Aslan Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Hvor meget kartofel må en hund få på en dag i f.eks. 5 dage? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Jeg ved ikke om det er til at tro på , men jeg har hørt en eller anden hundeejer engang sige at de må få kartofler ubegrænset , det skulle oven i købet være en god slankekur hvis de ikke fik andet Jeg ved bare ikke om det passer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Pas. I "gamle" var der en del hunde som nærmest levede af kogte kartofler med sovs og lidt kød, så umiddelbart tror jeg ikke at det er skadeligt for dem, men på den anden side så tror jeg der er særlig meget i dem som de kan udnytte. Der er også efterhånden en del tørkost foder som er baseret på kartofler som fuldstof, istedet for korn og majs. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Adele Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Jeg tror ikke at der rigtig er nogle begrænsninger. Så længe kartoflerne ikke er rå eller grønne Så jeg er enig med de andre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Er det fordi du vil bruge det i hjemmelavet mad? Dit spørgsmål er ret kort Kartofler skal være kogte og mosede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Februar 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Er det fordi du vil bruge det i hjemmelavet mad? Dit spørgsmål er ret kort Kartofler skal være kogte og mosede Ja det er til hjemmelaved map, brugsen var løbet tør for gulerødder Aslan er jo en smule kræsen og jeg har ikke fået aprøvet andre grønst sager på ham endnu, og kartofler ved vi han kan li. :mums: kartoffel mos :mums: Fååk hvor er vores hudn egentlig heldig :mums: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Glem det der med at det ikke må være rå kartofler. Det passer ikke. Det er KUN grønne og umodne kartofler, samt de grønne plantedele der indeholder et stof der kan være giftigt. Ganske normal viden, som min bedstemor altid forklarede når jeg som bette knægt stjal rå kartofler inden madlavningen. De smager nemlig godt rå, de hjemmeavlede :mums: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 De smager nemlig godt rå, de hjemmeavlede :mums: Uha ja.. rå kartofler var også en af mine favoritter:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gucci Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Det er i hvert fald vigtigt, at det ikke er "store" stykker kartofler. Det er noget med at hundene ikke kan fordøje det ordentligt og kan blive virkeligt syge. For en 5 år siden blev en bekendts hund syg, fordi hun havde fået kartoffelstykker (og det var ikke engang hele kartofler). Hun kastede blod op i et døgn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Glem det der med at det ikke må være rå kartofler. Det passer ikke. Jeg har altså også lært at rå kartofler ikke er sunde i store mængder - især for hunde. Kartofler tilhøre natskyggefamilien som indeholder holder et toksin der indvirker på nervebanerne. Grønne og umodne kartofler, samt blade og blomster er særlig giftige, men også rå kartofler bør derfor ikke gives til hunde. Tror ikke mennesket er lige så udsat for forgiftning som hunde - jeg har også spist mange rå kartofler som barn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Har hørt (kan bare ikke huske hvor ) at man skal passe på med at give rå kartofler, da det er svært at se om de er begyndende grønne og det derfor er bedst at være på den sikre side og koge dem. Om det er rigtigt at man skal være så påpasselig, det ved jeg så ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Har hørt (kan bare ikke huske hvor ) at man skal passe på med at give rå kartofler, da det er svært at se om de er begyndende grønne og det derfor er bedst at være på den sikre side og koge dem. Om det er rigtigt at man skal være så påpasselig, det ved jeg så ikke. Det er rigtigt, de må ikke få rå kartofler Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Ja det er til hjemmelaved map, brugsen var løbet tør for gulerødder Aslan er jo en smule kræsen og jeg har ikke fået aprøvet andre grønst sager på ham endnu, og kartofler ved vi han kan li. :mums: kartoffel mos :mums: Fååk hvor er vores hudn egentlig heldig :mums: Du kan også bruge brugsens frosne grøntsager, fx ærter og gulerødder, bare der ikke er løg, porrer eller majs i De skal koge ligeså længe som de rå, revne ting Jeg tror at han synes han er meget heldig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Har hørt (kan bare ikke huske hvor ) at man skal passe på med at give rå kartofler, da det er svært at se om de er begyndende grønne og det derfor er bedst at være på den sikre side og koge dem. Om det er rigtigt at man skal være så påpasselig, det ved jeg så ikke. Igen (også for de vil-døve): KUN kartoffelplantens grønne dele, såvel som umodne rå kartofler indeholder toksiner. Umodne kogte kartofler gør ikke længere, da toksinet falder fra hinanden. Det betyder bl.a. også kartofler der er begyndt atspire. Og nej. Det er ikke svært at se. Men det er en ufattelig svær myte at komme til livs. Lidt ligesom labber og formel 1 myten. Og det irriterer mig grænseløst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Igen (også for de vil-døve): KUN kartoffelplantens grønne dele, såvel som umodne rå kartofler indeholder toksiner. Umodne kogte kartofler gør ikke længere, da toksinet falder fra hinanden. Det betyder bl.a. også kartofler der er begyndt atspire. Og nej. Det er ikke svært at se. Men det er en ufattelig svær myte at komme til livs. Lidt ligesom labber og formel 1 myten. Og det irriterer mig grænseløst. Det kan nu godt være svært at se, når de bare har et svagt grønt skær - de bliver jo ikke bare grønne fra det ene sekund til det andet :blink: Og hvis man så ikke har det skarpeste syn, så gør det det ikke just lettere og derfor er det bedre at koge dem. Men som jeg sagde, jeg ved ikke, om det er alvorligt når de ikke rigtig er grønne endnu (læs, svært at se) eller om man først skal slå alarmklokkerne til, når de er rigtig grønne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Februar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2009 Karla kan rigtigt godt lide ærter også Aslan, så hvis du har sådan nogle i fryseren, så er de også fine at tilsætte som grønt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 mine får kartofler flere gange om ugen til deres kød jeg koger dem og derefter i maden har kun gode oplevelser med dette de skal da bare koges og må ikke være grønne som skrevet tidligere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Belzique Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Grin jeg kom sådan til at tænke på min far da jeg læste dette indlæg. Nogen fortalte ham nemlig i sin tid..uha mange år siden at rå kartofler skulle være godt for hundenes øjne, så hans hunde fik da ofte en rå kartoffel at tygge i og de elskede dem. Har siden hørt andre hundefolk påstå det samme, men tvivler på det er meget andet en en god historie Hundene har aldrig taget skade af at spise rå kartofler til trods for at de fik en stor en hver og var små gravhunde han havde (dværg og miniature). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Februar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Du kan også bruge brugsens frosne grøntsager, fx ærter og gulerødder, bare der ikke er løg, porrer eller majs i De skal koge ligeså længe som de rå, revne ting Jeg tror at han synes han er meget heldig Han gik rundt og smaskede indtil vi gik i seng, det er altså sjovt, for han smasker aldrig Altså kartofler og ris og oksekød, det smager nok meget godt, men fååk hvor det altså bare klistre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Ejiiiii, altså... Hvad er en "umoden kartoffel?":skraek: :shock:Kartofler er da ikke frugter, der skal modnes. Det er da jordknolde, der dannes på de underjordiske stængler... De er "modne" så snart de er store nok til at vi gider at grave dem op. Til mad ville jeg nok altid koge kartoflerne. Silke får 1-2 kartofler til aften, plus et par gulerødder og noget kød. DET har hun aldrig rynket på næse af. Hvis Silke finder en rå kartoffel når vi går tur, så beder jeg hende altid om at give mig den så jeg lige kan undersøge den. Hvis der ikke er noget grønt på den, så får hun den tilbage. Det er en god lille øvelse, og selv om jeg ikke er helt tryg ved at lade hende spise den rå kartoffel, så har jeg aldrig oplevet, at hun er blevet syg af sådan en. --Som regel gider hun slet ikke spise ret meget af den. Hun bærer bare rundt på den og gnaver måske lidt i den. ...Men jeg synes generelt det er bedst at lære sin hund at aflevere hvad den finder inden den spiser det. Hvis den (næsten) altid får tingen tilbage, så er det som regel ikke noget problem at lade ejeren beundre fundet først. Hvis tingen er farlig, så kan man jo bytte med en godbid.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Han gik rundt og smaskede indtil vi gik i seng, det er altså sjovt, for han smasker aldrig Altså kartofler og ris og oksekød, det smager nok meget godt, men fååk hvor det altså bare klistre Jeg bruger altid mindst 2 eller og helst 3-4 slags grønt, fx gulerødder, grønkål (fra frost), ærter, lidt tomat, spidskål, spidskål, bønner, kinaradise, pastinak, og hvad der ellers er, kartofler er kun en del af flere slags, som regel kun 1-2 i en portion Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Februar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Jeg bruger altid mindst 2 eller og helst 3-4 slags grønt, fx gulerødder, grønkål (fra frost), ærter, lidt tomat, spidskål, spidskål, bønner, kinaradise, pastinak, og hvad der ellers er, kartofler er kun en del af flere slags, som regel kun 1-2 i en portion Men jeg skal jo lige have afprøvet alle de slags, og det..........øh..........tjae............ skal jeg jo lige stadigvæk have gjort Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Groa elsker kartofler, hun får ofte en lille en når vi har spist. Skærer dem i tern og så skal hun gøre noget for at få dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Februar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 Men jeg skal jo lige have afprøvet alle de slags, og det..........øh..........tjae............ skal jeg jo lige stadigvæk have gjort Ja da, men jeg tænker at du kan putte flere ting i maden på en gang Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMette09 Besvaret Februar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 ved jeg ikke:???: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts