Hop til indhold

Mørk Golden Retriever han - 5 år


Mathias
 Share

Recommended Posts

Hej folkens.

Min kæreste og jeg har pt. den skønneste hund, men da vi ved at man jo ikke har sådan nogen for evigt, så er vi nu på udkig efter nogen som har en tæve som kan hjælpe os med at få hund nummer to :-)

Her er lidt info om Cæsar:
Han er 5 år gammel og både mor & far har stamtavle. Dette er fravalgt på Cæsar, da dette ikke var et vigtigt punkt for hans forældre :-) Generne tilskriver, at han er vandaporterende jagthund, hvorfor han gerne bader hele året rundt. Han er stille og rolig og meget eventyrlysten og kan derfor omgå børn af alle aldre, dyr af alle former og størrelser. Cæsar vejer 35 kg, så det er den lidt "store" model som man køber ind på. Han er klasificeret som mørk golden, men det grænser sig nok mest op af det røde :D Han har pigment fejl på snuden og det er arveligt, så man skal nok mest forvente en mokkafarvet snude end en sort, men det gør ham bare mere unik og dejlig efter vores mening. Han er MEGET social og en rigtig puttehund, og gør ALDRIG.

Her er vores ønsker til tæven:
Nysgerrig og legesygt sind (Opsøger selv nye ting)
Rolig og kontrolleret af natur og ikke af opdragelse.
Helst mørk, men ovenstående er de primære faktorer.

Vi ønsker ikke penge, men som skreven ovenfor så er det en hvalp vi søger. 

Vi ved ikke helt hvad man ellers skal skrive ind i "annoncen", men vi svare meget gerne på spørgsmål efter bedste evne. 

Vedlagt er et par billeder 

 

*EDIT* Der er ingen hoftedysplasi ved mor og far, og Cæsar har B eller C hofter. Vi er i fuld gang med, at finde dokumenterne på ham :-) 


 

19656906_10154618303280069_1614133667959997340_n.jpg

13708419_10153688879140069_7975063928309385655_o.jpg

12250050_10207124398442135_7902962567100340859_n.jpg

24650991_10155009560730069_1644204090_o.jpg

P_20180412_152224.jpg

P_20180412_152249.jpg

Redigeret af Mathias
Link til indlæg
Del på andre sites

Et hurtigt kig på "Køb hund" viser at der pt. er 97 hvalpe til salg, så jeg forstår ikke problemet. Hvis det er en hvalp I ønsker, hvorfor så ikke kigge på nogle af dem? Jeg er sikker på, at der er masser af dejlige hvalpe, som er lige så skønne, som ham I har.

Jeg mistænker, at han ikke er 100% ren, eller ikke er en DKK-hund. For hvis både mor og far har stamtavle, så får hvalpene det også. En opdrætter sørger helt automatisk for at få stambog på sine hvalpe. Og, det er altså ikke noget man vælger fra. Man kan lade være at bruge den til noget, men hvis en hund har stamtavle, så følger den hunden...

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Åh altså, forstår virkelig godt ønsket om at få en hvalp efter jeres egen hund. Man holder jo altid af dem og ønsket om at føre hans gener videre forstår jeg godt. Hvis min egen hanhund ikke var kastreret og havde stamtavle, kunne jeg være fristet til det samme. 

Men det er bare vigtigt at være objektiv. Min egen hund har f.eks. tendens til at stresse for meget og det er ikke nødvendigvis noget, jeg ønsker at føre videre til andre hunde. Dels er det ikke sjovt eller sund for hunden, men det er heller ikke sjovt for ejeren. Han har også en dårlig hofte ligesom jeres. Det kan sagtens skyldes miljøet - og altså ikke noget arveligt - men det kan også ligeså godt være arveligt. Og eftersom han ikke har stamtavle, har jeg ikke nogen chance for at vide hvad jeg avler på. 

Det har I heller ikke. Jeg ved godt, at hans forældre er fri, men sådan noget kan godt springe en generation over. Og helt generelt ved man bare ikke, hvad man avler på, når det er uden stamtavle. Du har ikke en chance for at tjekke op på noget som helst. 

Så mit råd må helt klart også være at vælge en hund med stamtavle næste gang og så evt. lave et kuld med jeres nye hund, hvis I stadig har et ønske om det. 

Køb et medlemsskab hos DKK og brug hundeweb til at tjekke op på sundhed og diverse - så er I godt på vej :thumbup: :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved intet om det her emne så det kan jeg hverken argumentere for eller imod. Der er ikke tale om, at han er købt ved en kennel men ved to vennepar hvor hundende sprang på hinanden. Jeg tænker derfor, at de har sparet hele avlsgodkendelsen væk. Moren er gul klasisk golden som man kender fra Danmark og faren var mørk.

Vi ønsker en hvalp fra egen hund og ikke fra andres :-) 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Vi har altså også en hund hvor begge forældre har stamtavle, ( jeg har kopier af dem) men vores har ikke, så det får man altså ikke automatisk. Vi kan betale os fra at få det, hvis vi ville, men da vi ikke har/får noget at bruge den til, har vi fravalgt det.

Jeg kan sagtens forstå dit ønske om en hvalp efter din egen hund, men da den har en arvelig genfejl (om end den er lille) ville jeg aldrig gøre det. Han ser skøn ud. Kan godt forstå du er glad for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal vist lige have noget på det rene.

Cæsar har ikke dårlige hofter. Han har ingen sygdomme eller andre svagheder.

Vi søger ikke nogen som vil avle videre på ham. Vi efterspørger ikke stamtavle eller andre papire. Vi søger bare nogen som har en dejlig familiehund, som kunne tænke sig hvalpe med en anden god familiehund.

Cæsar har et utroligt godt sind. Han er legesyg, nysgerrig, selskablig og så kan  han samtidig falde helt til ro - i min optik er det indbegrebet af en god familiehund.

Og ja, Cæsars snude er mocca farvet, hvilke i min optik kun gør ham flottere at se på, også selvom det ikke er det man kigger efter til udstillinger, men igen er det ikke formålet med at få hvalpe.

Alle inkl. dyrelægen synes at Cæsar er et flot eksemplar. Og jo han er 100% golden.

Hvis ikke dette er forumet til den slags oplæg, så vil vi meget gerne høre om I har nogle foreslag til hvor vi kan lave den slags forespørgsler. Vi er ikke så meget inde i hunde forums.

/Cæsars mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at han har B eller c hofter, så har han ikke helt friske hofter.

I bund og grund søger i nogle der vil avle videre på ham - for der kommer måske 12 hvalpe, så der er mange familier der skal have en guldklump og den skulle jo gerne være frisk.

Om I avler eller ej det vil jeg ikke sætte mig ind i, jeg læste bare tråden.

 

Nå ja og han ER flot, men der findes altså mange smukke hunde og avler man på dem alle, så bliver det til mange hunde.

Husk at en hvalp efter ham nødvendigvis ikke kommer til at ligne ham, hverken på sind eller udseende. Man kan risikere at få noget HELT andet.

Held og lykke

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en ret udbredt misforståelse, at man kan spare stamtavlen væk. Men det er som regel sådan, at hvis forældredyrene har en stamtavle i en anerkendt klub, så følger stamtavlen hvalpene. Det er ikke tilladt at undlade at give stamtavlen med. Så når opdrættere undlader det alligevel, er det som regel fordi, der er noget, der ikke helt stemmer. 

Og den stamtavle ville stadig have givet jer muligheden for at tjekke sundheden flere generationer tilbage - i hvert fald, hvis det var en stamtavle fra Dansk Kennel Klub. Og selv de mindre avlsklubber har sundhedskrav, som hundene skal leve op til for at kunne bruges i avl. Det ville have været en klar fordel for jer nu, hvis I havde haft den stamtavle. 

Men det har I ikke og det er selvfølgelig op til jer selv, om I vil avle alligevel. I skal bare være klar over, at I ikke aner hvad I avler på. I aner ikke, om der findes arvelige sygdomme i linjerne og I har ikke en jordisk chance for at undgå dem, hvis de findes. Så I kan i princippet risikere at avle syge hvalpe. Det skal I jo afgøre, om I kan leve med. Men tjek lige op på købeloven. Der er noget med, at I kan blive pålagt at skulle betale noget af beløbet tilbage, hvis det viser sig, at nogle af hvalpene er syge. Måske gælder det egentlig kun for tæveejeren, men stadig er det nok noget, der er værd at tage en snak om. 

Jeg ved godt, at jeg lyder vildt pessimistisk og det kan sagtens være, at det går godt. Men jeg synes, at I skal vide de her ting, så I kan træffe beslutningen på et oplyst grundlag. Det er ret stort at sætte hvalpe i verdenen og jeg synes, det kræver lidt flere overvejelser end at det kunne være hyggeligt. For det kan altså også gå galt. 

Og jo, hans hofter er ikke helt gode. Min egen hund har også hofteledsdysplasi på den ene hofte og lever fint med det. Man kan ikke mærke det på ham. Men det ændrer ikke på, at den er dårlig og det kan nedarves. 

  • Like 6
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at der er en masse interesse for hvor vidt, at det virkelig kan være sandt, at forældrene har stamtavle og vi ikke har.

Der er ingen ugler i mosen. Jeg gik ligeledes vovsens papirer i gennem og der er ingen dokumenter på hofterne, og jeg har derfor nok blandt det sammen med tidligere hund som var en newfoundlander. Inden eventuel parring foretages der selvfølgelig fuld service på ham hvor hofterne også skannes (just in case).

Jeg gik ind på hunderegister hvor følgende fremgik (Vi har aldrig fået omregistreret hans chip, fordi at man skal sende et fysisk brev med posten :D ) Jeg har slettet chipnummer da jeg så det ligesom en nummerplade på en bil :-D  Jeg antager, at nedenstående er noget stamtavle relateret.

image.thumb.png.150464e78888c785ff03c2150e9d7827.png

 

Og med hensyn til det som i ovenstående tråd blev angivet som en genfejl på hans snude, så viser det sig at det er helt normalt :-) Det bliver kaldt snownose.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

12 timer siden, Mathias skrev:

Jeg kan se, at der er en masse interesse for hvor vidt, at det virkelig kan være sandt, at forældrene har stamtavle og vi ikke har.

Der er ingen ugler i mosen. Jeg gik ligeledes vovsens papirer i gennem og der er ingen dokumenter på hofterne, og jeg har derfor nok blandt det sammen med tidligere hund som var en newfoundlander. Inden eventuel parring foretages der selvfølgelig fuld service på ham hvor hofterne også skannes (just in case).

Jeg gik ind på hunderegister hvor følgende fremgik (Vi har aldrig fået omregistreret hans chip, fordi at man skal sende et fysisk brev med posten ) Jeg har slettet chipnummer da jeg så det ligesom en nummerplade på en bil :-D  Jeg antager, at nedenstående er noget stamtavle relateret.

image.thumb.png.150464e78888c785ff03c2150e9d7827.png

 

Og med hensyn til det som i ovenstående tråd blev angivet som en genfejl på hans snude, så viser det sig at det er helt normalt  Det bliver kaldt snownose.

 

Hunderegister viser jo netop ikke noget om stamtave.
Men pyt nu med det.
Husk at det ikke kun er hofter, det er også albuer og evt skuldre. Der skal testes for tørnæse og lign arvelige sygdomme (hos både hanhund og tæve), vær MEGET kritisk når du vælger tæve og tag ikke for gode ord at folk siger at dyrlægen har godkendt den til avl, se beviser selv nøjagtigt som du fremviser beviserne på din hund, for der findes stadig dyrlæger der mener at de kan se om en hund er tip top eller ej og de har nu engang ikke røngtensyn ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 4/16/2018 den 20:45 , Mathias skrev:

Jeg kan se, at der er en masse interesse for hvor vidt, at det virkelig kan være sandt, at forældrene har stamtavle og vi ikke har.

Der er ingen ugler i mosen. Jeg gik ligeledes vovsens papirer i gennem og der er ingen dokumenter på hofterne, og jeg har derfor nok blandt det sammen med tidligere hund som var en newfoundlander. Inden eventuel parring foretages der selvfølgelig fuld service på ham hvor hofterne også skannes (just in case).

Jeg gik ind på hunderegister hvor følgende fremgik (Vi har aldrig fået omregistreret hans chip, fordi at man skal sende et fysisk brev med posten ) Jeg har slettet chipnummer da jeg så det ligesom en nummerplade på en bil   Jeg antager, at nedenstående er noget stamtavle relateret.

image.thumb.png.150464e78888c785ff03c2150e9d7827.png

 

Og med hensyn til det som i ovenstående tråd blev angivet som en genfejl på hans snude, så viser det sig at det er helt normalt  Det bliver kaldt snownose.

 

Undskyld, men det her har intet med en stamtavle at gøre! Det her viser bare at din hund er registreret i Dansk Hunderegister.
En stamtavle viser hundens forældre og bedsteforældre, hvor de er registreret med DKK navn og nr. Og, hvis hunden har en stamtavle, så følger den altså med hunden - det er ikke noget man betaler ekstra for, ej heller noget man fravælger...

Jeg forstår din begejstring for din hund, men der findes altså rigtig mange søde hvlape, som mangler ejere, så der er ingen grund til at lave flere. Du har ingen garanti for at et kuld giver en hund, som den du har, og hvad med resten af kuldet? Der skal jo være købere til dem.

Jeg vil endnu engang foreslå dig, at du kigger på nogle af de hvalpe der findes på Køb-Hund - og så evt. sætte dig lidt mere ind i reglerne for stambøger og hvalpeopdræt i forhold til at vælge den helt rigtige hvalpe et sted.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...