Hop til indhold

Saschas HD ... Lakker det mod enden?


vinhou
 Share

Recommended Posts

Måske nogle af jer kan huske mig og mine hunde. Det er længe siden jeg har deltaget herinde.

 

Jeg har jo denne her dejlige labrador, Sascha, fra 2008. Hun har levet med en HD-diagnose siden hun var omkring et år. Det har nu ikke påvirket hende alt for meget så længe hun er blevet skånet - hun har fået årlige Cartrophen indsprøjtninger, holdt slank, og fået foder med specialtilskud osv.

 

Anyway. De sidste par uger har hun ændret sig. Hun kan ikke længere komme op i sofaen. Det kræver ihvertfald megen overtalelse (af hende selv, jeg forsøger ikke at få hende til at komme derop), jeg har båret hende derop en del gange nu fordi hun er så frustreret. Hun kan heller ikke uden besvær komme ind i bilen.

 

Vi var til dyrlæge sidste uge, og det der sker er at hun nu lægger vægten på forbenene, så muskelmassen der er super, mens bagbenene (primært HB) er helt muskelfattige. Hun har så fået gigtmedicin, men det har ingen effekt haft endnu. Det er 11 dage siden hun startede på det. Burde det ikke virke nu?

 

Jeg skal ringe og snakke med dyrlægen igen den 29. marts.

 

Er der nogen, der har inputs ift dette? Jeg ved, mange af jer har erfaring med HD. Det er ikke let, for Sascha er jo stadig glad ifm mad og hopper rundt som en tosse når hun skal ud. Men når der intet sker ligger hun bare og ligger og virker trist.

 

:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det er svært at komme med et svar på. Jeg har selv en beagle - Oscar - som har mild HD i højre side. Han kommer også frem med forparten og er enorm muskuløs omkring brystkassen - sådan har det været i flere år. Bagparten til gengæld er mere "slatten" og når han løber hænger bagbenene ofte oppe i luften og han laver de her "rejehop".

Han har hidtil klaret sig uden problemer og fået smertestillende i perioder - samt at han fast får glucosamin og fiskeolie - et almindelig kalorie fattig foder samt våd foder som kan holde vægten fornuftig. Udover det får han 2-3 gange i ugen ekstra kød i form af kylling da det indeholder en del glucosamin og med hensyn til at styrke muskelmassen.

 

Siden nytår har Oscar ikke kunnet gå ned af vores trappe - han bliver båret ned - han har ikke kunnet hoppe op i vores lave vindueskarm og videre derfra op på sit bur hvor han elsker at ligge. Han har spændt enorm meget i kroppen og der er prøvet forskellige smertestillende uden virkning.

For 4 dage siden begyndte han på Previcox - et forsøg der skal løbe her hen over påsken - hvorefter jeg så skal snakke forløbet igennem med min dyrlæge - og på de 4 dage der er gået, er der sket et mirakel - i går kom han selv op i vindueskarmen og op på sit bur - han går igen sine faste ture - han leger i haven og er i det hele taget blevet sig selv igen.

 

Jeg ville jo mene at det medicin Sascha får burde hjælpe nu - men syntes du skal ringe og snakke med dyrlægen og se om det kan ændres til noget andet - nu er det jo snart Påske så det er længe hun så skal gå hvis hun stadig har ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke rigtig - vi startede bare lige med gigtmedicin for at se effekten. Det var ikke så meget sludretid fordi jeg havde begge hunde inde til vaccination og de var lidt vilde. :genert:

 

Men jeg vil ringe derind på mandag og høre, hvad de råder mig til. Jeg læste på pakken med gigtmedicin at der burde kunne ses en klinisk virkning inden for 4-5 dage, og at man skulle stoppe med medicinen hvis der ikke var bedring. Så jeg skal have snakket med dem. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis jeg var dig, vil jeg finde en der var god til sådan noget med hundens fysik. Kan se du bor i Midtjylland. Hvis du ikke allerede har prøvet det, så ville jeg køre ud til Christian hembo (virksomheden hedder Magtor). De er virkelig dygtige. Måske kan de hjælpe med at bygge muskler på bagparten, så musklerne bedre kan støtte leddet, og dermed aflaste selve leddet og tage noget af smerten? Jeg ved selvfølgelig ikke om de kan gøre noget, men sådan noget med bevægeapperatet er de virkelig gode til. Han samarbejder også meget gerne med ens dyrlæge, for at få det bedst mulige resultat.

Det vil jeg i hvert fald gøre. Det kan være at hun trænger til at blive løsnet eller lignende, og det så hjælper på musklerne.

De er meget dygtige derude, og de kan altså noget andet end dyrlægerne, så det er fedt at have et samarbejde med både dem og dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tippet :-D

 

Der er nu også en fysioterapeut tilknyttet ved min dyrlæge, og de har vandtræning osv. Jeg må høre, hvad de foreslår. :)

 

Det lyder rigtig godt. Det er præcis sådan noget jeg tænkte. Hvis man kan hjælpe hende til gode muskler på bagpartiet, burde det hjælpe hende (alt efter hvad der selvfølgelig mere præcist er galt). Rigtig meget held og lykke med at få hendes tilstand forbedret :-) jeg håber, at I finder noget der kan hjælper jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinhou, er Sascha undersøgt for andre sygdomme? Jeg tænker især på flåtsygdomme?

 

Nogle gange er man så fokuseret på de sygdomme som hunden har haft i årevis, så man ikke opdager at nye symptomer måske skyldes noget helt andet..

 

Silke er blevet behandlet for allergi... Selv om hun havde ræveskab.

 

Og for gigt... Selv om det var flåtsygdomme.

 

Og igen for gigt... Selv om det var potesvamp...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har efterhånden lært, at hvis Silke begynder at halte mere end ellers, så skal jeg vaske hendes poter og komme klorhexidin ind mellem trædepuderne... Når jeg gør det et par dage, så holder hun op med at halte... Hun HAR sart hud mellem trædepuderne... Og det er ikke til at se forskel på om hun halter på grund af hendes gigt, eller på grund af sår under poten..

Men det er så fordi hun har de to problemer på samme ben..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Opdatering - okay, det nye medicin virker bedre end det andet, men ikke godt nok. Så dyrlægen sagde, at jeg havde tre muligheder:

Kombinere nuværende medicin med massage/laserbehandling hos deres fys

Binyrebarkhormon

... Eller at hun ikke skal være her så meget længere.

 

Jeg valgte første mulighed. Jeg vil meget gerne undgå binyrebarkhormon. Den sidste mulighed, ja, den er ikke rar at tænke på. Så i morgen kommer hun ind til deres fys, så håber jeg at kunne få nogle inputs og en god snak omkring det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...