Hop til indhold

Transport af hund i Sverige?


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kan oversætte dette til forståligt dansk, translate må give fortabt her!

 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

 

vi skal på gennemrejse i sverige med Darko.

min udforing er at inkl oppakning ønsker jeg ikke at have hans bur med, men ønsker også at rejse forsvaligt.

 

Så vi havde regnet med at sætte et hunde gitter op i baggagerummet, men nu jeg i tvivl om det er lovligt gennem sverige, og med kontrols der er lige nu ved jeg mange bliver fanget grundet forkert opbevaring af hund.

 

Nogen som kan hjælpe her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det, er det dette afsnit der er mest "spændende"...

 

"Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar."

 

Oversat: "Hvis du transporterer enkelte hunde i "personrummet" i din bil skal du sørge for at de transporteres på en sikker måde. Du kan også transportere hunden i kombirummet på din bil hvis du har godt udsyn til den under hele transporten. Hunden skal ikke risikere at komme til skade eller lide i forbindelse med transporten. Du skal sørge for at hunden er sikret ved opbremsning f.eks. ved at bruge transportbur eller sikkerhedssele tilpasset hunde." (Kombirummet = bagagerummet på en kombibil.)

 

Mystisk formuleret, ikke..? Hvis man har dem på sæderne skal de sidde sikkert - men man kan også ha' dem i bagagerummet, hvis bare man har udsyn til dem..? :vedikke: Jeg ville umiddelbart tolke det som at en hund i bagagerummet, med et sikkert gitter opsat, ville være ok. Jeg kan godt maile jordbruksverket og spørge, men ved ikke hvor langsomme de er om at svare.

 

Og så kan jeg da se at i hvert fald Terkel skal ha' et pænt meget større bur næste gang vi skal køre til Sverige... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiggede lidt videre på JBV's side og fandt dette:

 

"Hundar som åker bakom grindar i lastutrymmet ska inte dela plats med bagage i detta utrymme. Det finns alltid en risk att bagage faller över hunden och skadar den. En hund åker oftast säkrast i en ordentligt förankrad bur placerad i bilens kombiutrymme."

 

Hurtigt oversat: hunde der sidder bag gitter i bagagerummet skal ikke dele plads med bagage, så de ikke får bagagen i hovedet. Og de sidder mest sikkert i et bur som er sat fast i bagagerummet.

 

Dvs. at gitter i bagagerummet må være ok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Shitmanner!! Tjekkede lige lidt mål på hunde og bure - så store bure kan jeg sgutte ha' i min bil!!! :skraek:

 

Nej det så faktisk lidt min udfordring at jeg ikke tror darkos bur er stort nok, men der kan ikke være et størrer bur i baggagerummet (stcar) og så har han jo noget mere lofts/ørehøjde uden et bur og bare med et gitter. Det må unægtelig være mere behageligt på så lang en køretur.

 

Tak for oversættelsen, fattede nada af det der svenske!

 

jeg smidder dem en mail, der er lidt tid inden vi skal på tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det, er det dette afsnit der er mest "spændende"...

 

"Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar."

 

Oversat: "Hvis du transporterer enkelte hunde i "personrummet" i din bil skal du sørge for at de transporteres på en sikker måde. Du kan også transportere hunden i kombirummet på din bil hvis du har godt udsyn til den under hele transporten. Hunden skal ikke risikere at komme til skade eller lide i forbindelse med transporten. Du skal sørge for at hunden er sikret ved opbremsning f.eks. ved at bruge transportbur eller sikkerhedssele tilpasset hunde." (Kombirummet = bagagerummet på en kombibil.)

 

Mystisk formuleret, ikke..? Hvis man har dem på sæderne skal de sidde sikkert - men man kan også ha' dem i bagagerummet, hvis bare man har udsyn til dem..? :vedikke: Jeg ville umiddelbart tolke det som at en hund i bagagerummet, med et sikkert gitter opsat, ville være ok. Jeg kan godt maile jordbruksverket og spørge, men ved ikke hvor langsomme de er om at svare.

 

Og så kan jeg da se at i hvert fald Terkel skal ha' et pænt meget større bur næste gang vi skal køre til Sverige... :shock:

 

I princippet ja, dog lyder det også meget dårligt formuleret lovmæssigt. Fordi de siger jo at hvis din hund opholder sig i bagagerummet; Skal du sørge for den er sikret ved opbremsning. Det vil sige at de lidt skriver at blot det at være i bagagerummet bag gitter, altså ikke er nok sikkerhed ved en opbremsning, men at den skal være i et bur, eller fastspændt.

 

Forestil jer folk som skal rejse med Grand Danois :lol: De vil da aldrig kunne finde et bur der er stort nok, og skulle transportere dem i lastbil :lol:

Vores bure er ikke høje nok, de er så de kan stå op, men ikke helt oprejst... De har dog ingen problemer med at vende sig, strække sig osv.

 

Jeg synes lidt det er noget pjat... Jeg synes hunden skal kunne lægge komfortabelt i buret, det vil sige f.eks. på siden, samt den skal kunne strække sig i buret.... I mine øjne skal hunden aldrig stå op under kørsel, og derfor synes jeg det behov i princippet ikke behøves at være dækket; Slet ikke når de holder regler om at hunden skal ud efter x antal timer, så får den jo netop rørt sig og rejst sig der.

Link til indlæg
Del på andre sites

I princippet ja, dog lyder det også meget dårligt formuleret lovmæssigt. Fordi de siger jo at hvis din hund opholder sig i bagagerummet; Skal du sørge for den er sikret ved opbremsning. Det vil sige at de lidt skriver at blot det at være i bagagerummet bag gitter, altså ikke er nok sikkerhed ved en opbremsning, men at den skal være i et bur, eller fastspændt.

 

Forestil jer folk som skal rejse med Grand Danois :lol: De vil da aldrig kunne finde et bur der er stort nok, og skulle transportere dem i lastbil :lol:

Vores bure er ikke høje nok, de er så de kan stå op, men ikke helt oprejst... De har dog ingen problemer med at vende sig, strække sig osv.

 

Jeg synes lidt det er noget pjat... Jeg synes hunden skal kunne lægge komfortabelt i buret, det vil sige f.eks. på siden, samt den skal kunne strække sig i buret.... I mine øjne skal hunden aldrig stå op under kørsel, og derfor synes jeg det behov i princippet ikke behøves at være dækket; Slet ikke når de holder regler om at hunden skal ud efter x antal timer, så får den jo netop rørt sig og rejst sig der.

 

Vi er helt enige i at det er noget pjat - men nu hvor politiet står ved grænsen, og åbenbart også tjekker hundebiler, så er man jo nødt til at følge de åndssvage regler...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal nok tænke lidt på de forskelle der er på de lande vi taler om. "Normale" køreafstande i Danmark eller Holland, er lidt anderledes end i Sverige. Mindre ubehag over en afstand på 50-100 km, føles nok lidt mere i retning af "alvorlig ulempe" for nu at tage et udtryk fra den Danske lovgivning, hvis man f.eks. skal fra Gøteborg til Stockholm.

 

Bortset fra det, er der en klar forskel på de Svenske og Danske regler, som helt enkelt drejer sig om den forskel det giver, at det ene regelsæt i høj grad tager hensyn til sikkerheden for hunden, modsat det andet, som stort set kun tager hensyn til at hunden ikke må kunne skade de mennesker der har smidt den ind i bilen.

 

Det ser meget ud til, at den enkleste måde at være sikker på at overholde loven, er at bruge en sele. Selv hvis man har misforstået noget, kan politiet ved grænsen sikkert hjælpe med at finde en løsning, så man i hvert fald kan komme videre, og så må man jo arrangere sig lidt mere hensigtsmæssigt, når man er kommet væk fra grænsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige fået at vide ad omveje fra en svensk hundesportsperson at "alle" kører rundt med bure der er for små i forhold til reglerne. Så jeg tror ikke risikoen er ret stor for at bli' stoppet når man vel er over grænsen. Det er bare fordi der nu står politi ved alle grænseovergange, og de tjekker hver eneste bil, at der er pænt meget større risiko for at bli' "opdaget".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal (sjovt nok) samme vej til sommer. Kun et par timer i Sverige for at komme med færgen videre til Bornholm.

 

Vi har intet gitter til bilen, og bur kan ikke være bag i bilen (der er vel også krav til buret?). Alternativet bliver måske en sele på bagsædet imens vi kører igennem Sverige, men der er vel også krav til sele? Er så slet heller ikke fane af sele i bilen til hund, men det er vist vores eneste løsning med den bil vi har nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal (sjovt nok) samme vej til sommer. Kun et par timer i Sverige for at komme med færgen videre til Bornholm.

 

Vi har intet gitter til bilen, og bur kan ikke være bag i bilen (der er vel også krav til buret?). Alternativet bliver måske en sele på bagsædet imens vi kører igennem Sverige, men der er vel også krav til sele? Er så slet heller ikke fane af sele i bilen til hund, men det er vist vores eneste løsning med den bil vi har nu.

 

Når man sidder to børn og tre voksne i en bil, så er der ikke meget plads til en sele :lol: de sidste år har B ligget på en sækkestol ved mine fødder foran passagersædet. Men det kan jeg så regne ud er no-go nu. Han kommer bagi, hvor der er gitter (og opdeler). Det gør så bagageopbevaring lidt mere tricky, da der så kun er et halvt bagagerum og tagboksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal (sjovt nok) samme vej til sommer. Kun et par timer i Sverige for at komme med færgen videre til Bornholm.

 

Vi har intet gitter til bilen, og bur kan ikke være bag i bilen (der er vel også krav til buret?). Alternativet bliver måske en sele på bagsædet imens vi kører igennem Sverige, men der er vel også krav til sele? Er så slet heller ikke fane af sele i bilen til hund, men det er vist vores eneste løsning med den bil vi har nu.

 

Et andet alternativ kunne være, at tage færgen fra Køge til Rønne. Så slipper I for Sverige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...