Hop til indhold

Dette stresser din hund


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Temmelig intetsigende overskrift:lol:

 

Jeg synes måske det mest interessante er dette: Hårprøverne i januar giver et billede af stressniveauet i perioden fra oktober til september, hvor forårets hårde træning og sommerens konkurrencer er overstået. Derfor kan forklaringen på den markante forskel på det tidspunkt være, at det pludselige stop med at gå til træning og konkurrencer er stressende for hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Temmelig intetsigende overskrift:lol:

 

Jeg synes måske det mest interessante er dette: Hårprøverne i januar giver et billede af stressniveauet i perioden fra oktober til september, hvor forårets hårde træning og sommerens konkurrencer er overstået. Derfor kan forklaringen på den markante forskel på det tidspunkt være, at det pludselige stop med at gå til træning og konkurrencer er stressende for hundene.

 

Ja det er svært at gøre ret meget rigtigt herinde, og overskriften er sikkert forkert, men det må vi så leve med :) Jeg valgte den, fordi jeg synes artiklen siger noget om stress generelt, og fordi forskerne, især hvis man læser linket, undersøger flere aspekter end konkurrence alene. Herunder leg, belønningsbaseret træning samt kortisols skadelige virkning samt usikkerhed og ejers pres

 

Enig i overstående som en faktor, der bør medtænkes. Men mon ikke de har medtænkt den slags åbenlyse faktorer alligevel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er svært at gøre ret meget rigtigt herinde, og overskriften er sikkert forkert, men det må vi så leve med :) Jeg valgte den, fordi jeg synes artiklen siger noget om stress generelt, og fordi forskerne, især hvis man læser linket, undersøger flere aspekter end konkurrence alene. Herunder leg, belønningsbaseret træning samt kortisols skadelige virkning samt usikkerhed og ejers pres

 

Enig i overstående som en faktor, der bør medtænkes. Men mon ikke de har medtænkt den slags åbenlyse faktorer alligevel?

 

Din overskrift på HG er måske bare mere rammende, og du plejer at kopiere direkte:-)

 

I virkeligheden tænker jeg at grænserne er trukket lidt for skarpt op. Konkurrencehunde er mest stressede i efterår/vinter, fordi de ikke laver noget, bliver pacet af deres ejere og for at undgå straf.

 

Bortset fra den snak om IPO-folket, så tror jeg altså ikke der findes mange konkurrencehund der ikke bliver belønnet med leg og godbidder (og som ikke straffes).

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan læser jeg ikke undersøgelsen. Det jeg ser er, at de har teste en række schæfere af forskellige linjer og brug. De har testet kortisolen i hårstråene.

 

Hun siger faktisk at hun mener det skyldes rastløshed

 

– Studien visar tydliga skillnader mellan olika typer av schäfrar. Tävlingshundarna hade de högsta kortisolhalterna, särskilt i januariprovet, som speglar tiden från oktober till december. Då är sommarens tävlingsperiod över och kanske uppstår en rastlöshet som skapar stress, säger Lina Roth.

 

Der hvor jeg synes det er en interessant undersøgelse, er de ting, som de skal teste videre på nu, ejers påvirkning, og så viser den noget generelt om kortisol, som er en virkelig fjende at få inden for huden so to speak, og som vi alle bør kende til. Det er nyt, at der forskes i hvad der stresser en hund - indtil nu har de bevist det vi tror vi ved, og sådan er det jo tit. Men nu ved man dette, hvis man konkurrere med sin hund

 

Ja fremover vil jeg nok nøjes med at poste et sted, så vi ude over det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det kunne være interessant at teste det indenfor flere forskellige racer for at se om der var en forskel. Schæfere er mig bekendt hunde, der generelt kører i et højt gear og det kunne være spændende at se, om der var forskel på stressniveauet hos en schæfer og en anden hund, som kører lidt lavere.

 

Men ja, spændende læsning ellers :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra den snak om IPO-folket, så tror jeg altså ikke der findes mange konkurrencehund der ikke bliver belønnet med leg og godbidder (og som ikke straffes).

 

Det tror jeg heller ikke. Til gengæld er der et aspekt ved den moderne hundetræning, som jeg mener fortjener fokus, nemlig den frustration som kan opstå hos en hund, som skal tilbyde adfærd og ikke klarer belønningskriterierne.

Langvarig frustration medfører ofte stress, så udover at belyse de nævnte faktorer kunne det være spændende med info om træningsideologien hos ejerne af de undersøgte hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for link. Jeg er ikke i tvivl om, at med den mode, det er blevet, at leve en "sund" og aktiv livsstil, er der nogle, der kammer over, både med hvad de udsætter sig selv for og hvad de udsætter hunde, heste eller andre "rekvisitter" for. Det kan ikke altid være nemt at være hund hos et moderne konkurrencemenneske.

 

Det forhøjede stresshormonindhold om vinteren kunne jo også være pga arven fra ulvedyr, der jo har deres årlige parringssæson tidligt på året.

 

Så ville alle schæferne vel have haft lige meget kortisol i pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forhøjede stresshormonindhold om vinteren kunne jo også være pga arven fra ulvedyr, der jo har deres årlige parringssæson tidligt på året.

 

Ved ikke om jeg har forstået dig korrekt, men vinterens aflæsning af kortisol sker på pels, som er i samlet om efteråret og der spiller parrings sæsonen jo ikke ind

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes da den er spændende, men i høj grad generaliserende. Kunne være spændende at kigge på både forskellige racer, og forskellige sportgrene, for jeg tænker at f.eks. agility er en højstress sport i forhold til f.eks. lydighed.

Synes lidt konkurrencefolk bliver udstillet i rapporten som folk der ikke leger og roser deres hunde. Det synes jeg er et ærgerligt mærkat at sætte på folk. Personligt har jeg aldrig mødt så mange der skamroser deres hunde og nærmest kaster sig ned på jorden af glæde end nogle af dem jeg møder til agility. Men alle er jo forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes da den er spændende, men i høj grad generaliserende. Kunne være spændende at kigge på både forskellige racer, og forskellige sportgrene, for jeg tænker at f.eks. agility er en højstress sport i forhold til f.eks. lydighed.

Synes lidt konkurrencefolk bliver udstillet i rapporten som folk der ikke leger og roser deres hunde. Det synes jeg er et ærgerligt mærkat at sætte på folk. Personligt har jeg aldrig mødt så mange der skamroser deres hunde og nærmest kaster sig ned på jorden af glæde end nogle af dem jeg møder til agility. Men alle er jo forskellige.

 

Det er en begyndelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...