Hop til indhold

Plusser og minusser ved Clumber Spaniel???


 Share

Recommended Posts

Du kan aldrig sikre dig 100 %, men med grundig research kommer du langt. Jeg kan se at der er flere avlshunde med D-hofter :skraek:

 

Ja, dét kan man jo godt undre sig over...

 

Nej, jeg er klar over, at det jo godt kan komme, men hvis jeg finder en hund med f.eks. forældre med A hofter og 0/0 (og selvfølgelig også forfædre med gode tal) så har jeg minimeret den arvelige del... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jeg også lidt usikker på om den gider... Men sådan som jeg har forstået det, så vil den jo gerne "arbejde"?

 

Hvad har du af planer med den? Vil du konkurrere eller jagt

eller skal du primært have en god familie hund?

 

Hvis det er det sidste behøver du jo ikke have en særlig arbejds glad hund. Alle hunde kan lære det basale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har du af planer med den? Vil du konkurrere eller jagt

eller skal du primært have en god familie hund?

 

Hvis det er det sidste behøver du jo ikke have en særlig arbejds glad hund. Alle hunde kan lære det basale.

 

Jamen, det primære er en familiehund - tanken var at gå til hvalpetræning/motivation, og så tænker jeg at hvis der er noget den finder meget morsomt, så kan vi "gå den vej"... :vedikke:

Det er selvfølgelig vigtigt for mig at den får et godt hundeliv, og jeg har ingen ønsker om at gå i en bestemt retning, som f.eks. agillity, jagt eller andet... Samarbejdet og at hunden bliver "brugt"/får sjove udfordringer er det vigtigste.

Jeg har smerter i ryg og ben, der gør at det er begrænset hvor aktiv jeg kan være i det daglige. Selvfølgelig kan jeg gå de daglige ture + øvrig aktivering, og også træne en-to gange om ugen, men ikke noget som helst på konkurrence-niveau...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder somme tider en herude i vores område der har en clumber - det er en tæve. Den er meget rar og mine beagler vil gerne hilse når vi mødes. Det er en lidt "tung" race og det jeg har hørt fra ejer - er at de fleste er familie hunde. De er meget intelligente og elsker at bruge deres næser - så spor ville da være oplagt med den race.

 

Udover skal du være opmærksom på at det er en race der har tendenser til problemer med hud folderne - de savler en del - samt at man skal holde folderne rene og tørre - de kan også have problemer med øje omgivelserne som skal ses efter. Det er mit indtryk at selve plejen af hunden vil kræve man har tiden til det.

 

PS. ørerne skal også plejes og ses efter - det glemte jeg lige at skrive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, det primære er en familiehund - tanken var at gå til hvalpetræning/motivation, og så tænker jeg at hvis der er noget den finder meget morsomt, så kan vi "gå den vej"... :vedikke:

Det er selvfølgelig vigtigt for mig at den får et godt hundeliv, og jeg har ingen ønsker om at gå i en bestemt retning, som f.eks. agillity, jagt eller andet... Samarbejdet og at hunden bliver "brugt"/får sjove udfordringer er det vigtigste.

Jeg har smerter i ryg og ben, der gør at det er begrænset hvor aktiv jeg kan være i det daglige. Selvfølgelig kan jeg gå de daglige ture + øvrig aktivering, og også træne en-to gange om ugen, men ikke noget som helst på konkurrence-niveau...

 

Så lyder det da som om den vil passe glimrende til dig:-D

 

Der er nok ikke ret mange i Danmark, så man må nok vente lidt. Håber du finde en opdrætter der vil lade dig besøge dem, så du kan få et indtryk af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil have en clumber der vil arbejde, må du nok kigge over kanalen, der kaldes de working clumbers. de er atletiske ingen hængeøjne og ikke nær så tunge som dem vi ser herhjemme. http://www.workingclumber.co.uk/ Kig under Stud dogs der kan du se den type clumber.

 

det var lige det jeg ville sige hvis den skal bruges til jagt, men skal den ikke det, ved jeg ikke og det er en god ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil have en clumber der vil arbejde, må du nok kigge over kanalen, der kaldes de working clumbers. de er atletiske ingen hængeøjne og ikke nær så tunge som dem vi ser herhjemme. http://www.workingclumber.co.uk/ Kig under Stud dogs der kan du se den type clumber.

 

Gud, den er jo pæn-agtig:lol: Eller, den ligner en blanding mellem en kloringolden og en spaniel:klap: Undskyld for OT! Og endnu mere undskyld for at jeg ikke synes at udstillingslinjerne er pæne:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set et par arbejds-Clumber på en jagt på Sjælland en gang. Det var en gæst fra UK som medbragte dem og de var faktisk ganske udemærkede jagthunde.

 

Tempoet var naturligvis ikke som en FT Spaniel, men de var gode til at checke buskadser osv. og gik også villigt ind og jagede fasanerne ud hvis der var fært. De gik ikke ind før de var ret sikre på at der var fært.

 

Ejeren, som tidligere har haft "Working Springer Spaniels" (er FT Springere i DK) sagde at han nu nød jagterne mere efter skiftet til Clumber, fordi han ikke fik stress af at se på hundene :-).

 

Jeg ville nok ikke anbefale sådan en til ret meget andet end jagt og apporterings arbejde. tror måske ikke rigtig den tænder på andet, men jeg ved det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud, den er jo pæn-agtig:lol: Eller, den ligner en blanding mellem en kloringolden og en spaniel:klap: Undskyld for OT! Og endnu mere undskyld for at jeg ikke synes at udstillingslinjerne er pæne:oops:

 

Ja da jeg så dem for første gang, blev jeg meget overrasket, de er faktisk helt ok, jeg er heller ikke til den tunge type.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...