Hop til indhold

overstimuleret eller?


cool
 Share

Recommended Posts

Det er vel egentlig bare at hvis den mangler lydighed er det en mere eller mindre konstant opførsel i den situation, hvis det er fordi den er overstimuleret er det en opførsel som kommer gradvist i situationen? Altså at hunden kan finde ud af den korrekte opførsel, men pga overstimulering forsvinder den ønskede opførsel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Hvordan ser man forskel på om, hunden mangler lydighed eller den er overstimuleret :roll:

Ja, godt spørgsmål. Kort sagt vil en overstimuleret hund typisk have svært ved at finde ro. Den vil vade rundt og forlange mere og mere aktivitet. En ulydig hund vil bare vælge at gøre noget andet end det den bliver bedt om, fordi den af en eller anden grund er mere motiveret for at gøre det.

 

Men der skal flere oplysninger til før det er muligt at komme med et bud.

Ligesom Niels skriver, kunne det f.eks. være relevant at fortælle mere om hundens opførsel generelt.

Derudover ville det være relevant at fortælle om nogle konkrete eksempel, hvor hunden har været ulydig.

Og til sidst vil jeg opfordre dig til at fortælle lidt om hvad I laver i hverdagen og hvordan hunden bliver aktiveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund har været på samme måde, hun var nærmest umulig at træne, havde mere fokus på alt det omkring hende.

Vi valgte så at træne et sted med små hold, det gik meget bedre. Det kostede mere end det med store hold, men til gengæld var der mere tid og fokus på hver enkelte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

når vi træner ude på træningsbaner er han meget ukoncentreret, især hvis der forgår noget omkring ham.

Træner vi i skoven bla. dæk er han helt opmærksom.

Han er 3.5 år

Hvis det kun er på træningspladsen problemet opstår, vil jeg umiddelbart hverken kalde hunden ulydig eller overstimuleret. Han er nok bare ikke vant til at arbejde med forstyrrelser omkring sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

når vi træner ude på træningsbaner er han meget ukoncentreret, især hvis der forgår noget omkring ham.

Træner vi i skoven bla. dæk er han helt opmærksom.

Han er 3.5 år

 

Det er ikke så ligetil at se forskel i situationen og det kan også være så meget andet for eksempel kan han være understimuleret mht. andre hunde, han kan også have opfattelsen, at hans opførsel "hører til" det at træne på træningspladsen idet han ikke har lært andet, det kan endda være dig selv som skaber situationen pga. din forventning om, hvad der kommer til at ske baseret på hvad der plejer​ at ske

Link til indlæg
Del på andre sites

han kan godt de øvelser vi laver,

men han har ikke focus .

eksempel :

smider 3 dummyer ud omkring ham,

hvis der er andre hunde ser han ikke hvor de lander, når jeg så sender ham afsted efter aporten løber han lidt rundt og leder efter den. ( dummyen er smidt 4 meter fra ham på græsplæne )

Link til indlæg
Del på andre sites

Max er en ruhåret hønsene hund.

han bliver som regel trænet hverdag en times tid.

ellers går vi en tur.

har trænet i hvalpe tiden hos Dch og ved Ruhår klub.

nu træner vi i lokal jagt forening.

han er altid med mig, såvidt muligt.

sover ved siden af sengen.

er inde i huset når han er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Max er en ruhåret hønsene hund.

han bliver som regel trænet hverdag en times tid.

ellers går vi en tur.

har trænet i hvalpe tiden hos Dch og ved Ruhår klub.

nu træner vi i lokal jagt forening.

han er altid med mig, såvidt muligt.

sover ved siden af sengen.

er inde i huset når han er alene.

 

Jeg kender ikke til racen, andet end dem jeg har mødt har i mit hoved virket lettere forstyrrede. Der må vist nogen af de der har jagthund og kendskab til racen på. Men hvordan opfører han sig i dagligdagen, på alm. gåture, i hjemmet etc.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være det er løsningen.

læste artiklen om, at lade ham gå og lugte som belønning, tror også det kunne være en idé.

Men kan godt læse ud fra svar, at spørgsmålet ikke er så nemt og svaret ikke er så lige til.

 

I har jo en historie og uden at kende den, er det mere end svært at komme med bud på årsagen, lidt lige som hvis man ringer til mekanikeren og spørger hvorfor bilen ikke vil starte. Han kan ikke komme med et bud uden først at skulle vide en masse: Har du drejet nøglen, er der benzin på osv.

 

Årsagen kan ligge i den måde han er trænet på - for hårdt, for slapt, for hurtigt øgede krav, intet øget krav osv.

 

Hans forhold til andre hunde - vil han lege, holde øje, holde hundene væk, tør ikke apportere når der er andre hunde

 

Hans forventning til hvad der skal ske - hvad er han vant til, der sker i situationen, hvad tror han han skal osv.

 

Forståelse for opgaven - han har måske forstået opgaven men på et andet kriterie. Måske kan han kun når I er alene, måske kan han kun med bestemte dummyer osv.

 

Motivationsniveauet - er åbenbart for lavt eller højt nok, men andre ting distraherer og bringer ham i konflikt osv.

 

Har I haft konflikter i apporteringen?

 

Tilbage er vi ved motivationen for opgaven i situationen, for det vil altid være motivationen som afgør om en hund forsøger at løse opgaven til sit bedste niveau.

Link til indlæg
Del på andre sites

han har altid gerne ville apoter.

Der er ingen tvivl om, der er lavet fejl Vedr træning da det er min første hund jeg træner.

Flere ting er blevet godt.

vandapotering.

spor

sit

dæk (dog har han haft tilbagefald og på træningsplads har han kunnet finde på og rejse sig og komme over mod mig. men i skoven bliver han )

vil meget gerne lege med andre hunde.

jeg er ikke bange for, at prøve nye veje, men var blot bange for, at det måske var for meget træning mm og det vil gøre det være.

træning forgår udelukkende ved positiv træning.

godbidder bliver giftigt brugt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...