Hop til indhold

Hvad skal vi gøre?


Gæst PPP-Pero
 Share

Recommended Posts

Gæst PPP-Pero

Vi er lige kommet hjem fra skoven - en dejlig tur, der desværre endte skidt:(

 

Vi er begyndt at slippe Pero sammen med andre hunde, så længe ejeren af den anden hund kan kalde den til sig (så følger Pero nemlig med:lol:).

 

Vi mødte en stor hvalp, som Pero har leget sammen med maaange gange før. De legede godt sammen i 15-20 minutter og da vi så ville prøve at få fat i ham for at gå videre kom der yderligere to store hvalpe (alle tre var hvalpe på 5-6 måneder af store racer). De leger så sammen alle fire i lidt tid, og det er tydeligvis lidt svært for Pero med dem alle sammen. Han begynder at virke som om han er i for højt gear og vi vil egentlig gerne have fat i ham så vi kan komme derfra igen.

 

Da jeg så tager fat i hans sele for at sætte linen i går Pero amok :shock: og laver et udfald mod den hund, som han havde leget med før de andre kom. Jeg skyndte mig at løfte ham før det blev for voldsomt, men han var altså rigtig hidsig og bed ud efter den anden hund.

 

Jeg er sikker på at det er det der med at blive fastholdt (til jeg får linen på) med flere hunde omkring sig, der tænder ham af. Han hader generelt at blive fastholdt og når han samtidig er i højt gear og har hunde omkring sig går det galt. Det er sket én gang før, hvor det dog ikke var helt så slemt som i dag.

 

Normalt er der ikke problemer med at give ham line på - det er kun i de her situationer, hvor han er i højt gear. Jeg vil derfor fremover stoppe mens legen er god - som jeg også prøvede i dag, men hvor der så pludselig kom flere hunde, der gjorde situationen lidt mere uhensigtsmæssig.

 

Jeg føler lidt jeg står i et dilemma, da jeg på den ene side gerne vil have han leger frit med andre hunde, men samtidig er bange for at dette her sker igen :neutral:

 

Når han først er sammen med andre hunde hører han INTET. Man kan stå og flagre med en rå bøf hvis det skulle være, han ville stadig ikke lægge mærke til det. (og sammenholdt med, at han også har ressourceforsvar overfor andre hunde i lidt stressede situationer er det heller ikke den bedste mulighed!)

 

Hvis vi går følger han ikke med...

 

What to do?!? Jeg vil jo gerne have at han kan lege med andre hunde, men ikke hvis det ender med at han overfalder dem når han skal have snor på:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes du skal lave en anden rutine, end at forsøge at få fysisk kontrol over din hund (det kan være at han føler sig udsat i det øjeblik du skal have sat snor på). Kan han ikke lokkes væk med godbidder?. Du kunne måske også prøve at vænne ham til at du afbryder legen (ved at lokke ham væk) men lader ham optage den igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Jeg synes du skal lave en anden rutine, end at forsøge at få fysisk kontrol over din hund (det kan være at han føler sig udsat i det øjeblik du skal have sat snor på). Kan han ikke lokkes væk med godbidder?. Du kunne måske også prøve at vænne ham til at du afbryder legen (ved at lokke ham væk) men lader ham optage den igen.

 

Godbidder er han desværre komplet ligeglad med - jeg har prøvet alt fra frolic'er og bagte levergodbidder til råt kød af forskellig slags. Han ænser det ikke... :(

 

Men du har helt ret i, at det er den fysiske kontrol han ikke bryder sig om i situationen!

 

kunne du bede de andre om at få deres hunde under kontrol et par minutter... så de alle sidder ved deres ejer og alle hunde falder lidt ned, og får lidt godbidder måske? sætte snoren på Pero, og gå væk f¢r de andre lader deres hunde få "fri"?

 

Jo, det ville være ideelt! Det er bare desværre ikke rigtig muligt når der er så mange hunde sammen - de render jo alle rundt og leger sammen og hører heller ikke altid deres ejere :lol: (Det er ofte store hvalpe Pero leger med).

 

Men det er da et forsøg værd! Jeg ved det fungerer hvis der bare er én hund. Så er han heller ikke så højt i gear og kan bedre acceptere at få snor på.

 

Jeg tror måske så bare Pero ville løbe rundt til de andre hunde i stedet for at vælge godbidder... Gid jeg havde en madglad hund!:blink:

 

Tak for svar begge to :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han ikke gider godbidder hvad så med at lave et signal der fortæller, at nu vil du lege med ham eller lave nogle spændende øvelser. Kan han lokkes væk fra de andre hunde med et pivedyr (du skal selvfølgelig ikke kaste det ind i flokken - bare som afledning).

 

Jeg synes at du skal vælge nogle hundelegekammerater, hvis ejere du kan forhandle med og evt. aftale at hundene får lov til at lege helt færdigt, så legen stopper af sig selv, og så undgå leg med andre hunde i en periode hvor du træner: nu stopper legen. Når hundene virker til at være færdige, laver du et indkald og noget som Pero synes er rigtig sjovt. Så kan du tage snor på bagefter. Kunne det ikke lade sig gøre?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Hvis han ikke gider godbidder hvad så med at lave et signal der fortæller, at nu vil du lege med ham eller lave nogle spændende øvelser. Kan han lokkes væk fra de andre hunde med et pivedyr (du skal selvfølgelig ikke kaste det ind i flokken - bare som afledning).

 

Jeg synes at du skal vælge nogle hundelegekammerater, hvis ejere du kan forhandle med og evt. aftale at hundene får lov til at lege helt færdigt, så legen stopper af sig selv, og så undgå leg med andre hunde i en periode hvor du træner: nu stopper legen. Når hundene virker til at være færdige, laver du et indkald og noget som Pero synes er rigtig sjovt. Så kan du tage snor på bagefter. Kunne det ikke lade sig gøre?.

 

Det lyder som en god ide:5up:

 

Måske kunne jeg også prøve at lave et særligt indkaldsord, som vi starter med at træne herhjemme og som han så lærer betyder overlækkert råt kød og legetøj.... Så vil han jo nok reagere på det selvom han ikke ligefrem tænker "juhuu, lækre godbidder og legetøj", men mere fordi han har oplevet det som noget fantastisk i andre situationer.

 

Jeg må prøve at anskaffe et sjovt stykke legetøj som vi så kan bruge kun til indkald..

 

Det må prøves! Tak for dit input :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil prøve at lave nogle kontaktøvelser med ham og lave nogle sjove og spændende øvelser med ham, når i er ude og hjemme. Men gør det når der ikke er andre hunde til stede. Meningen er at han skal se på dig som den der er den mest spændende og vælge dig til istedet for de andre hunde.

 

Jeg har altid deres mad med og godbidder samt en bold eller dummy med når vi er ude at gå og vi finder altid et sted hvor hundene kan være løse.

 

Vi leger meget på vores ture. Jeg gemmer mig hvis de ikke lige er obs på mig, vi træner lidt dertil godbidder eller legetøj. Vi søger efter maden og vi laver små øvelser som at springe over træstammer, op med alle 4 ben på en træstub.

de får lov til at snuse og læse dagens nyheder. De graver efter mus og mulvarpe eller hvad der nu gemmer sig i hullerne. I dag lærte Victor eks. at hoppe op på en stor sten med begge forben. Det udløste en godbid.

Begynd med at give Pero en godbid når han viser interesse for udfordringen, det skal ikke være perfekt til at starte med. Måske er der andre ting som interesser Pero.

 

Lad ham lege med få hunde af gangen. Gerne hunde på hans egen størrelse. Det kan nemt stresse hvis der er for mange hunde.

 

Men husk at inden du får succes med at kunne kalde ham til dig når han leger, så kræver det at du er sjovere end de andre hunde og at indkaldet er i orden.

 

Ja det er sådan jeg gør og det virker for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg laver i forvejen rigtig mange kontaktøvelser med ham. Når han får øje på andre hunde kigger han på mig og får en godbid (vi har altid godbidder med - det er først når han leger med andre hunde de er totalt uinteressante).

Han er også ved at blive dygtig til at gå ved min side imens vi går forbi andre hunde...

 

Hvis han går langt foran mig (i 8 meter line) smider jeg altid en godbid til ham når han vender sig om og kigger og venter på mig.

 

Han er i det hele taget meget opmærksom på mig når vi går tur - bortset fra når der er hunde tæt på eller fugle eller vildt:roll:

 

Mht. vores ture prøver jeg at gøre det sjovt. Vi har rigtig mange træstammer og store grene han balancerer på og her ligger også en naturlegeplads midt i skoven som vi også er forbi hver dag :-D

 

Vi har også en "træningsbænk" i skoven, hvor han altid hopper og så laver han tricks :-D

 

Han er også for det meste på musejagt (alt afhængig om han får færten af mus)....

 

Her kan i se billeder fra en typisk gåtur: http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/3691-tur-i-skoven.html

 

Og en lille video hvor I kan se hvor dygtig han er til balance: (jeg kan desværre ikke finde ud af at vende videoen rigtigt) http://www.dogster.com/video/791481/balancegang

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Samson har jo heller aldrig været lydighedschampion, men vi har gjort det, at vi har lavet et stort fællessøg - når de andre søger gider Samson også godt.

 

Så har vi haft ro til at sætte snoren i ham uden at han rigtig har lagt mærke til det. Og så har vi kunnet gå derfra (vi har dog ikke haft problemer med at han blev aggresiv når han fik snoren på)

 

Det er dog ikke sikkert det virker hvis Pero ikke er så meget for at dele sine søg med andre, men det var måske en mulighed:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Altså Samson har jo heller aldrig været lydighedschampion, men vi har gjort det, at vi har lavet et stort fællessøg - når de andre søger gider Samson også godt.

 

Så har vi haft ro til at sætte snoren i ham uden at han rigtig har lagt mærke til det. Og så har vi kunnet gå derfra (vi har dog ikke haft problemer med at han blev aggresiv når han fik snoren på)

 

Det er dog ikke sikkert det virker hvis Pero ikke er så meget for at dele sine søg med andre, men det var måske en mulighed:-D

 

Det lyder også som den perfekte afslutning på et hundemøde:5up:

Desværre er Pero IKKE meget for at dele... Især ikke i sådan nogle situationer efter leg...

 

Øv altså... Det kunne ellers have været godt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg har også tænkt på, om det kan have noget at gøre med, at to af de store hvalpe har fundet ud af at de kan holde Pero fast i hans sele - ja, nogle gange har de endda løftet ham:shock:

 

Jeg stopper det selvfølgelig så hurtigt som muligt og de gør det slet ikke i samme grad mere... Men det kunne godt være, at det er derfor det her problem er opstået?:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tænkt på, om det kan have noget at gøre med, at to af de store hvalpe har fundet ud af at de kan holde Pero fast i hans sele - ja, nogle gange har de endda løftet ham:shock:

 

Jeg stopper det selvfølgelig så hurtigt som muligt og de gør det slet ikke i samme grad mere... Men det kunne godt være, at det er derfor det her problem er opstået?:(

 

Kunne du ikke tage selen af mens Pero leger?.

 

Måske kunne Victorias idè (fra programmet i torsdags) med at indfange hunden med lasso også overvejes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Kunne du ikke tage selen af mens Pero leger?.

 

Måske kunne Victorias idè (fra programmet i torsdags) med at indfange hunden med lasso også overvejes.

 

Jeg har overvejet at begynde at tage selen af. Han haaaader bare at få den på, så det ville være lidt synd. Han lærer nok aldrig at være ligeglad med selen.. Vi har siden han var lille forsøgt med godbidder, klikkertræning mv.

 

Det er faktisk en meget god idé med sådan en lasso:-D Så ville han nok knap nok lægge mærke til det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Hvad med at give ham et halsbånd? Jeg har aldrig brugt seler til mine hunde, og de kommer altid farende og tager næsten selv halsbåndet på, når vi skal ud.

Det kunne tyde på, at selen generer ham.

 

Problemet er bare, at han trækker hvis der er fugle i nærheden. Han kan simpelthen lave en spurt i jagt efter fuglene og få et ordentligt ryk når linen ikke når længere...

 

Han er normalt altid i snor - bortset fra leg med andre hunde. Hvis jeg går løs med ham på gåturen går han på jagt, og kan forsvinde mange hundrede meter væk på få sekunder. Så jeg tør ikke gå uden snor.

 

hvordan er hans indkald hvis der ikke er andre hunde?

 

Når han leger kalder i ham så kun ind når han skal have snor på, eller laver i indkald og lader ham gå igen?

 

Hans indkald er perfekt når der ikke er andre hunde og hvis der ikke er fugle eller vildt omkring ham:5up: Han vender rundt på p'et i Pero og kommer og sidder på plads.

Men han er altid i snor...

 

Vi kan godt lave indkald midt i legen, men han kommer aldrig:lol: Jeg tror faktisk ikke han kan gøre for det - det virker som om han har det SÅ sjovt og har så meget fokus på legen, at han simpelthen ikke hører vi kalder.

 

Vi har tilmed forsøgt bare at gå og sige "den her vej", som vi altid siger hvis vi skifter retning osv. (som han også altid reagerer prompte på), men det ænser han heller ikke... :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er bare, at han trækker hvis der er fugle i nærheden. Han kan simpelthen lave en spurt i jagt efter fuglene og få et ordentligt ryk når linen ikke når længere...

 

Han er normalt altid i snor - bortset fra leg med andre hunde. Hvis jeg går løs med ham på gåturen går han på jagt, og kan forsvinde mange hundrede meter væk på få sekunder. Så jeg tør ikke gå uden snor.

 

 

 

Hans indkald er perfekt når der ikke er andre hunde og hvis der ikke er fugle eller vildt omkring ham:5up: Han vender rundt på p'et i Pero og kommer og sidder på plads.

Men han er altid i snor...

 

Vi kan godt lave indkald midt i legen, men han kommer aldrig:lol: Jeg tror faktisk ikke han kan gøre for det - det virker som om han har det SÅ sjovt og har så meget fokus på legen, at han simpelthen ikke hører vi kalder.

 

Vi har tilmed forsøgt bare at gå og sige "den her vej", som vi altid siger hvis vi skifter retning osv. (som han også altid reagerer prompte på), men det ænser han heller ikke... :neutral:

 

Hvad med at prøve at få fat i ham, og så lade ham lege videre begefter? Hvis han kommer i snor og i går hver gang i tager ham i leg så er det måske ikke så spændende at komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overvejet at begynde at tage selen af. Han haaaader bare at få den på, så det ville være lidt synd. Han lærer nok aldrig at være ligeglad med selen.. Vi har siden han var lille forsøgt med godbidder, klikkertræning mv.

 

Det er faktisk en meget god idé med sådan en lasso:-D Så ville han nok knap nok lægge mærke til det...

 

Det kunne jo også være at du bare normalt skulle bruge selen og så tage den af når han skal lege. Så kan han have et halsbånd på under legen.

 

Det ser også ud til at han har en meget stor sele (godt med polstring), kunne det være en ide at købe en mindre der måske ikke var så nem at få fat i for de andre hunde.

 

Samson har heller aldrig været begejstret for at få sin sele på, han er ofte bare hoppet op i sengen når den kom frem.

Efter vi har fået sådan en Hurrtasele i læder er det dog blevet meget bedre - den er meget nem at give ham over hovedet fordi den er så stor i det (grundet den måde den sidder på).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Vi har lige haft stor succes - både igår og i dag!

 

Igår legede Pero og hans kærestehund sammen og de var begge løse. Jeg fik så den anden hunds mor til at tage den i snor og så gik jeg væk og kaldte på Pero - og han kom:mrgreen: Begge de gange vi prøvede det! Det var nok også fordi jeg havde kødsovs i lommen (hvad man ikke gør for sin hund:shock:)... :-D

 

Til gengæld fik han så også ondt i maven og kastede op i morges... Ærgeligt han skal være kræsen og have sart mave på samme tid...

 

I dag mødte vi en af de store hvalpe lige da vi skulle ind til skoven og vi lod dem være løse sammen og gik næsten hele Peros morgentur sammen. Da vi skulle hjemad og de skulle dreje længere ind i skoven, fik jeg dem til at stå stille (på det tidspunkt to hunde og to ejere) og gik mens jeg kaldte på Pero. Han var lidt skeptisk først, men fulgte så med da jeg kom langt nok væk :5up::mrgreen: Jeg kunne sætte snor i ham og gik så tilbage til de andre igen for at afslutte det på en god måde....

 

Desværre havde jeg kun de sædvanlige godbidder med, da jeg vidste han ikke ville spise overhovedet når han havde ondt i maven. De andre ejere tilbød ham også frolic mm., men han takkede nej pga. maven...

 

Jeg er så stolt af ham :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Hvad med at prøve at få fat i ham, og så lade ham lege videre begefter? Hvis han kommer i snor og i går hver gang i tager ham i leg så er det måske ikke så spændende at komme.

 

Problemet har bare været overhovedet at få snor på :oops: Men efter i dag tror jeg alligevel nok det skal lykkedes på et tidspunkt.

 

Det kunne jo også være at du bare normalt skulle bruge selen og så tage den af når han skal lege. Så kan han have et halsbånd på under legen.

 

Det ser også ud til at han har en meget stor sele (godt med polstring), kunne det være en ide at købe en mindre der måske ikke var så nem at få fat i for de andre hunde.

 

Samson har heller aldrig været begejstret for at få sin sele på, han er ofte bare hoppet op i sengen når den kom frem.

Efter vi har fået sådan en Hurrtasele i læder er det dog blevet meget bedre - den er meget nem at give ham over hovedet fordi den er så stor i det (grundet den måde den sidder på).

 

Jeg tror også jeg vil begynde at tage selen af ham når han leger... For det er ikke fair at andre hunde kan hive i den:cry:

 

Jeg har overvejet en anden sele... Fx. en af dem der skal i benene i stedet for over hovedet... Er ellers så glad for den vi har nu. Men den er bare for smal i hovedet til at Pero lærer at vænne sig til den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet har bare været overhovedet at få snor på :oops: Men efter i dag tror jeg alligevel nok det skal lykkedes på et tidspunkt.

 

 

 

Jeg tror også jeg vil begynde at tage selen af ham når han leger... For det er ikke fair at andre hunde kan hive i den:cry:

 

Jeg har overvejet en anden sele... Fx. en af dem der skal i benene i stedet for over hovedet... Er ellers så glad for den vi har nu. Men den er bare for smal i hovedet til at Pero lærer at vænne sig til den.

 

Dejligt med sådan en succesoplevelse.

 

Jeg tror det bliver svært at gøre ham rigtig glad for selen uanset hvilken en i prøver, det har det i hvert fald været her.

Vi prøvede også sådan en han skulle træde op i, men det var næsten værre end den første - tror måske det handlede om at hans hår satte sig fast i metalringene, men ved det ikke.

 

Nu går det ok, men han er stadig ikke super begejstret. Men den er meget nem at få over hovedet fordi hullet er så stort, så det er han ikke generet af mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg se at I har haft nogle succes-oplevelser og det er jo bare super :5up: ellers så vil vi altså meget gerne træne sammen med jer...

 

Karla er rigtigt dygtig til at gå med videre, selvom hun egentlig er igang med at lege... Så vi vil gerne træne: "nu går vi hver til sit og kommer hen og får vores snor på" med jer, hvis I har lyst?

 

Vi bor selvfølgelig ikke liiiige i nærheden, men vi kommer da til Århus af og til ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Dejligt med sådan en succesoplevelse.

 

Jeg tror det bliver svært at gøre ham rigtig glad for selen uanset hvilken en i prøver, det har det i hvert fald været her.

Vi prøvede også sådan en han skulle træde op i, men det var næsten værre end den første - tror måske det handlede om at hans hår satte sig fast i metalringene, men ved det ikke.

 

Nu går det ok, men han er stadig ikke super begejstret. Men den er meget nem at få over hovedet fordi hullet er så stort, så det er han ikke generet af mere.

 

Det kunne godt være jeg skulle finde en ny sele, som er nemmere at få af og på. Det vil jo også gøre det nemmere på turene hvis han skal have den af når han leger med hundene...

 

Hvis jeg begynder på det nu er jeg bange for, at det ville blive endnu mere umuligt at få ham ud af legen - hvis han vidste han skulle have sele på :shock::-D

 

Det kan være jeg skal se om jeg kan prøve nogle forskellige inden jeg køber...

 

Nu kan jeg se at I har haft nogle succes-oplevelser og det er jo bare super :5up: ellers så vil vi altså meget gerne træne sammen med jer...

 

Karla er rigtigt dygtig til at gå med videre, selvom hun egentlig er igang med at lege... Så vi vil gerne træne: "nu går vi hver til sit og kommer hen og får vores snor på" med jer, hvis I har lyst?

 

Vi bor selvfølgelig ikke liiiige i nærheden, men vi kommer da til Århus af og til ;-)

 

Åh, det ville være skønt :5up: I må siges til når I kommer til Århus. Det er nemlig dejligt at være sammen med nogen, der har tid til træning. Langt de fleste hundejere har jo ikke lige tid til at jeg kan eksperimenterer :mrgreen:

Heldigvis kender vi nu to ejere, som gerne vil hjælpe :-D - og 3 med dig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet har bare været overhovedet at få snor på :oops: Men efter i dag tror jeg alligevel nok det skal lykkedes på et tidspunkt.

 

 

 

Jeg tror også jeg vil begynde at tage selen af ham når han leger... For det er ikke fair at andre hunde kan hive i den:cry:

 

Jeg har overvejet en anden sele... Fx. en af dem der skal i benene i stedet for over hovedet... Er ellers så glad for den vi har nu. Men den er bare for smal i hovedet til at Pero lærer at vænne sig til den.

 

Jeg købte jo Sveas aflagte step-in puppia sele - og den er rigtig god.. Sidder som den almindelige over-hovedet sele - er bare nemmere at få påog af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...