Hop til indhold

Alene hjemme - den evindelige dårlige samvittighed


DitteRejkjaer
 Share

Recommended Posts

Hej med jer hvalpe-elskere :-)

 

Jeg har længe gået og tænkt over noget. Selvom en hund/hvalp sagtens kan være alene hjemme (uden at lave ulykker, hyle etc.) er det så alle der er helt kølige med at blive forladt?

Vores Engelske Cocker Spaniel Minnie på 6 mdr. er super til at være alene. Hun er helt groggy når vi kommer hjem og har tydeligvis bare ligget og gasset sig hele tiden.

Men inden vi skal gå fra hende, virker hun en smule trykket med situationen. Piver en smule og kan ikke rigtigt finde roen og når vi går ud af døren sender hun de mest sørgelige øjne efter os. Ingen hyl eller piv.

 

Derfor er mit spørgsmål, både til andre hvalpeejere samt mere erfarne hundeejere. Selvom din hund sagtens kan være alene hjemme uden at lave ulykker, er den så bare helt cool med at blive "forladt"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er han (den gamle). Fra hvalp satte vi ret klare rutiner omkring alene-hjemme, så han ved, hvad han kan forvente. Han gider ikke rejse sig fra sofaen for at "sige farvel" eller andet. Han ligger der også gerne, når vi kommer hjem. Det har altid været sådan med ham. Han er altid kun blevet forladt, når han har været velstimuleret og har haft ro på igen efter aktiviteten. Derudover er han bare en ret laid back type.

 

Vores nye hund er ok til at være alene. Men hun er ikke ligeså cool som den gamle - endnu. Jeg forventer faktisk, at vi når hen omkring det samme. Det skal bare have tid og rutiner. Hun er allerede blevet meget bedre og ved godt, når vi skal gå. Hun står ikke og tripper, men kommer for at få sin farvel-snack (fast ritual) Derefter går hun selv ind i stuen og lægger sig og vi forlader hjemmet.

 

Muligvis jeres hund er i tvivl, om hun skal med, eller hvad der skal ske, når I går og gør jer klar? Det kan give uro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine er også helt cool over at skulle være alene hjemme, jeg tror, hvis der er faste rutiner så bliver det en vane - mine ved at når opvaskemaskinen lukkes om morgenen, så kan de godt gå i deres kurve i bryggers (det gør de også :-)) for så skal vi på arbejde. De ved så også at vi ikke kører igen når vi kommer hjem, og at der vil ske noget spændende når vi kommer hjem (gå-tur, leg, træning mv)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine er glade for det. Men de affinder sig med det.

Og laver ikke ulykke.

 

Det har krævet meget træning med den yngste. Og faste rutiner hjælper hende meget. Men helt cool som i ligeglad bliver hun aldrig. Og den store synes bare det er dybt uretfærdigt og trist. Det hjælper for eksempel ikke engang hende at der er en anden hjemme. Det er mig hun vil være sammen med. Så hvis jeg er meget væk, så sender hun virkelig triste øjne når jeg går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, han er helt ligeglad. Det er meget sjældent, at han er helt alene hjemme, men når han er, så sover han bare. Han sender mig heller ikke triste hundeøjne, når jeg går - heldigvis. Tror faktisk bare han udnytter tiden til at få sovet :blink:

Men derfor kan jeg nu godt have dårlig samvittighed alligevel, hvis jeg synes, at jeg er meget væk fra ham i en periode :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine to er helt okay med det. Faktisk er de ret begejstrede lige når jeg går, for der får de altid noget lækkert at spise. Når jeg melder ud at nu går jeg, så piiiiiber den ældste af begejstring og de hopper begge to meget forventningsfulde hen, hvor de får deres mad, og når jeg går ud af døren, gider de ikke engang kigge efter mig, for de har jo maaaaad. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle vores hunde er næsten en tand FOR begejstret når vi gør klar til at gå :lol: de er i vores bryggers, så når vi begynder at slæbe puder, kurve mv. ud i bryggerset, så ved de at de skal være alene. De skynder sig ud og finder den bedste soveplads og så sidder de ellers og tripper og venter på vi går - så får de nemlig en snack. Herefter ligger de sig ned og sover til vi kommer hjem igen :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...