Hop til indhold

mysla blev bidt idag

luckyluna
 Share

Recommended Posts

:( ja desværre var mysla uheldig idag:???:

Vi gik over på hundemarken som planlagt og der var så en labblaning mysla kom i snak med. Det gik super, hun var igen så tydelig i sit sprog og de legede. hunden havde så et tyggeben med, som han hentede og selv der accepterede mysla fuldt ud det var hans:5up: De gravede også musehuller sammen og hun læste ham så flot, ingen konflikter overhovedet, selvom hun bare plejer at stikke hovedet frem og kræve sin ret:-D

Da vi så havde gået sammen i ca en halv time, blev mysla mere modig og ville lege.. Hendes legeinvitation var så desværre den hun bruger på sheila.. Løbe direkte ind i den anden, bodyslamme, vise tænder og bruuume.. Men med alt andet krobssprg der fortæller at det bare er leg:???:

Han misforstod hende, desværre og blev rigtig vred og så gik det så stærkt at det er svært at huske rækkefølgen, men umiddelbart tror jeg mysla smed sig på ryggen og da det ikke blev respekteret, så blev hun også rigtig vred og gøede, knurrede og lavede udfald:(

Den anden ejer får først fat i sin og jeg kan ikke lige få fat i mysla, før efter et par sekunder..

Vi fulgtes så ad derfra med hundene i snor, han havde afreageret hurtigt, mysla var noget længere tid om det, hun gik og skulede til ham..

Troede egentlig ikke der var sket noget fysisk, men da jeg fik kigget ordentlig på hende da vi kom hjem, så har hun et hul lige under øjet, så hun har fået rigtigt sæbeøje:ae:

Æv hvor er det træls at det skulle ske især når de nu lige kom så godt ud af det sammen..

Og jeg forstå ikke han kunne reagere så skarpt.. de fleste hunde bliver ganske vist forbavset over den leg invitation de første gange og én gang har hun også af en anden tæve fået et "hov hov" med på vejen, men aldrig er nogen tændt af på den måde:(

Som regel har de derimod fundet ud af at det bare er for sjov og derfter haft det sjovt.

Og jeg som bare gerne ville lade hende komme lidt mere ud med hunde, nu ved jeg snart ikke hvordan jeg så skal lære hende at andre hunde ER rare:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Med sådan en invitation til leg kan man ikke rigtig bebrejde den anden hund at han blev vred.... det kan være hun ramte ham hårdt/forkert, og det gjorde ondt?

Lex har samme måde at opfordre til leg på, og der gik 5 måneder(!) f¢r hende og Indy lærte at lege sammen, efter hun flyttede ind. Indy kunne simpelthen bare slet ikke forstå hvorfor hun hele tiden blev overfuset, uden at have gjort noget galt. Indy og Akita har ellers altid leget temmelig voldsomt, men bare på en anden måde.

Området lige omkring ¢jnene er ikke så beskyttet af fedt og pels, så de får let en lille skramme der, hvis en tand rammer forkert. Håber hun er okay :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med sådan en invitation til leg kan man ikke rigtig bebrejde den anden hund at han blev vred.... det kan være hun ramte ham hårdt/forkert, og det gjorde ondt?

Lex har samme måde at opfordre til leg på, og der gik 5 måneder(!) f¢r hende og Indy lærte at lege sammen, efter hun flyttede ind. Indy kunne simpelthen bare slet ikke forstå hvorfor hun hele tiden blev overfuset, uden at have gjort noget galt. Indy og Akita har ellers altid leget temmelig voldsomt, men bare på en anden måde.

Området lige omkring ¢jnene er ikke så beskyttet af fedt og pels, så de får let en lille skramme der, hvis en tand rammer forkert. Håber hun er okay :ae:

Jeg bebrejder ham heller ikke for at sige fra, men

jeg synes nu ikke det er den normale reaktion at blive SÅ vred... Hvis hun ramte ham, har det ikke været ret hårdt.. Hvalpe gør dette hele tiden ved begge mine hvis de vil lege og ikke helt kan styre det.. Det burde man da ikke fare i flint over?

Jeg tænker lidt om han tidligere kan have været i slåskamp og derfor reagerer så hurtigt, for som sagt, det er ikke den normale reaktion hun får fra fremmede hunde.De er enten helt med på det fra start eller også bliver de lidt overrasket for derefter at tænke, hun er mystisk eller overgive sig til leg:-D

Men uhensigtmæsigt er det, så spørgsmålet er hvordan søren man lærer en 5 år gammel hund at huske at invitere fremmede hunde til leg på samme høflige måde som hun bruger i starten, hver gang, hvis det ikke netop er at være sammen med andre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hun et hul, så husk at rens det grundig. Efter hundebid kan der meget nemt opstå lommer, hvor bakterier trives og det giver betændelse og kan give bylder.

Er det dybt så ring og snak med dyrelægen.

Stakkels lille Mysla. :ae::ae:

Det ser ikke dybt udm blødte næsten ikke. Heldigvis for det er svært at rense lige under hendes øje.. kan jo ikke bruge rensemidler udendet kommer i øjet, så rensede bare med kogt vand:-D

Hun er ok, jeg tror ikke det gjorde nogen forskel om hun blev ramt eller ej..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bebrejder ham heller ikke for at sige fra, men

jeg synes nu ikke det er den normale reaktion at blive SÅ vred... Hvis hun ramte ham, har det ikke været ret hårdt.. Hvalpe gør dette hele tiden ved begge mine hvis de vil lege og ikke helt kan styre det.. Det burde man da ikke fare i flint over?

Hvalpe får som oftest lov til noget mere end voksne hunde;-).

Hunde skal jo ikke partout finde sig i at blive trumlet ned, heller ikke selvom det kun var i leg. En hund der l¢ber forkert ind i dig i leg, kan rykke dine korsbånd over uden problemer, der kan altså være knald på, selv med hunde der ikke er så store

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe får som oftest lov til noget mere end voksne hunde;-).

Hunde skal jo ikke partout finde sig i at blive trumlet ned, heller ikke selvom det kun var i leg. En hund der l¢ber forkert ind i dig i leg, kan rykke dine korsbånd over uden problemer, der kan altså være knald på, selv med hunde der ikke er så store

jeg tror altså du får et forkert billede af hvad der foregik... der var ikke knald på..og han blev på ingen måde tromlet.. fordi det lyder ens er det jo ikke sikkert det er det samme billede som lexi:-)

Mysla var ca 5 meter fra ham da hun satte i løb, med tydelige legehop og fintebevægelser og de havde løbet og leget lidt før..

Og det er det jeg synes er mest synd for hende.. hendes intension er leg, hun bliver misforstået, men smider sig straks på ryggen og bliver stadig "skældt ud", så synes jeg tilgengæld det er rimelig logisk at hun der må forsvare sig selv:(

hanhundens ejer var også meget overrasket over ham, kan jeg så sige..

Som jeg skrev, jeg ser det som et uheld, der skal ikke placeres skyld på nogen. Det var en misforståelse af signaler, måske han simpelthen ikke så hende og blev forskrækket, ved det ikke:???:

Gizmo som jeg passer nu, lavede samme nummer ved mysla sidst jeg passede hende.. Det fandt mysla ikke ok, så hun vrissede af hende, en noget mere "normal" reaktion...

Adfærden er nok generelt typisk for hyrdehunde..

og jo tak, jeg ved der er knald på en løbende hund, sheila har væltet mig mere end én gang;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Mysla. :ae:

Men ja, hvordan dælen lærer man en hund at invitere til leg på en anden måde, end den altid har gjort? :confused:

jamen det er jo det.. Det virker jo på sheila og på hendes andre hundevenner.. Og hun er jo super, super høflig i den første legeinvitation, når de lige mødes. Hun blev bare lige vel rigelig tryg ved ham;-)

I sidste uge da hun tomlede med schæerhvalpen var der jo ingenting, der havde hun jo succes med sin leg:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Løbe direkte ind i den anden, bodyslamme, vise tænder og bruuume..

Denne sætning.. Det er sådan hun gør ved sheila, men var altså ikke så udtalt her. Hun løb skråt på, ramte ham højst med en pote..Så hun hverken knaldede ham en eller var ved at vælte ham omkuld..

Men hun har da sikkert "smilet" på islændermanér og dét bliver ofte misforstået af især hunde der tidligere har været i slåskamp..

Det er nærmere en finte.. jeg løber ind i dig og væk-fang mig sekvens;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det første gang det er sket? For så synes jeg da ikke du skal lære hende en anden måde at invitere til leg på :-) Hvis det virker for sheila og hendes andre hundevenner, så er det vel fint nok? Hvis de fleste forstår hendes hensigt..

ja, hun har aldrig været i slåskamp før..Hun har været uenig om en resurce med et par tæver, men de har faktisk løst det selv..

Og jeg synes faktisk ikke hun har gjort noget forkert som sådan, hun har jo hverken brudt hundeetiketter eller noget, det var bare en dum msiforståelse..

Har lige fået sms om at hun nu er meget hævet under øjet:(

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, hun har aldrig været i slåskamp før..Hun har været uenig om en resurce med et par tæver, men de har faktisk løst det selv..

Og jeg synes faktisk ikke hun har gjort noget forkert som sådan, hun har jo hverken brudt hundeetiketter eller noget, det var bare en dum msiforståelse..

Har lige fået sms om at hun nu er meget hævet under øjet:(

Øv hvor træls :( Stakkels mysla, håber ikke det generer hende for meget :ae:

Og mht. det du beskriver der, synes jeg ikke du skal ændre noget, det lyder som meget normal hundeleg og han har, som du selv nævner, sikkert bare misforstået hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen det er jo det.. Det virker jo på sheila og på hendes andre hundevenner.. Og hun er jo super, super høflig i den første legeinvitation, når de lige mødes. Hun blev bare lige vel rigelig tryg ved ham;-)

I sidste uge da hun tomlede med schæerhvalpen var der jo ingenting, der havde hun jo succes med sin leg:5up:

For mig lyder det som om det godt kunne være tilfældet. Det skete for Indy for et par uger siden, med hendes greyhound veninde... Indy blev for modig i sin invitation, og Carrie sagde skrid, og så var der rabalder (ikke hjulpet af at Akita så også blandede sig :rolleyes: ). Da det var ovre, var det ovre... ingen skulen eller forsigtig gåen på tæer omkring hinanden.

Det er nok bare en af de her ting der nu sker når hunde får lov at være hunde. Jeg tror ved ikke om man kan ændre på ens hunds måde at invitere til leg, personligt tror jeg ikke jeg ville begynde at rode med det, af fygt for at få forvirret min egen hund så meget at den stoppede med at ville lege!

Pr¢v at se den her video med Indy og Lex, fra allerf¢rste gang de legede... taget inde fra huset uden at de opdagede at jeg havde set dem. Kan du forstå at det tog dem lidt tid at være trygge ved hinanden? Det var ligesom om Lex pludselig forstod Indys måde at lege på, og Indy forstod at Lex ikke overfusede hende.

[/url]th_Indy-Lexvideo2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

sjov video pinpointer og ja det er da tydeligt at lex er mere fysisk end Indi.

Især det medat hun står over hende, selvom indi har smidt sig ned.. Det er lidt mere sheila stil... Hun er sådan en moslehund og derfor fik hun heller ikke lov at lege løs med mysla da hun var hvalp..

Jeg har aldrig set mysla mosle på en hund, der have lagt sig, men ellers kan noget af det godt ligne når hun tumler med sheila.. Hvor mysla så er Indi;-)

På stranden kan mysla også gå i helt vildt legegear og glemme lidt at se hvad de andre synes:roll: Men hun var bare ikke i højt gear her:???:

Og som sagt bliver der sagt skrid til hende, så holder hund. Hun er altid kommet ud af en konflik selv, hvis vi ikke har blandet os ved at tage fat i hende eller hive i snoren:???:

Men ja, jeg håber det bare er sådan noget der kan ske hvis man er uheldig og ikke noget der gentager sig... hun kan i hvertfald ikke lege med nogen foreløblig, er meget hævet idag, siger min mor (hun bliver jo passet der), så hun må jo nok til dyrlæge imorgen:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites