Hop til indhold

Tips ved parring


KimJ
 Share

Recommended Posts

Hej!

Nu er det kommet til at vores Luffe skal stille op til en parring! Der kommer en fin tæve fra Sverige, som skal overnatte hos os, sammen med sin ejer, og så håber jeg jo at hundene klarer "sagen" uden hjælp...

Jeg har nogenlunde styr på alt det "tekniske" med betaling o.s.v., men er der nogle tips til hvordan man kan få tingene til at glide, men er der noget "ekstra" man kan gøre som vil få det hele til at glide lidt lettere og mere sikkert? Hvor lang tid skal man normalt påregne at hundene skal have sammen (regnet i overnatninger)?

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, KimJ skrev:

Hej!

Nu er det kommet til at vores Luffe skal stille op til en parring! Der kommer en fin tæve fra Sverige, som skal overnatte hos os, sammen med sin ejer, og så håber jeg jo at hundene klarer "sagen" uden hjælp...

Jeg har nogenlunde styr på alt det "tekniske" med betaling o.s.v., men er der nogle tips til hvordan man kan få tingene til at glide, men er der noget "ekstra" man kan gøre som vil få det hele til at glide lidt lettere og mere sikkert? Hvor lang tid skal man normalt påregne at hundene skal have sammen (regnet i overnatninger)?

Skulle lige til at skrive glidecreme... 😁 Har ingen anelse om tiden, det afhænger vel af tæven. Held og lykke med projektet!

Link til indlæg
Del på andre sites

12 timer siden, KimJ skrev:

Hej!

Nu er det kommet til at vores Luffe skal stille op til en parring! Der kommer en fin tæve fra Sverige, som skal overnatte hos os, sammen med sin ejer, og så håber jeg jo at hundene klarer "sagen" uden hjælp...

Jeg har nogenlunde styr på alt det "tekniske" med betaling o.s.v., men er der nogle tips til hvordan man kan få tingene til at glide, men er der noget "ekstra" man kan gøre som vil få det hele til at glide lidt lettere og mere sikkert? Hvor lang tid skal man normalt påregne at hundene skal have sammen (regnet i overnatninger)?

Min erfaring (som hjælper ved omkring 10 parringer ved forskellige opdrættere i flere lande) er at hvis hundene får lov at lege lidt frit uden snor, så finder de pludselig ‘melodien’ og begynder så at danse lidt tættere. Her kommer vi så ind og støtter tæven i at stå stille så hannen har en chance for at ramme. Dvs vi holder blidt i halsbåndet, snakker opmuntrende og hjælper hvis bagkroppen svinger meget rundt. Ingen tvang (!!!) men guiding. Hanhundeejeren støtter og hepper på hannen. Måske han har lidt svært ved at finde hullet og så må ejer træde til og give en hjælpende hånd. 

Når han er inde og har afleveret sæden, holder hanhundeejeren hundene sammen bagtil. Altså hjælper hanhunden til at stå ordentligt (måske et bagben lige skal hjælpes over ryggen på tæven) gerne på alle 4 ben. Pas endelig på tæven, for han bliver KÆMPE stor når hans penis udvider sig. Nogle tæver klynker ganske kort, oftest kun forstå gang når jomfruhinden brydes. Tæveejer står ved tævens hoved, holder fast i halsbåndet og sørger for at hun står stille.

Der skal så lidt til at tæve eller/og hannen kommer til skade eller smerter og så er det virkelig op af bakke. 

 

Er det første gang han skal parre? Hvis det er (det lyder det til) så er han nok lidt ekstra ivrig og måske skal de hjælpes i gang med tha business ellers ender det i fjollerier. Jeg ville tage snor på dem efter 30-45 min leg og opmuntre til parring. 

Er tæven stærk af sind (oftest de bedste mødre) og en erfaren dame på parringsfronten, KAN hun godt finde på at knurre lidt af ham, når han springer på. Ikke skab konflikt, men afled lidt eller bed hende stoppe (roligt). 

 

Vi måler progesteronen på tæven så vi er helt sikre på at ramme det optimale tidspunkt for ægløsning. Det er nødvendigt når man skal køre til Holland, fx og vi har tit snakket om at hanhundeejeren burde (nogle gør) kræve progesterontestet tæve inden besøg, simpelthen for at han ikke skal møde en tæve der ikke er klar og han får et fur eller hun er langt forbi og vil ikke mere og han der får et fur. 

Hende der laver testen på vores befinder sig i Østjylland (vi i vest) og jeg vil gerne sende hendes navn og klinik ved henvendelse i en privatbesked. Lad mig bare sige, at vi kører godt 1,5 time for en blodprøve og et kik op i kut. Høhø. 

 

En tommelfingerregel med varighed er at hvis de hænger sammen i 20-45 min er det en succesfuld parring. Vi parrer som regel to gange med tolv timers mellemrum. Tæven skal være luftet inden hun kommer til hannen og skal DIREKTE efter de slipper hinanden i bil/bur/lignende. Må ikke tisse da hun presser noget af sæden ud. 

 

Håber du har fået lidt en idé om hvordan det kan foregå og har du flere spørgsmål eller har brug for mere uddybning, er du velkommen til at spørge. Gerne i privatbesked eller på fb, da jeg ikke tit er herinde mere. 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Det gik rimeligt godt. Det viser sig åbenbart at Hovawart-hanner generelt ikke er de smarteste m.h.t. teknikken, så det tog temmelig lang tid før det lykkedes, men viljen fejlede heldigvis ikke noget undervejs.

Vi startede torsdag eftermiddag, uden den store succes, og nåede i løbet af fredag 2 "lige ved" parringer, hvor de bare ikke hang sammen. Det var først lørdag, da vi egentlig havde slået os til tåls med at håbe på at det var OK med de 2 næsten-parringer, og vores svenske gæst skulle køre tilbage til Stockholm, at Luffe endelig tog sig sammen :-))

luffe2018071401.thumb.jpg.d9a6666dd4b6b1876154c96fa1d71082.jpg

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...