Hop til indhold

holdning til strilation???.


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

vis en hund ikke skal bruges til avl

bør man så strilasere hunden vad er jeres holdninger til den sag????.

vofer er jeres hund det han/hun er. ????

 

jeg spør fordi af min dyrlæge min kennel og nogle andre har anbefalet

af jeg skulle få hinne striliseret når hun har fået det siste kuld hvalpe.

men jeg er enlig ikke serlig vil med iden da jeg syns det er en unødig risiko

for sådan en følsom hund, det er da let irterne af hun drøpper på gulvene

men så er det hellerikke være. tulles efter følger bliver nog en han men det

er kon fordi af jeg godt vil gøre mig nogle erfaringer med begge køn men

det vare forååblig mange år før det bliver aktuelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

At sterilisere efter et kuld hvalpe er meningsløst. Det forebygger ikke mælkekirtelkræft som tidlig sterilisation - det eneste skulle da være livmoderbetændelse, men det er ikke engang sikkert at dyrlægen også fjerner livmoderen.

 

Jeg synes det er en stor risiko at tage for noget, der ikke rigtig tjener noget fornuftigt formål.

Link til indlæg
Del på andre sites

At sterilisere efter et kuld hvalpe er meningsløst......

 

Jeg synes det er en stor risiko at tage for noget, der ikke rigtig tjener noget fornuftigt formål.

 

Kommer da an på hvad formålet ér, om det er meningsløst eller ikke tjener noget fornuftigt formål.

 

Hvis tæven er én af dem der smider hjernen under løbetiderne, så mener jeg helt bestemt der ER et fornuftigt formål i en sterilisering, hvor hele "motoren" bliver fjernet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer da an på hvad formålet ér, om det er meningsløst eller ikke tjener noget fornuftigt formål.

 

Hvis tæven er én af dem der smider hjernen under løbetiderne, så mener jeg helt bestemt der ER et fornuftigt formål i en sterilisering, hvor hele "motoren" bliver fjernet.

 

Joooo, men så burde man måske ikke avle på tæven først... :hmm:

 

Jeg synes mere det ligner at opdrætteren gerne vil sikre sig at der ikke bliver lavet uautoriserede kuld på tæven efter at hun har fået sin høst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Joooo, men så burde man måske ikke avle på tæven først... :hmm:

 

ikke nødvendigvis.

Tæven kan have fremragende egenskaber i alle henseender, men taber bare hjernen i løbetiden.

 

Jeg synes mere det ligner at opdrætteren gerne vil sikre sig at der ikke bliver lavet uautoriserede kuld på tæven efter at hun har fået sin høst.

Jo. Måske. Det kan jeg så heller ikke se et problem i.

 

 

 

Ooooog.....

 

....Nu har jeg så lige opdaget at det er skrevet i GD-forummet :lol:

 

Har hørt der er lidt større risici med GD'er og narkose og hvad har vi, så måske er risikoen større end gevinsten... Jeg ved det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Joooo, men så burde man måske ikke avle på tæven først... :hmm:

 

Jeg synes mere det ligner at opdrætteren gerne vil sikre sig at der ikke bliver lavet uautoriserede kuld på tæven efter at hun har fået sin høst.

 

du læser mine tanger det er lige presis vad jeg osse har spekuleret i

det kan kennelmotter godt glemme tulle skal kon striliseres vis der er noget ceriøst akumentation

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået sterilseret min godt 9 år gamle tæve, som havde et enkelt kuld hvalpe da hun var 4. Hermed har vi ikke gjort noget ved sandsynligheden for at hun kan få forskellige kræftformer. Men det gør naturligvis noget ved muligheden for, at hun kan få livmoderbetændelse, som er hyppigere hos tæver over 6 år.

 

Årsagen til jeg fik det gjort, var primært problemerne omkring løbetiden. Hun blev utrolig stresset, peb meget og forholdet mellem den unge og den gamle gik hen og blev lidt anspændt, da den gamle bliver meget sexfixeret i sin løbetid. At hun så samtidig også tidligere har lidt lidt under falsk drægtighed, gjorde valget lettere.

 

Min dyrlæge talte i øvrigt om, at der nu igen er nye forskningsresultater omkring tidlig sterilisation, og succesen ikke er så sikker og entydig som man tidligere har ment.

 

Måske skal jeg yderligere nævne, at jeg i lang tid har været modstander af sterilisere og kastrere til højre og venstre. Men da jeg stod overfor tanken/valget om at få neutraliseret, pløjede jeg en masse litteratur og fora i gennem for at få forskellige holdninger, og må indrømme at jeg ikke længere står så skråsikkert i min holdning om, at løbetid er så pokkers naturlig.

 

Der behøver ikke være bagtanker fra opdrætter, når en sterilisation bliver forslået. Gætter på at denne allerede har sikret sig kontraktmæssigt, sådan at et uautoriseret kuld slet ikke kan komme på tale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået sterilseret min godt 9 år gamle tæve, som havde et enkelt kuld hvalpe da hun var 4. Hermed har vi ikke gjort noget ved sandsynligheden for at hun kan få forskellige kræftformer. Men det gør naturligvis noget ved muligheden for, at hun kan få livmoderbetændelse, som er hyppigere hos tæver over 6 år.

 

Årsagen til jeg fik det gjort, var primært problemerne omkring løbetiden. Hun blev utrolig stresset, peb meget og forholdet mellem den unge og den gamle gik hen og blev lidt anspændt, da den gamle bliver meget sexfixeret i sin løbetid. At hun så samtidig også tidligere har lidt lidt under falsk drægtighed, gjorde valget lettere.

 

Min dyrlæge talte i øvrigt om, at der nu igen er nye forskningsresultater omkring tidlig sterilisation, og succesen ikke er så sikker og entydig som man tidligere har ment.

 

Måske skal jeg yderligere nævne, at jeg i lang tid har været modstander af sterilisere og kastrere til højre og venstre. Men da jeg stod overfor tanken/valget om at få neutraliseret, pløjede jeg en masse litteratur og fora i gennem for at få forskellige holdninger, og må indrømme at jeg ikke længere står så skråsikkert i min holdning om, at løbetid er så pokkers naturlig.

 

Der behøver ikke være bagtanker fra opdrætter, når en sterilisation bliver forslået. Gætter på at denne allerede har sikret sig kontraktmæssigt, sådan at et uautoriseret kuld slet ikke kan komme på tale.

 

Du glemte lige at skrive hvor fuldstændig fucking pain in the ass-agtig hun var efter løbetiden..... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er steriliserede, Akita som tre årig pga livmoderbetændelse, Indy efter f¢rste l¢betid efter mit ¢nske (jeg har ingen grund til at skulle have en fertil tæve), og Lex (Martins hund) som halvanden års da hun ankom til FOAL farm rescue centre, fordi det er politik de fleste steder herovre, at hunde bliver neutraliseret f¢r genhusning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve er ca. 5½ og har fået 1 kuld hvalpe.

Hun har længe mellem løbetiderne, som ikke har skabt problemer. Hun fødte et dejligt kuld hvalpe uden problemer og de 8 uger hos mig var pragtfulde og uden problemer.

MEN - der kom senere problemer i form af hårsækmider og sygdom hos nogle af hvalpene og min tæve skal ikke have flere hvalpe (øv øv og suuuk) :cry:

Derfor overvejer jeg kraftigt at få min Boxerpige steriliseret! Er det stadig sådan, at der er risiko for "utæthed" bagefter?

 

Luna blev steriliseret i juni 2006, som 3-årig og har ikke været utæt overhovedet..

 

Der er vel altid en risiko, men tror den er minimal..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg synes det er en plat undskyldning og bruge at fordi tæven ikke skal parres at den så skal steriliseres

 

jeg ville aldrig sterilisere min tæve bare fordi den ikke skal parres eller for at undgå uhensigtsmæssig parring

 

man kan da sagtens holde tæver og undgå uønsket parring det er et spørgsmål om ansvar fra hf side

 

den med kræft hopper jeg heller ikke på hunde skal nok få en sygdom alligevel om ikke mælkekirtkerne så sætter det sig bare et andet sted

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes det er en plat undskyldning

 

Tror jeg angriber fra den anden side, jeg kan ikke finde nogen undskyldning for at Petrine skal beholde sine løbetider med PMS, belastende hanhunde, risiko for underlivsbetændelse etc, derfor blev hun steriliseret, men tror det er et rimeligt religiøst emne, min mand er indædt modstander af kastrering og spurgte dyrlægen om man kunne få silikone-implantat (til vores rotter), det er dog ikke nået til Danmark endnu :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være en mandeting... Ligesom angst for at miste håret etc.

 

Ja, jeg tror også det er et halvreligiøst emne, og jeg er først selv for nyligt blevet "omvendt". Jeg har valgt at have tæver, og det har jeg med alt hvad der hører til. Men med tanken om hvilken stress det har udsat min den ældste for gennem årene, og spørgsmålet om hvorvidt det er så naturligt for ALLE tæver at gå i løbetid fordi de lever og bor som de gør, var med til at vende skuden.

 

Nu er jeg ikke så omvendt at jeg syntes man skal gøre det på alt og alle, men hvis man alligevel har bestemt sig for, at hunden ikke skal bruges i avl, kan det for mig nu være en udmærket løsning. Som sagt henter jeg ikke noget på det sundhedsmæssige - andet end jeg nu har elimineret muligheden for underlivsbetændelse - men tror bestemt jeg har hentet noget livskvalitet til hunden, der ikke længere skal være underlagt sine hormoner i den grad det skete.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...