Hop til indhold

Er der nogle ting I undrer jer over at folk kan afgøre?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Man hører jo mange ting rundt omkring :lol: og nogle situationer virker lidt sjovt at folk bare afgør, f.eks. uden at kende/ forholde sig til alle faktorer. Tænkte at vi kunne fordrive tiden lidt med at vende (og måske også grine lidt) af ting der bliver ren overtro fordi folk hører det så ofte at de glemmer at tænke over hvad de oplever.

 

Jeg møder tit folk der påstår at deres hund er blevet doven og fed af at blive neutraliseret. Spørger man ind til det, viser det sig ofte at hunden har undergået operationen mens den har været ung, hvilket får mig til at undres over hvordan de kan afgøre om hunden er blevet doven (og dermed fed hvis den samtidig får samme mængde foder) eller om det der reelt er sket, er at hunden bare er blevet ældre, for det er jo naturligt at aktivitetsniveauet falder med alderen. :vedikke:

 

Noget af det samme møder jeg når folk fortæller at deres hund er allergisk overfor en bestemt fødevare, men hvor hunden ikke har været på diæt hvor man systematisk har udelukket hvad den kan tåle.

 

Hvad har du mødt af udtalelser/ fordomme du ikke helt kan forstå, hvordan folk kan afgøre hvad der er hvad?.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Man hører jo mange ting rundt omkring :lol: og nogle situationer virker lidt sjovt at folk bare afgør, f.eks. uden at kende/ forholde sig til alle faktorer. Tænkte at vi kunne fordrive tiden lidt med at vende (og måske også grine lidt) af ting der bliver ren overtro fordi folk hører det så ofte at de glemmer at tænke over hvad de oplever.

 

Jeg møder tit folk der påstår at deres hund er blevet doven og fed af at blive neutraliseret. Spørger man ind til det, viser det sig ofte at hunden har undergået operationen mens den har været ung, hvilket får mig til at undres over hvordan de kan afgøre om hunden er blevet doven (og dermed fed hvis den samtidig får samme mængde foder) eller om det der reelt er sket, er at hunden bare er blevet ældre, for det er jo naturligt at aktivitetsniveauet falder med alderen. :vedikke:

 

Noget af det samme møder jeg når folk fortæller at deres hund er allergisk overfor en bestemt fødevare, men hvor hunden ikke har været på diæt hvor man systematisk har udelukket hvad den kan tåle.

 

Hvad har du mødt af udtalelser/ fordomme du ikke helt kan forstå, hvordan folk kan afgøre hvad der er hvad?.

Det her er bare mega-meget en af mine kæpheste! Der er aldrig nogle af mine hunde der er blevet dovne eller fede af neutralisering!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ghini er blevet ekstremt madfikseret efter at hun er blevet steriliseret. Tidligere har jeg kunnet fodre hende ad libitum, hun styrrede det fuldstændig selv og var altid i perfekt kondition/foderstand.

Nogle dag spiste hun næsten intet andre dage åd hun. Nu kan hun spise konstant (hvis hun fik lov) og jeg har ekstremt svært ved at få pillet det kilo af hende, som hun vejer for meget.

Hun har så meget fokus på mad, at hun overhovedet ikke gider sit legetøj, hun er ellers en ret driftstærk dame, hvor det største hit plejer at være trækkeleg og jagtlege.

Ingen af mine andre whipper (eller tæver i det hele taget) har været neutraliserede, så jeg har ingen erfaring fra tidligere, men indtil videre er jeg ikke fan ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie blev bestemt hverken doven eller fed af at blive steriliseret! Men det virker da sikkert forskelligt på forskellige hunde.

 

Et andet eksempel, jeg kan komme i tanker om, var da jeg mødte en mand, som påstod at min DdB var en Pit Bull, fordi den havde rød snude. Det er nemlig et sikkert tegn, påstod manden.

Det vil sikkert komme bag på ejere af Pit Tollere og Pit Vizsla'er :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er bare mega-meget en af mine kæpheste! Der er aldrig nogle af mine hunde der er blevet dovne eller fede af neutralisering!

 

Heller ikke mine.

Plejer at sige til dem, som påstår, at steriliserede hunde automatisk er dovne og fede, at de da lige skal hilse på Liva Hoppebold.

Hun er bestemt være fed eller doven.

 

Maggie er/har været lidt fed, men doven har hun aldrig været

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Walther og jeg har jo mødt den her mand, som er sikker på at Walther (brun gammeldags lab) er en kamphund, og det er han fordi han her bred over brystet, der er muskler og så viser han alle sine tænder frem. (det var sommer det var varmt og Walther viste ikke tænder han havde tungen ude af munden og smilte over hele femøren) :mrgreen:

 

Og at han faktisk skal bære mundkurv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie blev bestemt hverken doven eller fed af at blive steriliseret! Men det virker da sikkert forskelligt på forskellige hunde.

 

Et andet eksempel, jeg kan komme i tanker om, var da jeg mødte en mand, som påstod at min DdB var en Pit Bull, fordi den havde rød snude. Det er nemlig et sikkert tegn, påstod manden.

Det vil sikkert komme bag på ejere af Pit Tollere og Pit Vizsla'er :mrgreen:

 

Og abrikos Pit Pudler:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

I forlængelse af @DorteDK 's indlæg. Jeg undrer mig over, at folk overhovedet bruger begreberne kamphund og muskelhund. De dækker jo alle hunde, for hvilke hunde kan ikke kæmpe og hvilke hunde har ingen muskler?

 

Det synes jeg nu egentlig ikke. Det er jo hunde som er avlet til et bestemt formål, ligesom vogtende eller hyrdehunde. De fleste hunde kan jo trænes, det handler jo bare om hvad deres oprindelige formål egentlig var... Og jeg kan ikke se noget forkert i at nogle hunde har været avlet med formål at f.eks. kunne kæmpe, eller til at have mange muskler.

Det handler jo blot om hvad hunden oprindeligt er opdrættet til, og jeg synes bestemt ikke man skal se det som noget negativt.

 

Tværtimod synes jeg at det er en anelse fornærmende at afvise hvor en race stammer fra...

 

Det svarer til at sige at alle hunde kan grave... Ergo er alle hunde gravhunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg nu egentlig ikke. Det er jo hunde som er avlet til et bestemt formål, ligesom vogtende eller hyrdehunde. De fleste hunde kan jo trænes, det handler jo bare om hvad deres oprindelige formål egentlig var... Og jeg kan ikke se noget forkert i at nogle hunde har været avlet med formål at f.eks. kunne kæmpe, eller til at have mange muskler.

Det handler jo blot om hvad hunden oprindeligt er opdrættet til, og jeg synes bestemt ikke man skal se det som noget negativt.

 

Tværtimod synes jeg at det er en anelse fornærmende at afvise hvor en race stammer fra...

 

Det svarer til at sige at alle hunde kan grave... Ergo er alle hunde gravhunde?

 

Jeg afviser ikke, hvor racer oprindeligt stammer fra. Synes bare det er tåbeligt, at kalde en hund en kamphund, blot fordi nogle idioter bruger racen til hundekamp.

 

Tilføjelse: Muskelhund. Så skulle enhver hund der er avlet med henblik på styrke og udholdenhed, incl. Rottweiler indgå i begrebet.

 

Tilføjelse: En gravhund er en specifik race. Så nej, selvom alle kan grave er de ikke gravhunde.

Redigeret af Niels M
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg afviser ikke, hvor racer oprindeligt stammer fra. Synes bare det er tåbeligt, at kalde en hund en kamphund, blot fordi nogle idioter bruger racen til hundekamp.

 

Tilføjelse: Muskelhund. Så skulle enhver hund der er avlet med henblik på styrke og udholdenhed, incl. Rottweiler indgå i begrebet.

 

Tilføjelse: En gravhund er en specifik race. Så nej, selvom alle kan grave er de ikke gravhunde.

 

 

Jeg kan ikke udtale mig om hvilke racer der ville passe ind, men f.eks. er der jo også vogtende racer som ville passe ind på hyrdende eller lignende. Der vil altid være racer som passer i forskellige betegnelser.

 

Og jeg mener også at kamphund er en misvisende betegnelse, mest fordi det er blevet pålagt noget negativt. Det sagt så handler det jo ikke om at det er et nyt begreb. Begrebet kamphund er jo flere 100 år gammelt. Hunde blev brugt i kamp mod mange forskellige vilde dyr for underholdning mange, mange år tilbage i tiden, og det er jo herfra betegnelsen og opfattelsen af hundekamp kommer.

 

At det i nyere tid er blevet synonymt med at nogle idioter bruger deres hunde til hundekamp er jo blot uheldigt, det ændre jo igen ikke på hvad hunden oprindeligt var lavet til (Kamp for underholdningens skyld).

Link til indlæg
Del på andre sites

I forlængelse af @DorteDK 's indlæg. Jeg undrer mig over, at folk overhovedet bruger begreberne kamphund og muskelhund. De dækker jo alle hunde, for hvilke hunde kan ikke kæmpe og hvilke hunde har ingen muskler?

 

Så er der jo heller ikke mening i at kalde visse hunde Selskabshunde eller Jagthunde. For alle hunde er vel selskabshunde og alle hunde jager vel et eller andet?

 

men tilbage til emnet. jeg undrer mig også over folk mener at en hund der vil løbe efter hvad som helst - altså jage, må være en super jagthund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Blandt andet den med allergi uden forudgående undersøgelse.

 

Hundens dyrlæge har fastslået at hunden har allergi - og derfor kun må få allergifoder solgt hos ham - host host...

Jeg ved, at hunden, min søsters, ikke er blevet undersøgt andet end at dyrlægen har kikket på den og fra tid til andet udskrevet binyrebarkhormon..

 

Ellers er der alle de fordomme om hvad folks hunde tænker og hvad visse hunde bestemt ikke kan lære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie blev bestemt hverken doven eller fed af at blive steriliseret! Men det virker da sikkert forskelligt på forskellige hunde.

 

Et andet eksempel, jeg kan komme i tanker om, var da jeg mødte en mand, som påstod at min DdB var en Pit Bull, fordi den havde rød snude. Det er nemlig et sikkert tegn, påstod manden.

Det vil sikkert komme bag på ejere af Pit Tollere og Pit Vizsla'er :mrgreen:

 

Og min pit retriever Pelle

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der jo heller ikke mening i at kalde visse hunde Selskabshunde eller Jagthunde. For alle hunde er vel selskabshunde og alle hunde jager vel et eller andet?

 

men tilbage til emnet. jeg undrer mig også over folk mener at en hund der vil løbe efter hvad som helst - altså jage, må være en super jagthund :-)

 

 

Nogen hunde er absolut ikke rare, at være i selskab med... :blink: Ovtcharka fx egner sig vist bedst til et liv laaangt væk fra andre mennesker ude på stepperne. Den holder selvf. hyrden med selskab og i sikkerhed fra ulve og bjørne selskab... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen hunde er absolut ikke rare, at være i selskab med... :blink: Ovtcharka fx egner sig vist bedst til et liv laaangt væk fra andre mennesker ude på stepperne. Den holder selvf. hyrden med selskab og i sikkerhed fra ulve og bjørne selskab... :lol:

 

Jeg er overbevidst om at de er herligtvselskab for ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der jo heller ikke mening i at kalde visse hunde Selskabshunde eller Jagthunde. For alle hunde er vel selskabshunde og alle hunde jager vel et eller andet?

 

men tilbage til emnet. jeg undrer mig også over folk mener at en hund der vil løbe efter hvad som helst - altså jage, må være en super jagthund :-)

 

Og lidt i forlængelse af den, så undrer jeg mig nogle gange over opfattelsen af, at hyrdehunde er lig med kloge hunde. Der er jo temmelig mange hyrder, og typer af hyrder, og jeg kan da nævne et par stykker som er ret langt fra at være Lassie. Fx den ene jeg bor sammen med:oops:

 

I corgikredse er der en regel om at en corgi er en lille schæfer. Nogle tager den endda så vidt som at påstå, at en corgi har samme kraft i biddet, som en schæfer har. Jeg ved ikke helt hvor myten kommer fra, men tro mig, der er INGEN sammenligning mellem corgi og schæfer:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lidt i forlængelse af den, så undrer jeg mig nogle gange over opfattelsen af, at hyrdehunde er lig med kloge hunde. Der er jo temmelig mange hyrder, og typer af hyrder, og jeg kan da nævne et par stykker som er ret langt fra at være Lassie. Fx den ene jeg bor sammen med:oops:

 

I corgikredse er der en regel om at en corgi er en lille schæfer. Nogle tager den endda så vidt som at påstå, at en corgi har samme kraft i biddet, som en schæfer har. Jeg ved ikke helt hvor myten kommer fra, men tro mig, der er INGEN sammenligning mellem corgi og schæfer:lol:

 

Er det Bella eller den halvt Tasmanske djævel Dorit, du mener der er mindre klog? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...