Hop til indhold

Hvorfor valgte du præcist det navn til din hund


Gæst Søe
 Share

Recommended Posts

Syntes altid det er lidt interessant, hvorfor har man givet sin hund det navn, som den har.

 

Der kan være mange ting, som har spillet ind, det kan være pga den var navngivet på forhånd, eller så er der en anden speciel historie.

 

 

Hvis jeg skal starte ( og det skal jeg jo) så fik Zippo hendes navn af min mand, pga første gang han så hende, så fes hun rundt som om hun havde ild i rø*en. På trods af at hun havde sådan en dårlig start på livet, så var der fuld knald på hende og hendes søster. Så derfor kom navnet Zippo....

 

Men hvad med din/e lille øjesten/e, hvorfor har de fået det navn, som de har.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 72
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tja, den første hed Benji da jeg fik ham, men han fik tilgengæld kælenavnet Futte (fordi han altid stod og gispede med tungen ud af munden :lol:) så Benji røg med tiden lidt i baggrunden.... :mrgreen:

 

Noomi har min far fundet på. Han kaldte Futte for Mumi (fordi han lignede en Mumitrold bagfra når han sad ned:engel: :lol:) og så syntes han at den nye skulle have et navn der mindede om så han googlede sig frem til Noomi, som i øvrigt er fra Biblen, Ruths brev. Noomi var Ruths svigermor og en meget god og elsket dame :mrgreen: Da min hund så falder en lille smule ved siden af på det punkt (ikke at hun ikke er elsket altså, men hun er en lille bølle) så har hun fået tilnavnet AutoNoomi som nok i virkeligheden er lidt mere passende :oops: :stupid::sut:

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdrætter navngav kuldet.

 

Aslan blev kaldt for Aslak.

 

Vi hørte dem sige Aslan, og da det var en gul broholmer (løvefarvet) syntes vi jo det passede fint med Aslan.

 

Et par dage efter det var blevet bestemt, fandt vi så ud af at de kaldte ham AslaK og ikke AslaN. Men herreste gud, der kom et fint navn ud af vores døvhed :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa, for Lea's vedkommende skulle navnet starte med L. Jeg foretrækker et kort og simpelt navn og moderen hedder Dalhea.. En kort overgang overvejede jeg at hun skulle hedde Lene, lissom opdrætteren, men det endte dog bare med Lea :blink:

 

Fuzzy var navngivet og det havde jeg ikke indflydelse på.. I daglig tale hedder han bare Fuz - Det er nemmere at råbe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hailey bestemte jeg selv navnet på. Hans navn skulle bare starte med H, og det første jeg tænket på var Halleys komet.....så lidt modificeret blev det til Hailey's Comet - bare kaldet Hailey.

 

Huckie er tilfældigvis også fra et H-kuld. Han havde så fået et navn da jeg købte ham. Jeg har dog ikke lyst til at stå og kalde på Hamlet, så han fik kaldenavnet Huckie

 

Nu var stilen ligesom lagt, så mine efterfølgende hunde skulle selvfølgelig også starte med H, så de 2 sidste hedder Hogan og Hero (de startede med at hedde Haimie og Halima)

 

De 2 hanhunde jeg ikke har mere :engel: hed Happy og Hope

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte rigtig lang tid på at finde Baldurs navn, jeg er ikke så god til sådan noget :-)

 

Men Baldur er Islandsk for Balder og Balder er:

Retfærdighedens gud og den smukkeste af alle aser (altså en nordisk gud) . Balder blev så dræbt i en ung alder (hvilket jeg selvfølgelig ikke håber sker for Baldur :shock:) og alle i hele verden, undtagen Loke, græd over Balders død.

 

så jeg gav ham nok et navn, jeg syntes beskrev den hund jeg gerne ville have, og som jeg også syntes han er blevet :mrgreen:

 

Ps. Jeg har lige fået endnu en kat, og han hedder Bagheera. Dette kan jeg så ikke finde ud af at udtale, så hvis der er nogen der har nogen gode ideer, så hører jeg gerne fra jer :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte rigtig lang tid på at finde Baldurs navn, jeg er ikke så god til sådan noget :-)

 

Men Baldur er Islandsk for Balder og Balder er:

Retfærdighedens gud og den smukkeste af alle aser (altså en nordisk gud) . Balder blev så dræbt i en ung alder (hvilket jeg selvfølgelig ikke håber sker for Baldur :shock:) og alle i hele verden, undtagen Loke, græd over Balders død.

 

så jeg gav ham nok et navn, jeg syntes beskrev den hund jeg gerne ville have, og som jeg også syntes han er blevet :mrgreen:

 

Ps. Jeg har lige fået endnu en kat, og han hedder Bagheera. Dette kan jeg så ikke finde ud af at udtale, så hvis der er nogen der har nogen gode ideer, så hører jeg gerne fra jer :blink:

 

Det er da ligesom i Junglebogen :mrgreen: Nu er jeg ikk så god til at skrive "lydskrift" men det er vel noget i stil med bagéra :-D Det er da nemt :blink:

Hvis du stadig ikke mener at det duer, så må vi jo lægge hovedet i blød :mrgreen:

Min venindes ene kat hedder Bagheera og han er sådan en sød missetat så jeg synes at det er et fint navn :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi skulle have Oskar kunne vi ikke blive enig om navnet. Det blev derfor vores venners datter der kom til at bestemme det, hun syntes at Oskar var verdens bedste hundenavn.

 

Victor skulle egentlig have haft et navn der startede med B, da han er et B - kuld og vi derfor mente at det kunne være godt at finde et navn, som kunne bruges både som kaldenavn og på stamtavlen. Men hellere ikke her kunne vi blive enige.

En aften sagde Peter pludselig han skal hedde Victor og sådan blev det.

 

Vores nu afdøde hund hed Andersen opkaldt efter min svigermor. Igen kunne vi ikke blive enige og i sjov drillede vi min svigermor med at han skulle hedde Andersen. Men det syntes vi ikke at vi kunne være bekendt, så det første døgn vi havde ham, hed han Ricko. Det navn havde han til min svigermor så ham, hun faldt pladask for ham og var nærmest fornærmet over at han ikke hed Andersen. Derfor fik han dette navn.

 

Jeg tror at Andersen er den eneste hund som min svigermor har kunne lide. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pero hedder Pero fordi han skulle hedde noget portugisisk nu hvor racen er Portugals nationalhund. Og der er altså ikke mange pæne portugisiske navne som jeg tilmed kan udtale :shock:;-)

Vi faldte over navnet Pero, da vi læste om en portugisisk søfarer, der hed det. Det var åbenbart et populært navne i 1300-1400-tallet:mrgreen:

 

Det er nemt at kalde og passer perfekt til ham:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund hedder det den hedder på stamtavlen - dog i daglig tale uden alt det "fine" plidderpladder foran (kennelnavnet ;-))

 

Hun var kun blevet kaldt hund og tøs af opdrætteren så jeg kunne godt have ændret på det - men den kreativitet jeg kan ligge for dagen indbyder ikke til at finde på en masse navne (dog er jeg gået i træningslejr - igen :mrgreen:), så der blev ikke ændret på noget der.

 

Dog har jeg valgt at ligge trykket anderledes end man normalt gør idet hendes navn er en kendt eksotisk ferieø, som jeg vidste min økonomi ikke indbød til besøg der, så hvorfor gå og pine sig selv med hver gang man kalder på hunden :mrgreen:

 

Ellers har hun jo nok samme navne som mange andre hunde har i hverdagen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores første hund (tysk langhåret schæfer/labrador) kom til at hedde Gleth, fordi min mand havde en kammerat der havde haft en hund med dette navn. Og denne hund var bare dejlig, sagde de. Men vores Gleth var selvfølgelig verdens bedste :-)

 

Mange år efter købte vi en dansk/svensk gårdhund. Hun kom til at hedde Fie fordi hun var meget en meget fin, spinkel lille pige.

 

Vi fik desværre ikke lov at have hende mere end 3 år, og efter hende fik vi Trille som også var dansk/svensk. Hun kom til at hedde Trille fordi da min mand hentede hende satte han hende ind på sædet i bilen og efter et kort øjeblik tissede hun på sædet hvorefter hun trillede ned på gulvet :lol: :lol:

 

De 2 vi har nu hedder Mille og Bonnie (sorte labber). Mille fik sit navn af vores datter som mente at når nu moderen hed Mollie, ja så skulle vores hedde Mille, for så passede navnene jo sammen :-)

 

Og Bonnie, ja hende fik min mormor lov at vælge navnet til. Min mand valgte hvalpen og min mormor navngav. Hvorfor det lige blev Bonnie, ja det ved kun mormor :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Simba hedder Simba fordi det skulle være noget ikke enhver hund hed. Efterfølgende har vi så opdaget, at snart sagt hver anden hund hedder Simba, såååååå....

 

På tavlen hedder han kennelnavn+Louis og vi var nok sluppet lidt heldigere om ved at have fortsat med at kalde dyret Louis, meeeen vi er jo så kloge, så kloge og skulle absolut finde på noget selv...oh well... :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst aktivhund

Jeg ville gerne have et navn som jeg ikke har hørt andre hunde hedde. Og så er jeg blevet big time fan af hunde der har menneskenavne :mrgreen:

 

Nå, men det er fornavnet på forsangeren i mit yndlingsband *lol* ja jaaaa...... men sådan er jeg oss lidt nogen gange :engel:

Bandet hedder Arctic Monkeys -forsangeren er Alex Turner -som forøvrigt er DØD lækker :5up:

 

Alex betyder desuden : "Defender of mankind"

Hvilket jo egentlig oss lyder tiltalende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sookie havde sit navn da vi fik hende som 15 mdr. - og syntes det var et godt navn. Havde aldrig hørt det før.

 

Alto blev født hos min storebror og så måtte jeg selv vælge mellem Apollo og Alto - jeg valgte Alto :mrgreen:

 

Min kusine hedder Sookie. Hun havde navnet med fra korea, hvor hun er adopteret fra. Men du har helt ret; det er et ret specielt vovse- (og også menneske-) navn...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første hund, Bingo, fik sit navn fordi det var navnet på hunden i den bog om hvalpe-opdragelse, jeg læste før vi fik ham.

Ikke specielt originalt, men jeg var heller ikke så gammel dengang :oops:

 

Valde fik navn efter Tykke-Niels' bedste ven i Tykke-Niels bøgerne, som jeg elsker :)

 

Chili og Vinnie havde begge deres navne da jeg fik dem. Næste gang jeg får en genbrugshund, får den nyt navn, for der kan følge meget dårlig prægning med navnet. Vinnie er stadig bange for sit navn. Derfor har hun så mange kælenavne. Det vi bruger mest er "lillevin" - det har hun også lært indkald med. Siger jeg Vinnie, tør hun ikke komme.

 

Min bedste, højt elskede hund fik jeg som hvalp. Jeg kikkede ham dybt ind i de store blå hvalpeøjne i bilen på vej hjem, og så vidste jeg at han hed Bo.

Der er ingen fornuftig forklaring på at jeg valgte det navn. Faktisk hadede jeg det, fordi det var navnet på en dreng, der mobbede mig i skolen. Men nu er jeg i hvert fald ovre mit "Bo-traume" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første hund, kom til at hedde Sitto.

 

Navnet kom af at jeg var faldet for en Dalmantiner på et internat, som hed Sitto. Men min mor var ikke lige med på ideén om en stor hund - men jeg var også helt væk i navnet, så det "tog jeg med mig", og derfor fik min Dansk Svensk Gårdhund dét navn. Nægter desuden også at kalde hende hvad hun hedder på stamtavlen - Gyda! :lol:

 

Min anden hund (Westie), hedder Kency.

 

Jeg havde længe overvejet forskellige navne, både til hanner og tæver, da det ikke var kønnet jeg gik efter. Jeg overvejede Ronja til en tæve og Bertil til en hanhund. Men så fandt jeg den sødeste tæve på 7 mdr, som havde navnet Kency - også på stamtavlen. Dét navn kunne jeg egentlig meget bedre lide end Ronja, da Kency - lige som Sitto - er et mere specielt og ikke særlig brugt navn.

Så det fik hun lov til at fortsætte med at hedde :-)

 

Nu er jeg desværre kommet af med begge hunde :cry: - men begges navne har fulgt dem i deres nye hjem :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...