Hop til indhold

Hvad kan man byde en hund træningsmæssigt?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Men hvorfor skulle et liv på smertestillende ikke være et godt liv - når hunden ingen bivirkninger mærker? :hmm:

 

Fordi smertestillende på daglig basis kan føre til hunden bliver imun for den dosis og skal så have mere og mere.

 

det kan lede til mavesår og andre sydomme i tarmene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi smertestillende på daglig basis kan føre til hunden bliver imun for den dosis og skal så have mere og mere.

 

det kan lede til mavesår og andre sydomme i tarmene.

Jeg skrev "når hunden ingen bivirkninger mærker" - hvis der opstår sygdom i tarmene eller mavesår, så ér der jo bivirkninger, og så er sagen en ganske anden. Men mange hunde lever mange år på smertestillende uden problemer, og så ser jeg virkelig ingen grund til at aflive hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja det syntes jeg så, jeg ville ikke have det godt med af vide at smerterne stadig er der, men hunden bare ikke kan mærke dem pga den er dopet på smertestillende

 

Smerterne er der ikke. Når hunden er smertedækket så er smerterne der ikke. Årsagen kan stadig være der, men selve smerten er der jo ikke. Jeg ville aldrig tøve med at lade en hund køre på smertestillende - kan slet ikke se hvorfor det skulle forringe livet i så voldsom en grad, at aflivning ville være at foretrække!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja måske fordi jeg selv lever et liv på piller. Jeg syntes ikke det er et godt liv.

 

 

Men jeg ser heller ikke negativt på andre gør det. De gør jo hvad de syntes er bedst. Jeg vil bare aldrig komme til det.

 

Der er jeg tilbøjelig til at være enig. Det er unaturligt for hunden at skulle leve på piller eller sprøjter. Desuden kan du aldrig være sikker på hvad hunden egentlig mærker... ligeledes hvornår hunden viser at den har bivirkninger..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg tilbøjelig til at være enig. Det er unaturligt for hunden at skulle leve på piller eller sprøjter. Desuden kan du aldrig være sikker på hvad hunden egentlig mærker... ligeledes hvornår hunden viser at den har bivirkninger..

Skulle vi nu ikke holde det unaturlige ude af debatten? Hvad ér naturligt for hunden? Skal vi se på ulven som dens naturlige fader - eller? For så er der godt nok VIRKELIG mange ting som der er unaturlige, som vi udsætter vores hunde for. Det er vel i princippet lige så unaturlig at din egen hund har været til dyrlæge og har fået en diagnose, og der nu skal gøres nogle tiltag for at gøre den rask. Måske ikke smertestillende, men det er stadig en sygdom hunden ikke selv kan overvinde. Du hjælper den. Hvad er forskellen? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig nogensinde have skrupler ved at lade en hund leve på smertestillende, så længe hunden netop kan leve et godt liv på det. Med blodprøver hvert halve år er det også muligt at holde øje med hvordan organerne har det - og ellers kigge på hundens almene tilstand. Så længe hunden kan leve nogle gode år på smertestillende, så ser jeg ingen grund til at aflive den.

 

Herhjemme har vi selv en der har levet på smertestillende lidt over en måneds tid nu, hvilket har hjulpet hende markant! Idag er hun sat ned til halv dosis, og det må vi så se om hun kan klare sig med - måske kan hun klare sig helt uden, måske skal hun have halv dosis eller måske skal hun have fuld dosis, det må tiden vise. Uanset hvad så vil jeg ikke tøve med at ty til smertestillende hvis det ér nødvendigt. Hun får også massage og diverse kosttilskud ved siden af - jeg vil rigtig gerne at hun kan klare sig uden smertestillende og så bruge sådan noget som fx massage og kosttilskud til hjælp, og det er mit store håb at hun kan nøjes med det. Men kan hun ikke, så skal hun selvfølgelig have smertestillende - aldrig i livet om jeg kunne finde på at aflive hende, når nu det smertestillende hjælper hende.

 

Og hvad man kan byde en hund træningsmæssigt? Så tror jeg hundene har en større tilpasningsevne end vi forestiller os. Jeg tror sagtens Bella kan finde sig til rette med gode gåture, rally og lidt hyggetræning derhjemme. Man kan jo heldigvis stimulerer dem en del mentalt uden det behøver kræve den vilde fysiske udfoldelse. :-D

 

Zazu er også selv begrænset pga. sin spondylose - den helt vilde leg skal hun holdes fra og så er de lange gå ture i ét stræk heller ikke nogen god idé. Men derfor kan hun sagtens gå 1,5 time om dagen alligevel - bare fordelt på 2-3 ture. Og så får hun stadig lov til at lege med de andre både indenfor og i haven - dét vil jeg ikke fratage hende. Men ude på marken hvor de virkelig kan komme op i fart, der får de ikke lov. Det er heldigvis heller ikke Zazus behov at lege vild fangeleg dér, det er Camys. Zazu vil hellere finde mus. Så pt er det Camy der lider under det da hun er i sporline og er ved at lære ved "Stop!" betyder... :engel:

 

Og de dage hvor Zazu måske har ondt i ryggen, der skærer vi ned for de fysiske aktiviteter - skruer op for den mentale aktivering, finder et lækkert stort ben til aftensmad og lader de huslige pligter ryge i baggrunden og tager os ekstra tid til at putte i sofaen med hende.

 

Jeg ved hvordan Zazu opfører sig når hun ikke har det godt - det har jeg set nu hvor hun er kommet på smertestillende, hvor ondt hun havde før. Hun viser nemlig ingen fysiske tegn, det er kun i hendes adfærd man kan se det - hvis man kender hende og ser godt efter. Nu ved jeg hvilke tegn jeg skal kigge efter - og jeg vurderer hendes tilstand hver eneste dag. Overordnet set er hun en glad, tilpas og kærlig hund som trives. Ja det kræver nogle små hensyn og noget medicin indimellem samt massage - men dét er også for mig en lille pris at betale, for at have en glad og tilpas hund, som ikke har ondt og som trives.

 

Og Anne - du kender dine hunde SÅ godt og holder så godt øje med dem, at jeg slet ikke er i tvivl om, at du vil kunne se om Bella trives eller ej med den nedsatte aktivitet, hvis det kommer dertil. Jeg tror nu nok hun vil være tilfreds :hjerte: men ellers er jeg sikker på at du spotter det hurtigt. Så godt som du holder øje med dine piger :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke, hvad jeg selv ville gøre, hvis jeg fik at vide i morgen, at Bobo skulle leve resten af sit liv på smertestillende, men jeg er nok tilbøjelig til at give ham det. Han er 6 år gammel og skal selvfølgelig ikke dø, hvis han kan leve et godt liv på smertestillende medicin. Så afkorter det måske hans liv en smule, men hvis han har haft et godt liv fyldt med livskvalitet i de år, som der nu engang ville gå, så er det vel umiddelbart bedre end at aflive en forholdsvis ung hund.

 

Ja, det ville jeg nok egentligt gøre uanset hvilken alder hunden har, tror jeg. Hvis hunden er 10, er der formentlig ikke så mange år tilbage og så når medicinen nok ikke at gøre den vilde skade alligevel og hvis hunden er ret ung, vil jeg nok foretrække, at give den nogle gode år fyldt med gode oplevelser i stedet for at aflive, selvom den måske kunne få nogle gode år endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja måske fordi jeg selv lever et liv på piller. Jeg syntes ikke det er et godt liv.

 

 

Men jeg ser heller ikke negativt på andre gør det. De gør jo hvad de syntes er bedst. Jeg vil bare aldrig komme til det.

 

Nu ved jeg ikke hvilke piller du tager, men hvis det var et par piller svarende til ipren eller anden gigtmedicin, ville jeg ikke have skrupler. Hvis du lever dit liv på psykofarmaka, forstår jeg godt hvorfor du har den holdning du har. Men betyder det at livet ikke har kvalitet? Du har lavet et barn, og det må vel betyde at livet har indhold, trods alt?

 

Jeg tager selv mange (!!!) piller hver dag. Ikke noget jeg mærker her og nu hvis jeg ikke tager, og i øvrigt ikke noget der giver bivirkninger. Men de er nødvendige for at jeg ikke bliver syg af min sygdom. Jeg tvivler på at en hund ved at den har en given sygdom, som jo nok er det der påvirker os mennesker mest - altså tanken om at vi er syge, og frygten for hvad det fører til. Så længe symptomerne er væk, ved hunden jo ikke at den er syg:vedikke:

 

@Engell, vi bliver vist aldrig enige om noget som helst. Men at du køber en rundkørsel - med det formål at have en seriøs træningsmakker, som du overvejer at aflive, fordi den er af dårlig avl, er så langt ude at jeg ikke har ord for det. Hvis du vil noget seriøst med en hund, så gør dit forarbejde og køb en hund med rette forudsætninger. Det andet er så ubeskrivelig dumt og egoistisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg tilbøjelig til at være enig. Det er unaturligt for hunden at skulle leve på piller eller sprøjter. Desuden kan du aldrig være sikker på hvad hunden egentlig mærker... ligeledes hvornår hunden viser at den har bivirkninger..

 

Medicin eller ej, vi kan ikke være sikker på, hvad vore hunde mærker, men kender man sin hund kan man fint se forskel på når den er smertedækket nok til at have det godt.

Har man en gang set forskellen på den ikke smertedækkede hund og den smertedækkede, er man ikke i tvivl.

 

Vist er det ej naturligt at give medicin, men vore hunde lever ikke et naturligt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Medicin eller ej, vi kan ikke være sikker på, hvad vore hunde mærker, men kender man sin hund kan man fint se forskel på når den er smertedækket nok til at have det godt.

Har man en gang set forskellen på den ikke smertedækkede hund og den smertedækkede, er man ikke i tvivl.

 

Vist er det ej naturligt at give medicin, men vore hunde lever ikke et naturligt liv.

 

du har en pointe i det du siger, uden tvivl, og ja man kan se forskel. Mine personlige oplevelser med smertestillende på lang sigt til hund, gør bare at jeg aldrig

vil risikere at tage den vej igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

du har en pointe i det du siger, uden tvivl, og ja man kan se forskel. Mine personlige oplevelser med smertestillende på lang sigt til hund, gør bare at jeg aldrig

vil risikere at tage den vej igen.

 

Nu er der jo forskel på lidelser, hundene og medicin og man bestemmer selv hvor lang tid der skal gå, så jeg tænker jeg hellere vil smertedække og så se hvordan det går hen ad vejen i stedet for at afvise tanken, men det er naturligvis helt op til den enkelte hundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo forskel på lidelser, hundene og medicin og man bestemmer selv hvor lang tid der skal gå, så jeg tænker jeg hellere vil smertedække og så se hvordan det går hen ad vejen i stedet for at afvise tanken, men det er naturligvis helt op til den enkelte hundeejer.

 

Og det tror jeg faktisk også de fleste gør når de står i situationer. Selvom de måske altid har sagt noget andet

 

Typisk vil hunden jo blive ordineret smertestillende i 14 dage ved begyndende gigt for eksempel. Og når så hunde ejeren ser hvor frisk hunden bliver, så er der nok ikke nogen der kan få sig til lige der at vælge den blå sprøjte alligevel

 

Bliver den ikke frisk af det, så er det jo en anden snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hun har haltet on/off i 3 uger. Hembo mener at hun har en ledbåndsskade i skulderen, og forhåbentlig finder jeg ud af hvor slem den er på torsdag. Med lidt held er det bare en lille "forstuvning", men det kan også være en delvis overrivning, og så skal den opereres.

 

 

Øv :( God bedring! Hembo er fantastisk! Selv vores gamle gadehund fik han smertefri i nogle måneder. Han kan bare de mest utrolige ting!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi forsøgte jo at smertedække Hugo til sidst, da alt andet var forsøgt - jeg havde Hembo, to dyrlæger og to dygtige træningspartnere til at foretage fem individuelle vurderinger før vi aflivede - alle sagde det samme: han har stadig ondt - der var vi på dobbel dosis. Jeg var nødt til at høre det fra andre, for jeg ønskede at beholde ham. Men det kunne vi naturligvis ikke. Men havde vi kunnet smertedække så havde han været her endnu. Men det er klart, at med Tara mis fx der har jeg også andre til at vurdere nu og da - det har altid været min måde. Som ejer vænner man sig til at se dyret med smerter plus de kan komme snigende - derfor overlader jeg ikke den vurdering til mig selv

 

Hembo kan jeg bare så godt lide. Midt i al det lort fik han os til at grine. Fordi han sagde at Hugo var en mandagsmodel og at nogle huse var bygget med gule sten og nogle med røde, og selvom Hugo ikke just var en golden retriever, så var han bygget med gule, og fundamentet var skredet i hele huset og blev vi boende i det, ville det styrte sammen før eller siden så vi skulle selv rive det ned, før det faldt, for når huse falder, så er det aldrig pænt

 

Det var en forklaring, der både fik smilene frem og til at forstå.

 

Har I været til hans foredrag ved I også, hvad jeg mener, når jeg skriver, at bilens motor var god, men karosseriet var rustent og at Hugo oven i dette kom med flade dæk :) Tænk sig selv nu kan jeg grine af det - jeg kan kun anbefale Hembo

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...