Hop til indhold

På plads!


Labrador ejer
 Share

Recommended Posts

Hej alle i skønne hunde, og jeres ejere.

Tak for at jeg måtte komme med i dette forum. Jeg er den lykkelige ejer af en forholdsvis uopdragen gul Labrador han på 7 år. Når jeg benævner ham som uopdragen, er der 10 fingre rettet mod mig selv. Det er min 2. hund, og da min kone og jeg anskaffede ham, var jeg så naiv at tro, at "det der med træning, pøhhh, det kunne jeg da SAGTENS selv klare" resultatet er så også blevet derefter. Ok han er en god rar, og legesyg hund, med en konstant logrende hale, kan sit og dæk til husbehov, og er heldigvis ikke ved at vælte hele huset,når han er inde, så ja, i bund og grund en god hund, med hans egen personlighed, men ikke videre lydig, særligt ikke når der er andre hunde i nærheden, og mennesker, som han mener han kender, er han ret overvældende over for. Derfor er det naturligvis et must, at han bliver luftet i snor.

Min 1. hund (sort labber han) gik jeg til træning med, helt fra hvalp til 3-4 års alderen. Fra denne træning synes jeg nok at kunne huske at hundens "på plads" er på min venstre side. Det har jeg så også, nogenlunde fået ham vi har nu til at forstå. Jeg bliver så bare lidt frustreret, vil jeg godt sige, når jeg på vores lufteture møder andre med hunde, og de har hunden til at gå på højre side. Dvs når jeg passere en med hunden på højre side, og jeg, og den modgående begge holder til venstre, går jeg pludselig mellem min egen uregerlige hund, og en måske lige så uregerlig fremmet hund. Enkelte gange har jeg, før passagen, forholdt den modgående hundeejer til, at vedkommendes hund ikke går på den rigtige side. Oftes har ejeren undskyldt, og erkendt at det var da også rigtigt, og fået hunden over på venstre side. Andre gange er jeg nærmest blevet skældt ud, og fået at vide at jeg intet aner om hunde træning, og at "på plads" sandelig da er på ejerens højre side.

Muligvis er der blevet ændret på hunde træning, siden jeg gik til det, men lidt kan jeg da huske. En træner sagde til mig hold,at det med "på plads" var jo ret simpelt at huske. Hvis man går på en vej, og vil overholde færdselsloven, så skal man jo gå i venstre side af vejen, så man går mod den kørende trafik, som jo skal køre i højre side. Hvis man så går med sin hund, naturligvis i snor, vil man så have den til at gå længst ud mod trafikken, eller ude i rabatten? Som når man går med små børn ved hånden, er det da absolut det bedste, at have en selv til at gå længst ud mod den øvrige trafik, dvs små børn, og hunde går på ens venstre side, og dermed er "på plads" på venstre side. Som altid ingen regler uden undtagelser, hvis man cykler med hunden (har selv gjort det en del) og man vil overholde færdselsloven, så cykler man jo i højre side, og igen for at holde hunden væk fra den øvrige trafik, så er den på højre side af cyklen, men her mener jeg ikke at man må sige til hunden, at den skal være "på plads" med mindre man har en hund, der kan skelne mellem hvornår lufteturen foregår ved siden af en cykel, eller man går med sin hund. Ham vi har nu, har jeg aldrig cyklet med, netop fordi, at han er så uregerlig som han nu engang er. Den sorte labber cyklede jeg næsten lige så meget med, som jeg gik med ham, og helt af sig selv gik han på højre side af cyklen. Cyklede jeg feks til skoven med ham, for at gå en tur, når jeg havde sat cyklen fra mig, ja så rykkede han om på venstre side, og vidste at det var "på plads". Om jeg sagde noget, når jeg cyklede for at holde ham på ret køl, for at lysten til pludselig at stoppe op og snuse ikke skulle blive for stor, jeg ikke, men jeg tror jeg styrede det ved ryk i snoren også enten "her" eller "kom"

Jeg vil meget gerne have svar på dette indlæg, og skriv endeligt hvis jeg er helt fejl på den, med at "på plads" et på venstre side, om jeg kan få det rettet ved ham jeg har nu, er nok tvivlsomt, men så kan jeg jo få den næste hund, på ret køl fra starten, og jo, naturligvis husker jeg at få den og mig selv på et træningshold.

Link til indlæg
Del på andre sites

nemlig, hunden væk fra trafikken.

Men bare fordi din hund ikke er hvalp længere, så er det ikke for sent at komme til træning - så afsted med dig ;)

Når det er sagt så vil jeg også sige at når jeg går tur med min hunde, så går de ikke plads - det er for deres skyld (og min) at vi går tur og er de under kommando så er der ikke tid til at snuse.
Nu har vi en ung og ivrig hund og møder vi andre så træder vi til side og har kontakt øvelser imens den anden hund og ejer passerer. 

Hvis min hund går plads så er det fordi vi "arbejder" og når vi går tur, så hygger vi (selvfølgelig kan der indlægges arbejde og vi gør vores for ikke at genere folk, men var der en der kommenterede at min hund gik på den forkerte side så ville jeg nok tænke mit).

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej JeanetteH og pivpiv.

Jeg er da glad for at min hukommelse ikke er helt gal.

Jeg må lige sige pivpiv, at der hvor jeg går mest tur med hunden, er på et sti system, som bliver flittigt brugt af hunde luftere, motionister, og cyklister, så selvom min hund jo naturligvis skal have lov til at snuse, er der jo den øvrige trafik, som der skal tages hensyn til, så at have ham på plads mellem snuseriet er blevet en naturlig ting, men tro mig, er der noget, som han patu vil snuse til, kan jeg sige nok så meget på plads, og hive i ham, er som at hive i et gammelt træ, med meter dybe rødder.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

11 minutter siden, Labrador ejer skrev:

Hej JeanetteH og pivpiv.

Jeg er da glad for at min hukommelse ikke er helt gal.

Jeg må lige sige pivpiv, at der hvor jeg går mest tur med hunden, er på et sti system, som bliver flittigt brugt af hunde luftere, motionister, og cyklister, så selvom min hund jo naturligvis skal have lov til at snuse, er der jo den øvrige trafik, som der skal tages hensyn til, så at have ham på plads mellem snuseriet er blevet en naturlig ting, men tro mig, er der noget, som han patu vil snuse til, kan jeg sige nok så meget på plads, og hive i ham, er som at hive i et gammelt træ, med meter dybe rødder.

selvfølgelig skal der tages hensyn til alle andre og der er det skam også super fint at hunden er under kommando.
Men det med at rette på andre er jeg bare ikke fan af, man har hunde på forskellige måder og ser man en der kommer med hunden på den "forkerte" side, jamen så træder man da bare ind på græsset eller stiller sig og skærmer imens man laver kontakt øvelser..... de øvelser er jo også noget der kører hunden træt oven i snuserierne.

Ha ha ha en herre med vilje, men der er kontakt øvelser igen gode - det har sin charme at han er sådan, men det kan også være op af bakke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke sige noget, som ikke allerede er sagt :D men som de andre, så synes jeg da du skal se at komme afsted til noget træning. Det er ALDRIG for sent, og alle hunde elsker at lave noget sammen med deres ejer.

Mht. det at passere andre hunde, så ville jeg med sådan en vildbasse vælge at træde til siden og så bruge "sit"-kommandoen, og så lave kontaktøvelser mens den anden hund går forbi. Det ville jeg ganske enkelt fordi det er nemme at styre en hund der sidder ned... Og da det er en lab du har, så tænker jeg at en lomme fuld af lækre godbidder kan aflede opmærksomheden fra den anden hund.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Som Hofferne skriver, kan det være smart at stå stille og få hunden sat ned. Også for at bruge mønsteret med at man SKAL hilse på alle, man passerer :)

Og så kan det give mening at lære sin hund at gå på plads på begge sider. Jeg ved godt, at på plads i lydighedstræning er på venstre side, men jeg syntes selv, at det altid var så rart, at min hund kunne det på begge side :)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...