Hop til indhold

Min hund VIL bestemme vejen ellers nægter han at flytte sig en cm?!


Prusselusken
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne spørge jer til råds. Vi har en dejlig corgi cardigan på 4 år. Vi har fået ham som omplaceringhund og har haft ham i over et halvt år. Der var ikke rigtig nogle problemer i forhold til omplaceringen.

Arvid er en meget glad og hyggelig fætter :-) Han kan godt lide at være med alle steder man går. Han kan lide at lege med andre hunde mv. Arvid trækker dog meget i snoren og er altid meget ivrig, læs: trækker meget, for at komme hen og snakke med de andre hunde vi møder på turen. Herudover kan man sige han har en meget selektiv hørelse.

Nu har han så ændret sin adfærd når vi er på gåture. Arvid er begyndt at ville bestemme vejen på gåturen, får han ikke sin vilje sætter han begge ben i og står og kigger meget tvært på en - og nægter at flytte sig.

Det var meget charmerende i starten, og ja, selvfølgelig har han også noget at skulle have sagt, men det er næsten på hver tur og det duer bare ikke at han ikke vil lystre. Har I nogensinde prøvet dette eller har råd til hvad jeg bør gøre?:)

Jeg har forsøgt med opmundtringssnak, godbidder, ja sågar trukket i ham, men ligemeget hjælper det. Når han først har bestemt sig for han ikke vil gå videre, så står han stille. Og jeg forstår ikke rigtig hvorfor han reagerer sådan?

:confused::confused::confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej. Det lyder lidt som om han tror han bestemmer retningslinierne. Jeg vil mene, at mild tvang kombineret med ros og godbidder er en løsning. Dvs. du hvergang han stritter imod irettesætter ham og giver ham kommando om, at følge med videre samtidig med du leder ham frem med linen. Når han så følger med, roser du og giver ham godbid. Han lyder som en stædig lille rad så du er nødt til, at være mere stædig! Er det din første hund og hvordan fungerede han i sit gamle hjem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker hunden nok i det hele taget trænger til at træne lidt lydighed og kontakt med sin ejer :-)

 

I forhold til dit spørgsmål:

Jeg ville nok anskaffe mig en sele til hunden, hvis den ikke allerede har en. Kan anbefale dem der hedder "K" sele.

Der vil nok være tidspunkter hvor du er nød til at trække hunden, for at få den til at lystre, og her tænker jeg det

en fordel, det ikke er i halsen på hunden. K seler har som regel både mulighed for at sætte snoren fast på ryggen,

så vel som foran på hundens bryst. I hans tilfælde, sæt den på ryggen, så du kan anvende snoren til at 'vejlede'

ham op.

 

Begynd at brug en kommando "Stå" eller noget der giver mening for dig, sørg for at bruge den SAMME kommando

hvergang. Når du har ham oppe at stå, så beløn ham med noget du ved han kan lide sammen med ros.

Vigtigt, at ros og godbid sker inden for 2-3 sekunder efter du har rejst ham, så ikke noget med at rode i lommer

efter godbidden. Den skal være let tilgængelig eller allerede være i hånden, klar til brug.

 

 

I forhold til at trække i snoren:

Når han trækker i snoren, så afgiv et "nej." eller et "gå pænt." hvis det passer dig bedre, gå to-tre mindre skridt baglæns,

hvor hunden bliver ført med. igen, sørg for at bruge den samme kommando og handling HVER GANG, hver eneste gang.

særligt når det drejers sig om en voksen hund, der skal af-lærer en vane handling den er sluppet afsted med mange gange.

 

på denne måde lære hunden at han aldrig kommer hurtigere frem, ved at trække i snoren. En 4 år gammel hund

der har denne vane, vil tage sin tid at få aflært de vaner han har tillagt sig, så hav toldmodigehed.... massere af det.

desto flere gange en hund har "succes" med en handling, det svære bliver det at af-lærer samme handling.

 

 

På sidelinjen:

Personligt, er min holdning at hunden IKKE har noget at skulle have sagt når den går i snor. Det er MIG, dens "Alfa"

der bestemmer hvilken vej vi går, hvor hurtigt eller langsomt.

 

Det er selvfølgelig et personligt valg du må gøre dig....

 

Vær altid opmærksom på at din hund reagere på din entusiasme, altså når noget lykkedes... så overdriv endelig din glæde,

ros og opmærksomhed til hunden... et "dygtig" med følgende roligt klap på hovedet... fortæller ikke en hund at du er

super glad.

 

men lader du hunden bestemme, må du også acceptere at den ikke altid vil det samme som dig, og så kan du ikke forlange

af den, at fordi du lige nu gerne vil "Den her vej->" så skal den følge med, når den ellers kan "bestemme" resten af tiden.

så gør op med dig selv hvad du vil.

 

Videre ville jeg nok anbefale dig at starte på det ene eller andet hundetræning... enten ved en af kennelklubberne eller DCH.

Her vil du have adgang til både adfærds kyndige rådgivere, som en del at tilknytning til klubben og en hundetræner....

altså fag folk der møder og ser din hund... og kan give dig råd i forhold til hvad de ser og oplever.

(som regel er det dig der skal trænes i at træne din hund..... :-) ) og det vil til en hver tid blive mere kyndig rådgivning

en du kan finde på noget forum.. da vi her, hverken ser din hund, dit kropssprog sammen med hunden, tone føring eller

i det hele taget jeres samspil... så svarene her er i bund og grund baseret på gisninger og forstillinger skabt af det du har skrevet,

som det jeg har skrevet som svar her.

 

:-)

 

Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med din hund frem ad rettet, uanset hvilken vej du vælger at tage med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker hunden nok i det hele taget trænger til at træne lidt lydighed og kontakt med sin ejer :-)

 

I forhold til dit spørgsmål:

Jeg ville nok anskaffe mig en sele til hunden, hvis den ikke allerede har en. Kan anbefale dem der hedder "K" sele.

Der vil nok være tidspunkter hvor du er nød til at trække hunden, for at få den til at lystre, og her tænker jeg det

en fordel, det ikke er i halsen på hunden. K seler har som regel både mulighed for at sætte snoren fast på ryggen,

så vel som foran på hundens bryst. I hans tilfælde, sæt den på ryggen, så du kan anvende snoren til at 'vejlede'

ham op.

 

Begynd at brug en kommando "Stå" eller noget der giver mening for dig, sørg for at bruge den SAMME kommando

hvergang. Når du har ham oppe at stå, så beløn ham med noget du ved han kan lide sammen med ros.

Vigtigt, at ros og godbid sker inden for 2-3 sekunder efter du har rejst ham, så ikke noget med at rode i lommer

efter godbidden. Den skal være let tilgængelig eller allerede være i hånden, klar til brug.

 

 

I forhold til at trække i snoren:

Når han trækker i snoren, så afgiv et "nej." eller et "gå pænt." hvis det passer dig bedre, gå to-tre mindre skridt baglæns,

hvor hunden bliver ført med. igen, sørg for at bruge den samme kommando og handling HVER GANG, hver eneste gang.

særligt når det drejers sig om en voksen hund, der skal af-lærer en vane handling den er sluppet afsted med mange gange.

 

på denne måde lære hunden at han aldrig kommer hurtigere frem, ved at trække i snoren. En 4 år gammel hund

der har denne vane, vil tage sin tid at få aflært de vaner han har tillagt sig, så hav toldmodigehed.... massere af det.

desto flere gange en hund har "succes" med en handling, det svære bliver det at af-lærer samme handling.

 

 

På sidelinjen:

Personligt, er min holdning at hunden IKKE har noget at skulle have sagt når den går i snor. Det er MIG, dens "Alfa"

der bestemmer hvilken vej vi går, hvor hurtigt eller langsomt.

 

Det er selvfølgelig et personligt valg du må gøre dig....

 

Vær altid opmærksom på at din hund reagere på din entusiasme, altså når noget lykkedes... så overdriv endelig din glæde,

ros og opmærksomhed til hunden... et "dygtig" med følgende roligt klap på hovedet... fortæller ikke en hund at du er

super glad.

 

men lader du hunden bestemme, må du også acceptere at den ikke altid vil det samme som dig, og så kan du ikke forlange

af den, at fordi du lige nu gerne vil "Den her vej->" så skal den følge med, når den ellers kan "bestemme" resten af tiden.

så gør op med dig selv hvad du vil.

 

Videre ville jeg nok anbefale dig at starte på det ene eller andet hundetræning... enten ved en af kennelklubberne eller DCH.

Her vil du have adgang til både adfærds kyndige rådgivere, som en del at tilknytning til klubben og en hundetræner....

altså fag folk der møder og ser din hund... og kan give dig råd i forhold til hvad de ser og oplever.

(som regel er det dig der skal trænes i at træne din hund..... :-) ) og det vil til en hver tid blive mere kyndig rådgivning

en du kan finde på noget forum.. da vi her, hverken ser din hund, dit kropssprog sammen med hunden, tone føring eller

i det hele taget jeres samspil... så svarene her er i bund og grund baseret på gisninger og forstillinger skabt af det du har skrevet,

som det jeg har skrevet som svar her.

 

:-)

 

Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med din hund frem ad rettet, uanset hvilken vej du vælger at tage med den.

 

Kan stort set give dig ret i dit uddybende svar, bortset fra selen. Jeg synes det er langt lettere, at føre hunden i halsbåndet, hvis man vil undgå træk. Undtaget naturligvis bide arbejde hvor selen er et must. Man skal jo selvf. absolut ikke flå i linen. Og så lige et ?, hvad er en k sele?

Link til indlæg
Del på andre sites

K sele...ehm..

 

de ligner et K når man ser dem siden og de sidder på hunden... har jeg lært hedder K seler... hvis de har et andet navn kender jeg det desværre ikke.. der er min viden for lille.

 

De har som regel en "pin." på ryggen og en på siderne og er formet så du kan "guide" hunden uden at bekymre dig om at den skaver eller er ubehagelig for hunden.... sådan lyder de salgs taler jeg har hørt i hvert fald.

 

der er sikkert andre sele slags der kan det samme, men "K" selen var den eneste jeg havde kendskab til som havde de nødvendige "Pin's" til overstående brug.

desuden tænker jeg at på sigt når hunden har lært ikke at "sætte sig." ville den være velegnet til at man kunne flytte snoren til at være hæftet foran så det

modvirker hundens mulighed for at trække....

 

Hvad hedder de ellers? nu er jeg nysgerrig... :???::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

K sele...ehm..

 

de ligner et K når man ser dem siden og de sidder på hunden... har jeg lært hedder K seler... hvis de har et andet navn kender jeg det desværre ikke.. der er min viden for lille.

 

De har som regel en "pin." på ryggen og en på siderne og er formet så du kan "guide" hunden uden at bekymre dig om at den skaver eller er ubehagelig for hunden.... sådan lyder de salgs taler jeg har hørt i hvert fald.

 

der er sikkert andre sele slags der kan det samme, men "K" selen var den eneste jeg havde kendskab til som havde de nødvendige "Pin's" til overstående brug.

desuden tænker jeg at på sigt når hunden har lært ikke at "sætte sig." ville den være velegnet til at man kunne flytte snoren til at være hæftet foran så det

modvirker hundens mulighed for at trække....

 

Hvad hedder de ellers? nu er jeg nysgerrig... :???::-D

 

Den beskrivelse du kommer med her lyder som en "Halti" sele, den man sætter to liner i... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt, er min holdning at hunden IKKE har noget at skulle have sagt når den går i snor. Det er MIG, dens "Alfa"

der bestemmer hvilken vej vi går, hvor hurtigt eller langsomt.

 

Det der lyder lidt for Cesar Millan agtigt. Man går vel tur for hundens skyld. Hvis den ikke får lov til at snuse og undersøge de lugte den opfanger er der da ikke meget sjovt over at gå tur for hunden. Medmindre det er lydighedstræning du tænker på, men det er jo lidt noget andet. Og der skulle hunden jo gerne adlyde af glæde og lyst, og ikke fordi du er "alfa"?

 

Men til trådstarter: Jeg tror virkelig ikke det er stædighed der gør at din hund opfører sig som han gør. Det lyder som enten fysisk ubehag eller usikkerhed. Hvis du er sikker på at han fysisk er helt i orden og uden smerter af nogen art, så prøv at lægge mærke til om der er nogle fællesnævnere i omgivelserne når han gør det. En omplaceringshund kan godt have noget i baggagen som man normalt ikke tænker på som skræmmende, men som måske har skræmt ham i sit tidligere liv. Det kan være mange forskellige ting, en bus, en paraply, en motorcykel, en person der bevæger sig anderledes, at se en hund som ligner en som han er bange for - listen er uendelig.

 

Jeg ville først udelukke en fysisk årsag. Og dernæst, hvis der ikke umiddelbart er et mønster i hvad der evt skræmmer ham ville jeg nok bare løfte ham op og gå adskillige skridt og så sige et eller andet meget entusiastisk og sætte ham ned igen og håbe det fik ham distraheret nok til at fortsætte.

 

Men jeg er også enig i at holdtræning næsten altid er en rigtig god ide.

 

Den beskrivelse du kommer med her lyder som en "Halti" sele, den man sætter to liner i... :vedikke:

 

Så vidt jeg ved er en "Halti" en form for grime der går rundt om hundens snude?

Link til indlæg
Del på andre sites

Prusselusk, din hund er god til hundetræning, altså sådan forstået at han er en hund, der er god til at træne sit menneske. :mrgreen:

 

Find et sted hvor I kan gå til træning sammen, så du får lært det, han allerede kan, nemlig at manipulere den, der er i den anden ende af snoren..

 

han skal slet ikke trække. St stille når han trækker. Om så du skal stå på samme sted i flere timer..

 

Og træn jeres opmærksomhed. Især hans. Men du skal også være opmærksom på ham. Lad telefonen blive i lommen.

 

Glem de andre hunde langt væk. Koncentrer dig om at fange hans opmærksomhed. Med stemme, leg, godter eller hvad han finder interessant.

DU kan bestemme om I skal hen til hundene, hvis du selv er mere spændende end dem.

Og det kan du lære ved at gå til træning med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til HF - og tillykke med din hund :vinke:

 

Min første tanke er også kontakt. Du skal igang med nogle kontaktøvelser, både når I er på tur, men også i alle mulige andre sammenhænge. Han skal finde ud af, at du er den sjoveste i verden at være sammen med :blink:

At gå til træning er en mulighed, men har du ikke lyst til det, så køb nogle enetimer hos en træner. Det er givet godt ud, og her vil du få nogle idéer til, hvordan du kommer videre.

 

Mht. at han trækker, så vil jeg også foreslå en sele - ikke mindst af hensyn til hans hals. Og min erfaring fra min egen hund er, at han trækker mindre med sele på end i et halsbånd. Men, jeg ville aldrig - som i ALDRIG - benytte en halti til så lille en hund, det er simpelthen unødvendigt (jeg er stor modstander af haltiseler i al almindelighed)... Og den med at være "Alfa" er IMO noget vrøvl - når min hund følger mig, er det fordi han gerne vil, og fordi han har tillid til mig. Den tillid skal man arbejde for, og vedligeholde gennem hele hundens liv. Jeg har aldrig spillet alfa, men min hund vil følge mig til der, hvor solen går ned.

 

Men jeg tænker også, at han har haft 4 år til at lære de dårlige vaner, så det kræver nok en del tålmodighed at aflære dem igen. Og du har kun haft ham et halvt års tid, så måske er han ikke 100% faldet til endnu...

 

Jeg ønsker dig al held med projektet, og håber du får stor glæde af den lille bandit :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der lyder lidt for Cesar Millan agtigt. Man går vel tur for hundens skyld. Hvis den ikke får lov til at snuse og undersøge de lugte den opfanger er der da ikke meget sjovt over at gå tur for hunden. Medmindre det er lydighedstræning du tænker på, men det er jo lidt noget andet. Og der skulle hunden jo gerne adlyde af glæde og lyst, og ikke fordi du er "alfa"?

 

Nuuuu skal der lige spises brød til :-)

 

helt enig at hunden skal have glæde og lyst, og det er dit ansvar som hundefører at give hunden det.

min hund for skam tit lov til at gå "fri." men det er mig! der bestemmer hvornår den går fri, plads, sidder eller står... det er ikke op til hunden selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, en halti sele sidder på kroppen.https://www.google.co.uk/search?q=halti+harness&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjE7oeQ9cbKAhVHThQKHRrWCCUQ_AUICCgC&biw=1600&bih=775

 

har selv en til Sally, virker fint til hende.

 

OK så er der flere slags eller... :vedikke:

Den jeg tænker på er denne, som går rundt om snuden:

http://www.alttilhundogkat.dk/selerantitraek?/Generelt/HUNDE/Antitr%E6k%20/%20N%E6segrimer/Halti%20Opti-Fit%20anti-tr%E6k%20grime/snudesele/&showitem=13163

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke, du har fået en helt almindelig corgi:klap:

 

Corgien er en ekstremt stædig hund, som heller ikke er bange for at vise hvilket humør den er i. Og man er egentlig aldrig i tvivl om hvad sådan en lille fætter vil.

 

Du har fået nogle rigtig gode råd. Særligt tilslutter jeg mig at du skal finde et sted at gå til træning med ham (så i kan samarbejde lidt), og at du må bruge mild tvang for at få ham til at gå den vej du vil - efterfulgt af VIRKELIG lækre godbidder og ros når han makker ret. En tube med leverpostej (købes i Maxi zoo m.m.) eller tunguf (fra almindeligt supermarked) er perfekt til formålet. Her skal hunden slikke det af tuben, og det giver mulighed for at gøre belønningen langtrukken. Canis siger at en belønning i indlæring skal vare mindst 30 sekunder, så har du en tommelfingerregel. Selvfølgelig skal belønningen langsomt gøres kortere med tiden, men i starten skal det være rigtig fedt.

 

Om I vil bruge sele eller ej, er en smagssag. Det kan være svært at finde en sele der passer til corgi, men generelt er folk glade for treponti.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også få tjekket for fysiske skavanker først :-) For 1,5 år siden havde jeg en hund der gjorde præcis det samme. Hver gang vi gik tur og nåede et bestemt sted, så ville hun ikke længere. Skæbnen ville så at hun en dag nede på engen gled i et hul og fik en korsbånds ruptur. Da jeg ved dyrlægen fik taget røntgen, fandt jeg ud af at hun havde E-hofter (det værst mulige når man snakker hofteledsdysplasi). Hun havde derfor også udviklet en smule gigt i bagpartiet. Pludselig faldt der så en masse brikker på plads, jeg fandt ud af grunden til at hun ofte ikke ville gå det sidste stykke hjem, hvorfor hun ofte var doven og træt.. Men før tænkte jeg ikke over det, for når vi mødte en hundeven legede hun jo gladeligt og hun haltede heller aldrig.. Nu hvor vores ture er kortere og hun får diverse tilskud + svømmer regelmæssigt, har hun ingen problemer med at følge med :-) Hun er frisk og glad og har mere livsglæde end nogensinde :-) Dog er hun også en stædig hund i forvejen, så det gjorde det ikke nemmere :b

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, som der stå i sit link er det en halti grime. Halti er bare et navn, som Hurtta eller Ruffwear.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Arvid var min hund ville jeg simpelthen bare gå fra ham. Hvis han ikke var vant til at gå løs ville jeg finde et indhegnet område til at lære ham at det er hans job at holde øje med mig/ følge mig, ikke den anden vej rundt.

 

Nogen hunde er bare så tilpas stædige og selvstændige, at det ikke virker. Den teknik skal man bruge med en hvalp, ikke en voksen stædig rad, er min overbevisning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen hunde er bare så tilpas stædige og selvstændige, at det ikke virker. Den teknik skal man bruge med en hvalp, ikke en voksen stædig rad, er min overbevisning.

Og nogle hunde har lært at de kan komme afsted med at være stædige, fordi ejeren retter ind til højre hvis de bare er tålmodige nok til at vente på det. Det er de færreste hunde der er ligeglade hvis de bliver forladt af deres ejer, uden at hunden har truffet beslutningen om adskillelsen. Og nu er det en corgi vi taler om, ikke en husky, men du må da gerne være uenig med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nogle hunde har lært at de kan komme afsted med at være stædige, fordi ejeren retter ind til højre hvis de bare er tålmodige nok til at vente på det. Det er de færreste hunde der er ligeglade hvis de bliver forladt af deres ejer, uden at hunden har truffet beslutningen om adskillelsen. Og nu er det en corgi vi taler om, ikke en husky, men du må da gerne være uenig med mig.

 

Jeg snakker ikke om nogen husky, jeg taler generelt om hunde. Og en Corgi på 4 der er omplaceret har nok sin egen vilje og vanerne med fra tidligere ejer. Ny ejer skal da knytte bånd til hunden før den ikke vælger, at gå egne veje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakker ikke om nogen husky, jeg taler generelt om hunde. Og en Corgi på 4 der er omplaceret har nok sin egen vilje og vanerne med fra tidligere ejer. Ny ejer skal da knytte bånd til hunden før den ikke vælger, at gå egne veje.

Men racen er jo ikke helt ligegyldig, vel?. En hyrdehund har ikke tendens til at være ligeglad med om dens ejer forsvinder, det har en del andre racer langt lettere ved at forholde sig til.

 

TS har haft hunden i over et halvt år og adfærden er opstået for nylig og blevet mere og mere udtalt. Det tyder jo på at det er et mønster hunden og dens nye ejer er ved at udvikle sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men racen er jo ikke helt ligegyldig, vel?. En hyrdehund har ikke tendens til at være ligeglad med om dens ejer forsvinder, det har en del andre racer langt lettere ved at forholde sig til.

 

Jeg kan garantere dig at corgi er bedøvende ligeglad! Den bekymrer sig mere om at finde steder der er sjove, eller hvor der er noget lækkert at spise. Af samme grund kan corgi lokkes til næsten hvad som helst, hvis bare belønningen er god nok. Derfor rådet om at bruge virkelig god belønning.

 

Som bonusinfo kan jeg fortælle at min corgi (ud over at være pænt ligeglad med hvor jeg er), har verdens dårligste stedsans. Hvis hun bliver væk, sætter hun en retning, og først hvis hun ser eller hører mig tæt på, kommer hun. Om det er generelt for racen, ved jeg ikke. Dorit er måske en anelse mindre intelligent end gennemsnittet:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men racen er jo ikke helt ligegyldig, vel?. En hyrdehund har ikke tendens til at være ligeglad med om dens ejer forsvinder, det har en del andre racer langt lettere ved at forholde sig til.

 

TS har haft hunden i over et halvt år og adfærden er opstået for nylig og blevet mere og mere udtalt. Det tyder jo på at det er et mønster hunden og dens nye ejer er ved at udvikle sammen.

 

Nej racen er absolut ikke ligegyldig. Og som Anne skriver er Corgi'en en stædig type. Giver dig ret i, at mønsteret virker som om hunden har fundet ud af, at køre om hjørner med ny ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan garantere dig at corgi er bedøvende ligeglad! Den bekymrer sig mere om at finde steder der er sjove, eller hvor der er noget lækkert at spise. Af samme grund kan corgi lokkes til næsten hvad som helst, hvis bare belønningen er god nok. Derfor rådet om at bruge virkelig god belønning.

 

Som bonusinfo kan jeg fortælle at min corgi (ud over at være pænt ligeglad med hvor jeg er), har verdens dårligste stedsans. Hvis hun bliver væk, sætter hun en retning, og først hvis hun ser eller hører mig tæt på, kommer hun. Om det er generelt for racen, ved jeg ikke. Dorit er måske en anelse mindre intelligent end gennemsnittet:mrgreen:

 

Får den vildeste griner over din beskrivelse af Dorit! Hold op, hende ville jeg gerne møde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...