Hop til indhold

Hjertelidelser - foder og råd dertil?


Eris
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen:vinken:

Min kæreste og jeg søger råd til vores hjertesyge hund, Albert. Han er en westie/chihuahua blanding på 8 år.

Han har ikke fået en direkte diagnose, men en del af hans hjerte vokser og bliver større end normalt, og hans krop bliver lagret med vand, fordi han ikke kan pumpe blodet ordentligt rundt..

Han får både hjertemedicin og vanddrivende 2x dagligt.

Vi har fået at vide at vi skal undgå salt..

Vi søger derfor alle gode råd omkring fodring, godbidder osv fra folk med erfaring indenfor hjerteproblemer..

Vi har forsøgt at finde gode råd på engelske sider, men der er desværre ikke så meget at komme efter, eller også er det bare os der nemt bliver forvirret :damn:

Det er også svært at finde et mærke man kan købe i Danmark..

Hvad med råfodring? Er det en for stor belastning for hjertet?

PS vi har 3 hunde der skal fungere på det og kunne lide maden :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste dyrlæger har jo dietfoder til diverse sygdomme, der kan ramme hjerte /lever/nyre, så kan ikke forstå, at du ikke kan få foder fra jeres dyrlæge? hvis han altså sælger foder ? ;-)....jeg fandt også lige dette her på nettet...et lidt pebret pris, men det koster det desværre...jeg gav ca. 700 kr for 12 kg foder til min dengang leversyge hund.

Jeg vil så stærkt fraråde, at fodre de andre 2 hunde med dietfoder, fordi det er udviklet specific til, at støtte op på hjerte/lever eller nyreproblemer og det derfor kan give de raske hunde problemer.

 

http://ebutik.dyrlaegevagten.dk/specific-ckd-kidney-support-13-kg-218.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm.... Nu har jeg googlet lidt... Og umiddelbart ser det ikke ud som om der et noget han ikke kan tåle, bortset fra salt...

Så han kan vel fortsætte på sit sædvanlige foder... Altså hvis det er uden salt eller med meget lavt saltindhold.

Ellers må du bare kikke på foder der passer til din lille hund, og så vælge det med mindst salt i.

 

Det er bare ret usædvanligt at så små hunde får forstørret hjerte.... :hmm: Det plejer at være de største racer, der har hjerteproblemer......

 

Jeg har fundet lidt fra ku som jeg tror drejer sig om din hunds hjertesygdom, men det er svært, når du ikke har fået en endelig diagnose...

 

http://www.kardiologi.ku.dk/dyreejere/hjertesygdom-hund-dilateretkardiomyopati/

 

nej, jeg har ikke egne erfaringer, jo, en tobenet veninde med hjertesvigt pga forstørret hjerte.. Hun har levet med diagnosen i over et år nu, bare med medicin. Salt spiser hun ikke meget af i forvejen..

 

Men jeg er god til at google, og er altid interesseret i at få mere erfaring.

Man ved jo aldrig hvornår man får brug for det igen.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm.... Nu har jeg googlet lidt... Og umiddelbart ser det ikke ud som om der et noget han ikke kan tåle, bortset fra salt...

Så han kan vel fortsætte på sit sædvanlige foder... Altså hvis det er uden salt eller med meget lavt saltindhold.

Ellers må du bare kikke på foder der passer til din lille hund, og så vælge det med mindst salt i.

Det er bare ret usædvanligt at så små hunde får forstørret hjerte.... :hmm: Det plejer at være de største racer, der har hjerteproblemer......

 

Jeg har fundet lidt fra ku som jeg tror drejer sig om din hunds hjertesygdom, men det er svært, når du ikke har fået en endelig diagnose...

 

http://www.kardiologi.ku.dk/dyreejere/hjertesygdom-hund-dilateretkardiomyopati/

 

nej, jeg har ikke egne erfaringer, jo, en tobenet veninde med hjertesvigt pga forstørret hjerte.. Hun har levet med diagnosen i over et år nu, bare med medicin. Salt spiser hun ikke meget af i forvejen..

 

Men jeg er god til at google, og er altid interesseret i at få mere erfaring.

Man ved jo aldrig hvornår man får brug for det igen.. :mrgreen:

 

Til det markerede: TS skriver, at hunden får vanddrivende, hvorved mange mineraler og vitaminer skylles ud og netop det er der jo taget højde for i et dietfoder til hjertesyge hunde.

Jeg ville så aldrig selv gå på kompromis mht. foder ved disse sygdomme, men købe det der var tilgængeligt hos dyrlægen.

 

Sakset fra indholdsfortegnelsen på det foder, der er linket til: L-carnitin og taurin er tilsat diæten for at understøtte hjertemuskulaturens funktion.Diæten har et højt indhold af vandopløselige vitaminer og kalium for at kompensere for det øgede tab gennem urinen, som forårsages af brugen af vanddrivende midler hos hjertepatienter.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det markerede: TS skriver, at hunden får vanddrivende, hvorved mange mineraler og vitaminer skylles ud og netop det er der jo taget højde for i et dietfoder til hjertesyge hunde.

Jeg ville så aldrig selv gå på kompromis mht. foder ved disse sygdomme, men købe det der var tilgængeligt hos dyrlægen.

 

Sakset fra indholdsfortegnelsen på det foder, der er linket til: L-carnitin og taurin er tilsat diæten for at understøtte hjertemuskulaturens funktion.Diæten har et højt indhold af vandopløselige vitaminer og kalium for at kompensere for det øgede tab gennem urinen, som forårsages af brugen af vanddrivende midler hos hjertepatienter.

 

 

 

men Eris er åbenbart ikke umiddelbart interesseret i dyrlægens hjertediæt? Selv om det nok er det bedste?

 

Det er jo ejers beslutning. Når DYRLÆGEN siger at hunden bare skal undgå salt, så er hunden måske ikke så voldsomt syg endnu.

Hunden er jo heller ikke blevet gennemgribende undersøgt. Mange små ældre hunde har hjerteproblemer i forskelig grad.

Hvis hunden er vant til at få madrester med salt og pølser, ost og andre saltholdige ting, så kan det være nok at undgå de ting...

Men jeg synes da også at det er gætteri uden en gennemgribende undersøgelse...

Det er ejers beslutning!

 

Hvis dyrlægen giver vanddrivende medicin i større mængde, så h*n vel også anbefalet vitaminer og mineraler samtidig.

Måske vil der senere i forløbet være brug for den slags.

Jeg vil ikke gå imod dyrlægens anbefalinger. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores dyrlæge har slet ikke anbefalet noget foder, selvom de sagde det var uvist hvor længe han kunne leve uden symptomer..

Vi fik at vide at han på ingen måde måtte få salt, så derfor tænkte jeg bare, at det måske var et bedre valg til Albert, at finde noget foder uden for meget salt :-)

I kender vel til at man vil gøre det bedste for sine dyr.. ;-)

Han har tabt sig meget på det sidste, så vi kan desværre ikke servere foder for ham 2x dagligt, da han ikke vil spise nok.. Han har været vant til, fra min kæreste, at maden stod fremme.

Albert må ikke tabe sig mere, så det er vigtigt at de andre hunde også må spise maden, da det skal være frit tilgængeligt.

 

Han har været i scanner og vi har set hans hjerteslag. Det lyder præcis som det I også beskriver I jeres links :-)

Så det er ikke fordi han IKKE er undersøgt, de har bare ikke som sådan givet os navnet på diagnosen, men derimod forklaret os hvordan og hvorfor.

Han skulle prøve hjertemedicin og vanddrivende i en periode for at se om det hjalp. Og det har det også gjort en længere periode.

Han har også været afsted of få renset tænder, da det også kan være en grund til dårlig hjerte. (Han blev self tjekket og det blev vurderet at han godt kunne komme i narkose.. )

Men han er begyndt at vise tegn igen, så han skal til dyrlægen i morgen, og så må vi se om der overhovedet ER mere at gøre.

Han er meget træt og har mistet livsgnisten igen og her til aften har han trukket vejret lidt hurtigere end normalt..

Der er desværre bare ikke meget vi kan gøre lige nu :-(

Så nu må vi se hvad dyrlægen siger i morgen og om det overhovedet bliver aktuelt med nyt foder :-(

Man vil jo bare så gerne gøre alt hvad man kan, men indrømmer også gerne jeg en lidt naiv..

Han ligger bare og sover stille og roligt lige nu..

Afventer lige og ser hvad dyrlægen siger i morgen (eller i dag faktisk).

Vi regnede ikke med at der ville ske så stort et ryk i den forkerte retning i aften..

Link til indlæg
Del på andre sites

Lakseolie? Så giv ham laks ekstra hver dag. Enten råt eller kogt uden salt. Hvis han ikke har så meget madlyst, så kunne sådan et par hapser daglig lyse lidt op..

Snak med dyrlægen om det i dag..

 

Du kender din hund bedst. Hvis han ikke har mere livsmod og hvis dyrlægen ikke kan gøre mere, så er det måske tid til at sige farvel.. Den dag kommer jo. Uanset hvor meget, man gør.. Og med dårligt hjerte går det jo kun een vej..... Man kan jo ikke lave hjertetransplantation på en hund..:shock:

 

du må fortælle, hvordan det går os dyrlægen... Jeg krydser fingre for at I finder den bedste løsning. :lun:

 

....det kan jo også være, at dyrlægen ikke syntes at specialfoder var nødvendigt sidst. Men at det kan hjælpe nu.

 

Hvis han ikke spiser ret meget, så kunne I jo fodre ham separat når I er hjemme, og ellers have adgang til det samme foder som de andre.. Specialfoder smager tit rigtig godt.. Og han spiser jo måske ikke så meget når de er alene, siden han har tabt sig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Han havde vand på lungerne selvom han har fået vanddrivende 2x dagligt. Det var DERFOR han har haft et ryk.

Vi har fået noget andet vanddrivende med hjem, som skal suppleres med det han allerede får. Så må vi se om vi kan få styr på det vand..

Men det er jo fordi hans hjerte ikke har kræfter til at slå blodet rundt.

Vi ser an om det hjælper, og så skal han scannes igen i løbet af næste uge.

Hvis han ikke får det bedre, så bliver han aflivet, men vi vil gerne gøre forsøget. (Han har det jo skidt pga vandet i lungerne, og det kan man godt gøre noget ved).

Vi må vente og se efter scanningen om der er nogen fremtidsudsigt, men jeg tror det ikke..

Så det var egentligt det for nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...