Hop til indhold

Opfattelse af straf?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg tæsker jo ikke mine hunde, men skal da indrømme at hvis forseelsen er graverende nok (f.eks. når der spises menneskelort), så har jeg svært ved at styre mig selv og kan godt finde på at tage et fast tag i kinden under skideballen. Til gengæld har jeg aldrig lavet en timeout hvor hunden bliver lukket væk, før for et par uger siden. Og mand,.. det satte lige nogle tanker i gang om hvorvidt den straf virkelig er så human som vi render rundt og tror, i forhold til skæld ud og fysisk afstraffelse (selvfølgelig i den blide ende).

 

Når min hund indkasserer en skideballe, virker det som om situationen er glemt når skideballen er slut. Så er der ikke noget at mærke på hende. Nu vil jeg så lige beskrive hvad der skete da jeg gav hende en timeout.

 

Jeg havde kogt kylling en eftermiddag og normalt står det i gryden og køler af. Jeg skulle så have noget frosset ned og derfor hælder jeg aftenens portion op i Shandies skål. Det har jeg så lært at jeg ikke skal gøre. Hun begynder at hundse med mig, ved at stille sig foran mig og stirre og så forsøge at lokke mig med ud i køkkenet. Da det ikke giver pote kommer der lyd på,... masser af lyd!!. Da det har stået på i ca. ½ time er jeg ved at blive sindssyg.

 

Jeg forsøger at dække hende af,.. det forsvinder hendes klagen ikke af. Jeg forsøger at støvsuge, men har en hylende hund lige rundt om benene, der hele tiden skiftevis stirrer på mig og i retning af køkkenet. Tilsidst er jeg så stresset at jeg er klar over at jeg bliver nødt til at gøre et eller andet drastisk og beder hende om at gå ind i soveværelset, hvorefter jeg lukker døren så meget som den kan (der står et natbord så døren ikke kan lukkes helt). Jeg går ind og sætter mig i sofaen,.. larmen er holdt op. Jeg sidder måske i 5-10 sekunder, for at være sikker på at jeg kan forstærke hendes tien stille, ved at lukke hende ud igen inden evt. larm begynder igen.

 

Jeg åbner døren. Shandie har ikke rørt en muskel og hun bliver stående uden at røre sig, da Jeg går ind og sætter mig igen. Efter et lille stykke tid dukker hun op i døren ind til stuen. Hun glor på mig men bliver stående. Maden i køkkenet er tilsyneladende glemt. Efter et stykke tid i døråbningen går hun så hen og kravler op i den modsatte ende af sofaen end hvor jeg sidder (det er ret usædvanligt, hun plejer at ligge ved siden af, eller oven på mig). Der ligger hun i ca 1½ time indtil hun skal have sin aftensmad.

 

Selvfølgelig kan det være min hund der reagerer meget kraftigt på timeout metoden, men det har i hvert fald gjort at jeg har ændret syn på den. Hvad tænker I andre?. Har vi i virkeligheden fat en metode der straffer hunden noget hårdere psykisk, end vi går rundt og tror.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hunde bruger jo ikke timeout overfor hinanden! Derfor tror jeg ikke metoden giver så meget mening for en hund, og derfor bliver nogle usikre og meget kede af det.

En skideballe derimod ligner jo det hunde bruger overfor hinanden. Tæver bruger knurren/snerren og evt. en markering når de skal lære deres hvalpe at respektere et forbud. Jeg er derfor overbevist om at det giver meget mere mening for en hund at få en skideballe, end en timeout.

Jeg bruger aldrig timeout og kommer aldrig til det, da det i mine øjne er totalt misforstået og forvirrer hunden.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke lukker mine hunde væk ind imellem, af praktiske årsager (f.eks hvis vi har håndværkere i resten af huset, eller de lige skal tørre efter en tur i regnvejr eller lign.)

Men jeg ville ALDRIG bruge det som en straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ene hund er nok lige omvendt. Kan ikke huske om jeg har brugt time out som "straf", men han er nogle gange i et andet rum,hvis han er mudret eller lignende. Men de ganske meget få gange jeg har talt med virkelig store bogstaver til ham, er han blevet ret ked af det, og har taget det meget personligt. Tror at straf ligesom alle andre ting, er meget individuelt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hunde bruger jo ikke timeout overfor hinanden! Derfor tror jeg ikke metoden giver så meget mening for en hund, og derfor bliver nogle usikre og meget kede af det.

En skideballe derimod ligner jo det hunde bruger overfor hinanden. Tæver bruger knurren/snerren og evt. en markering når de skal lære deres hvalpe at respektere et forbud. Jeg er derfor overbevist om at det giver meget mere mening for en hund at få en skideballe, end en timeout.

Jeg bruger aldrig timeout og kommer aldrig til det, da det i mine øjne er totalt misforstået og forvirrer hunden.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke lukker mine hunde væk ind imellem, af praktiske årsager (f.eks hvis vi har håndværkere i resten af huset, eller de lige skal tørre efter en tur i regnvejr eller lign.)

Men jeg ville ALDRIG bruge det som en straf.

 

Men hunden kan jo ikke vide, hvilke tanker der ligger bag at du lukker den væk? Hvis den opfatter det som straf at blive lukket væk, så vil den gøre det også selvom det "kun" er pga håndværkere.

 

Mine hunde ville være meget ulykkelige over at blive lukket væk, så det bliver de ikke. Scoop og Greta kan godt tage en verbal skideballe, men Leah er meget følsom og lukker helt ned hvis hun tror hun har gjort noget forkert, så hun skal korrigeres med afledning og opmuntring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig brugt Time-Outs før jeg fik Gibbs.. Han får besked på at fise ind i sin kurv i soveværelset, når han gøer i længere perioder, fordi han vil have os til give ham snacks fx. Men det er ikke noget med en lukket dør eller noget og han kommer som regel tilbage inden for samme minut som han blev sendt i seng. Han skal bare lige ind og vende udenfor synsvinkel, også holder han mund.. :stupid: Hvis han ikke kommer tilbage kort efter igen, så tuller vi som regel lige ind og spørger hvad han laver og om han ikke vil med ind i stuen igen :lun: Tidligere har jeg brugt et bestemt nej eller en kort ignorering ved Alba der var mere sensitiv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror også det er meget individuelt. Har dog aldrig brugt at lukke dem væk.

 

Walther skal man ikke tale alt for sur og højt til han bliver så ked af det. Mens Zeus farer ud efter en bamse logrende og kommer logrende tilbage og slikker en i hele hovedet som en slags "skal vi være gode venner igen-agtig"

 

Dog er det yderst sjældent der blir råbt af dem, de forstår som regel et bestemt NEJ ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig brugt "time out" og kommer nok heller ikke til det, da jeg ikke synes om det at lukke hunden væk. Så jeg ved faktisk ikke om det er godt eller skidt :vedikke:

Jeg har vist en meget nem hund, for det er sjældent jeg skælder ud :engel: Han forstår et NEJ, og det er mest når han æder eller ruller i noget klamt at det er aktuelt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Har aldrig brugt "time out" og kommer nok heller ikke til det, da jeg ikke synes om det at lukke hunden væk. Så jeg ved faktisk ikke om det er godt eller skidt :vedikke:

Jeg har vist en meget nem hund, for det er sjældent jeg skælder ud :engel: Han forstår et NEJ, og det er mest når han æder eller ruller i noget klamt at det er aktuelt!

Samme her ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke at loui ville forstå hvorfor jeg lukkede hende inde i et andet rum som straf så jeg har aldrig gjort det.

 

Hun er en meget blød hund som ofte har forstået "stop" eller "nej" og har jeg været nødt til at råbe det, bliver hun nærmest bange for mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hunden kan jo ikke vide, hvilke tanker der ligger bag at du lukker den væk? Hvis den opfatter det som straf at blive lukket væk, så vil den gøre det også selvom det "kun" er pga håndværkere.

Nej, det kan den ikke vide, men den kan godt se hvilket humør ejeren er i.

 

Jeg lukker f.eks. tit Shandie inde når jeg skal gemme godbidder og det påvirker hende ikke. Så jeg havde da ikke forventet sådan en kraftig reaktion, for jeg følte ikke at jeg virkede irriteret eller gal da jeg bad hende om at gå ind i soveværelset. :vedikke: Hunde er bare ret observante og svære at lyve overfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige, at du må være verdens mest tålmodige menneske... Jeg kan slet ikke forestille mig hvilken nedsmeltning jeg ville have haft hvis en af mine havde gøet / pevet / hylet af mig i en halv time! Jeg ville være gået berserk inden der var gået 2 minutter, 1 minut tror jeg endda... Jeg har aldrig nogensinde oplevet det, så hvad jeg ville have gjort ved jeg ikke, men jeg er ret sikker på, at jeg ville have haft fysisk fat i dem, hvis de ikke havde holdt mund når jeg bad dem om det..

 

Jeg bruger som sådan ikke time out - men hvis Wilma kører sig selv op i stress fx pga gæster, så kan jeg godt finde på at smide hende i hendes hvalpegård. Hun kan stadig se os igennem gitteret, men ikke deltage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oftest for muine hunde handler det om toneleje, men dette er jo ikke altid tilfældet. Har du prøvet at tage dem med til en hundetræner som, de plejer at have nogle gode råd og øvelser der passer til din hunds adfærd :)

Læste en artikel om en anden bruger der havde benyttet hentpriser.dk, ti lat finde tilbud på hundetrænere i nærheden, det er måske et forsøg værd. Personen virkede i hvert fald meget tilfreds med resultatet og kunne atter sove hele nætter igennem :D.... Ville jeg nok også være hvis jeg blev forhindret i at sove om natten ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...