Hop til indhold

Er der nogle ting I undrer jer over at folk kan afgøre?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Ja hvis du synes det er værre at få skudt i skoene, at din hun tisser på tæpper, end at den nyder at flå folk og fæ i småstumper, så bliver vi nok ikke enige :shock:

 

Men det er jo hvad DU lægger i ordet, ikke hvad jeg gør. Jeg synes på ingen måde at det henviser til hvordan hunden ER, men hvor hunden kommer fra. Og hvorfor er det SÅ forfærdeligt at en hund nu engang er blevet brugt til et specifikt formål? Jeg synes det må være forfærdeligt at have en race hvor man er flov over fortiden, og føler man skal forsvarer hvad folk benyttede racen til mange år tilbage... Det er da ikke værre end at Dansk/Svensk gårdhunde betegnes som rottehunde, fordi de knækker nakken på rotter, det gør dem jo på ingen måde til hverken farlige eller dårlige hunde, lige så vel bliver en kamp hund, altså ikke en farlig hund der æder folk og fæ, bare fordi man kalder det en kamp hund... Det betyder bare at den nu engang var lavet til at kæmpe, og det er da noget som gør hunden netop så smuk og unik som den er i dag, så det skal man da bare være glad for?:vedikke: Racerne er jo fantastiske, og jeg tror ikke, uden at ane det, at de laver flere bidskader end andre racer gør, hverken på mennesker eller dyr.

 

Det er synd du tillægger et ord en masse, som det nødvendigvis ikke bør tillægges.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Herhjemme har vi tre steriliseret tæver, med Zazu havde vi fire, og ingen af dem er hverken doven eller fede. Eller jo, Liva er en smule doven til tider, men det har hun alle dage været og det har intet med sterilisationen at gøre :lol:

 

Zazu var udadreagerende overfor fremmede hunde, og overfor fremmede gæster herhjemme, og jeg har flere gange hørt kommentarer om at hun var godt nok hidsig. Og jeg blev lige ked af det indeni hver gang. Zazu var alt andet end hidsig, men hun kæmpede en brav kamp med stress og smerter, og ofte var overskuddet meget lille. Jeg blev så ked af det når folk bare dømte hende hidsig så snart hun gøede. Hun var den mest fantastiske og kærlige lille hund, og jeg ville ønske alle kunne have set hende på hendes gode dage og opleve hende som vi gjorde herhjemme, når Zazu var i sin safezone hvor der ikke var noget som stressede hende. Hun var FANTASTISK! Og magen til kærlig lille hund, skal man dælme lede længe efter....! :hjerte: Jeg bliver så trist når folk bare dømmer andre øjeblikkeligt ud fra det de ser i et øjebliksbillede, og det gælder både hunde og mennesker. Man skal huske på at det jo netop kun ér et øjebliksbillede, og man aner ikke hvad der ligger bag. Folks kommentarer har i hvert fald ofte gjort mig ked af det indeni, uanset om de sagde det med et smil eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du har opdaget, er det op ad bakke her inde. Man vil have lov til at have sit racehad i fred.

Sig mig lige,.. LÆSER du overhovedet hvad andre skriver eller smider du bare racismekortet med det samme for at undgå at skulle forholde dig til noget?.

 

I modsætning til de andre eksempler, der er nævnt, er der ikke nogen officiel kennelklub gruppe, der hedder "kamphunde". De hedder "Bull type Terriers" (FCI) eller "Bull and Terriers" (AKK).

Men disse organisationers inddeling tager jo ikke højde for anvendelse og derfor er det ikke brugbart når man taler egenskaber der går igen hos bestemte grupper hunde.

 

For at give et eksempel på hvorfor det ikke kan bruges, så har gravhunde deres helt egen gruppe, men de har jo haft samme arbejde som de fleste terrier. Det klinger bare ikke helt hvis man skulle tale om gravhunde og terrier, minus,.. og så kan du begynde at remse op af racer startende med airedale. Derfor har nogle valgt at kalde den gruppe hunde for grav/-og rottehunde.

 

Så betegnelsen "kamphund" bliver altså kun brugt fordi nogle mennesker har lyst til at bruge den :vedikke:

Øøh ja, behov for i hvert fald. Men prøv selv at finde et navn der passer bedre, der skal rumme racer som f.eks. tosa, akita, amstaff men ikke racer som f.eks. newfoundland. Det er ikke så nemt vel?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Zazu var udadreagerende overfor fremmede hunde, og overfor fremmede gæster herhjemme, og jeg har flere gange hørt kommentarer om at hun var godt nok hidsig. Og jeg blev lige ked af det indeni hver gang. Zazu var alt andet end hidsig, men hun kæmpede en brav kamp med stress og smerter, og ofte var overskuddet meget lille. Jeg blev så ked af det når folk bare dømte hende hidsig så snart hun gøede. Hun var den mest fantastiske og kærlige lille hund, og jeg ville ønske alle kunne have set hende på hendes gode dage og opleve hende som vi gjorde herhjemme, når Zazu var i sin safezone hvor der ikke var noget som stressede hende. Hun var FANTASTISK! Og magen til kærlig lille hund, skal man dælme lede længe efter....! :hjerte: Jeg bliver så trist når folk bare dømmer andre øjeblikkeligt ud fra det de ser i et øjebliksbillede, og det gælder både hunde og mennesker. Man skal huske på at det jo netop kun ér et øjebliksbillede, og man aner ikke hvad der ligger bag. Folks kommentarer har i hvert fald ofte gjort mig ked af det indeni, uanset om de sagde det med et smil eller ej.

Men egentlig har folk jo ret i at de har set det de har set,.. folk er bare, som du også skriver, alt for hurtige til at dele deres opfattelse med omverdenen. Sommetider uden at tænke over hvad deres "dom" gør ved andre.

 

Jeg kom engang til at kalde en hund for køter, i ren og skær frustration. Bagefter blev jeg simpelthen så forfærdelig flov over mig selv, for sådan noget siger man altså bare ikke til folk om deres hunde. Selvom jeg havde haft en del konflikter med denne ejer i flere måneder og vi havde skændtes et par gange, måtte jeg jo med hatten i hånden, pænt undskylde da jeg mødte hende efterfølgende. Det var ikke særlig sjovt altså,.. så sådan noget gør jeg aldrig igen. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men egentlig har folk jo ret i at de har set det de har set,.. folk er bare, som du også skriver, alt for hurtige til at dele deres opfattelse med omverdenen. Sommetider uden at tænke over hvad deres "dom" gør ved andre.

 

Jeg kom engang til at kalde en hund for køter, i ren og skær frustration. Bagefter blev jeg simpelthen så forfærdelig flov over mig selv, for sådan noget siger man altså bare ikke til folk om deres hunde. Selvom jeg havde haft en del konflikter med denne ejer i flere måneder og vi havde skændtes et par gange, måtte jeg jo med hatten i hånden, pænt undskylde da jeg mødte hende efterfølgende. Det var ikke særlig sjovt altså,.. så sådan noget gør jeg aldrig igen. :lol:

 

Køter behøver jo nødvendigvis ikke, at være et nedsættende ord. Det afhænger af sammenhængen det bruges i og sætningens betoning. Fx. "Hvad søren, din lille møgkøter", sagt med smil på læben når en hund har scoret godbidder op af godbids tasken selv uden, at have fået lov. Eller "Det er da en dejlig køter du har fået dig", til en ven der har fået ny hund.

Jeg bruger det dog også negativt ladet, når jeg for 10. gang skal ringe til min nabo og bede ham hente sit kræ, der render herop når hun er i løb og hopper ind af vores kattelem. Og det har jeg ingen dårlig samvittighed over. At det så er naboen der burde sørge for, at holde hende hjemme er en anden side af sagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger det dog også negativt ladet, når jeg for 10. gang skal ringe til min nabo og bede ham hente sit kræ, der render herop når hun er i løb og hopper ind af vores kattelem. Og det har jeg ingen dårlig samvittighed over. At det så er naboen der burde sørge for, at holde hende hjemme er en anden side af sagen.

Det er selvfølgelig heller ikke i orden, men spørgsmålet er om du forøger chancerne for at ejeren tager dig alvorligt, ved at du håndterer ham på den måde. :vedikke:

 

Det er bare under lavmålet for mig. Jeg kan godt få mig selv til at kalde folk for idioter i forbindelse med kritik af en handling eller mangel på samme, men jeg kunne aldrig få mig selv til (altså lige bortset fra den ene gang) :oops: at skyde på noget der sårer, bare for at såre, f.eks. ved at gå efter folks udseende eller deres børn eller hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig heller ikke i orden, men spørgsmålet er om du forøger chancerne for at ejeren tager dig alvorligt, ved at du håndterer ham på den måde. :vedikke:

 

Det er bare under lavmålet for mig. Jeg kan godt få mig selv til at kalde folk for idioter i forbindelse med kritik af en handling eller mangel på samme, men jeg kunne aldrig få mig selv til (altså lige bortset fra den ene gang) :oops: at skyde på noget der sårer, bare for at såre, f.eks. ved at gå efter folks udseende eller deres børn eller hunde.

 

Min nabo, Thomas er i forvejen uden for pædagogisk rækkevidde. Jeg har pænt hentet hans hund oppe mellem bilerne på hovedvejen og pænt og høfligt bedt ham hente sin hund her efterflg. utallige gange. Og utallige gange pænt bedt ham hente hende her når hun kommer og driver min hanhund til vanvid når hun er i løb. Hun er en dsg, så Aslan får kun frustration ud af det. Når han ikke fatter det, bliver jeg sur og så kan jeg godt komme til, at kalde hunden en køter, selvom jeg synes hun er ganske sød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men egentlig har folk jo ret i at de har set det de har set,.. folk er bare, som du også skriver, alt for hurtige til at dele deres opfattelse med omverdenen. Sommetider uden at tænke over hvad deres "dom" gør ved andre.

 

Jeg kom engang til at kalde en hund for køter, i ren og skær frustration. Bagefter blev jeg simpelthen så forfærdelig flov over mig selv, for sådan noget siger man altså bare ikke til folk om deres hunde. Selvom jeg havde haft en del konflikter med denne ejer i flere måneder og vi havde skændtes et par gange, måtte jeg jo med hatten i hånden, pænt undskylde da jeg mødte hende efterfølgende. Det var ikke særlig sjovt altså,.. så sådan noget gør jeg aldrig igen. :lol:

De har jo ikke ret i at hun var hidsig, fordi hun gøede. Havde de sagt noget ala "Sikken dog hun kan gø" - ja så havde de haft helt ret, for det kunne hun da. Men hun var ikke hidsig. Og det var lige netop brugen af dét ord jeg havde et problem med - Zazu gøede i en blanding af usikkerhed og for at holde hundene væk fordi hun havde ondt. Men ja du har ret, i bund og grund så er problemet jo egentlig at folk føler et behov for at dele deres opfattelse med omverdenen - for jeg kunne jo alligevl ikke gøre noget ved at de opfattede hende som hidsig ud fra det øjebliksbillede de så, men jeg havde ikke behov for at høre det. Altså bare fordi der er et barn der får en nedsmeltning midt i supermarkedet, så går jeg da heller ikke hen til forældrene og siger "Sikke dog et hidsigt barn du har der!" - jeg kan jo godt selv tænke så langt som at der kommer ikke noget godt ud af situationen ved at jeg kommenterer på det, det kan være barnet har sprunget middagsluren over og derfor er mega træt, bare har haft en træls dag, er sulten osv. osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er synd du tillægger et ord en masse, som det nødvendigvis ikke bør tillægges.

 

Men det er jo netop, som du siger, historie. Det svarer til at bruge ordet "neger" - det har en masse ballast fra en tid hvor man havde et andet menneskesyn. Derfor er det ikke velset at bruge det i dag.

 

Øøh ja, behov for i hvert fald. Men prøv selv at finde et navn der passer bedre, der skal rumme racer som f.eks. tosa, akita, amstaff men ikke racer som f.eks. newfoundland. Det er ikke så nemt vel?.

 

Jeg forstår ikke behovet for at slå de racer sammen under én betegnelse. De er jo meget forskellige. En Tosa tilhører molosserne, Akita spidserne og Amstaff Bull and Terriers. Hvornår har man brug for at skære dem over én kam?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo netop, som du siger, historie. Det svarer til at bruge ordet "neger" - det har en masse ballast fra en tid hvor man havde et andet menneskesyn. Derfor er det ikke velset at bruge det i dag.

 

men vi kan godt blive enige om at forskellen er at hunden er pænt ligeglad, det er en "neger" nødvendigvis ikke?

 

Akita'en er en spidshund, så den behøver vist ikke en anden gruppe.

 

Men en Akita er lige så meget kamphund som en Amstaff, de er begge oprindeligt avlet til kamp.

Link til indlæg
Del på andre sites

tror den japanske akita blev brugt til bjørnejagt eller noget i den stil, og vogter af hjemmet, ikke kamp. Jeg synes selv kamnphund/muskelhund er nogle virkelig trælse betegnelser, som er med til at holde hr og fru DK i deres indsnævrede syn på mange af disse hunde, også nogle gange dem der falder helt uden for kategori! Som eksemplet Dorthe giver, hvor folk tror hendes brune labrador er en pitt bull :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

tror den japanske akita blev brugt til bjørnejagt eller noget i den stil, og vogter af hjemmet, ikke kamp. Jeg synes selv kamnphund/muskelhund er nogle virkelig trælse betegnelser, som er med til at holde hr og fru DK i deres indsnævrede syn på mange af disse hunde, også nogle gange dem der falder helt uden for kategori! Som eksemplet Dorthe giver, hvor folk tror hendes brune labrador er en pitt bull :rolleyes:

 

Enig! Både i det første, mellemste og sidste.

Link til indlæg
Del på andre sites

tror den japanske akita blev brugt til bjørnejagt eller noget i den stil, og vogter af hjemmet, ikke kamp. Jeg synes selv kamnphund/muskelhund er nogle virkelig trælse betegnelser, som er med til at holde hr og fru DK i deres indsnævrede syn på mange af disse hunde, også nogle gange dem der falder helt uden for kategori! Som eksemplet Dorthe giver, hvor folk tror hendes brune labrador er en pitt bull :rolleyes:

 

Hvad kaldes den type hund i England sådan i folkemunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det i sig selv er diskriminerende at kalde en hund man ser for at være af typen "Kamphund" - i min verden er det det sammen som "muskelhund" og noget jeg anvender når jeg ser en hund der ligner hvad jeg tror er sådan en type hund. Ikke så meget anderledes end hvis jeg ser en hund som jeg tænker er af "myndetype" uden lige at vide om den er den ene eller anden race - og det samme med spidshundetyper.

 

Altså bare hundetyper som via bestemte fælles eksteriørtræk kaldes et eller andet.

 

https://da.wikipedia.org/wiki/Kamphund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det i sig selv er diskriminerende at kalde en hund man ser for at være af typen "Kamphund" - i min verden er det det sammen som "muskelhund" og noget jeg anvender når jeg ser en hund der ligner hvad jeg tror er sådan en type hund. Ikke så meget anderledes end hvis jeg ser en hund som jeg tænker er af "myndetype" uden lige at vide om den er den ene eller anden race - og det samme med spidshundetyper.

 

Altså bare hundetyper som via bestemte fælles eksteriørtræk kaldes et eller andet.

 

https://da.wikipedia.org/wiki/Kamphund

 

Problemet for ejerne af disse hunde er jo, at benævnelserne gennem flere år er blevet ekstremt negativt ladet, takket være ensidige historier i medierne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet for ejerne af disse hunde er jo, at benævnelserne gennem flere år er blevet ekstremt negativt ladet, takket være ensidige historier i medierne.

Det kan jeg virkelig godt forstå, og ville også selv blive skide ked af det,... og jeg synes oprigtigt at det er skide ærgerligt, men det er jo altså ikke betegnelsens skyld. Det er fuldstændig det samme som at "lederskab" og "menneskeliggørelse" har været udsat for misbrug, så det er fuldstændig nytteløst at diskutere, med mindre man kommer frem til en fælles forståelse af hvordan begreberne defineres. Og så bliver det altså lidt op ad bakke, når man skydes i skoene at man er en fordomsfuld hunderacehader, når man forsøger at forklare hvorfor man ikke bare skrotter betegnelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet for ejerne af disse hunde er jo, at benævnelserne gennem flere år er blevet ekstremt negativt ladet, takket være ensidige historier i medierne.

 

Ja, det forstår jeg. jeg har bare ikke tænk sådan indtil nu, men det er også først for nylig gået op for mig at man ikke må kalde en sort person for neger, så jeg ar nok bare outdated.

Link til indlæg
Del på andre sites

tror den japanske akita blev brugt til bjørnejagt eller noget i den stil, og vogter af hjemmet, ikke kamp. Jeg synes selv kamnphund/muskelhund er nogle virkelig trælse betegnelser, som er med til at holde hr og fru DK i deres indsnævrede syn på mange af disse hunde, også nogle gange dem der falder helt uden for kategori! Som eksemplet Dorthe giver, hvor folk tror hendes brune labrador er en pitt bull :rolleyes:

Men hundekampe er jo ikke kun mellem hunde og hunde. Vildsvinejagt f.eks. praktiseres stadig som man oprindeligt jagede storvildt/ rovdyr og lad mig bare sige at det ville en labrador eller en schæfer altså aldrig kunne trænes op til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...