Hop til indhold

Når han piver


MarieF
 Share

Recommended Posts

Leffe har i dag boet ved os en uge og jeg er begyndt på alene hjemme træning.

Han begynder ret hurtigt at pive og ved jo godt, at jeg så er gået for hurtigt frem, men hvordan er det, at jeg kommer ind til ham igen, uden at han lærer at forbinde pive med at jeg kommer?

 

Min veninde siger, at der skal være pause i piveriet i 3 minutter før han ikke kobler piv med at nogen kommer hjem til ham. Jeg har tidligere hørt at det kun er ca 20 sekunder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gjort lidt det samme som jeg gør i bilen, hvis en hvalp i buret bag i bilen piber lidt. Så taler jeg beroligende til og slår det hen - det betyder ikke noget, jeg er jo lige her og så håber jeg den er faldet ned inden vi kommer til bestemmelsesstedet, for jeg vil nødigt tage den ud mens den piber - eller meget kort efter. Det kan så være godt lige at køre en lille runde mere, hvis det er det der skal til. Har der været ro et minuts tid er det fint.

 

Hjemme, hvis jeg fx er på toilettet og hvalpen er alene udenfor og den begynder at pibe gør jeg det samme. Taler og venter til der er ro en tid før jeg går, men det kommer jo også lidt an på om man har tid til at træne eller har travlt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han begynder meget hurtigt at pive. Jeg giver ham et par godbidder der hvor han sover, går ud i bryggerset (som er lige op til der hvor han skal være, når han er alene) og lader som om jeg går ud (åbner og lukker hoveddør), men bliver stående helt stille i gangen. Lige så snart han har spist godbidderne virker det som om han piver

Link til indlæg
Del på andre sites

Han begynder meget hurtigt at pive. Jeg giver ham et par godbidder der hvor han sover, går ud i bryggerset (som er lige op til der hvor han skal være, når han er alene) og lader som om jeg går ud (åbner og lukker hoveddør), men bliver stående helt stille i gangen. Lige så snart han har spist godbidderne virker det som om han piver
For nogle hunde kan det også virke bedst, at de ikke får noget at beskæftige sig med. Jeg kan i hvert fald se med min egen, at han er lidt urolig, hvis han har været optaget af noget andet, mens jeg gik. Så lægger han ikke mærke til, at jeg er gået og så går han og leder efter mig.

 

Men uanset hvad, så synes jeg, du skal prøve at komme ind igen, inden han når dertil, hvor han piver - også selvom det ikke er ret lang tid. Hvis han når at blive utryg og kalde på dig, så lærer han jo ikke, at det er okay at være alene. Så vil han forbinde det med noget negativt og ikke noget neutralt.

 

Har du forøvrigt prøvet at gå helt ud? Hvis du bare står i gangen, kan han måske høre eller lugte dig og derfor pive, fordi han gerne vil ud til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil I anbefale, at han lærer at være i et andet rum først? Det prøver jeg nu, fordi min mand mente det ville være godt (det gjorde vi med vores gamle omplacering, der havde seperationsangst). Han kan se mig gennem glasdør, men han piver lige så snart han er færdig med godbidden, så ved ikke hvordan jeg kommer videre. Han når jo ikke engang at være der et sekund, hvor han er opmærksom på at han er alene før han piver. Så er det svært at gå ned i tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også man skal sondre lidt imellem om hvalpen piber fordi den gerne vil noget - fx hen til dig - eller om den er ked af det fx fordi den føler sig forladt. hvis den sidder bag et gitter 1 m fra dig føler den sig nok ikke forladt - men er nok lidt utilfreds med at blive begrænset i at gøre hvad den vil. Viljestærke hvalpe kan pibe en del uden at være særlig kede af det. og de skal jo så stille og roligt lære at forstå at nogen gange skal man gøre hvad ejeren bestemmer - piv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Pbc: ja, men synes det lyder som om han føler sig forladt - det bliver det i hvert fald hurtigt. Han kan sagtens hygge-pive, hvis der er noget, som ikke helt går i hans retning, men det lyder anderledes.

 

Han har overgivet sig og ligger i gangen nu (efter jeg havde fået ham derud 3 gange), men han er også træt og har vist bare overgivet sig til søvnen

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil I anbefale, at han lærer at være i et andet rum først? Det prøver jeg nu, fordi min mand mente det ville være godt (det gjorde vi med vores gamle omplacering, der havde seperationsangst). Han kan se mig gennem glasdør, men han piver lige så snart han er færdig med godbidden, så ved ikke hvordan jeg kommer videre. Han når jo ikke engang at være der et sekund, hvor han er opmærksom på at han er alene før han piver. Så er det svært at gå ned i tid.

Når han kan se dig, er det sikkert ligesom PBC skriver; han vil gerne hen til dig og er lidt frustreret over, at det ikke kan lade sig gøre. Så ja, på en eller anden måde skal du nok sørge for, at han ikke kan se dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kører mere og mere op, hvis jeg ikke bryder ind. Med kradsen på døren mv til følge.

 

Har dog efter jeg skrev sidst taget ham med ud i gangen et par gange og til sidst overgav han sig og sov derude med lukket dør indtil mig. Har dog på fornemmelsen, at det mere var af udmattelse end succes med træningen

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille Ezio på 12 uger har noget af den samme opførsel. Han piver på SEKUNDET døren bliver lukket (på trods af at det er en glasdør og han kan se mig).

Jeg har tolket det som "utilfredshed" fra hans side, og efterhånden piver han ikke længere når jeg går, for han kender rutinen.

Jeg var nødt til at lukke døren (piv piv), gå hen hvor han ikke kunne se mig - og vente på at han stoppede med at pive et stykke tid, hvorefter jeg vendte tilbage. Eftersom han ganske hurtigt stoppede med at pive regner jeg med at han egentlig ikke var så ulykkelig som ham gav udtryk for.

Nogle gange er jeg ude at ryge (uden ham) på terrassen, hvor der er glasdør imellem og han kan se mig. Der kan han stadig finde på at pive og pive og kradse på døren, men hvis jeg ellers kan udholde at ignorere det holder han op igen og går i gang med noget andet.

Så her har jeg indtryk af at han egentlig er lidt pyller - jeg har jo så også to andre hunde der forholder sig roligt når de er alene hjemme, og det er klart at de også hjælper ham med at slappe af. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kører mere og mere op, hvis jeg ikke bryder ind. Med kradsen på døren mv til følge.

 

Har dog efter jeg skrev sidst taget ham med ud i gangen et par gange og til sidst overgav han sig og sov derude med lukket dør indtil mig. Har dog på fornemmelsen, at det mere var af udmattelse end succes med træningen

Har du prøvet at rejse dig op og bare gå? Det virker som om nogle hunde godt kan reagere på, at man gør et stort nummer ud af at gå, så måske skal du droppe godbidderne og bare gå ud uden at gøre andet. Og så selvfølgelig stadig ikke være væk ret længe.

 

Og så tænker jeg ikke, at du skal tvinge ham til at sove et andet sted i huset endnu, når han reagerer sådan på at være alene. Det bliver ikke en god oplevelse at være alene, når han først falder til ro, når han går helt kold og det kan godt sætte alene-hjemme træningen temmelig meget tilbage. Og så er det jo ikke sjovt for nogen af jer, at det skal foregå sådan.

 

Så jeg ville lade ham sove i samme rum som dig/jer og så blot holde alene-hjemme træningen til, at du rent faktisk forlader hjemmet. At du lukker døren, når du er på toilet og lignende er nok okay, men han er tydeligvis ikke glad for at være adskilt fra jer endnu, så det ville jeg ikke forlange i længere perioder. Han har trods alt også kun boet hos jer en uge :-) Måske er han en forsigtig fyr, der lige skal bruge lidt længere tid på at falde ordentligt til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han sover i soveværelset med os. Det var mens han var "alene" i dag, at han sov i gangen. Det er der han skal være mens han er alene

Okay, jeg tror, jeg er lidt forvirret over hvad der helt præcist sker, når han skal være alene udover at han går direkte til at pive. Er du ikke sød at uddybe hvad du gør?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville starte helt forfra, køb et børnegitter, sæt det op i døren til det rum hunden skal være alene i, (en gang er ikke altid et godt valg, ofte er fx soveværelset som hunden kender og er tryg ved, et bedre valg) placer en stol tæt på gitteret i din afdeling og sæt hunden bag gitter med et godt ben, sæt dig i stolen med en god bog og slap af, når hunden ligger roligt og gnaver på sit ben, så rejs dig gå ud efter en kop kaffe og retur til din stol, ignorer hunden, bliv siddende til hunden igen er afslappet, piver den så nyn en lille sang, læs højt eller hvad du nu føler for, men tag IKKE kontakt, sådan fortsætter du, hent kaffe, gå på toilet, gå en runde i huset, fortsæt roligt indtil hunden ikke reagerer når du rejser dig, nu kan du gå ud af døren og ind straks, find nøgler frem og ro på m.m du fortsætter med at sætte dig i stolen og vente på helt ro før næste tur;) du lærer din hund at mennesker går og kommer, de rejser sig, finder nøglet og gør sære ting, når man er bag gitter kan det ikke betale sig at reagere, de fjollede folk kommer altid igen;) træningen foregår naturligvis over flere dage hvor man går ud og bliver længere og længere væk og altid venter med at åbne gitteret til hunden er afslappet og man laver ikke store hilse sener ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver at forklare det bedre :)

 

Vi bor i 2 etager med børnegitter for trappen (da vi også har en 2-årig). Stue, køkken og den gang han skal være i er på en etage, soveværelset på en anden. Han sover med os i soveværelset om natten.

 

På stueetagen der køkken alrum og stue i et, gang med to glasdøre til stue og køkken + dør til bryggers hvor vi går ud og til toilet + trappe.

 

Igår gik jeg i bryggerset, fordi jeg lod som om jeg gik. Idag lukkede jeg han i gangen mens jeg var i stue/køkken, hvor han kunne se mig gennem glasdørene.

Min erfaring er efterhånden at hvis han begynder at pive, så gør han det lige med det samme og stopper ikke igen. Han kører mere og mere op og begynder at kradse og bide i døren. Her var han gået med, affodret, havde oplevet noget forskelligt og burde være stimuleret.

Hvis han er tilpas træt og allerede har lagt sig til at sove, er han til gengæld villig til at ligge hvor som helst og reagerer ikke når jeg lukker dørene eller endda går helt. Jeg gætter dog på at det er hvalpe-træthed og vel går lidt over med tiden.

 

Det skal siges, at vi før har haft en omplacering med seriøs seperationsangst, som vi arbejdede SÅ meget med at få godt. Det blev ok, men aldrig helt godt. Derfor har jeg helt dårlige nerver over alene hjemme træningen, da jeg jo bare SÅ gerne vil have, at det bliver godt denne gang :redface:

Link til indlæg
Del på andre sites

har du mulighed for at øve med et børnegitter ud til gangen som Alfen foreslår? kan godt se det er lidt besværligt, men så er han jo hvor han skal vænnes til at være.

 

bor du i nærheden af Svendborg må du gerne låne et gitter af mig - det er relativt nemt at sætte op og tage ned ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det ikke bliver bedre over weekenden, så prøver vi med gitter i stedet for glasdøre.

Her til morgen er det dog kæmpe succes! Efter gåtur lukkede jeg dørene til gangen, gav ham en godbid og gik ud for at vaske op (derfra kunne han se mig stå med ryggen til). Han pev lidt, men i modsætning til igår så kørte han ikke op og lagde sig ret hurtigt ned og "hyggepev" lidt. Da han stoppede med det, ventede jeg et øjeblik og gik så derud og lod som om jeg skulle hente noget. Gav ham en godbid igen og lukkede døren. Det accepterede han og lagde sig i sin kurv ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...