Hop til indhold

Bekymret


AnneMette09
 Share

Recommended Posts

Siden nytår har Chica haft dårlig mave, med tynd afføring og prutteri. Det det bekymrer mig, er, hun ikke optager maden. Det ryger nærmest ud efter et par timer. Hun har tabt sig, men drikker og spiser helt fint.

Hvis det ikke er bedre næste uge, skal vi til dyrlægen med hende.

Er så bekymret. Er der nogle der har prøvet noget lignende?

 

God weekend :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 103
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min hund har temmelig tit ret løs mave - ikke decideret diarre, men bare tyndere end det burde være. Han har dog aldrig haft det i flere måneder.

 

Jeg tænker umiddelbart, om der er noget i foderet, hun ikke kan tåle. Skiftede du tilfældigvis foder omkring nytår?

 

Ellers kan der være flere grunde til det og når det har stået på så længe, synes jeg det er svært at komme med et reelt bud på hvad der er galt. Det kan skyldes mange ting og jeg synes helt klart du skal tage til dyrlægen med hende. Tvivler på det bliver bedre, når det allerede har varet så længe. Har du en tid ved dyrlægen?

Link til indlæg
Del på andre sites

@Therese - Ja, vi skiftede foder deromkring, og er derfor kommet på special foder.

Det der bekymrer mig, er, at det ryger lige ud af hende. Hun får ikke næringen i foderet, og har tabt sig - selvom hun spiser rigtig meget.

 

Har tid ved dyrlægen d. 25. og 26. ang Chica skal have en abort-sprøjte.

Hvis det ikke hjælper i næste uge, bestiller vi en tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Therese - Ja, vi skiftede foder deromkring, og er derfor kommet på special foder.

Det der bekymrer mig, er, at det ryger lige ud af hende. Hun får ikke næringen i foderet, og har tabt sig - selvom hun spiser rigtig meget.

 

Har tid ved dyrlægen d. 25. og 26. ang Chica skal have en abort-sprøjte.

Hvis det ikke hjælper i næste uge, bestiller vi en tid.

Hvis hun skiftede foder deromkring, lyder det meget sandsynligt, at der var noget i foderet, hun ikke kunne tåle. Håber at det nye foder snart hjælper - det er ret synd for hende :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg håber det bare skyldes foderskiftet :x:

 

 

Men ellers kom jeg lige i tanke om at @Beaglepack vist har erfaring med noget lignende :hmm: Men lad nu vær med at tage sorgerne på forskud, selvom det er svært :kys:

 

Håber jeg også :x:

 

Prøver ikke at tage det på forskud. Men fællede altså en tåre eller to, da mig og far snakkede om det.. "Dyr lever jo ikke for evigt"

 

Tak for svaret :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther havde og så et stykke tid løs mave, det er flere år tilbage. Vi skiftede til kornfrit, det fungerer han rigtig godt på, dog er det ikke alle der fungerer godt på det. Det er meget individuelt.

Men ro på, og tag ikke sorgerne på forskud. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Darwin havde noget lignende - han havde gasser i maven - løs ildelugtende afføring - kolik smerter mv. udover det kunne han ikke holde vægten oppe - da foderet ikke blev ordentlig optaget. Dyrlægen checkede blodprøver mv. uden at vi fandt en egentlig grund. Der blev prøvet forskellige foder typer også den der gastointestinal fra Hills - som han slet ikke kunne tåle - det blev det værre af. Min dyrlæge rev sig i håret over hvad der kunne være galt og efter noget snak med andre dyrlæger og læse op på symptomerne kom han på sporet af - at det kunne være fedt indholdet i foderet den var gal med.

Han anbefalede derefter at Darwin kom på et foder hvor fedt % ikke måtte overstige 12 % gerne under. Jeg fandt så frem til nogle fodertyper som vi startede op på - blandet andet Regal venison og James Wellbeloved - og udover det fik han også våd foder.

 

Det har så vidst sig at være det der skulle til og Darwin har efterfølgende taget på i vægt og har nu en stabil vægt omkring 14 kg og hans mave er bare så fin nu. Alle hans blodprøver er fine og han mangler ikke noget.

 

Jeg aner ikke om det er det som er galt med din men forstår fuldt ud din uro - jeg har selv været der og man befinder sig i sådan en magtesløs tilstand - bliver nærmest desperat. Du må prøve at bevare roen selvom det er svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er SÅ ked af at sige det, men det lyder som EPI. Ring eventuelt til Christina Friis (Kennel Balule). Hun kan rådgive kvalificeret.

 

Syntes man skal være lidt varsom med at stille diagnoser - men AnneMette09 kan læse om sådan noget her : http://www.whole-dog-journal.com/issues/12_3/features/Exocrine-Pancreatic-Insuffinciency-in-Dogs_16109-1.html

 

Min Darwins problem er også relateret til bugspytkirtlen - da han fik meget ondt i det område og selve området var ømt når man rørte ham der - men om han har/havde EPI ved jeg ikke - blot at hans tilstand er ophørt efter han fik fedt reduceret mad. En overgang var hans vægt helt nede på 12 kg - en beagle vejer omkring 15 kg ca.

Det skal lige siges at han har været mere end 1 år om at komme sig og tage vægt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er SÅ ked af at sige det, men det lyder som EPI. Ring eventuelt til Christina Friis (Kennel Balule). Hun kan rådgive kvalificeret.

 

Nu er det en meget sjælden sygdom, så mon dog? Dyrlægen er inde over og der bliver holdt øje med det, så ingen grund til, at male en vis herre på væggen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er SÅ ked af at sige det, men det lyder som EPI. Ring eventuelt til Christina Friis (Kennel Balule). Hun kan rådgive kvalificeret.

 

Nu er det en meget sjælden sygdom, så mon dog? Dyrlægen er inde over og der bliver holdt øje med det, så ingen grund til, at male en vis herre på væggen...

 

Ikke desto mindre en sygdom som mig bekendt har været et problem ved eurasiere. Jeg synes det er helt fint at gøre opmærksom på at symptomerne lyder derhenad så man kan undersøge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Selvfølgelig skal man ikke male fanden på væggen, men synes det er ok at lige gøre opmærksom på - især nu her hvor der er en dyrlæge inde over, så kan man jo få taget den blodprøve jeg mener der skal til, og se om det er noget om det.

Og så skal man selvfølgelig ikke avle på hunden. Hvis det viser sig at være det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Male fanden på væggen? Nej. Det gør jeg skisme ikke. Men EPI er desværre forekommende hos eurasiere, så jeg finder det ret relevant at nævne, når symptomerne ligner. Jeg har hørt om flere eurasier, hvor EPI ikke blev diagnosticeret. Det døde de af. Jeg vil altså hellere advare end senere blive klar over, at jeg burde have gjort det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har altid fået HIKE Active. Så skiftede vi til HIKE Diet. Og det har hun fået siden nytår.

Noget fra dyrlægen, tror det hed noget med gas..

 

Male fanden på væggen? Nej. Det gør jeg skisme ikke. Men EPI er desværre forekommende hos eurasiere, så jeg finder det ret relevant at nævne, når symptomerne ligner. Jeg har hørt om flere eurasier, hvor EPI ikke blev diagnosticeret. Det døde de af. Jeg vil altså hellere advare end senere blive klar over, at jeg burde have gjort det.

 

Er jeg den eneste der læser at hunden har tabt sig og haft dårlig mave siden de skiftede fra Hike Active til slankeversionen?

 

Hvorfor skiftede I til Diet-udgaven? Var hun for tyk? Og har i prøvet at skifte tilbage til Active?

 

Jeg synes nu også det er rigeligt meget fanden på væggen, hvis hunden bare har haft dårlig mave siden foderskift:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis og forhåbentlig bare et problem, der handler om foderskift. Men da EPI findes hos eurasiere, og det helst skal diagnosticeres så hurtigt som muligt, finder jeg det passende at nævne, AnneMangetal. Hellere advare om noget en gang for meget end en gang for lidt - synes altså jeg.

 

Jamen, de kan også være en parasit. Eller kræft. Eller tarmbetændelse. Eller stofskiftet. Eller allergi.

 

Men måske skal man bruge sin sunde fornuft: foderskift har udløst vægttab og dårlig mave. Foderskift er årsagen.

 

Hvis hunden ikke viser tegn på smerter, dårligt humør og sprøjtende diarré, så er det næppe EPI. EPI er meget smertefuldt, og jeg har endnu ikke hørt om en hund med bugspytkirtel-problemer, som ikke har haft tegn på stærke smerter og haft seriøst diarré meget oftere end normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opdrætter eurasiere, AnneMangetal. MÅSKE ved jeg en lille bitte smule om denne race. MÅSKE har jeg før hørt om symptomer a la TS's før.

Kræft, tarmbetændelse, stofskiftet eller allergi tyder symptomerne IKKE på. Til gengæld ligner de EPI-symptomer - og EPI kan behandles, hvis man er ude i tide. DERFOR nævner jeg det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opdrætter eurasiere, AnneMangetal. MÅSKE ved jeg en lille bitte smule om denne race. MÅSKE har jeg før hørt om symptomer a la TS's før.

Kræft, tarmbetændelse, stofskiftet eller allergi tyder symptomerne IKKE på. Til gengæld ligner de EPI-symptomer - og EPI kan behandles, hvis man er ude i tide. DERFOR nævner jeg det.

 

Hvis det så tilmed er nemt at teste for, så det da bare at få lavet testen... og forhåbentlig udelukke det... og ellers netop fange det tidligt og kunne gøre noget.

Det ville jeg blive glad for at have mulighed for at spørger min dyrlæge om. Selv om jeg ville blive et bundt dårlige nerver over at det måske var..... men ville have det mere skidt hvis det var noget slemt og jeg ikke testede i tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opdrætter eurasiere, AnneMangetal. MÅSKE ved jeg en lille bitte smule om denne race. MÅSKE har jeg før hørt om symptomer a la TS's før.

Kræft, tarmbetændelse, stofskiftet eller allergi tyder symptomerne IKKE på. Til gengæld ligner de EPI-symptomer - og EPI kan behandles, hvis man er ude i tide. DERFOR nævner jeg det.

 

Og jeg har haft en schæfer med sygdommen, og levet med den meget tæt på livet i 6 år. Måske ved jeg hvordan en hund ser ud når den faktisk har sygdommen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...