Hop til indhold

Behandling af gigt


Therese
 Share

Recommended Posts

Som en del af jer ved, så har Bobo desværre fået konstateret gigt og det skal han selvfølgelig behandles for. Han får allerede smertestillende, han skal opstartes på cartrophen indsprøjtninger og så må han gerne tabe sig lidt mere. Derudover skal han selvfølgelig have tilskud og det er egentligt der jeg godt kunne bruge lidt hjælp. Jeg har nemlig rigtig svært ved at danne mig et overblik over hvilket et, der er bedst.

 

Lige nu får han arthroflex omega efter råd fra magtor og deres dygtige dyrlæge, men jeg synes ikke rigtig, det har en effekt. Han har fået det i pulver og har hørt, at flydende af en eller anden grund kan hjælpe bedre, så det vil jeg måske prøve. Men ellers er jeg åben for forslag.

 

Vi fandt også ud af at han har en dårlig hofte og gigt i nakken - HD kan man jo ikke gøre så meget ved, men det skal jo lige med i overvejelserne alligevel.

 

Til jul fik jeg et 10-turs kort til den nærmeste svømmehal, så der skal han selvfølgelig ud, når jeg lige får skaffet kørelejlighed dertil. Andre motionsformer eller øvelser er velkomne. Han skal jo holdes i god form, så musklerne kan støtte lidt op om leddene, men udover gåture i varieret terræn er jeg lidt blank. Så kom endelig med forslag, hvis I har erfaringer eller ideer.

 

Ja, der er sikkert flere ting, som jeg gerne vil spørge om, men det må så komme hen af vejen. Kan i hvert fald ikke komme på mere lige nu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Waterwalker er sikkert også en god ide, men hvis han skal tabe sig og skåne benet, tænker jeg at svømning vil være en ret god ide.

Waterwalker skåner jo også benet og du kan langt bedre kontrollere at han netop bruger sit ben korrekt og derved ikke får ondt af de bevægelser han laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Rigtig gode bedringer til Bobo :lun: hvor gammel er det nu han er ?

 

Walther er 11 år og har også lidt gigt i begge forben, han har i næsten et år fået canosan. En pille hver aften i sin mad.

Det har virkelig været effektiv for Walther. Han har ikke haltet siden og han kan gå lange ture uden at være halt dagen efter. Han kan lege med Zeus i haven, han kan løbe lege lidt men ikke for vildt, vi stopper ham inden det blir alt for meget. Nogle gange får han et flip og løber med 180 km/t ;-) gjorde han det før han fik canosan ville han ikke kunne gå dagen efter det kan han nu.

 

i Walthers tilfælde virker det i hvert fald :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther får ingen smertestillende fast. Men halter han og er skidt har jeg smertestillende hjemme til ham, det er sådan nogle gigt smertestillende piller kan ikke lige huske hvad de hedder lige nu men er ordineret af dyrlægen.

Walther og jeg har gået lidt på bakker op og ned og gået på trapper. Det har givet ham lidt flere muskler i bag lårene.

Også har han været til massør et par gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Waterwalker skåner jo også benet og du kan langt bedre kontrollere at han netop bruger sit ben korrekt og derved ikke får ondt af de bevægelser han laver.

Det kan også sagtens være jeg ender med dét. Det tager jeg stilling til, når jeg kommer til det :-)

Rigtig gode bedringer til Bobo :lun: hvor gammel er det nu han er ?

 

Walther er 11 år og har også lidt gigt i begge forben, han har i næsten et år fået canosan. En pille hver aften i sin mad.

Det har virkelig været effektiv for Walther. Han har ikke haltet siden og han kan gå lange ture uden at være halt dagen efter. Han kan lege med Zeus i haven, han kan løbe lege lidt men ikke for vildt, vi stopper ham inden det blir alt for meget. Nogle gange får han et flip og løber med 180 km/t ;-) gjorde han det før han fik canosan ville han ikke kunne gå dagen efter det kan han nu.

 

i Walthers tilfælde virker det i hvert fald :-)

Mange tak for tippet, det vil jeg kigge på :5up:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Det kan også sagtens være jeg ender med dét. Det tager jeg stilling til, når jeg kommer til det :-)

Mange tak for tippet, det vil jeg kigge på :5up:

Det var dyrlægen der gav mig tippet, det er nemlig bare sådan noget kost tilskud man kan købe på nettet ;-) men kig på det og spørg evt din dyrlæge :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Waterwalker kan de sagtens tabe sig ved. Der er det nemt at skrue på intensiteten uden at lave skader. Jeg vil klart nbefale det. Vi har været så glade for det.

 

Derudover er det godt for bagpartiets muskler at gå op af bakke. Men skridte op ad bakke. Ikke trave.

 

Bubben får natures best glucosamine gold hver dag. Derudover får han også grønlæbet musling pulver og fiskeolie dagligt. Han har fået hyaluronsyre også.

 

Tror det er det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv Flexadin Advanced, det hjalp Luna rigtig meget. Det er lidt pebret, men det virkede.

 

Og ja skridte op ad bakke. Svømning, waterwalk kan jeg også kun anbefale. Og hvis du kan finde en massør.. Luna gik til massør ca hver 3. uge. Luna havde gigt i skuldrene, men hun havde også en spondylose, som udviklede sig over en del år, og var det, der til sidst gjorde, vi måtte sige stop. Det var ikke gigten.

 

Har du BoT dækken til ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dyrlægen der gav mig tippet, det er nemlig bare sådan noget kost tilskud man kan købe på nettet ;-) men kig på det og spørg evt din dyrlæge :-)
Jeg har allerede fundet det :mrgreen:

 

Waterwalker kan de sagtens tabe sig ved. Der er det nemt at skrue på intensiteten uden at lave skader. Jeg vil klart nbefale det. Vi har været så glade for det.

 

Derudover er det godt for bagpartiets muskler at gå op af bakke. Men skridte op ad bakke. Ikke trave.

 

Bubben får natures best glucosamine gold hver dag. Derudover får han også grønlæbet musling pulver og fiskeolie dagligt. Han har fået hyaluronsyre også.

 

Tror det er det :hmm:

 

Prøv Flexadin Advanced, det hjalp Luna rigtig meget. Det er lidt pebret, men det virkede.

 

Og ja skridte op ad bakke. Svømning, waterwalk kan jeg også kun anbefale. Og hvis du kan finde en massør.. Luna gik til massør ca hver 3. uge. Luna havde gigt i skuldrene, men hun havde også en spondylose, som udviklede sig over en del år, og var det, der til sidst gjorde, vi måtte sige stop. Det var ikke gigten.

 

Har du BoT dækken til ham?

Jeg har læst lidt op om waterwalker og det lyder klart som om det er det vi skal :5up:

 

Jeg har ikke et BOT dækken, men det skal jeg have købt. Massør/kiropraktor er også en del af planen på sigt. Der er bare ikke nogle i Randers, så det kræver lige lidt planlægning og jeg skal have fundet mig en kørelejlighed. Overvejer at leje en bil, men det skal jeg lige finde ud af. Men ja, det er med i overvejelserne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har allerede fundet det :mrgreen:

 

 

 

Jeg har læst lidt op om waterwalker og det lyder klart som om det er det vi skal :5up:

 

Jeg har ikke et BOT dækken, men det skal jeg have købt. Massør/kiropraktor er også en del af planen på sigt. Der er bare ikke nogle i Randers, så det kræver lige lidt planlægning og jeg skal have fundet mig en kørelejlighed. Overvejer at leje en bil, men det skal jeg lige finde ud af. Men ja, det er med i overvejelserne :-D

http://dyrdelux.dk/

 

Hende her holder vidst til i Randers og @Stjernetosse kender hende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige se om du har skrevet det, men er det gigten i nakken han viser symptomer fra eller hvad er han generet afMysla har haft gigt i de meget dårlige hofter det meste af hendes liv og i over 4 år har hun fået smertestillende dagligt. Helt problem frit og hun har det super godt.Hun får ikke længere tilskud da hun får j/d foder. Det er bare nemt og det virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige se om du har skrevet det, men er det gigten i nakken han viser symptomer fra eller hvad er han generet afMysla har haft gigt i de meget dårlige hofter det meste af hendes liv og i over 4 år har hun fået smertestillende dagligt. Helt problem frit og hun har det super godt.Hun får ikke længere tilskud da hun får j/d foder. Det er bare nemt og det virker.

Gigt i skulder og nakke. Til daglig er han mest generet af gigten i skulderen. Gigten i nakken viser sig mest ved, at han helst ikke drejer nakken for meget til siden - han er ikke så smidig i nakken. Men der er ikke noget, der umiddelbart tyder på, at han er generet af det ellers og der er jo heller ikke specielt meget belastning på i forhold til skulderen, så det giver nok meget god mening :-)

 

Men tak for den positive historie :5up: Og også tak til Missing og Jeanette. Det er rart at høre, at de faktisk kan leve ret symptomfrit med de rette tiltag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, hvor trist med gigten.

 

De kan heldigvis leve mange gode år med gigt.

 

Bamse er 11½ og har haft gigt siden han var 7.

Han køre selvfølgelig på sidste vers pga. alderen men er derudover stadig frisk og frejdig og fuldstændig haltfri.

 

Vi har gjort brug af de ting der foreslås her i tråden:

 

- Ingen overvægt!!! Meget vigtigt!

 

- Svømning og han har været lidt i walker, men hader det, så vi holder os primært til svømning.

 

- Gåture i varieret terræn, gerne stille og rolig gang op og ned af bakker og på stranden

 

- Kosttilskud, vi har brugt Matrix, men meget andet fungere lige så fint.

 

- Godt foder fra et anerkendt mærke

 

- BOT dækken efter ture og generelt bare når han har virket lidt stiv

 

- Massage og kiropraktor med jævne mellemrum. Er så heldig at min kiropraktor har en dyrlæge tilknyttet, så lige til Bamse bruger jeg den dyrlæge fordi jeg får en helhedsvurdering af ham hver gang han er der.

Har også fået små balance og styrke øvelser som vi laver 5-10 minutter hver dag som hjælper med at holde muskulaturen vedlige.

 

- Han får previcox nu, som virker sindssygt godt og han er fuldstændig smertedækket og i hvertfald 50% mere aktiv end før han kom på previcox.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig rart at høre, at hunde kan leve fint med gigt i så mange år. Altså, jeg ved jo godt, at det ikke er en dødsdom i dag, fordi der findes så mange tilskud og måder at smertelindre på, men det ligger alligevel i baghovedet, at han måske ikke bliver ret gammel. Det er selvfølgelig ikke sikkert, han bliver det, det ved jeg godt, men det er rart at høre, at det ikke er helt umuligt.

 

Jeg går ud fra, det er Magtors dyrlæge, du mener, MissM? Hvis ja, så har jeg talt med dem om det og han må netop gerne tabe sig lidt mere. Ikke fordi han er for tyk, men det gør jo ikke noget, at han er lidt til den tynde side. Så det arbejder jeg på.

 

Ellers tror jeg mest bare min plan lige nu er at få givet ham cartrophen indsprøjtninger i næste uge, når han er færdig på det smertestillende og få prøvet et andet mærke, når han er færdig med indsprøjtningerne. Og så få taget kontakt til massøren, som Sitto linker til. Så håber jeg det går, indtil jeg får mulighed for at komme ud til Magtor og bruge nogle af de behandlinger de tilbyder.

 

Og så håber jeg bare det virker :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, hvor trist med gigten.

 

De kan heldigvis leve mange gode år med gigt.

 

Bamse er 11½ og har haft gigt siden han var 7.

Han køre selvfølgelig på sidste vers pga. alderen men er derudover stadig frisk og frejdig og fuldstændig haltfri.

 

Vi har gjort brug af de ting der foreslås her i tråden:

 

- Ingen overvægt!!! Meget vigtigt!

 

- Svømning og han har været lidt i walker, men hader det, så vi holder os primært til svømning.

 

- Gåture i varieret terræn, gerne stille og rolig gang op og ned af bakker og på stranden

 

- Kosttilskud, vi har brugt Matrix, men meget andet fungere lige så fint.

 

- Godt foder fra et anerkendt mærke

 

- BOT dækken efter ture og generelt bare når han har virket lidt stiv

 

- Massage og kiropraktor med jævne mellemrum. Er så heldig at min kiropraktor har en dyrlæge tilknyttet, så lige til Bamse bruger jeg den dyrlæge fordi jeg får en helhedsvurdering af ham hver gang han er der.

Har også fået små balance og styrke øvelser som vi laver 5-10 minutter hver dag som hjælper med at holde muskulaturen vedlige.

 

- Han får previcox nu, som virker sindssygt godt og han er fuldstændig smertedækket og i hvertfald 50% mere aktiv end før han kom på previcox.

 

meget positivt indlæg - hvilke øvelser laver du med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig rart at høre, at hunde kan leve fint med gigt i så mange år. Altså, jeg ved jo godt, at det ikke er en dødsdom i dag, fordi der findes så mange tilskud og måder at smertelindre på, men det ligger alligevel i baghovedet, at han måske ikke bliver ret gammel. Det er selvfølgelig ikke sikkert, han bliver det, det ved jeg godt, men det er rart at høre, at det ikke er helt umuligt.

 

Jeg går ud fra, det er Magtors dyrlæge, du mener, MissM? Hvis ja, så har jeg talt med dem om det og han må netop gerne tabe sig lidt mere. Ikke fordi han er for tyk, men det gør jo ikke noget, at han er lidt til den tynde side. Så det arbejder jeg på.

 

Ellers tror jeg mest bare min plan lige nu er at få givet ham cartrophen indsprøjtninger i næste uge, når han er færdig på det smertestillende og få prøvet et andet mærke, når han er færdig med indsprøjtningerne. Og så få taget kontakt til massøren, som Sitto linker til. Så håber jeg det går, indtil jeg får mulighed for at komme ud til Magtor og bruge nogle af de behandlinger de tilbyder.

 

Og så håber jeg bare det virker :pray:

 

Det kan sagtens gå... Altså også uden du nødvendigvis behøver tage til magtor... Line har en photizo, som er en mild laser. Den vil hun helt sikkert også bruge til ham. Hun er også uddannet kranio sakral terapeut - ganske som mig og det forestiller jeg mig også at hun vil benytte sig af.

 

Og ellers er du selvfølgelig mere end velkommen i Them :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens gå... Altså også uden du nødvendigvis behøver tage til magtor... Line har en photizo, som er en mild laser. Den vil hun helt sikkert også bruge til ham. Hun er også uddannet kranio sakral terapeut - ganske som mig og det forestiller jeg mig også at hun vil benytte sig af.

 

Og ellers er du selvfølgelig mere end velkommen i Them :)

Hvis det er det der hun kalder lysterapi, så tænker jeg også, at det lyder ret oplagt :-)

Jeg ved ikke helt, hvad kranio sakral terapi går ud på, men hvis det virker, er det fint med mig ;-)

 

Jeg tror nu alligevel, jeg skal til magtor på et tidspunkt. Han låser i bækkenet engang imellem og det kan en massør ikke fikse, tror jeg? Desuden er det vist også det nærmest sted med en waterwalker. Men det gør mig nu heller ikke noget at skulle køre derned :-)

 

Og tak for tilbuddet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er det der hun kalder lysterapi, så tænker jeg også, at det lyder ret oplagt :-)

Jeg ved ikke helt, hvad kranio sakral terapi går ud på, men hvis det virker, er det fint med mig ;-)

 

Jeg tror nu alligevel, jeg skal til magtor på et tidspunkt. Han låser i bækkenet engang imellem og det kan en massør ikke fikse, tror jeg? Desuden er det vist også det nærmest sted med en waterwalker. Men det gør mig nu heller ikke noget at skulle køre derned :-)

 

Og tak for tilbuddet :5up:

Camy låser også i bækkenet nogle gange, og vi kommer ikke hos Magtor længere. @Stjernetosse plejer at kunne rette det vha massage, så tager det måske en gang mere el.lign men til gengæld er det også en meget mildere behandling end at få det "trykket"/skubbet på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er det der hun kalder lysterapi, så tænker jeg også, at det lyder ret oplagt :-)

Jeg ved ikke helt, hvad kranio sakral terapi går ud på, men hvis det virker, er det fint med mig ;-)

 

Jeg tror nu alligevel, jeg skal til magtor på et tidspunkt. Han låser i bækkenet engang imellem og det kan en massør ikke fikse, tror jeg? Desuden er det vist også det nærmest sted med en waterwalker. Men det gør mig nu heller ikke noget at skulle køre derned :-)

 

Og tak for tilbuddet :5up:

 

Det er det - lysterapi altså

 

Jeg retter og løsner bækken med kranio sakral terapi så det kan Line også :) men ja water Walker kan hun ikke klare og jeg har ikke fået en endnu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Camy låser også i bækkenet nogle gange, og vi kommer ikke hos Magtor længere. @Stjernetosse plejer at kunne rette det vha massage, så tager det måske en gang mere el.lign men til gengæld er det også en meget mildere behandling end at få det "trykket"/skubbet på plads.

 

Det er det - lysterapi altså

 

Jeg retter og løsner bækken med kranio sakral terapi så det kan Line også :) men ja water Walker kan hun ikke klare og jeg har ikke fået en endnu :-D

Super fedt, så er jeg en bekymring mindre :-D :5up:
Link til indlæg
Del på andre sites

Super fedt, så er jeg en bekymring mindre :-D :5up:

 

Du skal ikke være bekymret! Du har en super god plan med massage, kst (eller osteopathi/kiropraktik), laser/lys, waterwalker og så kan du med fordel give et godt kosttilskud (hvis du ikke gør det endnu).

 

Photizoen er forøvrigt ikke voldsom dyr og kan købes hos Top-Hund. Så kan du selv give "laser" derhjemme. Den kan også bruges til mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...