Hop til indhold
Fcb83

Gå i snor vs. forventninger

Recommended Posts

Fcb83    1

Hej

Jeg har en dejlig Sort Labrador på ca. 7 måneder. Han hedder Saxo. 

Saxo er en krudtugle udover det sædvanlige, og det er skønt, dog er det lidt en udfordring når vi går tur med ham. Især når der er andre mennesker og dyr i nærheden. Han elsker at hilse på. 

Han trækker helt vildt, og det er stort set hele tiden, og vi har fra start af brugt Stop-metoden, samt vende rundt metoden. Vi har både alm. Halsbånd og sele. Vi kan som regel nå at gå 2-3 skridt, så er snoren helt stram.

Det er dog værst når han har været alene hjemme. Hvilket også giver mening, da han så er vildt spændt på turen.  

Mit spørgsmål er: Hvornår kan man typisk forvente en Labrador gå pænt i snor. Ved godt der er meget individuelt, men hører gerne jeres erfaringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nr 49    2.984.876

Velkommen til ;-)

Hvis i ikke går til hundetræning, vil jeg anbefale det, for de giver mange gode råd om de ting du spørger om. Stopmetoden er fin

jeg har også en labrador og da hun er en madglad type, virker tørfoder i venstre lomme fint - når hun kigger op, får hun en haps og kommer hun for langt frem, kalder jeg hende tilbage og belønner hende med en haps 

nu er hun en voksen dame så hun får ikke altid hapser for at komme frivilligt hen til mig når hun er i lang line men altid når jeg kalder

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fcb83    1

Hej nr. 49

Tak for svar. 

Vi har lige gennemført hvalpekursus, og regner med at fortsætte på det næste forløb. 

Har prøvet med godbidder, når han går pænt ved siden af, men han går hurtigt frem og trækker igen. Og vil ikke belønne ham for at trække for derefter gå pænt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nr 49    2.984.876

Hvis i nu tænker at i belønner ham for at gå pænt og ikke for at trække? 

Jeg tror, at min hund forbinder nærhed med mig på gåtur med en belønning og jeg har altid morgen- og aftensmaden med på turene - hun får ikke sin mad “gratis”

hvad foreslog jeres træner?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fcb83    1

Hun har foreslået vende-rundt-metoden. Så vi benytter os af den, samt stop-metoden. Men hun siger vi skal have tålmodighed og det ved vi. 

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DorteDK    18.312.918

Vende rundt metoden har jeg brugt til min krudt ugle af labrador dreng ;-) tålmodighed og gentag gentag gentag og husk at være konsekvent selvom man ikke altid når ret langt på sådan en tur. Lige pludselig så kommer det :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Beate    31

Jeg tillader mig at komme med indput, selv om Bessie er Cavalier. Min datter har to  labradorer - og jeg har altid synes, at Cavalier er en lille labrador:) Madglad og vil gerne please sin ejer - og meget aktiv. Bessie lærte at kunne gå pænt efter få gange på fortsætterhold efter hvalpeholdet. Startede altid timen med kontaktøvelser - og ved lineføring var der guffer (mini mini guffer så små som jeg kunne skære dem) ind i munden faktisk for hvert skridt vi  tog. Hun fik slet ikke chancen for at komme foran,  før der blev proppet en guffer ind i hendes mund. Når vi går tur herhjemmefra er meget af turen på sti og park,  men en del af turen er også på fortov ved befærdet vej. Når vi kom til den befærdede vej - på fortov - blev flexlinen låst og holdt i højre hånd - sagt "jaa, nu går vi pænt"  - og så var der fuld fokus på at have godbidder i venstre hånd ved Bessie - og så blev der bare proppet ind med godbidder. Hvis jogger eller cyklist eller anden hundelufter skulle forbi fik jeg Bessie til at sidde og så blev der proppet ekstra ind med guffer mens mennesker og hunde gik forbi:) Når vi kommer til parken/stien siger jeg "fri" så kan hun løbe i fuld flexline - det kan hun godt finde ud af - nogle gange rykker hun i armen hvis der er en and i sigte:). Men hvis der i parken kommer mennesker mod os, kan jeg godt kalde hende Bessie til mig - sige gå pænt - og så får hun "fri" igen når de er gået forbi. Nu er Bessie lige fyldt 2 år - nu behøves ikke så mange guffer mere - bruger måske 1 - 2 - 3 stk. på 40 min tur. Men hvis jeg har glemt guffer i jakkelommen - går jeg gerne retur efter dem:) Men jeg er heller ikke en hardcore hundefører. PS: Nå, nu har Danmark scoret 2 gange mens jeg skrev dette indlæg - så bør måske ikke stoppe - men kan ik finde på mere at skrive:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nr 49    2.984.876
10 timer siden, Beate skrev:

Jeg tillader mig at komme med indput, selv om Bessie er Cavalier. Min datter har to  labradorer - og jeg har altid synes, at Cavalier er en lille labrador:) Madglad og vil gerne please sin ejer - og meget aktiv. Bessie lærte at kunne gå pænt efter få gange på fortsætterhold efter hvalpeholdet. Startede altid timen med kontaktøvelser - og ved lineføring var der guffer (mini mini guffer så små som jeg kunne skære dem) ind i munden faktisk for hvert skridt vi  tog. Hun fik slet ikke chancen for at komme foran,  før der blev proppet en guffer ind i hendes mund. Når vi går tur herhjemmefra er meget af turen på sti og park,  men en del af turen er også på fortov ved befærdet vej. Når vi kom til den befærdede vej - på fortov - blev flexlinen låst og holdt i højre hånd - sagt "jaa, nu går vi pænt"  - og så var der fuld fokus på at have godbidder i venstre hånd ved Bessie - og så blev der bare proppet ind med godbidder. Hvis jogger eller cyklist eller anden hundelufter skulle forbi fik jeg Bessie til at sidde og så blev der proppet ekstra ind med guffer mens mennesker og hunde gik forbi:) Når vi kommer til parken/stien siger jeg "fri" så kan hun løbe i fuld flexline - det kan hun godt finde ud af - nogle gange rykker hun i armen hvis der er en and i sigte:). Men hvis der i parken kommer mennesker mod os, kan jeg godt kalde hende Bessie til mig - sige gå pænt - og så får hun "fri" igen når de er gået forbi. Nu er Bessie lige fyldt 2 år - nu behøves ikke så mange guffer mere - bruger måske 1 - 2 - 3 stk. på 40 min tur. Men hvis jeg har glemt guffer i jakkelommen - går jeg gerne retur efter dem:) Men jeg er heller ikke en hardcore hundefører. PS: Nå, nu har Danmark scoret 2 gange mens jeg skrev dette indlæg - så bør måske ikke stoppe - men kan ik finde på mere at skrive:)

tak - du fik det lige forklaret lidt tydeligere end jeg gjorde i mine indlæg for er enig med at de hapser skal komme i en lind strøm :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu