Hop til indhold

Lidt forvirring omkring avl.


KimJ
 Share

Recommended Posts

Hej HF`ere!

 

Jeg står med et lille "problem" og kunne godt bruge lidt input fra folk med noget erfaring i hvordan sådan noget hundeavl foregår i praksis.

 

Jeg har, siden vi anskaffede Luffe hos en meget engageret opdrætter, haft nogle løse ideer om at Han kunne komme til at indgå i noget avl, og synes at det kunne være spændende at se hvordan evt. afkom fra ham ville falde ud (og måske, om forhåbentlig mange år, kunne finde en efterkommer, hvis vi skal have en Hovawart igen, når Luffe ikke er her mere). Der er jo også et vist økonomisk motiv, omend det næppe kan blive afgørende, og Luffe vil sikkert heller ikke have noget imod at møde et par smukke racefæller...

 

Nu bliver det hele dog lige pludselig temmelig konkret; Luffe har scoret rigtig godt til sin MT, en eksteriørgodkendelse er tilsyneladende en ren formssag, som vi er inviteret til at få klaret her i November og der er iflg. Luffes opdrætter mindst 2 andre opdrættere (en svensk og en polsk) der har vist interesse for at bruge Luffe til avl! Det er jo fint, og jeg er på Luffes vegne meget smigret, men der er dog en passage i beskeden fra den svenske opdrætter, som får mig til at slå bremsen i:

 

"Skulle ni kunna tänka er att låna ut Iggy till avel? 1 svensk uppfödare och en polsk uppfödare har visat intresse för Iggy! Vi tycker att Iggy borde gå i avel, han har i vårt tycke alla de egenskaper en Hovawart skall besitta! "

 

Der er muligvis tale om en lille sprogforbistring her, men det ser meget ud til at man forventer at vi skal "låne" Luffe ud til de pågældende opdrættere, for en ukendt periode?

 

I min forestillingsverden, har det altid været de andre der kom på besøg hos os, men selvfølgelig kunne vi da også besøge andre. Det har dog aldrig faldet mig ind, at jeg skulle efterlade Luffe hos nogle fremmede mennesker, og en tæve som måske slet ikke er indstillet på lade sig bedække, uden selv at kunne gribe ind hvis tingene skulle gå den forkerte vej! Hvis det er betingelserne, må jeg indrømme at planerne om avl, for mit vedkommende er indstillet.

 

Har jeg misforstået beskeden? Hvordan foregår den slags normalt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke en dyt om opdræt, men jeg tænker umiddelbart som dig. Har da hørt om tæveejere, der rejser lange afstande for at få parret deres tæver.

Jeg håber at I får nogle brugbare svar herinde - ellers må du jo spørge opdrætter om du har opfattet det rigtigt.

 

Men, du skal da lige ha' et STORT TILLYKKE med den smukke og dejlige Luffe :lun: Kunne da være sjovt at blive spammet med små Luffer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner heller intet om opdræt, men vil også bare lige skrive tillykke med smukke Luffe og små "Luflinger" ville være så sjovt at se :-)

 

Jeg en kollega der har meget flotte han hunde, da kommer tæverne til dem og de kommer fra norden og europa her til for at få deres tæve parret, men jeg ved ikke om det er sådan man gør ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor lyder det bare spændende:-D

Altså sådan som jeg læser det, tror jeg at det er forskellen på sproget der giver forvirring.

Men jeg ved da at det foregår, altså det med at tæven enten kommer på en ferie ved hanhunden, eller omvendt. Det er fx når afstand kontra når tæven er klar til parring, ikke harmonerer så godt. Nogle mener også, at der vil komme mere ro over parringen og vil kunne gøre det over flere dage, mens de går sammen.

Men jeg vil have det som dig, og ikke ville efterlade min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine veninder har 3 hanner der har været brugt en del i avl - der kommer tæverne også rejsende fra hele Europa for at bli' parrede. Ser det også jævnligt blandt hundevenner på FB, det er altid tæverne der rejser til hannerne for at bli' parrede. Men har ikke selv forstand på det, så jeg ved ikke hvorfor, eller om det er normalen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at det er en sprogbarrier. Jeg tror at de med at "låne ud" mener "stille til rådighed" i avl og ikke rent faktisk låne ud, som i ud af huset i en given periode.

 

Det mest normale er at tæverne kommer til hanhunden, især fordi det jo er hannen der skal "præstere" og det sker nogle gange nemmest på hjemmebane :mrgreen:

Jeg har fx selv rejst til Belgien med en tæve for at få hende parret.

 

Men i sidste ende er det jo så nemt, det er din hanhund, ergo er det dig der stiller betingelserne for at han kommer til at indgå i avl og det er en helt rimelig -og meget normal, betingelse, at parringer forgår på hanhundens bopæl :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos FT Spaniels er det ikke ualmindeligt, at en virkelig god han fra England, når han har avlet godt derovre en tid, udlånes til en ven/bekendt/opdrætter i Danmark, hvor hannen så står til disposition for egnede tæver, som der oftest står.

 

Her i vinter står der en "prominent hanhund" fra England, således fra nu til slut januar hos en dansk opdrætter. Det er formentlig dels for at give gode gener videre, men også et økonomisk spørgsmål. jeg antager at der kan sælges 10-15 parringer på sådan en han til 7 K stykket. jeg overvejer selv at bruge den, men Maggie kommer nok først i løbetid i februar :-)

 

Så du skal nok lige spørge hvad der menes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at det er en sprogbarrier. Jeg tror at de med at "låne ud" mener "stille til rådighed" i avl og ikke rent faktisk låne ud, som i ud af huset i en given periode.

 

Det mest normale er at tæverne kommer til hanhunden, især fordi det jo er hannen der skal "præstere" og det sker nogle gange nemmest på hjemmebane :mrgreen:

Jeg har fx selv rejst til Belgien med en tæve for at få hende parret.

 

Men i sidste ende er det jo så nemt, det er din hanhund, ergo er det dig der stiller betingelserne for at han kommer til at indgå i avl og det er en helt rimelig -og meget normal, betingelse, at parringer forgår på hanhundens bopæl :-)

Det burde betyde fuldstændig det samme som på dansk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det burde betyde fuldstændig det samme som på dansk...

 

Ja "formuleringsbarriere" var nok mere korrekt, men det var tideligt på dagen da jeg skrev første indlæg, så det var det ord jeg lige kunne komme på :genert::mrgreen: For det jeg mente, var egentlig bare, at vi jo formulere os forskelligt, uanset sprog og at jeg ikke tror at de nødvendigvis mener 'låne ud" som hvis jeg lånt dig en bog fx.

 

Men ellers ja, det kunne naturligvis også være som @PBC er inde på, det ser vi også jævnligt hos aussien, som jo er en amerikansk race, der sker det også at en god han fra USA bliver udstationeret/udlånt til en opdrætter eller bekendt i Europa i en vis periode og står til rådighed for europæisk tæver i den tid. Det kunne teoretisk være det de mener, men det tror jeg nu ikke, sådan opfatter jeg det i hvert fald ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund har i januar parret en svensk tæve, og i vores mail-veksling forud formulerede tæveejeren det også: "at du vil låne os ....". Alligevel var der ingen tvivl om, at hun mente, at vi ville stille den til rådighed. Og ellers er det jo, som Aussiepower skriver, din hund og dig, der bestemmer.

Jeg er hver gang kørt til tæven for at parre; men det mest normale er, at tæven kommer til hanhunden.

Situationen, som PBC beskriver er meget brugt i nogle kredse; men så vigtig for avlen vil min hanhund heldigvis aldrig blive ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode svar allesammen! :-)

 

Vi skriver selvfølgelig tilbage, for at få opklaret præcis hvad betydningen er, men det er rart at have en ide om hvad der er "normalt" og i hvert fald vide, at vi ikke er helt henne i hegnet, med vores holdning om at Luffe ikke kommer til at blive efterladt hos en fremmed opdrætter. Jeg har svaret tilbage med følgende passage omkring emnet:

 

"Med hensyn til at "låna" Luffe ud til avl, er jeg lidt usikker på hvad det betyder? Vi vil gerne lade Luffe deltage i avl, men det må foregå her hos os, eller i hvert fald skal jeg være med. Vi vil under ingen omstændigheder sende Luffe afsted, eller aflevere ham til andre og efterlade ham (det gør vi heller ikke når vi holder ferie)."

 

Det burde ikke være til at misforstå?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt om en del hanhunde som "lånes" ud og dermed farter frem og tilbage. Det er i mine øjne ikke i orden.

 

 

 

Hvis det var mig, som fik en mail som din ville jeg være meget nysgerig efter hvad disse opdrættere mener min hanhund kan tilføre racen, jeg ville slet ikke kunne lade være at spørge :-)

 

Held og lykke med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser ud til at jeg har bekymret mig helt unødvendigt. Her er svaret fra opdrætter. Som det fremgår, har jeg også spurgt til, om de MT vi har været til i Sverige, kan overføres til Dansk Hovawart Klubs avlsregister;

 

Vill man låta sin hane gå i avel går det till på följande sätt: När den aktuella tiken närmare sig löp tar tikägaren kontakt med er för att komma överens om när de kan komma till er! Tikägaren reser alltid till hanhundsägaren! Ni behöver alltså inte lämna Luffe eller resa iväg med honom, parningen sker hemma på er tomt! Tikägaren bor oftast på hotell i närheten för att kunna komma och para under 2-3 dagar, en del väljer att endast para 1 dag, det är olika. Sedan utgår 10% av den totala summan av försäljningen av valparna till hanhundsägaren.

 

För att Luffe skall kunna para under Danska Hovawartklubbens "regler" behöver han dessvärre genomgå den Danska mentaltesten också. Den är mycket enklare och inte så omfattande som den svenska så det kommer inte att vara några problem för Luffe att klara den :) Han behöver också visas på utställning för en godkänd IHF-domare med minst betyget "very good"

Dessutom behöver han en ögonundersökning. (ECVO-attest), uden påvisning (fri)

Men först behöver ni bli medlemmar i Danska Hovawartklunbben. Ni kan ta kontakt med avelsansvarige i klubben för att få veta mer exakt hur ni skall gå till väga. [email protected]

 

Angående den Danska mentaltesten så skall det genomföras en i oktober! Här är svaret jag fick från en uppfödarkollega i Danmark. Har ni möjlighet att vara med på denna så ta kontakt med Michael.

"Ja, der er en udvidet mentalbeskrivelse i Toftlund, Sønderjylland d. 8. og 9. oktober; men jeg tror ikke, at der er ledige pladser.

Prøv at kontakte formanden for vores Kåringsudvalg, Michael Ravn, og hør ham, om der skulle være et afbud. Han kan kontaktes på

[email protected]."

 

Nästa utställning med IHF-domare kommer troligtvis bli i Fredericia i maj 2017

 

Vi hoppas inte ni blir avskräckta av all denna info om hur Luffe kan bli godkänd avelshane i Danmark! Vi är mycket stolta över Luffe och han är en MYCKET bra representant för rasen, han har mycket fina egenskaper att tillföra rasen :))

 

Utställningen i Åstorp har ingen IHF-domare så den utställningen kan ni inte använda för att få betyget "very good". Självklart kan ni ju välja att ställa ut honom ändå för skojs skull :) Men på plats finns Ingrid Carlsson som är exteriörbeskrivare. Hon tar emot de som vill genomföra exteriörbeskrivning. Så fort ni vet om ni kan komma så anmäler vi er och betalar. Bergenhovs Kennel står även för denna kostnad! Med godkänd exteriörbeskrivning får Luffe titeln "KORAD" vilket är en mycket fin merit! Det är en stämpel på att hunden har både en god mentalitet och en god exteriör!

 

Under de betingelser har vi selvfølgelig ikke noget imod at lade Luffe registrere som avlshan i SKK og SHK. Den omtalte udstilling i Åstorp er vi blevet inviteret til at deltage i tidligere, og vi tager mod tilbuddet, om ikke andet, så for at få set en masse fine hunde! Vi overvejer lige om vi vil hoppe gennem de ekstra ringe for at kunne registrere ham i Danmark.

 

 

Hvad er den omtalte ECVO attest, og hvordan foretages den?

Link til indlæg
Del på andre sites

De dyrlæger som laver øjentest laver han som regel kollektive øjentests, så er det betydeligt billigere.

Det vil sige, at de tager en hel dag, hvor de ikke laver andet end det.

 

Her er der en liste over kollektive øjenundersøgelser for i år. Men der er flere. Du kan finde dem ved at google

 

 

http://www.goldenretriever.dk/images/stories/Golden/2016/Kollektive_oejenundersoegelser_2016.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...