Hop til indhold

Ældre hunde


Isabelle
 Share

Recommended Posts

Min Lina har altid været noget af det mest lydige - på trods af, at hun da også er en egenrådig eurasier med egne meninger om dette og hint. Hun har kunnet være løs hist og her og allevegne (undtagen i løbetider ;-)) - er kommet prompte på indkald. Men her på sine ældre dage (hun bliver 11 om et par uger), er hun blevet MEGET egenrådig. Vil hun blive på musemarken, bliver hun på musemarken, indtil hun ikke gider snakke med flere mus. Jeg kan kalde - og kalde - og kalde. Måske kigger hun lige op med et "ja ja, jeg har hørt dig", og så fortsætter hun ellers med det, hun er i gang med.

 

Har I andre, måske især jer med spidshunde, oplevet, at de ældre hunde giver sig til at mene, at nu må de selv bestemme farten?

 

c21.jpg

c20.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ser dejlig ud :lun:

 

Min Ozzie på 11½ er blevet lidt mere fræk til at gøre som hun selv synes, efter hun er blevet ældre, men jeg tror mest at det i hendes tilfælde handler om at nogle omkring hende (hvem mon :engel:) har fået en tendens til at lade hende slippe afsted med flere ting fordi at når man er en ældre hund, så behøver man da heller ikke.... osv osv :engel: Det er dog ikke ret meget hun har ændret sig, men det er måske fordi hun er en schæfer, at hun ikke har så selektiv hørelse. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er vist meget normalt

 

Min barndoms hund blev sådan og min gamle lab blanding på snart 15 har været sådan siden omkring 10 års alderen. Og hun udvider hele tiden hvad hun selv mener hun må og ikke må.;-)

 

Min islænder på snart 12 har intet af det. Hun er lydighed en selv og kunne ikke drømme om ikke at gøre hvad jeg siger. Hun bliver til gengæld mega stresset når Sheila ikke hører efter. For det skal man jo!

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er der lidt om det, du siger, Trei - at jeg lader hende slippe afsted med mere.

Tidligere kunne jeg muuuligvis forfalde til lidt selvtilfredshed, når jeg gik med mine to lyyydige løse hunde. Så kom frøken Fie til................ Da hun blev unghund, røg en del af hørelsen, og samtidig blev Lina mere og mere egenrådig. Det var slut med at stå sammen med hundevennerne på engen og være hende med de udsøgt velopdragne hunde. Æv.

 

På dette billede fremgår det vist, hvem der stadig er den lydige hund :cool:

 

c10.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen kan vist betegne mine hunde som lydige (udover på lydighedsbanen naturligvis :mrgreen: ), men jeg oplever at især Asta føjer mere og mere til sit repetoire af frækheder.

Jeg nævner i flæng: åbne døre, skabe og skuffer, lukke sig selv i haven efter behov, stjæle fra bordet, stjæle fra Modjo, snyde August (min søn) når han har mad i hånden, snige sig op og lægge sig til at sove i sengen selv man ikke må, stjæle legetøj og godbidder ud af andre menneskers lommer osv.

 

Nyeste er at hun kan finde på at hoppe op og tage fra bordet selvom man nærmest står lige ved siden af, og kigge op på en med "hvad er problemet"-blik når man kommer til at råbe lidt for højt :rolleyes:

Jeg håber hun bliver mindst 100 år gammel, men jeg kunne godt frygte hvad hun finder på når hun har rundet 10 :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wictor har uden tvivl fået sig nogle flere frækheder på sine ældre år, men jeg tror også det er fordi jeg er mere overbærende :mrgreen:

Han bliver 11 til sommer, og selvom han (heldigvis) er super frisk, så tænker jeg da på at der ikke er super mange år tilbage i ham, og nå ja så kommer han ikke prompte ved indkald, eller snuser lidt for meget til maden på bordet, men han er jo dejlig imens ikk? :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

20160305_175641.jpg

Synes jeg har oplevet mange ældre hunde som mener de har alderens ret til at ikke være heeeelt så lydige mere! :lol: Måske bli'r man selv lidt mere "afslappet" omkring hverdagslydigheden når hundene bli'r ældre, men jeg tror sgutte det kun er derfor.

 

Nej, der er ingen tvivl om at jeg har givet efter for mange ting, men jeg tror også bare at de bliver klogere og ved hvad de kan slippe afsted med. Hvornår man mener det alvorligt og hvornår det bare var på skrømt

 

For eksempel med indkald. Så er der mange ældre hunde der gerne kommer hvis der er en reel grund til det, men hvis de ikke kan se hvorfor, så er de ligeglade.

 

Her er et typisk eksempel på Sheila der tager sig friheder.for hvem siger at man ikke må vaske spækbræt rent?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med egne hunde er, at de med alderen tillades mere og mere, jeg tager lettere på det og synes i virkeligheden, at det er herligt at se den ældre hund udfolde sig indenfor rimelighedens og sikkerhedens rammer forstås. Så, det er mig der slækker på kravene og ikke hunden som "tager sig friheder".

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige mht. det med sikkerheden gav Lina mig lidt af en forskrækkelse en dag. Vi var gået på engen ved den tid, hvor mange hunde og ejere samles. Da der endnu ikke var kommet andre, gik vi på musemarken, der støder op til engen. Her gik mine tre i gang med en af deres yndlingsbeskæftigelser - at søge efter mus. Efter lidt tid kom der hundevenner, og vi gik de 15-20 meter over på engen. Jeg lod Lina snuse på marken - sikker på, at hun havde hørt og set, at jeg lige gik hen til de andre hunde. Fie gik i gang med vild leg med vennerne. Kela blev hos mig. Efter en halv times tid var det gå-hjem-tid. Men Lina var væk :vedikke: Jeg blev, i første omgang, ikke vildt urolig. Hun var nok gået ned til bilen to minutter derfra. Men det var Lina ikke, og en af hundevennernes ejer fortalte, at han havde set hende ved kirken, der ligger et par hundrede meter fra, hvor vi parkerede. SHIT!!! Lina var gået hjem.

Godt nok bor vi kun 8 minutters gang fra skoven, marken og engen, men der er altså tre veje, der skal krydses.

Det var en lykkelig mig og en glad Lina, der mødtes hjemme i indkørslen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Mine brune lab Walther bliver mere og mere stædig (eller får lov til mere og mere) han kan virkelig være stædig, nogle gange tror jeg han har nedsat hørelse, men nej han gider bare ikke høre efter - eller løfte et øjenbryn hvis han nu lige ligger og slapper af :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste beagle er knap 11 ½ år og jeg kan godt mærke på ham, at han er blevet mere efter tænksom. Det vil sige at en går tur godt kan tage tid fordi han ligesom bruger mere tid på at "studere" tingene på sin vej. Dette kan så skyldes at han har grå stær og derfor skal tættere på tingene nu end tidligere.

Udover det er han som altid - glad og i vigør og så er han på det seneste blevet mere lege glad hvilket han aldrig har brugt særlig meget tid på tidligere. Af sind har han ikke ændret sig - han er stadig den samme engleblide tålmodige beagle han altid har været.

 

Jeg tror så også at jeg er blevet mere tilbøjelig til bare at lade ham gøre det han gerne vil - også fordi jeg jo ved han bliver ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lover ikke godt, hvis det bliver værre med alderen :stupid: Hvis jeg ikke løbende vedligeholder Aslans indkald fx så er han total døv efter en uges tid :cool:

 

Min brors gamle lab er normalt meget lydig men han stoppede også med at komme. Vi fandt ud af, at han er total døv næsten, så han skal kunne SE dig - ellers er han undskyldt

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige mht. det med sikkerheden gav Lina mig lidt af en forskrækkelse en dag. Vi var gået på engen ved den tid, hvor mange hunde og ejere samles. Da der endnu ikke var kommet andre, gik vi på musemarken, der støder op til engen. Her gik mine tre i gang med en af deres yndlingsbeskæftigelser - at søge efter mus. Efter lidt tid kom der hundevenner, og vi gik de 15-20 meter over på engen. Jeg lod Lina snuse på marken - sikker på, at hun havde hørt og set, at jeg lige gik hen til de andre hunde. Fie gik i gang med vild leg med vennerne. Kela blev hos mig. Efter en halv times tid var det gå-hjem-tid. Men Lina var væk :vedikke: Jeg blev, i første omgang, ikke vildt urolig. Hun var nok gået ned til bilen to minutter derfra. Men det var Lina ikke, og en af hundevennernes ejer fortalte, at han havde set hende ved kirken, der ligger et par hundrede meter fra, hvor vi parkerede. SHIT!!! Lina var gået hjem.

Godt nok bor vi kun 8 minutters gang fra skoven, marken og engen, men der er altså tre veje, der skal krydses.

Det var en lykkelig mig og en glad Lina, der mødtes hjemme i indkørslen :lun:

Sikke noget. Godt hun kom sikkert hjem!

 

Min mysla går også straks hjem hvis hun ikke kan finde mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne har gamle hunde fortjent det privilegie at adlyde når de selv synes det kan betale sig. :mrgreen:

 

Sadie var lydigheden selv indtil omkring hendes 10. år, så blev hun mere selektiv, og det var helt OK.

 

Rocky var aldrig lydig, men når man er 13 når man bliver adopteret og hørelsen er væk, hvad kan man så forlange? Han var herlig. :lun:

 

Jeg synes det er charmerende når de gamle hunde får deres egen mening om hvad de gider!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da også, at det er LIDT charmerende, men når regnen vælter ned, skov- og markturen er slut, og jeg gerne vil hjem, falder charmen lidt, når Lina stille og roligt sakker bagud på musemarken og herefter lader som om, hun overhovedet ikke kan høre mig kalde :-)

 

En dag gav den gamle mig dog et godt grin. Vi var på villavejstur, og hundene (løse) ved udmærket, at de ikke må krydse eller gå på vejen uden tilladelse. Lina satte en POTE på vejen og fik et "nixen". Jeg fik et æv-blik, men Lina VILLE bestemme noget selv. Resten af vejen gik hun på kantstenen. He he og he.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ebbe er godt nok ingen spids, men omend endnu mere egenrådig er han da ihvertfald blevet på sine gamle dage (14)

Han kommer ind når det passer ham.. ellers kan vi jo komme ud og tilbyde ham en guf for at komme ind..

Han tigger ved bordet som det passer ham - og DET gør det!

Han kommer væltende og tramper rundt på folk i sofaen, præcis som det passer ham, totalt vandrepokal, SE MIG SE MIG!

til gengæld er han kanon at have med på tur uden snor :lun:AdobePhotoshopExpress_a1a53eb7f3ce4a8cb1f3d98b61afadc9.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...