Hop til indhold

hjemmelavede madvarer og godbidder til hunden


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Jeg har spørgsmål til de to ting, jeg har markeret med fed. Håber nogle eksisterende brugere kan svare:genert: Jeg er en idiot til tal, så hvor meget mere kød skal der i? Skal det være 1/4 del er det jo så 1 kg kød i alt, ikke?

 

Er det også, hvad I andre giver store racer? Eller giver I mere kød?

 

Fordelingen af kød, ris og grøntsager er den samme uanset hundens størrelse.

 

Tråden er gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack

Da jeg i sin tid lavede min dalmatiners mad selv - gik jeg ud fra denne målestok

1/3 kød, fisk eller fjerkræ

1/3 kartofler, ris, pasta og lign.

1/3 grønt/frugt

 

1-4 spsk olie tilskud (alt efter str. på hunden)

evt. supplement af vitamin/mineral f.eks. almindelige vitamin piller (som min fik)

 

 

vejledende fodring

 

Hunde under 5 kg. = 150 - 300 g.

Hunde 5-10 kg. = 300 - 450 g.

Hunde 10-25 kg. = 450 - 1000 g.

Hunde over 25 kg. = 1000 - 1500 g.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordelingen af kød, ris og grøntsager er den samme uanset hundens størrelse.

 

Tråden er gammel.

 

Ja jeg ved godt den er gammel:-D Det er også derfor jeg skrev, om der var nogle eksisterende brugere, der kunne hjælpe:-D Men jeg er i tvivl om hvor meget ekstra kød, der menes:-D

 

Da jeg i sin tid lavede min dalmatiners mad selv - gik jeg ud fra denne målestok

1/3 kød, fisk eller fjerkræ

1/3 kartofler, ris, pasta og lign.

1/3 grønt/frugt

 

1-4 spsk olie tilskud (alt efter str. på hunden)

evt. supplement af vitamin/mineral f.eks. almindelige vitamin piller (som min fik)

 

 

vejledende fodring

 

Hunde under 5 kg. = 150 - 300 g.

Hunde 5-10 kg. = 300 - 450 g.

Hunde 10-25 kg. = 450 - 1000 g.

Hunde over 25 kg. = 1000 - 1500 g.

 

Tusind tak:-D Er det så i rå tilstand, du vejede det af, eller er det i tilberedt? altså de der 3.dele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Ja jeg ved godt den er gammel:-D Det er også derfor jeg skrev, om der var nogle eksisterende brugere, der kunne hjælpe:-D Men jeg er i tvivl om hvor meget ekstra kød, der menes:-D

 

 

 

Tusind tak:-D Er det så i rå tilstand, du vejede det af, eller er det i tilberedt? altså de der 3.dele?

 

Ja det var i rå tilstand

 

Jeg lavede altid hver del for sig (kunne jeg bedre holde styr på) - og blandede det sammen til sidst - herefter frøs jeg portionerne ned i den vægt mængde han skulle have - maden blev lige lunet lidt før han fik det.

Jeg mener at huske at Pongo fik cirka 350 gram - fordi han fik også fik lidt morgenmad - hytteost eller en skive rugbrød som han fik uden noget på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Beaglepack siger er grundopskriften 1/3 af hver.

 

Pelle får dog mere kød, fordi Gudrun sidst sagde han havde brug for dette.

 

Det er måske vigtigt, lige igen, at ridse op at Gudruns opskrift på hjemmelavet foder er baeseret på at foderet skal være nemt omsætteligt så hunden ikke skal bruge ekstra energi på at fordøje, bruge energi som den har brug for til f.eks. at genoprette et skadet område i kroppen. I princippet er det dermed skånemad, uden alle ingredienser skal være hvide/lyse.

Der skal tilsættes vitaminer og mineraler samt olie i foderet.

 

Dette skriver jeg, fordi der som regel kommer nogen forbi hver gang tråden genoplives og siger at en hund ikke kan leve af dette foder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Beaglepack siger er grundopskriften 1/3 af hver.

 

Pelle får dog mere kød, fordi Gudrun sidst sagde han havde brug for dette.

 

Det er måske vigtigt, lige igen, at ridse op at Gudruns opskrift på hjemmelavet foder er baeseret på at foderet skal være nemt omsætteligt så hunden ikke skal bruge ekstra energi på at fordøje, bruge energi som den har brug for til f.eks. at genoprette et skadet område i kroppen. I princippet er det dermed skånemad, uden alle ingredienser skal være hvide/lyse.

Der skal tilsættes vitaminer og mineraler samt olie i foderet.

 

Dette skriver jeg, fordi der som regel kommer nogen forbi hver gang tråden genoplives og siger at en hund ikke kan leve af dette foder :-)

 

Luna får tørfoder ved siden af. Det er bare ment som lidt ekstra, tror jeg. Og ellers ja, så skal der tilsættes vitaminer og mineraler etc:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og ja/nej :mrgreen:

 

Koger hvad jeg har. Hvis der er ben i, så tages det ud før/efter. Hvis det er kyllingefilet, vil jeg nok bare koge det helt. Det strimler nemt bagefter (og så kan enkelte tages op lidt før og laves til godbidder) Stege ville jeg nok skære lidt ud inden...og så koge rigtig rigtig længe. Ligesom når man laver....gullasch(?)....så kødet deler sig selv *mums*

 

Jeg regner med stadig at tage på kødtilbud rundt omkring engang i mellem hos slagtere, lidt som under råfodringen. Men så sørge for det primært er uden ben. Det kan jo godt være i fryseren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger for det meste reelle kødstykker + fisk.

 

Pangasius fileter, sildefileter, hel laks og nogle gange tun "steaks" og hvis der er andet fisk på tilbud

 

Hel kylling, kyllingelår m rygben , fileter, kalkunbryst og en gang imellem en and, men det er noget af det mest fede man kan købe og da det meste fedt kasseres er det kun for variationens skyld.

Koteletter, skinkesnitzler, nakkekam, kalvekoteletter/snitzler, og engang imellem hakket kalv/flæsk, hakket flæsk eller hakket kylling. Det er vist nogenlunde det.

 

Jeg køber stort set kun på tilbud og kalvekødet er en sjældenhed pga prisen.

 

Pelle må kun få ganske lidt okse så det bliver gennem knogler han får det.

Det hakkede kød er som regel billigst, men det er ofte mere fedt end deklarationen viser, jeg vil hellere kunne se hvad jeg køber, men som sagt, ind imellem køber jeg også hakkekød.

 

Nå ja, forresten, jeg bruger også kalve- eller svinelever samt hjerter ind imellem

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hakkede kød er billigt, ja... men også bare meget nemmere. Må indrømme, at jeg primært bruger det for bekvemmelighedens skyld. :engel:

 

Du har også en bette hundi :-)

 

Tyson ville jo nok glo lidt hvis der lå en hel kotelet i hans skål :shock:

 

Pelle får 400 - 500 gr mad af gangen, så der behøver jeg ikke skære så meget medmindre det er hele stege jeg har kogt.

 

Kogt hakket kød er også eminent til fodersøg og godbidder til små hunde. Som godbidder til Pelle skærer jeg det i grove tern efter det er kogt.

Nå ja, jeg glemte lammekød, det køber jeg oftest som hakket, når der er tilbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det hakkede kød er billigt, ja... men også bare meget nemmere. Må indrømme, at jeg primært bruger det for bekvemmelighedens skyld. :engel:

 

Det gjorde jeg også - hakket kylling/kalkun - hakket fisk - det meste fik han hakket - jeg smed det bare i en gryde og kogte det i et helt stykke - så kunne man lige pille det fra hinanden bagefter :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger i kalk tilskud, når i primært fodrer med skært kød/fars? Eller får de kalken i en vitamin/mineral pille? Beregnes mængderne i vægt eller rumfang?

 

Det lyder som en meget enkel opskrift, som er lige til at gå til. Jeg tror Anton ville elske det:-D

 

Ja, der skal vitamin- og kalktilskud samt lidt god olie i maden.

 

Ingredienserne vejes.

 

1 dl ukogte brune ris bliver til 250 g kogte ris og det er den kogte vægt du skal regne med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der skal vitamin- og kalktilskud samt lidt god olie i maden.

 

Ingredienserne vejes.

 

1 dl ukogte brune ris bliver til 250 g kogte ris og det er den kogte vægt du skal regne med.

 

Ok tak for det. Kalk tilskud har jeg i forvejen til mine ildere.

 

Du siger det er den tilberedte vægt man skal gå efter, men på forrige side står der at det er i utilberedt tilstand. Nu bliver jeg lidt forvirret:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og ja/nej :mrgreen:

 

Koger hvad jeg har. Hvis der er ben i, så tages det ud før/efter. Hvis det er kyllingefilet, vil jeg nok bare koge det helt. Det strimler nemt bagefter (og så kan enkelte tages op lidt før og laves til godbidder) Stege ville jeg nok skære lidt ud inden...og så koge rigtig rigtig længe. Ligesom når man laver....gullasch(?)....så kødet deler sig selv *mums*

 

Jeg regner med stadig at tage på kødtilbud rundt omkring engang i mellem hos slagtere, lidt som under råfodringen. Men så sørge for det primært er uden ben. Det kan jo godt være i fryseren.

Husker du mig, hvis du finder store tilbud? Nå ja jeg har stadig 9 andelår liggende hehe

Jeg bruger for det meste bare hakket kød.

 

Jeg bruger for det meste reelle kødstykker + fisk.

 

Pangasius fileter, sildefileter, hel laks og nogle gange tun "steaks" og hvis der er andet fisk på tilbud

 

Hel kylling, kyllingelår m rygben , fileter, kalkunbryst og en gang imellem en and, men det er noget af det mest fede man kan købe og da det meste fedt kasseres er det kun for variationens skyld.

Koteletter, skinkesnitzler, nakkekam, kalvekoteletter/snitzler, og engang imellem hakket kalv/flæsk, hakket flæsk eller hakket kylling. Det er vist nogenlunde det.

 

Jeg køber stort set kun på tilbud og kalvekødet er en sjældenhed pga prisen.

 

Pelle må kun få ganske lidt okse så det bliver gennem knogler han får det.

Det hakkede kød er som regel billigst, men det er ofte mere fedt end deklarationen viser, jeg vil hellere kunne se hvad jeg køber, men som sagt, ind imellem køber jeg også hakkekød.

 

Nå ja, forresten, jeg bruger også kalve- eller svinelever samt hjerter ind imellem

Måske jeg skal nærlæse igen igen. Men tager I kødet op, når det er kogt og så koger risen for sig selv? For det hakkede ville jo ikke skulle koge så længe, vel?

 

Nu har Luna fået fjernet en rovtand, men hun kan vel stadig få ben. For ellers giver det vel belægninger på tænderne??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver sjældent fars, mine er ikke så vilde med det. Jeg bruger også reelle kødstykker. Hele kyllinger, kyllingebryst, kyllingelår, kalkun cuvette ( fåes i Super best) Kalkunbryst, Laksestykker bruges de frosne stykker fra fx netto, Hest, gris, lam, and og en sjælden gang okse. Jeg fornemmer at de sommetider trænger til noget mad med power. :-D

 

Jeg koger kød, tager det op koger grønt og ris, quinoa,hirse osv sammen og kommer kød i igen. Jeg vejer alt tilberedt og blander.

 

De får vitaminer, eyeq fiskeolie piller, hørfrø olie, Udos choise. Jeg skifter lidt imellem olierne. Derudover får de kyllinge halse og kyllingevinger 1-2 gange pr uge.

 

Hvis jeg en sjælden gang bruger fars fx hest, lader jeg kødet blive nede sammen med ris og grøntsager, det samme med laks der kommer jeg det hele i gryden, da laksen smuldrer. Så det bliver fint blandet.

 

Når jeg skal skære kød ud, skærer jeg skiver og klipper det ud i små stykker med en saks, det er nemmere en at skære alt det kød. Der går jo noget til, når de kun får det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...