Hop til indhold

Er du klar til ture med hunden ud i sommeren?


lasse
 Share

Recommended Posts

Ofte ryger fornøjelsen ved at gå med hunden hvis den trækker voldsomt i linen. Derfor gælder det om at kende nogle af de kneb der skal til, så turen går problemfrit.

Når hunden trækker er det ikke blot ubehageligt for dig. Det kan skade din hund på områder som du måske ikke anede. Hele hundens halsområde er yderst sårbart. Det er bare ikke så udbredt viden, men dog er der dyrelæger og hundeeksperter der begynder at råbe op. Vil du komme din hunds trivels i møde, så er det ganske enkelt hvis du ikke orker at sætte dig ind i en dybtegående viden på området. Du skal gå efter en sele der sikre at hundens skulderblade er fri, og at selen bæres på ryggen. Midt på ryggen er linen fæstnet, så når kommer et træk fordeles kraften godt fordelt over hundens ryg og ikke over den sårbare hals.

 Har du mødt en der har fået et piskesmæld. Det kan tænkes at du aldrig har hørt om piskesmæld hos hunde. Men sikkert er det at du kender til at færdeselsuheld kan forårsage piskesmæld hos os mennesker. Det kan være en drøj omgang at gennemleve, og de fysiske gener får tit også konsekvenser for den psyskiske mistrivsel i en periode. Nakken hos hunden er på mange måde ens med vores, men hunden har ikke en chance for at forklarer os hvor det gør ondt og hvorfor den reagerer som den gør. Måske i kontakten til andre hunde og mennesker, som foruroliger os.

Er du en af dem der samler til bunke af hundeseler og liner som efter et års tid ikke længere ligner sig selv med knuder og knækkede spænder.

Kvalitet betyder at din hundesele bude kunne holde og at det er skønt den bringer minder når du tager den frem.

Når kvaliteten gør en forskel, er selen blød og stærk, så du nemt kan lægge den i en vaskepose og give den en tur på 40 grader i maskinen, hvorefter du igen står med en sele der ser ud som ny, på trods af at det stadig er den ”gamle ” sele du købte flere år tilbage. Med den følger minderne om rejser, ture i solskin og eller hvor din hund engang rullede sig i en mudret sø.

En del af sejlskibet i lommen. Hægterne er ikke skrammel der knækker, men af den bedste kvalitet fordi du ved at de er de samme der holder sejlet på sejlskibene i havnen. Det skal være noget metal der tåler vejr og vind, og som ikke knækker undervejs. Selvfølgelig skal den ikke være genstridig og låse når det er vigtigt at den øjeblikke lige kan fæstnes på din hunds sele, med lidt syrefrit olie kan du ind imellem vedligeholde dine hægter i linen.

Redigeret af lasse
Link til indlæg
Del på andre sites

Øøøhhh... Er det ikke bedre at lære hunden at ikke trække..?? En sele kan jo forårsage lige så mange skader på en trækkende hund, hvis ikke den sidder helt rigtigt!

Bringe minder når man tager den frem..?? Sejlskib i lommen..?? :vedikke: Næ tak, jeg vil bare ha' en sele der fungerer i hverdagen, og som ikke gi'r mine hunde skader. For min ene hund er det Ruffwear, for den anden en "tynd" k9-variant som jeg desværre ikke har set siden jeg købte den for nogle år siden...

  • Like 5
Link til indlæg
Del på andre sites

"Med den følger minderne om rejser, ture i solskin og eller hvor din hund engang rullede sig i en mudret sø."

En temmelig romantisk tilgang til hvorfor man skal vælge netop den sele. Er du klar over hvor mange gange om dagen hunden skal have sele på? Hvis man hver gang skal dvæle ved minder om tidligere ture, kommer hunden jo aldrig ud at gå.

Er det kvalitet fordi den kan vaskes og spænderne ikke knækker... :shock: Så kan jeg roligt beholde den sele jeg har. 

  • Like 7
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...