Hop til indhold

med stamtavle eller uden?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Skal jeg så også, som potentiel hvalpekøber, melde mig ind i både DRU og DHL også, for at være sikker på at få alle oplysninger om min kommende hund? Det er da bondefangeri.

Hvorfor skulle du melde dig ind i andre foreninger for at købe hund i DKK? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 134
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil personligt ikke betale for at få lov til at købe noget. Så kan man - som det ganske rigtigt er blevet påpeget - sagtens hente de oplysninger et andet sted.

 

Skal jeg så også, som potentiel hvalpekøber, melde mig ind i både DRU og DHL også, for at være sikker på at få alle oplysninger om min kommende hund? Det er da bondefangeri.

 

Jeg er nu også af den opfattelse, at det er OK at tage penge for en vidensdatabase, der har kostet penge at udvikle og holde opdateret. Alt i verden kan ikke være gratis, og jeg tror ikke det faktum at man skal være medlem af DKK ændrer på hvor mange hvalpekøbere, der benytter hundeweb som værktøj i undersøgelsesfasen. Så enten melder man sig ind, låner login af andre eller får andre til at undersøge forholdene (som det allerede er sket her på siden).

 

For mig at se er det ikke anderledes end eks. Tænk+Test, der også tager penge for at man får adgang til deres database over diverse tests. Der måtte jeg også betale 300 kr. for at undersøge hvilke hårde hvidevarer jeg skulle ud og investere i, da der skulle udskiftes.

 

410 for et års medlemsskab, hvor du i øvrigt også får Hunden, adgang til hundeweb og andre småfordele syntes jeg på ingen måde er horibelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående HD, så gælder det desværre ikke for alle disponerede racer. Bl.a. grand danois er der ingen restriktion på, selvom jeg har set flere eksempler på GD'er med dysplasi.

 

Men det var et sidespring.

 

Men inden for de racer, som kræver HD fotografering for at få hunden avlsgodkendt, der kan jeg bare ikke lade være med at tænke, at statistikken blive negativt påvirket af folk, der aldrig ville have fotograferet deres hund, men så alligevel gør det, fordi hunden viser tegn på smerter. Men jeg ved det ikke, synes bare det lyder ganske sandsynligt :confused:

 

Og ja, det der med et depositum, som man får tilbage ved HD og AA fotografering, det er heldigvis en stigende tendens :5up: De opdrættere der får scannet alle deres hunde, synes jeg også generelt har en kønnere statestik, fordi alle A- og B-hofterne pludselig også kommer frem i lyset. Det kan selvfølgelig være tilfældigt, men synes det er en meget generelt tendens?

 

Jeg er godt klar over det ikke er alle racer der skal have en kendt HD-status for at kunne blive avlsgodkendt.

 

Folk der for deres hund røngtenfotografer pgs smerter (og det måske er en gammel hund) tror jeg såmænd heller ikke er dem der rekvirere en blanket til nogle 200-300 kr hos DKK.

 

Om statistikken bliver negativt påvirket er jo svært at sige, men jo færre indivder fra et kuld (eller dem der har samme mor/far) der får en kendt status jo lavere sikkerhed - hvilket for mig næsten er et større/bedre nøgleord i denne sammenhæng.

 

Jeg kan simpelthen ikke følge din tankegang - må jeg nok indrømme :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan selvfølgelig også godt finde en avlsgodkendt der er ordentlig oven i bøtten, men at vælge efter avlskårede forældre giver en ekstra sikkerhed (så sikkert det nu kan blive når man tager alle de andre faktorer med). Man kan evt. også kigge efter forældredyr der har en UHM.

 

 

 

At racen hedder Rottweiler er ikke lig med den vil lydighed. Det er en arbejdsglad hund, men min egen er et udemærket eksempel på at det der med lydighed ikke kommer automatisk.

 

UHM? :genert:

 

Nej, der skal selvfølgelig arbejdes for det, men stressniveauet er jo (som regel) ikke lige så højt som Dumles, så på den måde er det anderledes fra hinanden, men så er det selvfølgelig bare andre områder der skal arbejdes med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over det ikke er alle racer der skal have en kendt HD-status for at kunne blive avlsgodkendt.

 

Folk der for deres hund røngtenfotografer pgs smerter (og det måske er en gammel hund) tror jeg såmænd heller ikke er dem der rekvirere en blanket til nogle 200-300 kr hos DKK.

 

Om statistikken bliver negativt påvirket er jo svært at sige, men jo færre indivder fra et kuld (eller dem der har samme mor/far) der får en kendt status jo lavere sikkerhed - hvilket for mig næsten er et større/bedre nøgleord i denne sammenhæng.

 

Jeg kan simpelthen ikke følge din tankegang - må jeg nok indrømme :confused:

 

Tænker bare, at folk, der har en hund med HD nok tænker "uhh, jeg må hellere sørge for at andre bliver advaret om, at min hund mor ikke avler sunde hofter!"

 

Også med tanker på, at når jeg har besøgt opdrætteres hjemmeside, hvor der har været krav om HD-fotografering, så har kuldene altid haft et bedre gennemsnit end racen generelt har :confused: Kan selvfølgelig være fordi, opdrætteren kender sit avlsmateriale og derfor "tør", dunno.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ved jo at vores næste hund bliver en rottweiler. Der er godt nok meget meget lang tid endnu, men det er jo ok at overveje og snakke om det i god tid :engel:

 

Jeg er så ofte på forskellige rottweiler hjemmesider og dba osv. og lige tage en kigger. Men jeg har på det sidste lagt mærke til at jeg syntes at flere og flere af de rottweilere jeg ser med stamtavle har kortere og kortere (eller fladere og fladere) snuder. Er det meningen? Jeg syntes også de er mere langpelsede end jeg normalt ser.

Det vi udsendsmæssigt godt kan lide ved rottweileren er jo dens rolige ansigtsudtryk, dens korte pels og flotte aftegninger.

 

Og hvordan ellers med stamtavle. Er der garantier får at sådan en ikke får sygdomme en uden stamtavle ikke ville få? Ja jeg er blevet lidt bekymret efter at have set hvordan det er gået med BlackGSD's hunde, det må bare være noget af det værste at have knyttet sig så tæt til en hund og så sige farvel :( (ikke et ondt ord om BlackGSD her, det var for hundenes bedste).

 

Og hvordan ellers hvis man får sig en rottweiler med stamtavle. Er der specielle forpligtigelser eller lignende?

 

På trods af at jeg har været uheldig med mine tavle hunde, så vil jeg stadigvæk KUN købe hunde fremover MED stamtavle. Jeg har også været uheldig med min gamle tavleløse hund... Der er aldrig garantier mht. sygdomme - men jeg mener at du er bedre sikret med en tavlehund. (Jeg fik fuld pris tilbage for Kimba...)

 

Jeg kunne aldrig drømme om at købe en schæfer uden tavle... Og hvis jeg stod og skulle have en malinois, rottweiler, eller anden race så skulle det også være med tavle.

 

Og jeg vil så ikke give dig ret i, at rottweilere uden tavle er pænere (eller hvad du nu mente) end rottweilere med tavle. Dem med tavle følger trods alt racestandarden - og du kan jo ikke være sikker på, at rottweilerne uden tavle er 100% rene, og det er defor at udseendet kan afvige!

 

Så mit råd til dig ville være: Vælg en rottweiler MED tavle...

Link til indlæg
Del på andre sites

På trods af at jeg har været uheldig med mine tavle hunde, så vil jeg stadigvæk KUN købe hunde fremover MED stamtavle. Jeg har også været uheldig med min gamle tavleløse hund... Der er aldrig garantier mht. sygdomme - men jeg mener at du er bedre sikret med en tavlehund. (Jeg fik fuld pris tilbage for Kimba...)

 

Jeg kunne aldrig drømme om at købe en schæfer uden tavle... Og hvis jeg stod og skulle have en malinois, rottweiler, eller anden race så skulle det også være med tavle.

 

Og jeg vil så ikke give dig ret i, at rottweilere uden tavle er pænere (eller hvad du nu mente) end rottweilere med tavle. Dem med tavle følger trods alt racestandarden - og du kan jo ikke være sikker på, at rottweilerne uden tavle er 100% rene, og det er defor at udseendet kan afvige!

 

Så mit råd til dig ville være: Vælg en rottweiler MED tavle...

 

Okay. Det er jeg glad for at høre. Så må jeg jo bare undersøge hvilke opdrættere der er gode :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

UHM? :genert:

 

Nej, der skal selvfølgelig arbejdes for det, men stressniveauet er jo (som regel) ikke lige så højt som Dumles, så på den måde er det anderledes fra hinanden, men så er det selvfølgelig bare andre områder der skal arbejdes med :lol:

 

UHM = Unghundementaltest :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Jeg vil personligt ikke betale for at få lov til at købe noget. Så kan man - som det ganske rigtigt er blevet påpeget - sagtens hente de oplysninger et andet sted.

 

Det er jo heller ikke noget du SKAL - Det er en mulighed!

 

Skal jeg så også, som potentiel hvalpekøber, melde mig ind i både DRU og DHL også, for at være sikker på at få alle oplysninger om min kommende hund? Det er da bondefangeri.

 

Ja, det er også mit indtryk af de to nævnte foreninger i nogle tilfælde..

 

Hvilke sammenlignelige statistikker, databaser eller muligheder mener du at DRU og DHL råder over?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg været væk fra tråden for længe igen, og det gør det altså en smuuuule svært at følge med i lagkagekastning. Hvorfor er Lillefod dum? Hvis det er tilfældet, er jeg vist også dum, for jeg mener heller ikke andre klubber ligger inde med samme database over sundhedstjek mm. godt 30 år bagud (har fundet min barndomsspringer på hundeweb, og kan se min mor ikke var helt hård til det der med at udstille - eller også var hunden bare ikke så fin som jeg husker hende...).

 

Og jeg fik også tanken om, at hvis man ikke ønsker at betale for at få noget, så kan det være rimeligt svært af få fingrene i det man gerne vil have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
:5up:

 

LILLEFOD!!!!! TANTE!!!!! Hvor findes der gode rottweilere henne? :mrgreen:

 

Lige her! :mrgreen: (måske)

 

Lea forventes at blive min kommende avlstæve og såfremt hun arter sig bliver hun måske mor til et kuld tidligst næste år. Hendes temperament er der ikke noget i vejen med og hendes hofter + albuer er netop bedømt til A og 0. Hendes index er pt. på 125 og stigende... :blink:

 

Nej, spøg tilside.. Jeg synes efterhånden er der er en pæn del opdrættere der laver fine hunde og jeg hjælper gerne med at dirrigere dig i retning af nogle der kunne være interessante for dig. Men det er jo svært at pege på nogle bestemte, når det ikke er i umiddelbar nærmeste fremtid. :-)

 

Men meld dig da ind i Rottweilerklubben og tag med på udstillinger og mød nogle hunde og folkene bag.. Jo flere du møder, jo nemmere er det også for dig at finde ud af hvilken "type" du er til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige her! :mrgreen: (måske)

 

Lea forventes at blive min kommende avlstæve og såfremt hun arter sig bliver hun måske mor til et kuld tidligst næste år. Hendes temperament er der ikke noget i vejen med og hendes hofter + albuer er netop bedømt til A og 0. Hendes index er pt. på 125 og stigende... :blink:

 

Nej, spøg tilside.. Jeg synes efterhånden er der er en pæn del opdrættere der laver fine hunde og jeg hjælper gerne med at dirrigere dig i retning af nogle der kunne være interessante for dig. Men det er jo svært at pege på nogle bestemte, når det ikke er i umiddelbar nærmeste fremtid. :-)

 

Men meld dig da ind i Rottweilerklubben og tag med på udstillinger og mød nogle hunde og folkene bag.. Jo flere du møder, jo nemmere er det også for dig at finde ud af hvilken "type" du er til :-)

 

Nej et år er for tidligt. Vi vil være helt sikre på at der er råd, plads og tid til det, men det var da en idé at tage med på udstillinger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg været væk fra tråden for længe igen, og det gør det altså en smuuuule svært at følge med i lagkagekastning. Hvorfor er Lillefod dum? Hvis det er tilfældet, er jeg vist også dum, for jeg mener heller ikke andre klubber ligger inde med samme database over sundhedstjek mm. godt 30 år bagud (har fundet min barndomsspringer på hundeweb, og kan se min mor ikke var helt hård til det der med at udstille - eller også var hunden bare ikke så fin som jeg husker hende...).

 

Og jeg fik også tanken om, at hvis man ikke ønsker at betale for at få noget, så kan det være rimeligt svært af få fingrene i det man gerne vil have.

 

Jeg må også indrømme, at jeg gennem læsningen af denne tråd fik tanken, at hvis man vil bruge pengene på en DKK hund, og har sat sig ind i, hvad det koster at have hund... Så er 410 kr. altså et ganske ubetydeligt beløb, for at få tildelt et så nyttigt værktøj. Det er da meget mere værd, at kunne tjekke HD, og AA i linjerne, og dermed sikre sig bedst muligt. Kan ikke tro, at nogen ville f.eks. vælge en opdrætter, der var 410 kr. billigere end lige det perfekte sted man havde fundet? Det betyder da så uendelig lidt. Vi besøgte Milo flere gange ved kennelen, og gav hver gang over 300 kr. for benzin... Men det er en del af det, man vælger at sætte af til sit hvalpekøb, ligesom det ville være det, hvis man skulle melde sig ind i DKK først.

 

Håber ikke det er alt for uklart skrevet... Det er sent :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må også indrømme, at jeg gennem læsningen af denne tråd fik tanken, at hvis man vil bruge pengene på en DKK hund, og har sat sig ind i, hvad det koster at have hund... Så er 410 kr. altså et ganske ubetydeligt beløb, for at få tildelt et så nyttigt værktøj. Det er da meget mere værd, at kunne tjekke HD, og AA i linjerne, og dermed sikre sig bedst muligt. Kan ikke tro, at nogen ville f.eks. vælge en opdrætter, der var 410 kr. billigere end lige det perfekte sted man havde fundet? Det betyder da så uendelig lidt. Vi besøgte Milo flere gange ved kennelen, og gav hver gang over 300 kr. for benzin... Men det er en del af det, man vælger at sætte af til sit hvalpekøb, ligesom det ville være det, hvis man skulle melde sig ind i DKK først.

 

Håber ikke det er alt for uklart skrevet... Det er sent :oops:

 

Som jeg allerede har skrevet én gang, er det ikke alle hvalpekøbere, der fra starten har bestemt sig til hvilken stambog deres kommende hund skal have.

Tro det eller ej, men de fleste helt almindelige mennesker er faktisk bedøvende ligeglade! Man leder måske efter annoncer, ser et kuld hvalpe med stambog fra FHK (Fiktiv Hunde Klub), og først derefter går man i gang med at undersøge hvad opdrætteren og klubben står for.

Hvis vi så skal følge det tidligere nævnte eksempel, så skal man altså melde sig ind i FHK for at man overhovedet kan få noget at vide, og før man overhovedet er sikker på at man vil have en hund med deres stambog.

 

Det er ikke sammenligneligt med en Tænk test, som der er skrevet om tidligere i tråden, for Tænk er en uvildig organisation. Hvis der fandtes en tilsvarende uvildig test af hundeopdrættere, ville jeg også hjertens gerne betale for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Som jeg allerede har skrevet én gang, er det ikke alle hvalpekøbere, der fra starten har bestemt sig til hvilken stambog deres kommende hund skal have.

Tro det eller ej, men de fleste helt almindelige mennesker er faktisk bedøvende ligeglade! Man leder måske efter annoncer, ser et kuld hvalpe med stambog fra FHK (Fiktiv Hunde Klub), og først derefter går man i gang med at undersøge hvad opdrætteren og klubben står for.

Hvis vi så skal følge det tidligere nævnte eksempel, så skal man altså melde sig ind i FHK for at man overhovedet kan få noget at vide, og før man overhovedet er sikker på at man vil have en hund med deres stambog.

 

Det er ikke sammenligneligt med en Tænk test, som der er skrevet om tidligere i tråden, for Tænk er en uvildig organisation. Hvis der fandtes en tilsvarende uvildig test af hundeopdrættere, ville jeg også hjertens gerne betale for den.

 

Hvad har det med Hundedatabasen at gøre? At undersøge de ting du nævner kræver ikke medlemsskab!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tro det eller ej, men de fleste helt almindelige mennesker er faktisk bedøvende ligeglade!

 

Ja, tak - den er jeg da helt med på. Og også hvad jeg skrev tidligere: den helt gennemsnitlige hvalpekøber som er et "helt almindeligt menneske" har ikke interessen eller behovet for at tjekke HD eller andet, som man kan finde på hundeweb. Vil man finde ud af hvad de forskellige klubber står for, behøver man ikke melde sig ind. Det står plastret udover deres hjemmesider.

 

Hundeweb er et værktøj til den kræsne køber, så at sige. Dem der virkelig gør deres hjemmearbejde, og ikke finder deres hund søndag eftermiddag via en annonce.

 

Og jo, jeg mener absolut hundeweb er at sammenligne med Tænk+Test og deres database. Den enes undersøgelsesresultater er da ligeså uvildig som den anden. DKK sidder ikke og fifler med diverse hundes resultater på hundeweb, for at fremstå bedre. Det er en gengivelse af diverse dyrlægers undersøgelser af forældredyr, afkom og dyret selv. En række uvildige eksteriørdommeres vurdering af samme. Og så fremdeles.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Enig.

Mener heller ikke at sammenligningen med ejendomsmægleren, der ville tage entré ved døren, holder. Ejendomsmægleren tjener på et evt. salg - det er ikke DKK, men opdrætteren, der tjener på salget af hvalpen. Derfor er det rimeligt, at DKK tager penge for at assistere køberen. Det gør en advokat jo også, hvis man skal bruge sådan en til at bistå sig ved huskøb.

 

Og så må jeg lige gentage fra tråden om "Hundefolk i småbitte sko", at jeg er SÅ træt af den mudderkastning mellem antitavlefolk og tavlefolk. Den ene part har virkelig ikke den anden noget at lade høre. :gab:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe :lol: Helt iorden. Vi har altid gerne ville have rottweiler, men da vi kun måtte få en lille hund i lejligheden skulle det så istedet være en aktiv hund der var til at træne.

Egentligt tror jeg vi havde haft 100 gange nemmere ved en rottweiler fordi vi havde kendskab til racen og den vil lydighed, men det blev Dumle.

 

Så ærlig indrømmet var Dumle nok lidt af et fejlkøb og slet ikke hvad vi havde forestillet os (han fylder jo tit og ofte for 2 rottweilere :shock::lol: ), men jeg fortryder det overhovedet ikke. Dumle har lært os rigtig meget og har fået os gjort så meget mere opmærksomme på signaler og stressniveau osv. som vi nok ellers nemt havde overset ved en rottweiler, så vi er glade for han kom først, men rottweileren har stadig en speciel plads i vores hjerter og jeg tror også Dumle ville blive glad for en rottweiler søster/bror en dag :-D

 

Jeg synes egentlig selv du giver svaret her med jeres køb af Dumle. Dumle er heldig han er kommet til jer, men havde I kunne undersøge Dumles linier i forvejen, så havde i nok valgt en hund der var nemmere at have med at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...