Hop til indhold

Dogwhisperer - metoder mv.


Isabelle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 124
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Du må stadig rigtig gerne svare på mine SPØRGSMÅL - som var:

 

Er denne hund aggressiv, og er det en acceptabel metode at sætte den i en hesteboks et par nætter, for at få den til at lade være (med at bede om afstand)? til første video.

 

Nej det er absolut aldrig i orden. Ejeren bør i stedet forsynes med redskaber, så ejeren selv kan arbejde med sin hund. Det er de to, der skal lære et samspil, en tillid og have genopbygget en relation imellem sig. Isolation og flooding er aldrig i orden, når der findes alternativer, og det gør der. Denne hund er bange og usikker, og den anvender en strategi, der virker til at få det, der skræmmer væk. Metoden, der bør anvendes er BAT eller modindlæring, og sideløbende bør hundens selvværd højnes og der skal ses på dens fundament mentalt og fysisk, hvad angår stimulering. endelig bør smerter udelukkes som årsag.

 

Skal man lære hunde at ignorere andre hunde ved at sende løse hunde hen til dem? til anden video.

 

Nej - se herover. Almindelig træning ville gavne

 

Skal en glad boxerhvalp på 5½ måned i hesteboks nogle nætter, fordi den hopper op og har problemer med at være alene hjemme? til tredje video.

Samme svar, og hertil kommer, at dette er normal adfærd. Ejer og hund er sandsynligvis et dårligt match, eller man har ikke sat sig ind i racen før anskaffelse. Alene hjemmeproblemer løses naturligvis ikke ved isolation et fremmed sted. Det er faktisk på grænsen til overgreb mener jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vi er ved at se på metoder, så tjek Bart Bellon ud. Han kan både sin teori omkring brugen af straf og anvende det med en intensitet, som vil afskrække de fleste almindelige ejere - heldigvis. Der er videoer, og ja... tak for kaffe

 

http://nepopotraining.com/

 

Jeg fik et link af en brugshundeejer, der rystet havde forladt en træning. Og jeg har siden set videoer og læst op på ham, og jeg er nu lige så rystet. Kendte ham ikke før

 

Tvangsapportering beskrevet til UG.....

 

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: Jeg nåede 6.29 min ind, så havde jeg set rigeligt. Damen er jo, hmm, speciel.. Hvis ikke hun har lavet noget med den hund i tre uger, som hun påstår, undrer det mig hunden er så kuet og utryg i hendes nærhed.

 

Tre uger kan ødelægge meget.... Jeg var hos en hund i sidste uge, der lavede udfald. Har lige fået en mail fra ejeren om, at adfærden kun har været der en gang siden de startede træningen med de redskaber de fik - og det er på en enkel uge, at de har rykket deres hund SÅ langt. Det er en rystende myte, at positive metoder tager lang tid. Videnskabelige metoder tager simpelthen ikke lang tid, hvis de anvendes korrekt og årsagen er udredt, og dette klip er bare skrækkeligt at se på :(

 

Bart Bellon siger direkte: Hunden lærer, at der kan forekomme smerte. herefter kan den jo bare undgå det..... Det er op til hunden selv, om det skal gøre ondt eller ej.... Teoretisk korrekt, men etisk.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender godt Bart Bellons metoder, hans Ne-Ne-Po

 

Nepopo.... Ja jeg er rystet. Han er faktisk værre end nogle af de mere kendte Millan osv.... Han er bevidst straffende og ved, hvad han gør. Den slags virker helt sadistisk på mig.

 

For mig handler den slags træning om noget dybere. At man som menneske mener, at man er bedre end andre arter og derfor kan tillade sig ALT. Med den viden vi har om hundes emotionelle og kognitive evner i dag (på nogle områder ligner de os mere end chimpanser og forstår og bedre end chimpanser) så bliver jeg helt syg inden i, når jeg tænker på, hvordan disse hunde må opleve deres liv

 

Det handler om mangel på respekt for en anden arts evner. En art undervurdering af "hunden". Den er ikke en maskine. Hunde kan de mest fantastiske ting - og de fortjener respekt og god behandling. Især fordi de altid er venlige mod os. Og selv når det ikke gengældes, så formår sådan en hund oftest at skifte hjem og stadig stole på mennesker omkring den igen. Det rører mit hjerte dybt. Og jo mere indblik jeg selv får i, hvad en hund egentlig er i stand til kognitivt og emotionelt, jo større anser jeg mit ansvar for at behandle dem godt. Skælder vi Aslan ud, så bliver han KED af det. Det er tydeligt. Virkelig ked af det. Derfor forsøger vi naturligvis at undgå det.

 

Hvis man så forestiller sig, at man bevidst vælger at påføre sådan et unikt dyr smerte, skæld ud, ubehag... ja så synes jeg simpelthen bare ikke, at man kan være det bekendt. Faktisk anser jeg det for små mennesker, der gør den slags, og jeg føler mig fremmed over for dem som art. Det føles som findes der flere versioner af Homo Sapiens når jeg møder det. Jeg føler mig fremmed over for min egen art. Og skamfuld på vegne af hundene og den viden, som vi har om dem i dag

 

Det er ikke en menneskeliggørelse. Hunde er hunde. Men disse folk respekterer ikke hunde for det, som hunde er, og som vi ved, at de er i dag takket være en masse forskning i dette område.

 

Det handler om simpel respekt for hinanden - uanset art. Og de ting, som man ikke ved med sikkerhed endnu, må man lade tvivlen komme hunden til gode. Dykker man ned i hundens evner, så kan jeg ikke se, at man overhovedet igen kan anvende sådanne metoder. Skamfuldt er det. Men velkendt at nogle mennesker anser sig for en slags "overart"

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde kommer nu ikke gennem livet uden skideballer fra os, og fysisk kan vi også tage fat i dem.

 

Jeg kan ikke have at man er tarvelig overfor en hund, at man er uretfærdig, at hunden skældes ud / tages fat i, fordi man selv taber hovedet, føler afmagt.

 

Jeg er fuldstændig enig, og jeg bruger samme koncept i træning. Det er altid okay at sige nej (fejlmelde hvis man vil kalde det det i træning), men det er aldrig okay at være uretfærdig og skælde ud/korrigere fordi man bliver frustreret eller hunden ikke har forstået øvelsen. Og samme i hverdagen - mine hunde kommer heller ikke gennem livet uden skideballer, men jeg er aldrig unfair overfor dem (synes jeg selv).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vi er ved at se på metoder, så tjek Bart Bellon ud. Han kan både sin teori omkring brugen af straf og anvende det med en intensitet, som vil afskrække de fleste almindelige ejere - heldigvis. Der er videoer, og ja... tak for kaffe

 

http://nepopotraining.com/

 

Jeg fik et link af en brugshundeejer, der rystet havde forladt en træning. Og jeg har siden set videoer og læst op på ham, og jeg er nu lige så rystet. Kendte ham ikke før

 

Tvangsapportering beskrevet til UG.....

 

 

Jeg kan ikke få lov at se videoer fra hjemmesiden:vedikke:

 

Men den video med apporten, synes jeg ikke er slem. Og ud fra hvad jeg ser og hører, er der ikke noget tvang (i videoen), men små tap på hundens snude når den tygger? Slet ikke hvad jeg forstår ved en tvangsapport!

 

Umiddelbart synes jeg faktisk ikke at hans youtube-videoer er så slemme. Men desværre kender jeg nogen der træner efter hans metoder, og det er altså langt over min grænse for træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad fanden er det halsbånd I linker til? Kan man give hunden strøm med fingrene? :shock: Jeg anede ikke der var nogen, der var værre end CM. Føj da!

 

Førhen kunne man også få det som perimeter sikring. Et kabel graves ned der hvor hunden ikke må passere. Når den nærmer sig får den et rap af halsbåndet. Ved ikke om det sælges mere, men mon ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bart Bellon siger direkte: Hunden lærer, at der kan forekomme smerte. herefter kan den jo bare undgå det..... Det er op til hunden selv, om det skal gøre ondt eller ej.... Teoretisk korrekt, men etisk.....

 

Jeg undgår bevidst at se sådanne videoer, jeg kan ikke gøre noget og jeg har det dårligt resten af dagen, men til ovenstående, så ligner det jo prinzens udtalelse om, at godt nok gik 200 blomsterhandlere fallit (nok overdrevet men hans ord) da han fik handel på tankstationerne, men de kunne jo bare selv have fået ideen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Førhen kunne man også få det som perimeter sikring. Et kabel graves ned der hvor hunden ikke må passere. Når den nærmer sig får den et rap af halsbåndet. Ved ikke om det sælges mere, men mon ikke?

 

De er jo forbudte men.. Jeg kender til en hundeejer som for år tilbage havde sådan et og første gang hunden fik strøm vendte den sig mod ham og bed ham godt og grundigt. Den troede stdømnen kom fra ham og det havde den også ret i ☺

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv alle de "dårlige trænere på youtube, dem der bruger stød, mærkelige teorier osv... man kan sige meget om dem, men i det mindste viser og forklarer de deres træning så man ikke er i tvivl om hvordan det foregår.... om man kan lide det eller ej.

 

Det kan man ikke engang sige om den "træner" tråden handler om, når ting ikke kan forklares eller bliver gjort i det skjulte, så ringer alle alarmklokker altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

De er også ulovlige at sælge og markedsføre:blink:

 

Det var også min overbevisning. Omvendt må man vel gerne hegne sin grund ind med alm. elhegn, selvom man ikke har får eller kreaturer og lign. De er effektive hunde afskrækkere.. En hanhund vi havde engang fandt det nødvendigt, at lette ben op af naboens fold. Hold da op hvor han hylede den stakkel. Han nærmede sig aldrig folden igen..:blink: Stakkels, stakkels hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...