan give for hurtig vækst, men svage led til følge.

 

Men selvfølgelig skal man passe på sin hvalp og unghund, men også sikre passende bevægelse og motion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan diskuteres fordi der er dyrlæger der er meget uenige, nogle dyrlæger mener faktisk at ved at skåne de unge hunde for meget sætter de ikke de rette muskler og dermed giver det skader, gigt mv.

Du kan ikke sætte at skåne for meget op mod at belaste forkert. Jeg gad godt høre den dyrlæge der anbefaler at man går på trapper med sin hvalp for at den skal opbygge muskler.

 

Bare fordi nogen skriver noget på nettet undertegnet en dyrlæge er det ikke lig med at være den fulde sandhed :)

Hvorfor diskuterer vi det?. Det er et spørgsmål om hvad jeg vil tro alle dyrlæger fortæller, er usund motion for hvalpe. Jeg tror simpelthen ikke at du kan finde noget på nettet hvor der står at det er ligegyldigt om hvalpe går på trapper eller ej.

 

jeg kan finde et utal af artikler man ved er decideret forkert omkring f.eks kaniner tilmed underskrevet en faglig person eller organisation, ofte med en dyrlæge i ryggen :)
Nu er jeg ret ligeglad med kaniner, men kan du finde det SKREVET af en DYRLÆGE, at hvalpe godt kan tåle at gå op på 2. sal mange gange dagligt?.
Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke sætte at skåne for meget op mod at belaste forkert. Jeg gad godt høre den dyrlæge der anbefaler at man går på trapper med sin hvalp for at den skal opbygge muskler.

 

 

Hvorfor diskuterer vi det?. Det er et spørgsmål om hvad jeg vil tro alle dyrlæger fortæller, er usund motion for hvalpe. Jeg tror simpelthen ikke at du kan finde noget på nettet hvor der står at det er ligegyldigt om hvalpe går på trapper eller ej.

 

Nu er jeg ret ligeglad med kaniner, men kan du finde det SKREVET af en DYRLÆGE, at hvalpe godt kan tåle at gå op på 2. sal mange gange dagligt?.

 

du spurgte hvorfor man overhovedet havde diskutionen, og det har man fordi at lige så mange dyrlæger der findes findes der erfaringer, viden og holdinger!

 

inden for mennesker har man jo step/trappe træning af gigtpatienter, fordi det sætter muskler!

 

Jeg hørte engang en dyrlæge kårse sig over alle de påbud om at hvalpe kun må gå min så gamle de var, og sagde at aldrig havde han set så mange ungunde med dårlige ben, hans recept var endnu mere bevægelse, endnu mere tæræn så de unghunde kunne sætte muskler, det kunne som regel redde deres liv og led :)

 

alt med måde, men selv kan en hund hole til at bevæge sig op og ned, hvad gør vildhundene der ikke lever i et fladt land som danmark!

Link til indlæg
Del på andre sites

du spurgte hvorfor man overhovedet havde diskutionen, og det har man fordi at lige så mange dyrlæger der findes findes der erfaringer, viden og holdinger!

 

inden for mennesker har man jo step/trappe træning af gigtpatienter, fordi det sætter muskler!

 

Jeg hørte engang en dyrlæge kårse sig over alle de påbud om at hvalpe kun må gå min så gamle de var, og sagde at aldrig havde han set så mange ungunde med dårlige ben, hans recept var endnu mere bevægelse, endnu mere tæræn så de unghunde kunne sætte muskler, det kunne som regel redde deres liv og led :)

 

alt med måde, men selv kan en hund hole til at bevæge sig op og ned, hvad gør vildhundene der ikke lever i et fladt land som danmark!

 

når hvalpen render ned af trapper er det jo trin som er ret høje i forhold til benets længde, derfor får skulderen et stød hver eneste gang og det er jo som regel mange trappetrin- ikke bare 3 eller 4 trin- så der kommer mange stød. Sener og muskler er jo ikke stærke endnu og derfor er det kun fæstningerne der holder sammen .

ude på bakkerne eller en rampe vil overfladen altid være jævnt og mere naturligt/glidende .

 

Jeg tænker bare, hvad enten man mener det er en trossag eller viden, så er det jo en investering i godt hundeliv at man er varsom mens hvalpen stadig udvikler sig og man lader muskler og sener få optimal styrke og kraft på naturlig måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke denne debat ender i at finde en middelvej. Altså at holde tempoet nede på trapper, bære hvalpe den første tid og træne det langsomt op så muskler, sener osv. får en chance for at blive trænet til trappe-gymnastik.

 

Det duer jo ikke at bære hvalpen indtil den er 5 måneder og så fra den ene dag til den anden - sige, nu er den gammel nok, nu kan den tage trappen op og ne 4 gange dagligt. Det er vel som at cykle - helt tosset bare at sige at når den er 2 år må man cykle. Det skal naturligvis komme langsomt.

 

Gør man et ordentligt arbejde med det, tror jeg ikke at en normal, ikke overvægtig Labrador, tager nogen som helst skade af at gå op og ned af trapper til 2. sal 4 gange dagligt, men den skal ikke have lov at springe på trapperne og den skal trænes op til det.

 

Når hunden bliver gammel - 8-10 år og måske har lidt smerter eller gigt, kan man jo bruge en sele med håndtag ovenpå - som i en svømmevest uden opdrift og tage 5-10 kg af den vægt hunden ellers skal bære, så går det også nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

du spurgte hvorfor man overhovedet havde diskutionen, og det har man fordi at lige så mange dyrlæger der findes findes der erfaringer, viden og holdinger!

 

inden for mennesker har man jo step/trappe træning af gigtpatienter, fordi det sætter muskler!

 

Jeg hørte engang en dyrlæge kårse sig over alle de påbud om at hvalpe kun må gå min så gamle de var, og sagde at aldrig havde han set så mange ungunde med dårlige ben, hans recept var endnu mere bevægelse, endnu mere tæræn så de unghunde kunne sætte muskler, det kunne som regel redde deres liv og led :)

 

alt med måde, men selv kan en hund hole til at bevæge sig op og ned, hvad gør vildhundene der ikke lever i et fladt land som danmark!

Du forholder dig ikke til det jeg skriver og svarer ikke på det jeg spørger om, såeh .....:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke denne debat ender i at finde en middelvej. Altså at holde tempoet nede på trapper, bære hvalpe den første tid og træne det langsomt op så muskler, sener osv. får en chance for at blive trænet til trappe-gymnastik.

 

Det duer jo ikke at bære hvalpen indtil den er 5 måneder og så fra den ene dag til den anden - sige, nu er den gammel nok, nu kan den tage trappen op og ne 4 gange dagligt. Det er vel som at cykle - helt tosset bare at sige at når den er 2 år må man cykle. Det skal naturligvis komme langsomt.

 

Gør man et ordentligt arbejde med det, tror jeg ikke at en normal, ikke overvægtig Labrador, tager nogen som helst skade af at gå op og ned af trapper til 2. sal 4 gange dagligt, men den skal ikke have lov at springe på trapperne og den skal trænes op til det.

 

Når hunden bliver gammel - 8-10 år og måske har lidt smerter eller gigt, kan man jo bruge en sele med håndtag ovenpå - som i en svømmevest uden opdrift og tage 5-10 kg af den vægt hunden ellers skal bære, så går det også nok.

 

Det sidste gør jeg med min gamle. Holder i mod i selen. Primært ned, hvor hun har svært ved det

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke sætte at skåne for meget op mod at belaste forkert. Jeg gad godt høre den dyrlæge der anbefaler at man går på trapper med sin hvalp for at den skal opbygge muskler.

 

Ifølge dette studie, så er det kun de tre første måneder det har betydning om hunden går på trapper:

 

"Season of birth being fall or winter, breeder house type being single family house, and daily use of stairs at 3 months of age increased the risk of CHD."

 

Gå til side 64, der står det bedre uddybet, sammen med flere andre interessante ting :-)

 

http://www.knickerbockers.se/upload/Krontveit_PhD_thesis_2012.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

når hvalpen render ned af trapper er det jo trin som er ret høje i forhold til benets længde, derfor får skulderen et stød hver eneste gang og det er jo som regel mange trappetrin- ikke bare 3 eller 4 trin- så der kommer mange stød. Sener og muskler er jo ikke stærke endnu og derfor er det kun fæstningerne der holder sammen .

ude på bakkerne eller en rampe vil overfladen altid være jævnt og mere naturligt/glidende .

 

Jeg tænker bare, hvad enten man mener det er en trossag eller viden, så er det jo en investering i godt hundeliv at man er varsom mens hvalpen stadig udvikler sig og man lader muskler og sener få optimal styrke og kraft på naturlig måde.

 

Meget flot formuleret og helt enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne og læse hvad jeg rent faktisk skriver, :genert::-D
Okay, så gentager jeg lige:

 

Jeg gad godt høre den dyrlæge der anbefaler at man går på trapper med sin hvalp for at den skal opbygge muskler.

 

Jeg tror simpelthen ikke at du kan finde noget på nettet hvor der står at det er ligegyldigt om hvalpe går på trapper eller ej.

 

Nu er jeg ret ligeglad med kaniner, men kan du finde det SKREVET af en DYRLÆGE, at hvalpe godt kan tåle at gå op på 2. sal mange gange dagligt?.

 

.... Hvor har du forholdt dig til det og svaret på det jeg spørger om?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...