Hop til indhold

Mavesyrer hos hunde


Ane
 Share

Recommended Posts

Kan en hund have for meget mavesyrer? Min Aqua på 1,5 år kaster nogle gange og kun om morgenen lidt gult op. Og det kommer lige pluseligt og hun er frisk både før og efter. Hun har fin mave og der kommer ikke mad med op så maden er fordøjet. Jeg vil selvfølgelig snakke med dyrlægen om det, men tænkte om nogle af der har prøvet noget lignede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, har bøvlet med Bamses mave i mange år, indtil hans nye dyrlæge spurgte om han aldrig havde fået noget syre neutraliserende.

 

Det fik han så - billig håndkøbsmedicin og der har ikke været problemer med maven siden.

Meget rarere for ham, da det blev tiltagende værre selvom vi fodrede mange gange dagligt, men han kunne jo ikke få mad mens vi var på arbejde og den tid var nok til at han fik ondt i maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft to hunde, der har haft problemer med mavesyre. Den ene, der var det meget fysisk aktivitet, der udløste det. Hun begyndte simpelthen at kaste galde op i bilen på vej hjem fra agilitytræning, det var næste stensikkert hver gang, vi havde været til agility, ind til jeg begyndte at give ende "et skud" link/alminox eller hvad det nu hedder i dag, i munden, umiddelbart efter agilitytræningen, så kunne vi køre hjem uden hun kastede galde op. -hun led op ingen måde af køresyge og det var kun efter agilitytræning = hård fysisk aktivtet, at hun kastede galde op, der var aldrig noget efter fx. lydigheds eller spor træning ;-)

 

Den anden der var det lissom Sitto siger, hvis maven gik tom, for hans vedkommende var det noget der kom da han blev ældre, men det kunne reguleres ved at sørge for at han fik mad inden for et bestemt interval.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, har bøvlet med Bamses mave i mange år, indtil hans nye dyrlæge spurgte om han aldrig havde fået noget syre neutraliserende.

 

Det fik han så - billig håndkøbsmedicin og der har ikke været problemer med maven siden.

Meget rarere for ham, da det blev tiltagende værre selvom vi fodrede mange gange dagligt, men han kunne jo ikke få mad mens vi var på arbejde og den tid var nok til at han fik ondt i maven.

.

Hvad får bamse? Luna får nemlig noget, men det vil jeg ikke kalde billigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeps Walther har det samme (brun labrador) især om morgenen hvis han er meget sulten så vil han slet ikke spise og kaster op i stedet for - og vil rigtig gerne spise græs på morgenturen netop for at kunne kaste op. Det forekommer også mest i weekender hvor han ikke får sin morgenmad så tidligt som til hver dag... derfor får han lidt natmad (inden vi går i seng) fredag og lørdag aften - og det kan tage det synes jeg. Jeg er dog obs på det da jeg synes det er lidt synd for ham han skal være så dårlig om morgenen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Oscar havde det samme problem også selvom han fik mad 4 x om dagen og stadig gør. Det har så vist sig at være noget andet efterfølgende som jeg nu har fået nogenlunde styr på. Men han kastede også gult galde op som ledte tanken hen på mavesyre - hvilket det så ikke var - så det behøver ikke altid være for meget mavesyre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui har det med at kaste op kl 0345 og igen kl 0500 (sådan ca altså....) - tror også det er hvis hun får for tidlig aftensmad så vil da prøve at give hende aftensmad over 2 gange

 

får Bamse "Noacid"?

 

Nej, har lige tjekket - Det hedder Omestad det han får.

Vist et håndkøbsprodukt og mener det kostede i omegnen af 80-90 kr for 60 piller og han får en om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar, og det er åbenbart ikke så ualmindeligt. Tænker jeg vil prøve at give hende det som Bamse får og hjælper det ikke må vi tur til dyrlægen.

 

Tænker det er en god ide at vende det med dyrlægen først.

Der kan jo være grunde til at min dyrlæge har valgt omestad i stedet for de andre muligheder og omvendt.

Så vil altid lige konferere med en dyrlæge inden jeg eksperimenterer med medicin - også ifht dosis.

 

Så ville smutte en tur forbi dyrlægen for en sikkerheds skyld så du er sikker på ikke at risikere at gøre problemet værre eller maskere et helt andet problem med medicin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige været til foredrag med Anett Weber, Barf-guru/Dyrlæge

 

Hun fortalte at det er en naturlig reaktion hos hunde med faste spisetider.

Hjernen sender signal videre om, at nu er det ved at være spisetid. Og så begynder maven at producere mere syre til fordøjelsen. Hvis maden så ikke kommer til sædvanlig tid. Så er det at de kaster galde op..

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige været til foredrag med Anett Weber, Barf-guru/Dyrlæge

 

Hun fortalte at det er en naturlig reaktion hos hunde med faste spisetider.

Hjernen sender signal videre om, at nu er det ved at være spisetid. Og så begynder maven at producere mere syre til fordøjelsen. Hvis maden så ikke kommer til sædvanlig tid. Så er det at de kaster galde op..

.

Vi har aldrig haft faste spisetider, og min ene hund gør det alligevel, så det er ikke så forenklet som hun gør det til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige været til foredrag med Anett Weber, Barf-guru/Dyrlæge

 

Hun fortalte at det er en naturlig reaktion hos hunde med faste spisetider.

Hjernen sender signal videre om, at nu er det ved at være spisetid. Og så begynder maven at producere mere syre til fordøjelsen. Hvis maden så ikke kommer til sædvanlig tid. Så er det at de kaster galde op..

 

.

Vi har aldrig haft faste spisetider, og min ene hund gør det alligevel, så det er ikke så forenklet som hun gør det til.

 

Jeg tænker også at der er noget der ikke stemmer i den forklaring. Lillefut kaster op når maven går tom, men så får hun 6 foderpiller inden sengetid, og det afhjælper problemet. Med den dyrlæges forklaring, burde hendes krop jo også vænne sig til natmaden, som også er på et fast tidspunkt. I øvrigt kan vi skubbe sengetid og morgenmad et par timer i weekenden uden at det betyder noget, men uden natmad, kaster hun op inden de 12 timer der går fra aftensmad til morgenmad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...