Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

Det er sjovt så vildt forskellige de kan være også indenfor samme race. Her er det jo Leah der er den forsigtige, mens Scoop bare brager derudaf.

 

Jeg tror egentlig også det er derfor det har taget lidt længe at lære ham slalom, for det tvinger ham jo til at sætte farten ned. :lol:

 

Godt nok er Iso og Terkel af helt forskellige linjer/typer/køn - men alligevel..! Det er sgu fascinerende. Og jeg er meget spændt på at se netop sådan noget som slalomindlæringen, om det bli'r helt forskelligt fra Iso, eller hvordan!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med Frostie, var hun også vildt forskellig fra Iso?

Frostie var mere som Iso end som Terkel. Men Frostie var virkelig hård som flint... Der er Iso alligevel lidt mere "håndterbar". Frostie var også pænt stor, så på den måde havde man liiiidt mere tid at gøre med, end med Iso som vender på en halv femøre og slingrer sig som en lille orm. Iso er også betydeligt bedre (grund)trænet end Frostie var. Jeg havde ikke noget sted at træne med Frosite før hun var pænt voksen, så hun havde jo rigtig mange uvaner, som var svære at træne væk. Plus at jeg trængte til en helt anden måde at handle på, end jeg havde haft fra Daiwa som jo var en lille hund. Og det fik jeg først hjælp til da Frostie var omkring de 5 år, tror jeg nok..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men igen, det kommer jo så meget an på hvad man skal bruge hundene til... Hvis man skal skære det sådan meget groft ud, så er Iso den perfekte agilityhund, Frostie ville ha' været en supergod LP-hund, og Terkel er (selvfølgelig) den fødte hyrdehund. Alle 3 kan godt bruges til det hele - men hvilken hund der er nemmest at gøre til det ene eller det andet, og hvilken der passer til én selv indenfor den givne aktivitet..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkels liv som agilityhund er virkelig startet nu! :mrgreen: Vi har trænet både i går og i dag, på vores lektier! Eller ja, vi har ikke trænet tunnel... Jeg har en tunnel, men den står i agilityhaven, som ikke er indhegnet. Og deeeet tror jeg ikke lige vi skal endnu... :lol: Kunne selvfølgelig slæbe den over i menneskehaven, men det virker bare ret uoverskueligt. Og så render Terkel jo i haven, og jeg vil ikke risikere at han pisser på den... Sååeehh, jeg må vist bare hegne agilityhaven ind, tror jeg? Har noget løst trådhegn og flytbare pinde, så jeg kunne jo godt hegne det sådan lidt midlertidigt ind... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu med midlertidigt (kun ud mod vejen...) indhegnet agilityhave - og tunneltrænet hvalp! :5up:

 

Terkel er godt nok anderledes end mine gamle. Han synes tunnellen er lidt underlig, og skal viiiirkelig guides ind i den. Iso tror jeg at jeg viste tunnellen én gang - så fes hun igennem den. Men hun er jo også endt som tunnelgalning, og det gør ikke spor hvis Terkel ikke bli'r sådan!!! :lol: Men jeg tror godt nok der skal trænes fart og fremadsendelse med ham, det er ellers noget både Iso og Frostie har været født med, så det bli'r noget nyt for mig. Og jeg har dermed ikke den store erfaring med det, på egen krop... Han kan godt løbe stærkt, og racer f.eks. rigtig fint efter sit legetøj. Næste gang vi skal ha' undervisning bli'r det bl.a. en springtekniks-fremadsendelse (babymodel, selvfølgelig), det bli'r lidt spændende at se hvad han siger til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min træner bruger channel metoden, så det er den eneste jeg har erfaring med.

 

Og jeg fik da lige bevis for, at det virker. For lidt siden gik jeg ud for lige at øve 6 pinde med Scoop. Vi varmede lidt op, tog et par spring, og så gik jeg over for at dele slalomen op, men sørme om han ikke rendte forbi mig og tog alle 12 pinde!

Så bad jeg ham om at gøre det igen med mig på den anden side - no problemo!!

 

Han er muligvis ikke helt så blank som jeg nogen gange beskylder ham for. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Archie brugte jeg buer. Det gik hurtigt og let. Startede da han var 16 måneder.

Jeg brugte måske en lidt for tydelig fejlmarkør en overgang, der har taget lidt af farten, efter buerne er kommet af.

Så vil nok træne lidt med buer igen hen over sommeren for at styrke hans selvtillid. Og støtte en korrekt slalom verbalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Archie brugte jeg buer. Det gik hurtigt og let. Startede da han var 16 måneder.

Jeg brugte måske en lidt for tydelig fejlmarkør en overgang, der har taget lidt af farten, efter buerne er kommet af.

Så vil nok træne lidt med buer igen hen over sommeren for at styrke hans selvtillid. Og støtte en korrekt slalom verbalt.

 

Er jeg den eneste der har erfaring med at buerne virker rigtigt godt for hyrdehunde og typer af hunde der hurtigt laver mønstre / kæder? Men ikke specielt godt for fx terriertyper o.logn hunde, som fatter hat af forhindringen når buerne bliver pillet af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er værd at se på hvordan hunden fungerer stressmæssigt. For Calle har det været ret vigtigt at han lærte hvad formålet var med den slalom, så det ikke bare blev at hjerne derudaf... Vi skal helt klart arbejde meget mere med slalom og få den ind som en del af banen... Men nu kontra da han første gang blev introduceret for buerne er der en forskel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der har erfaring med at buerne virker rigtigt godt for hyrdehunde og typer af hunde der hurtigt laver mønstre / kæder? Men ikke specielt godt for fx terriertyper o.logn hunde, som fatter hat af forhindringen når buerne bliver pillet af?

 

På mine hold var det største problem at kursisterne ikke gad købe buer selv, så vi gik fra det igen... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der har erfaring med at buerne virker rigtigt godt for hyrdehunde og typer af hunde der hurtigt laver mønstre / kæder? Men ikke specielt godt for fx terriertyper o.logn hunde, som fatter hat af forhindringen når buerne bliver pillet af?

Det tror jeg du har ret i.

Archie fangede lynhurtigt slalom ved hjælp af buer.

Han lærte bevægelses mønstret lynhurtigt. Der skulle blot trænes vigtigheden af at han laver sit arbejde færdigt imens jeg bevæger mig væk.

Buster fattede hat når buerne kom af. Også hvis man kun fjernede få buer.

Til ham var alle metoden den bedste. Og så bare terpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der har erfaring med at buerne virker rigtigt godt for hyrdehunde og typer af hunde der hurtigt laver mønstre / kæder? Men ikke specielt godt for fx terriertyper o.logn hunde, som fatter hat af forhindringen når buerne bliver pillet af?

Se det er jo lige det! Taz er jo crazy, uhyggelig lærenem, så overvejede en kort overgang buer (da alle andre for tiden bruger det, men var i tvivl mht indgange), men ville gerne pga indgange bruge 2x2. Men Taz larmer jo som en sindssyg og vil ikke have sure naboer (og så ved jeg ikke om jeg selv er klog nok til at indlære ham det den vej), så havde faktisk som udgangspunkt tænkt allé var bedst (mindst larm)....

 

Tror at jeg tænker for meget over det suk altså....

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Lemon skal lære slalom, bliver det med 2x2, da jeg har gode erfaringer med den metode.

 

Er jeg den eneste der har erfaring med at buerne virker rigtigt godt for hyrdehunde og typer af hunde der hurtigt laver mønstre / kæder? Men ikke specielt godt for fx terriertyper o.logn hunde, som fatter hat af forhindringen når buerne bliver pillet af?

 

Vi bruger det i indlæringen på holdene i DAF, og jeg synes mere, at det afhænger af føreren, end af typen af hund. Hunde med førere, der ikke kan lade være med at lokke deres hunde igennem buerne eller give meget tydelig hjælp med deres kropssprog, har sværere ved det, mens de fleste af de hunde, der får lov til at arbejde mere selvstændigt under indlæringen, fanger det hurtigere. Også terriers o.l. Det er i hvert fald min erfaring, jeg har ikke observeret nogle raceforskelle. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold nu op hvor har vi været på et givtigt kursus. Nogle ting kørte bare, og så lige pludselig så stod hovedet af, så vi havde meget fokus på hvad kunne vi gøre for at undgå de situationer. Der er så mange ting at arbejde på og jeg bliver mere og mere overbevist om at han skal have lov til at være agilityhund. Det vi bare lige skal blive enige om, det er at det er mig der bestemmer... Og at der ingen grund er til at han begynder at jage med mig(for det går lige en tand for voldsomt for sig)

 

Lige nu har jeg hamrende ondt i rumpen... Er vist ikke helt vant til at løbe to dage i træk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso og jeg har været til træning i aften. Vores hold er slået sammen med et andet hold, hvor der desværre er nogle hunde der ikke er heeeeelt sikre i at bli' på sin egen banehalvdel. Det gør så at jeg f.eks. ikke trænede på den selvtræningssektion der stod opstillet i aften. Jeg skal bare ikke risikere at Iso får en anden hund i hovedet på banen, så æder hun den sgu! Så vi fik kun løbet to gange, selv om vi trænede ekstra længe i aften, ca. to timer... Der er også en anden tæve på mit hold som har det virkelig stramt med andre hunde, de har endda skiftet fra det andet hold fordi der var problemer med løse hunde og hunde der ikke kunne bli' på sin halvdel, så er det jo lidt ærgerligt at netop de to hold alligevel ender med at bli' slået sammen. Eller ja, slået sammen er de ikke, men vi kommer at dele træningstid. I og for sig er det en god idé, for begge hold er så pas små at det er et problem at få baner stillet op, så på den måde er det jo godt. Men det er ærgerligt at man skal gå og være usikker på om de andre nu bli'r hos sig selv, eller om der pludselig kommer en fremmed hund løbende...

 

Iso kørte virkelig op før vi kom på banen i dag, og så slår hun hjernen lidt fra. Så det første vi løb var noget rod. Men da hun havde fået løbet lidt krudt af gik det ok. Den anden bane vi var på var viiiirkelig svær for en Iso-hund med mig som fører, men fandeme om ikke vi nakkede den til sidst! :5up: Det er bare så fedt at jeg kan mærke at jeg begynder at bruge de ting vi lærer hos Ann-Britt, og så får jeg faktisk løst problemerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville være rart med et hegn imellem! Ikke for at det skal kunne holde en hund, men bare så de ser at der altså er en "grænse". Hundene på det her hold er bare unge og pjattede, men til udendørstræningen har vi én (stor!) hund som decideret går efter border collierne, den stikker simpelthen af og jagter dem, den vil simpelthen nakke dem. Det er virkelig ubehageligt, og nu er vi en 3-4 stykker på holdet der har sagt at vi simpelthen ikke løber medens den er på banen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...