Hop til indhold

Må man vaske en hund i koldt vand?


JensJ
 Share

Recommended Posts

Når vi er i skoven med vores islandske fårehund, så bliver han altid møgbeskidt, og skal derfor vaskes efter hver skovtur. Det nemmest ville være at vaske ham udenfor, men der har vi kun koldt vand, så indtil videre har vi altid taget ham med ind i bruseren. Det ville dog være meget nemmere at vaske ham udenfor.

 

 

Mit spørgsmål er derfor om man må vaske en hund i koldt vand?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg bruger altid lunkent vand til mine. Jeg sætter bare haveslangen fast på badeværelsets eller bryggersets hane med en dims til formålet.

 

Når det er sagt ville jeg nu bare lade hunden luft tørre efter en skovtur og så børste det værste snavs af,når de var tørre :-) men nu er mine også kun i "bad" en gang om året med mindre de ruller sig i noget ;-)

 

V. H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Er pelsen på en islandsk fårehund ikke selvrensende?

 

Så skal I jo bare tører hunden, evt lade den ligge en halv time i et rum hvor det ok skidt falder af.

 

Præcis. Jeg har svært ved at forestille mig at den kan blive så beskidt at et decideret bad er nødvendigt.

 

Skylle poter og undersiden af maven kan du jo godt i koldt vand udenfor og resten burde du kunne tørre?

 

Min islandske hund har kun været i rigtigt bad 4 gange i sit lange liv og kun når hun har rullet sig i noget virkelig klamt og lugtende.

 

Jord, sand og vand tørrer lyn hurtigt og drysser af . Meget hurtigere end hvis hun rigtigt kommer i bad, hvor hun er våd mange timer efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville ikke have problemer ved at skylle poter eller undersiden af maven i koldt vand. Når jeg er hjemme hos mine forældre og ude og gå med hundene bliver de skyllet udenfor. Ville dog aldrig bade min hund i koldt vand, medmindre det var sommer og meget varmt, der gør jeg det for at nedkøle hende.

Herhjemme bor jeg på 2. sal og har ikke adgang til haveslange. Så enten ryger hun hen på et håndklæde indtil hun er tør eller også bliver hun skyllet i bruseren med lunkent vand. Igen kun ben og mave. Det er sjældent hun bliver mere ulækker end det. Skulle hun rulle sig i noget ulækkert så ryger hun i bad med shampoo og hele mollevittin, for jeg har hende i møblerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er tidligere blevet vasket med vand fra den kolde haveslange ved køkkenhaverne, hvis hun er blevet beskidt på en tur. Eller hun er simpelthen blevet "smidt" i søen efter sin bold. :mrgreen:

 

Efter koldvasken går turen så direkte hjem i rask trav, hvis altså vejret er koldt.

Og hjemme tørrer vi med håndklæder hvis hun stadig er våd. Og skruer op for varmen til hun er tør igen..

 

Det kolde vand betyder ingenting. Det er kombinationen af kulde og at være i ro, der kan være for meget..

 

Nu får hun ikke lov at svømme mere. Om sommeren er vandet for ulækkert. Og resten af året er det for koldt...

Det er så på grund af hendes alder. Brusebad er med varmt vand. Og høj rumtemperatur. :lun:

 

Men der er jo meget stor forskel på racernes pelse... Og på hundenes vandglæde. Hvis hunden ryster og fryser, så ville leg da undlade at vaske med koldt vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Mine får altså også nogen gange en tur med vand fra vandtønden (1000 liter) altså ikke en vask, de bliver faktisk aldrig badet. Men får da skyllet fusser og mave i det der regnvand ;-) De elsker det faktisk :-)

 

De får deres årlige bad om sommeren i havet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luffe bliver spulet med haveslangen (koldt vand) over hele kroppen, når vi har været i skoven, uanset hvor koldt det er. Han hopper jo også gladeligt en tur i havet. Der bliver frotteret grundigt med et par håndklæder når vi kommer ind, og så er det med at få lagt et tæppe i sofaen, inden han går op og lægger sig...

 

Han kommer i bad med shampoo i, 5-6 gange om året.

Link til indlæg
Del på andre sites

Første gang min Lina tog en spadseretur i ildelugtende mosevand, kom hun i lunt brusebad efterfølgende. Jeg TROEDE, at jeg havde fået hende ren. Hun VISTE mig, at det havde jeg ikke. Gulv, vægge, gardiner etc. var fint dekoreret med sorte pletter, da Lina rystede sig efter badet.

Næste gang Lina tog en spadseretur i ildelugtende mosevand var en kold novemberdag. Jeg smed sko og strømper, smøgede bukserne op og hev madammen ud i det kolde søvand. Her blev hun vasket :slem:

 

Almindeligt skidt efter våde skovture får lov at tørre og falde af.

 

- Og her er så lige en Kela, der måtte i bad efter en soppetur i en skovsø.

 

30-5.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...