Hop til indhold

Farve der går igen?


KimJ
 Share

Recommended Posts

Jeg har ofte undret mig over, at det meget karakteristiske farvemønster min egen hund har, går igen i så utroligt mange, meget forskellige racer (Rottweiler, Doberman, King Charles cavalier, gravhund m.fl.)? Er der nogen der har en forklaring på dette?

 

luffe2014041301.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ofte undret mig over, at det meget karakteristiske farvemønster min egen hund har, går igen i så utroligt mange, meget forskellige racer (Rottweiler, Doberman, King Charles cavalier, gravhund m.fl.)? Er der nogen der har en forklaring på dette?

 

[ATTACH=CONFIG]129837[/ATTACH]

 

Smukke dreng :-D

 

Interessant spørgsmål! Især synes jeg det er sjovt, at uanset hvor meget lyst og mørkt de har, så har allesammen de "ekstra øjne" (prikkerne over øjnene) - gad vide hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene! :-)

 

Hvis jeg har forstået linket i #2 rigtigt, er farvetegningen knyttet til et gen, som åbenbart findes i mange racer, og som kan vise sig, afhængig af en mere eller mindre tilfældig kombination af gener? Det forklarer måske også, at nogle racer udelukkende har denne farve, hvor andre racer kan have flere forskellige farver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Smukke dreng :-D

 

Interessant spørgsmål! Især synes jeg det er sjovt, at uanset hvor meget lyst og mørkt de har, så har allesammen de "ekstra øjne" (prikkerne over øjnene) - gad vide hvorfor?

 

Ikke korrekt, det er ikke alle der altid har prikkerne, de kan have en maske, der gør at prikkerne over øjnene ikke er til at se.

 

Tak for svarene! :-)

 

Hvis jeg har forstået linket i #2 rigtigt, er farvetegningen knyttet til et gen, som åbenbart findes i mange racer, og som kan vise sig, afhængig af en mere eller mindre tilfældig kombination af gener? Det forklarer måske også, at nogle racer udelukkende har denne farve, hvor andre racer kan have flere forskellige farver?

 

Korrekt!

 

Genetik er meget interessant, og virkelig kompleks, i princippet kan man altid regne ud hvilke farver hvalpene vil få, hvis man kender hundens historie genetisk set.

 

F.eks. ved labrador hvis du parrer en sort labrador der er solid black, altså dominerende og ikke bærende af rød/lever, med en brun labrador, vil alle hvalpene blive sorte; Men bærere af brun (rød/lever).

Den mere spændende og interessante parring ville være at tage to hvalpe fra et sådan kuld og parrer; Her har du to sorte, men de er ikke solid, for de bærer brunt. De vil så få 1/4 brune hvalpe, 2/4 sorte hvalpe, der bærer rød/lever, og 1/4 sorte hvalpe der IKKE bærer røde/lever gen. Virkelig interessant, for du vil ikke kunne kende de solid sorte fra dem der bærer brunt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Farvel genetik er sjovt. Læste en bog om det engang fordi jeg ville prøve at kode mig ind på hvad race der kunne være i Sheila

 

Og jeg fandt da ud af at når hun er gul, som er resessiv., så skulle begge forældre som minimum bære gult /rødt. Hendes mor var en sort lab. Det umuliggør en almindelig schæfer som far. Da det ville give sorte eller sort /brune hvalpe

 

En hvid schæfer kunne der derimod godt være. Og ligeledes en blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det bare er fordi det slører hovedets form, og dermed virker camouflerende? Det er faktisk ikke ligefrem en vellignende efterligning af et øje.

 

Der er masser af eksempler på dyr med "ekstra øjne", og der er beskrevet flere funktioner.

 

"Øjne" der er konstant synlige, har ofte den funktion, at de skal vildlede en angriber, som ofte angriber netop øjet, fordi det er åbenlyst sårbart. Derfor er de falske øjne som regel placeret et sted som ikke har så stor konsekvens for ejeren, typisk ved halen. Det har også den virkning, at bæreren bevæger sig i den modsatte retning af hvad "øjet" indikerer ved flugt.

 

Derimod har "øjne" der kun vises når ejeren selv ønsker det (typisk insekter), til formål at forskrække et rovdyr, som pludselig konfronteres med et dyr der er væsentligt større end først antaget, og som stirrer lige på angriberen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...