Hop til indhold

Regler for butikker


Gæst Sms HUND 1
 Share

Recommended Posts

Gæst Sms HUND 1

Hej

Vi har desværre hørt nogen historier om folk der har fået deres hund stjålet når de har parkeret den uden for en butik for at gå ind og handle :(

Vi vil derfor selvfølgeligt gerne undgå det, og jeg kom til at tænke på om der er nogen der ved hvad reglerne er i dagligvare butikkerne med hensyn til hund?

 

Det er ikke lovligt at ha hunden gående løs rundt derinde, men må den sidde i en taske og kigge ud eller skal tasken være lukket? Vi har en rejsetaskle til hunden med en "låge" der kan lukkes ned, med et net for så hunden kan kigge ud men ikke stikke hovedet udenfor. Eller er det sådan at hunde slet ikke må komme indenfor?

 

(Det er en lille hund ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Amocca siger er hunde ikke tilladt i fødevarebutikker, heller ikke selvom de er i en taske, hvilket er lidt underligt.

 

Det er lidt synd for gamle mennesker f.eks., som ikke har overskud til både en gåtur med hunden og indkøbsturen.

 

En tur i storcentret i ulvetimen er heller ikke sjovt for en hund, men det ville være rart lige at kunne snuppe en halv liter mælk med hjem, når man alligevel er ude. Der er dog mange af de mindre købmænd/kiosker, der ikke siger noget til at man tager hunden med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu haft "smuglet" en hund med ind i et par fødevarebutikker et par gange :oops: uden at nogen har sagt noget. Og jeg mødte masse af personale, selv butikschefen. De smilede bare :-) Og det var ganske åbenlyst at jeg havde hende med, for hovedet stak ud af tasken.. Jeg sørgede så også for at have hende på den modsatte side af hylderne med fødevare. Så hun "hang" altså yderst, hvis i forstår?

 

Generelt i andre butikker - tøj, sko osv. - har jeg heller ikke oplevet at blive afvist pga. jeg havde hund med. Jeg var på et tidspunkt inde i en skobutik, de sagde endda bare at jeg bare kunne sætte hende ned på gulvet - for hun måtte da gerne undersøge tingene, sagde de :-) Og en fik endda ondt af den bette vaps, fordi vi lige var gået i læ for regnen, under butikkens "halvtag", så hun sagde at vi bare kunne komme ind, så hun/vi ikke skulle stå og fryse! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg arbejder må man godt have hunde med inde i butikken. Dog skal de være renlig. :-D Hvalpe har dog en stor chance for ikke at komme ud af butikken igen.

 

 

Det værste jeg har været ude for at være tilskuer til var da en centervagt smed en blind ud af centeret da personen kom med sin førehund :evil: :evil:

Da der jo var et klistermærke af en hund med en rød streg over og hvis vagten lod førehunden komme ind så ville andre jo også have deres hund med ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Det værste jeg har været ude for at være tilskuer til var da en centervagt smed en blind ud af centeret da personen kom med sin førehund :evil: :evil:

Da der jo var et klistermærke af en hund med en rød streg over og hvis vagten lod førehunden komme ind så ville andre jo også have deres hund med ind.

 

Det må man da ikke, en førerhund tæller ikke som en hund, men som et hjælpemiddel... førerhunde må fx også gerne komme med på restaurant... så vidt jeg ved ihvertfald.... men er da ikke 100% sikker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må man da ikke, en førerhund tæller ikke som en hund, men som et hjælpemiddel... førerhunde må fx også gerne komme med på restaurant... så vidt jeg ved ihvertfald.... men er da ikke 100% sikker...

 

Nej. Men det gjorde vagten, der var da også nogen som gik hen og snakkede med centerkontoret om det og nu må de godt komme i hele centeret.

 

Jeg kender kun disse regler da jeg nu står i butik.

 

"Ifølge Fødevarestyrelsen er førerhunde undtaget fra reglen om, at dyr ikke må have adgang til fødevarebutikker. Fødevareminister Eva Kjer Hansen har også flere gange opfordret supermarkeder til at give adgang for førerhunde, da der ikke er risiko for forurening af fødevarerne."

 

Det også at blinde forbundet har haft en kampagne i nov 08 " GO hund" mener jeg den hed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde MÅ ikke komme i fødevarebutikker - og det er ikke noget butikkerne finder på, men fødevarestyrelsen. Jeg tror dog mange vurderer situationen - mig selv inklusiv - og lader den gå, hvis hunden sidder pænt i en taske eller lignende... og levnedsmiddelskontrollen ikke er inden for synsvidde. Men nu har vi også kun indpakkede fødevarer (på nær frugt og grønt) - havde vi haft en åben delikatesse eller lignende, havde situationen nok været en anden.

 

Ellers tror jeg aldrig jeg har fået nej til at have hunden med ind i diverse tøjbutikker og lignende. Kun i storcentre - her har vagterne ofte ikke andet at lave end at smide evt. hunde ud ;o) I Bruuns Galleri er det helt galt... parkerer ofte her, hvis jeg skal ind til Århus. Der er 10 meter fra rulletrappen til centeret går over til banegården, hvor hunde gerne må være. På de ti meter er jeg blevet stoppet fordi jeg havde baby-Splint på armen :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet rundt til de nærliggende storcentre og i ingen af dem, måtte man have hund med. Sikkert nogen, der gør det alligevel, men det ER forbudt:cry:

 

Det er så en regel, storcentrene selv vælger at lave - sikkert fordi de er bange for, at "visse typer" skulle finde på at holde til dér med deres kamphunde. Sjovt nok forbyder de ikke børn og unge sådan generelt, selvom nogle af dem stjæler og laver hærværk :rolleyes:, men når det angår hunde er man jo altid ligeglad med, at forbuddet også rammer en masse, der godt kan finde ud af at opføre sig ordentligt. :(

 

Det er kun i fødevarebutikker, hvor butiksejeren ikke selv har valget.

 

Om det så er lykken for en hund at komme med ud og handle ind, kommer an på hunden og de øvrige omstændigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke, hvad en hund skal i en tøjforretning.. Jeg ville godt nok blive lidt mopset, hvis jeg købte tøj og så er det fyldt med hundehår (overdrivelse fremmer forståelsen)... Og hvad med dem, der er allergiske?

 

 

Mine hunde skal ligge pænt og vente på et af mig angivet sted... kommer der hundehår på tøjet er det fra mig. Folk der er allergiske reagerer vel ikke fordi min hund har ligget 5 m. fra det tøj de måske engang køber? For så må de da have utroligt svært ved at gå på gaden... synes det er værre, når folk prøver (og ikke køber) tøj med kraftig parfume på. Eller i det hele taget vader rundt med det på i min nærhed ;o) Men sådan er vi jo så forskellige...

 

Mine hunde kommer med ind, hvis de alligevel er med, da jeg ikke vil binde dem uden for og heller ikke bryder mig om at efterlade dem i bilen inde i byen - har set lidt for mange kreative unger drille hunde i biler :evil:

 

Tidligere da jeg boede i byen var det da helt naturligt at Robin var med, når jeg alligevel gik ned i byen. Han havde sin egen vandskål på min yndlingscafé og på netcafeen i den periode, hvor jeg ikke selv havde internet. Jeg har aldrig haft bøvl med at have ham med, da han altid bare har ligget stille og roligt. Jeg havde ham endda med i skole - både på uni og på journalisthøjskolen - igen uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke, hvad en hund skal i en tøjforretning.. Jeg ville godt nok blive lidt mopset, hvis jeg købte tøj og så er det fyldt med hundehår (overdrivelse fremmer forståelsen)... Og hvad med dem, der er allergiske?

 

Hvis man virkelig har en hund, der fælder eller savler vildt, og som ikke kan begå sig i en butik, så tager man den vel heller ikke med. Derfor er der jo ingen grund til, at de andre ikke skulle kunne komme med.

 

Med hensyn til allergikere, så er det trods alt de færreste, der får udbrud bare af at passere en hund.

Undlader du selv at tage deoderant på, når du er ude at handle? Der er jo også folk, som ikke kan tåle parfume. De har vel ligeså meget krav på hensyn, som pelsallergikere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Men sig mig lige engang. Der må da være en helt fasttømreet regl for hvor og hvornår man må have sin hund med.

Jeg går ud fra at hvis der ikke skiltes med det, så er det ikke forbudt. Forbud skal skiltes. Det er derfor der er skilte med en is med streg (edit; ups, skrev vidst steg :P) hen over, smøger osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sig mig lige engang. Der må da være en helt fasttømreet regl for hvor og hvornår man må have sin hund med.

Jeg går ud fra at hvis der ikke skiltes med det, så er det ikke forbudt. Forbud skal skiltes. Det er derfor der er skilte med en is med streg (edit; ups, skrev vidst steg :P) hen over, smøger osv.

 

Altså nu er butikker jo ikke offentligt rum, men indehaverens private ejendom. At der så er regler for f.eks. fødevarebutikker er noget andet. Men om tøjbutikker tillader hunde eller ej - det er op til personalet/indehaveren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, sheila har tit været med på indkøb, primært til jul fordi jeg så har været på besøg ved nogen, hvor vi skulle julehandle og hun har været med i alt fra imerco til h&m og opfører sig lige så pænt som en førehund med års erfaring, hvilket der er folk der har troet hun var:lol:

 

Og det har aldrig voldt problemer. Hun bliver bedt lægge sig, hvis jeg skal kigge på noget og så ligger hun der og lader folk træde over sig hvis nødvendigt.

 

Jeg har set det som en god mulighed for miljø træning af en voksen hund, at kunne tage den med i butikker, hvor det så er lidt mere interessant for mig, at vente på at hunden slapper af, end hvis jeg bare skulle sidde på en bænk.

Det eneste jeg kunneønske, var atde måtte komme med på biblioteket, så kunne jeg låne mange flere bøger;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, sheila har tit været med på indkøb, primært til jul fordi jeg så har været på besøg ved nogen, hvor vi skulle julehandle og hun har været med i alt fra imerco til h&m og opfører sig lige så pænt som en førehund med års erfaring, hvilket der er folk der har troet hun var:lol:

 

Og det har aldrig voldt problemer. Hun bliver bedt lægge sig, hvis jeg skal kigge på noget og så ligger hun der og lader folk træde over sig hvis nødvendigt.

 

Jeg har set det som en god mulighed for miljø træning af en voksen hund, at kunne tage den med i butikker, hvor det så er lidt mere interessant for mig, at vente på at hunden slapper af, end hvis jeg bare skulle sidde på en bænk.

Det eneste jeg kunneønske, var atde måtte komme med på biblioteket, så kunne jeg låne mange flere bøger;-)

 

Det er som at læse om Ozzie, det du skriver om Sheila i butikker. :lol: Jeg har ikke tal på de gange jeg er blevet spurgt om hun er min førerhund. :lol: Hun ligger sig dog ikke ned, jeg har hende altid med rundt, hvor hun går på plads og når jeg stiller mig et sted så sætter hun sig ved siden af mig.

 

Der findes biblioteker hvor de må komme med. Fx mener jeg at de godt må komme med i Århus. (synes jeg har læst at du bor ikke så langt fra Århus)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er som at læse om Ozzie, det du skriver om Sheila i butikker. :lol: Jeg har ikke tal på de gange jeg er blevet spurgt om hun er min førerhund. :lol: Hun ligger sig dog ikke ned, jeg har hende altid med rundt, hvor hun går på plads og når jeg stiller mig et sted så sætter hun sig ved siden af mig.

 

Der findes biblioteker hvor de må komme med. Fx mener jeg at de godt må komme med i Århus. (synes jeg har læst at du bor ikke så langt fra Århus)

 

tak for det, det må jeg da lige undersøge:5up:

 

nej, sheila er også ligeved siden af mig, pænt på plads, men hun smider sig for det meste ned, så snart jeg står stille, det vil hun hellere end at sidde eller stå:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på at restauranter selv må bestemme om de vil have hunde tilstede eller ej. Har engang ringet til regionens el-eller-andet og spurgt.

 

I Holbæk er et mikro center hvor jeg skulle have noget i en hobbybutik. Toffi kom i taske, men damen i butikken kom med en lang tale. Hun sagde at hvis nogen opdagede at jeg havde passeret hendes nabo, helsekostforretningen (som havde lidt varer stående udenfor butikken) ville alle helsekostforretningens varer have skullet udskiftes.

 

Og hun sagde at det var mig der ville få regningen!!!

 

Hvorvidt dette er sandt eller damens fantasi har jeg aldrig fået undersøgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejde i Amager Centret på et tidspunkt, og der måtte hunde gerne komme i centret for der var jo en dyrehandel ;-) det var der jeg arbejdede og vi havde tit hunde inde og prøve jakker og halsbånd osv.

 

Men synes nu butiksindehaveren selv må bestemme hvem og hvad der kommer ind i deres butik. Ligesom restauranter og caféer kan nægte betjening af en gæst om de har lyst, de behøver ikke en grund.

Jeg kan dog ikke se hvad en lille "taske" hund skader, den tisser jo ikke nogensteder.

 

Og når man går nede i byen og frugtboderne og føtex har madvarer stående udenfor bliver man jo heller ikke jaget væk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg aldrig tage Lexus med ned i byen, sætte ham foran en butik og så gå ind og handle..synes at det er syndt for hunden. Man ved aldrig hvad der kan ske, om det så kun er 5 min. man er væk.. med den holdning nogle har til dyr idag.

 

Noget der kan gøre mig harm, det er når jeg en lørdag er i gågaden og ser der står en hund bundet uden for centret og der er bare mange mennersker. Lad dog hunden være hjemme i sine vante omgivelser.

Gå en tur inden man tager ned og handler og igen bagefter.

 

Vi har nogle gange herhjemme gået aftenturen over til tanken, men så har den ene stået udenfor med Lexus..

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg aldrig tage Lexus med ned i byen, sætte ham foran en butik og så gå ind og handle..synes at det er syndt for hunden. Man ved aldrig hvad der kan ske, om det så kun er 5 min. man er væk.. med den holdning nogle har til dyr idag.

 

Noget der kan gøre mig harm, det er når jeg en lørdag er i gågaden og ser der står en hund bundet uden for centret og der er bare mange mennersker. Lad dog hunden være hjemme i sine vante omgivelser.

Gå en tur inden man tager ned og handler og igen bagefter.

 

Vi har nogle gange herhjemme gået aftenturen over til tanken, men så har den ene stået udenfor med Lexus..

 

Jeg ville heller aldrig lade min hund alene udenfor en butik, og det uanset størrelse.

"De" stjæler også større hunde.

Plus at man ikke ved hvad folk laver med ens hund mens den står der og venter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...