Hop til indhold

Hvis hunden få mad i den gale hals


Therese
 Share

Recommended Posts

I dag fik Bobo et par lammekoteletter med ben og fik så et eller andet til at sidde fast i halsen. Det gik ret stærkt, så jeg nåede ikke rigtigt at tænke så meget andet end at han var ved at blive kvalt og skynde mig hen til ham, hvor han så selv fik det op, men det er ret grimt at se på ens hund løbe rundt i panik, fordi den ikke kan få luft :(

 

Og næste gang er vi måske ikke så heldige og det er gået op for mig, at jeg faktisk ikke aner hvad jeg ville gøre, hvis det rigtigt satte sig fast.

 

Jeg har googlet og rådene jeg fandt var, at man skulle vende bunden i vejret på hunden eller vente til hunden besvimer, så man kan grave det ud. Det første går vist lidt bedre med små hunde :blink: Det sidste har jeg simpelthen ikke nerver til :shock: Hvad ville I andre gøre? Banke hunden i ryggen? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja.... Ikke for at skræmme livet af dig.

Men var jo ved at miste Yoda i efteråret pga. et stykke foder der sad fast i halsen og lukkede for luftrøret.

 

Vi havde en vet-sygeplejeske der prøvede at få ham til at hoste det op og fiske det ud af halsen på ham uden held.

Den bedste måde skulle eftersigende være at få hunden over ens skulder og "hoppe" lidt så man virkelig får presset luft ud.

 

Men i Yodas tilfælde var det først da han var ved at besvime, at han slappede nok af, til at jeg kunne slå ham på ryggen og få presset med fingrene mod halsen, at jeg fik løsnet foderpillen.

 

Det er virkelig grimt og håber aldrig at nogen af jer andre skal prøve det.

Men det vigtigste er at bevare roen - Nemmere sagt end gjort. Men det er vigtigt, for kan man få hunden til at slappe lidt af, kan man være heldig at få det løsnet enten via de forskellige typer heimlich manøvre eller ved fingre i halsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det hjælper virkelig meget!

Tja.... Ikke for at skræmme livet af dig.

Men var jo ved at miste Yoda i efteråret pga. et stykke foder der sad fast i halsen og lukkede for luftrøret.

 

Vi havde en vet-sygeplejeske der prøvede at få ham til at hoste det op og fiske det ud af halsen på ham uden held.

Den bedste måde skulle eftersigende være at få hunden over ens skulder og "hoppe" lidt så man virkelig får presset luft ud.

 

Men i Yodas tilfælde var det først da han var ved at besvime, at han slappede nok af, til at jeg kunne slå ham på ryggen og få presset med fingrene mod halsen, at jeg fik løsnet foderpillen.

 

Det er virkelig grimt og håber aldrig at nogen af jer andre skal prøve det.

Men det vigtigste er at bevare roen - Nemmere sagt end gjort. Men det er vigtigt, for kan man få hunden til at slappe lidt af, kan man være heldig at få det løsnet enten via de forskellige typer heimlich manøvre eller ved fingre i halsen.

Jeg tror virkelig på ingen måde, jeg ville kunne få ham over skulderen - slet ikke når han i forvejen er helt panisk. Så det bliver nok en heimlich manøvre. Eller ja, et par fingre i halsen. Så kan man måske også være heldig at han giver sig til at hoste og får det op på den måde :hmm:

 

Men ja, det er simpelthen så grimt og jeg er virkelig glad for, at det gik så hurtigt og han selv kunne få det op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det hjælper virkelig meget!

Jeg tror virkelig på ingen måde, jeg ville kunne få ham over skulderen - slet ikke når han i forvejen er helt panisk. Så det bliver nok en heimlich manøvre. Eller ja, et par fingre i halsen. Så kan man måske også være heldig at han giver sig til at hoste og får det op på den måde :hmm:

 

Men ja, det er simpelthen så grimt og jeg er virkelig glad for, at det gik så hurtigt og han selv kunne få det op.

 

Det var også det vi kom frem til med Yoda.

 

Men den anden metode virkede bare overhovedet ikke. Så tror det kommer lidt an på hvad og hvor tingene sidder fast, hvad der virker.

 

Så hovedet koldt og prøve tingene af, fra en ende.

Det må absolut være det vigtigste råd, selvom det er vældig meget nemmere sagt end gjort :oops:

 

Og godt Bobo har det fint!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også det vi kom frem til med Yoda.

 

Men den anden metode virkede bare overhovedet ikke. Så tror det kommer lidt an på hvad og hvor tingene sidder fast, hvad der virker.

 

Så hovedet koldt og prøve tingene af, fra en ende.

Det må absolut være det vigtigste råd, selvom det er vældig meget nemmere sagt end gjort :oops:

 

Og godt Bobo har det fint!!

Ja, det har du nok ret i. Det er bare sådan noget, det er godt at være forberedt på og have tænkt igennem nogle gange, så man ikke står og er helt på bar bund, hvis det sker. Man når nok ikke lige at google det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhyggeligt nok, har vi LIGE haft samme oplevelse næsten!

 

 

Manden gav ham et stykke råt kød, og jeg kalder på hunden, og han kommer løbende imod mig og pludselig smider han sig nærmest på siden og begynder bare at ryste... Jeg troede det var et eller andet anfald, men instintivt tager jeg ham lige under brystkassen og giver et pres, og hånden i hans mund, og hiver kødet ud, og så er han på benene, som om intet var sket :shock:

 

Det viser bare at man aldrig skal have foder, når hunden er alene!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv for en forskrækkelse. Godt der intet skete :-) Jeg har prøvet det nogle gange, og med de store hunde jeg omgiver mig med er det at løfte dem op udelukket.

Har så gjort det at jeg klappede meget hårdt på begge sider af ribbenene samtidigt. Det fik hundene til at hoste foderpillen løs og problemet var løst. En gang var det sådan en politistav og der proppede jeg bare hånden ned i halsen og fik det trukket op. Men nej hvor bliver man bange

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv for en forskrækkelse. Godt der intet skete :-) Jeg har prøvet det nogle gange, og med de store hunde jeg omgiver mig med er det at løfte dem op udelukket.

Har så gjort det at jeg klappede meget hårdt på begge sider af ribbenene samtidigt. Det fik hundene til at hoste foderpillen løs og problemet var løst. En gang var det sådan en politistav og der proppede jeg bare hånden ned i halsen og fik det trukket op. Men nej hvor bliver man bange

Også et godt råd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har lige læst om en schæfer der havde fået en bold galt i halsen - ejeren holdt nedenfor bolden, så den ikke kunne komme længere ned og til sidst hostede hunden den heldigvis selv op. åbenbart kunne ejeren ikke få fat om bolden

 

godt det ikke gik værre m Bobo ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber du og han er helt ok igen :ae:

 

Jeg prøvede jo noget lignende med Asta-Pasta for kort tid siden - det var et ben der kilede sig på tværs. Hun gik også kortvarigt i en slags krampe-reaktion, sindsygt ubehageligt at overvære.

Jeg stak hele klør fem ned midt i al panikken og fik løsnet det der sad fast. Ved godt man risikerer at blive bidt i situationen, men det skal jo ligesom ud.

Ellers så har jeg også fået demonstreret sådan en heimlich-ting, det skulle være ret effektivt, men jo ikke hvis tingen er kilet fast derinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber du og han er helt ok igen :ae:

 

Jeg prøvede jo noget lignende med Asta-Pasta for kort tid siden - det var et ben der kilede sig på tværs. Hun gik også kortvarigt i en slags krampe-reaktion, sindsygt ubehageligt at overvære.

Jeg stak hele klør fem ned midt i al panikken og fik løsnet det der sad fast. Ved godt man risikerer at blive bidt i situationen, men det skal jo ligesom ud.

Ellers så har jeg også fået demonstreret sådan en heimlich-ting, det skulle være ret effektivt, men jo ikke hvis tingen er kilet fast derinde.

 

Helt enig, og hunden bider jo netop kun, fordi de er så bange i situationen.. Heldigvis virker det til at den slags episoder hurtigt forsvinder fra deres hukommelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig, og hunden bider jo netop kun, fordi de er så bange i situationen.. Heldigvis virker det til at den slags episoder hurtigt forsvinder fra deres hukommelse!

Tror også det kommer an på hunden. Jeg er faktisk 99% sikker på at Asta aldrig ville bide mig. Heller ikke som automat-reaktion. Det ligger simpelthen ikke i hende.

Modjo derimod kunne godt. Ikke med vilje, men som ubevidst reaktion på smerte eller panik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også det kommer an på hunden. Jeg er faktisk 99% sikker på at Asta aldrig ville bide mig. Heller ikke som automat-reaktion. Det ligger simpelthen ikke i hende.

Modjo derimod kunne godt. Ikke med vilje, men som ubevidst reaktion på smerte eller panik.

 

Ja, jeg har også en jeg ved aldrig ville bide, de andre ville jeg tænke nok kunne finde på det... Ikke med vilje selvfølgelig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun prøvet hvor noget sad på tværs i ganen - der tog jeg hånden ind og vred det løst stille og roligt, og Hugo stod helt stille og ventede - jeg fornemmede han forstod hvad jeg havde gang i.

 

Jeg har lært at lave Heimlich men jeg tror ikke jeg tør. Jeg ville nok klappe ribbenene som beskrevet.

 

Jeg har en gang oplevet en HEST få noget galt i halsen. Der er gode råd dyre! Vi tog en vandslange og spulede dens hals! Ikke just sjovt for nogle af os, men vi reddede hesten. Havde vi ikke gjort det var den død, sagde dyrlægen da han kom....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun prøvet hvor noget sad på tværs i ganen - der tog jeg hånden ind og vred det løst stille og roligt, og Hugo stod helt stille og ventede - jeg fornemmede han forstod hvad jeg havde gang i.

 

Jeg har lært at lave Heimlich men jeg tror ikke jeg tør. Jeg ville nok klappe ribbenene som beskrevet.

 

Jeg har en gang oplevet en HEST få noget galt i halsen. Der er gode råd dyre! Vi tog en vandslange og spulede dens hals! Ikke just sjovt for nogle af os, men vi reddede hesten. Havde vi ikke gjort det var den død, sagde dyrlægen da han kom....

Var det ikke spise rør forstoppelse?

 

Det lyder også ser vildt grimt ud. Og taktikken med vandslangen har jeg også brugt på min flere gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...