Hop til indhold

at være løs for 1. gang


Dinah
 Share

Recommended Posts

Ok, idag blev det så dagen, hvor jeg prøvede at have Cleo lidt løs i ca 2-3 minutter:oops: for første gang. Efter min "succes" igår, så måtte dette være dagen, hvor jeg skulle give slip.

 

Mit hjerte sad oppe i halsen, hjertet dunkede, klamme hænder og når hun kom laaaangt væk fra mig, ca 3 meter:oops::mrgreen:, så kaldte jeg hende til mig og hun fik godbidder.

 

JOW JOW - jeg er modig i disse dage:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er I dygtige begge to. Jeg tror I vil blive glade for at der er blevet taget hul på den træning. :5up:

 

Det er selvfølgelig en risiko at slippe sin hund, men man bliver nødt til at tage nogle chancer engang imellem, for at opnå noget der er bedre end det man kommer fra. Cleo vil jo få meget mere ud af sine gåture og det vil du garanteret også når den første nervøsitet har lagt sig. God fornøjelse. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ok, idag blev det så dagen, hvor jeg prøvede at have Cleo lidt løs i ca 2-3 minutter:oops: for første gang. Efter min "succes" igår, så måtte dette være dagen, hvor jeg skulle give slip.

 

Mit hjerte sad oppe i halsen, hjertet dunkede, klamme hænder og når hun kom laaaangt væk fra mig, ca 3 meter:oops::mrgreen:, så kaldte jeg hende til mig og hun fik godbidder.

 

JOW JOW - jeg er modig i disse dage:blink:

 

Dejligt.

 

Hvor var det ærgerligt at du ikke kom til at deltage i træningen i Lyngby, for der er der en KÆMPE indhegning som hundene kunne være løse i, så kunne du sikkert have lært at det går fint med løs hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt.

 

Hvor var det ærgerligt at du ikke kom til at deltage i træningen i Lyngby, for der er der en KÆMPE indhegning som hundene kunne være løse i, så kunne du sikkert have lært at det går fint med løs hund :-D

 

Ja, desværre, men tilsidst, da jeg blev til og afmeldt to hold en gang om ugen blev jeg vanvittig irriteret:neutral: men jeg skal helt klart til dig næste gang:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, idag blev det så dagen, hvor jeg prøvede at have Cleo lidt løs i ca 2-3 minutter:oops: for første gang. Efter min "succes" igår, så måtte dette være dagen, hvor jeg skulle give slip.

 

Mit hjerte sad oppe i halsen, hjertet dunkede, klamme hænder og når hun kom laaaangt væk fra mig, ca 3 meter:oops::mrgreen:, så kaldte jeg hende til mig og hun fik godbidder.

 

JOW JOW - jeg er modig i disse dage:blink:

:5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyyyygtiiig Dinah. :klap:

 

Så må du og Cleo komme ind og gå tur med Tyson og mig i Søndermarken en dag. :blink:

 

Ja, det kører for mig i disse dage:blink:

 

Var ude for lidt siden igen og nu med 15 meter snor hængende efter sig på stisystemet og på heden. Hun var max 15 meter væk, hvorefter hun standsede og ventede:mrgreen: Tror scutte hun render nogen steder - hun er for mor-syg:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kører for mig i disse dage:blink:

 

Var ude for lidt siden igen og nu med 15 meter snor hængende efter sig på stisystemet og på heden. Hun var max 15 meter væk, hvorefter hun standsede og ventede:mrgreen: Tror scutte hun render nogen steder - hun er for mor-syg:lol:

 

Nej, mon ikke hun er ligesom Tyson - han kan godt rende et godt stykke i forvejen, men så standser han og venter på mig, for man skulle jo nødigt miste mor af syne. :mrgreen:

 

Husk for øvrigt at opdatere om alene-hjemme-træningen i alene-hjemme-tråden. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, ja, man får sq hjertet helt op i halsen, første gang man lader hunden løbe frit :oops:

 

Jeg prøvede jo med Naja, som jeg passer en gang imellem, og guuuuuder hvor var jeg bange for, at hun ikke ville komme, når jeg kaldte, selvom jeg havde trænet intensivt i flexen og fritløbsområdet :oops: Men heeeeldigvis, så kom hun, hver gang jeg kaldte og er bare super god til det :5up:

 

Hun havde tilgengæld også sin line hængende efter sig i starten, så hun var lidt nemmere at fange, hvis det var :blink: Men det er heldigvis ikke nødvendigt :-D

 

Så held og lykke med den fortsatte løs-træning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili

Suk.. jeg vil også lære det - eller rettere sagt - lære vapsen at være løs :-) Hvordan gribes det bedst an? Ska man træne det med en lang løs sporline eller hellere træne det i et indelukke et sted uden line, så hun kan mærke at hun er fri?

 

Jeg ved dog ikke lige, hvor det skulle være.. Kender kun en meget smal hundeløbegård i midterrabatten på Nørrevoldgade lige ved Nørreport station, hvor vi har været nogle gange... men den er godt nok ik spændende! Der plejer hun bare at lægge sig ned i græsset, når jeg slipper hende :neutral:

 

Har kun haft hende 'rigtig' løs hos Irene til hvalpetræning i Søndermarken, men det er jo sammen med de andre hunde på holdet og alle forbliver samlet, så det er ikke helt det samme.

 

Gode råd modtages gerne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

At træne at være løs????

 

Det skulle hunden gerne kunne helt pr. automatik. :mrgreen:

 

 

Det er hjemkaldet der skal fungere. Og har man grebet det rigtigt an fra starten af, så er hjemkald ikke engang nødvendigt, medmindre man vil have kræet helt ind til kroppen.

 

I bund og grund drejer det sig jo bare om at være det eneste hvalpen eller hunden finder super interessant, og derfor pr. automatik søger at blive i nærheden, for det er i nærheden alt det sjove sker :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili
At træne at være løs????

 

Det skulle hunden gerne kunne helt pr. automatik. :mrgreen:

 

 

Det er hjemkaldet der skal fungere. Og har man grebet det rigtigt an fra starten af, så er hjemkald ikke engang nødvendigt, medmindre man vil have kræet helt ind til kroppen.

 

I bund og grund drejer det sig jo bare om at være det eneste hvalpen eller hunden finder super interessant, og derfor pr. automatik søger at blive i nærheden, for det er i nærheden alt det sjove sker :blink:

Jo tak, det er jeg klar over :) ...men der er stadig nogen forskellige måder at gribe det an på, så jeg ved at mit hjemkald fungerer både med og uden line... Når hunden kun er 4 mdr. kan jeg ikke være sikker på noget som helst - Jeg ER selvfølgelig det bedste og mest interessante i verden.. lige indtil der suser noget forbi som skal fanges.. en lyd der skal undersøges, eller hvad ved jeg. Mere kontrol har jeg jo heller ikke over hende. Men jeg vil da hellere lære hende, at det er helt naturligt at kunne være løs så hurtigt som muligt og ikke først når hun kan hele lydighedsprogrammet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

At træne at være løs????

 

Det skulle hunden gerne kunne helt pr. automatik. :mrgreen:

 

 

Det er hjemkaldet der skal fungere. Og har man grebet det rigtigt an fra starten af, så er hjemkald ikke engang nødvendigt, medmindre man vil have kræet helt ind til kroppen.

 

I bund og grund drejer det sig jo bare om at være det eneste hvalpen eller hunden finder super interessant, og derfor pr. automatik søger at blive i nærheden, for det er i nærheden alt det sjove sker :blink:

 

Cleo er jo genbrug, så det er først nu, at jeg stoler på at hun og jeg samrabejder begge veje:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili
Cleo er jo genbrug, så det er først nu, at jeg stoler på at hun og jeg samrabejder begge veje:mrgreen:

Jeg tror mere den var henvendt til mig, som svar på mit indlæg om hjælp til at træne det - jeg vil nemlig også være med.. og 'løs' :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg kan sagtens se det fra begge sider af.

 

Eller det kan jeg så alligevel ikke, for jeg har altid haft hunden løs.

 

Selvom hunden er 4 måneder, ser jeg ikke noget problem ved at slippe den. Den skal så bare ikke slippes et sted hvor den kan ryge i uføre, og man skal så bare ikke bruge sit hjemkald, når man kan se at hunden lige er igang med noget andet. Så spolerer man nemlig bare sit indkald.

 

Og det gælder også genbrugshunde. Jeg har nemlig ikke haft andet :blink:

 

De jagthundefolk jeg "hænger ud med", har deres hunde gående løse fra dag 1. Og her gælder det samme.

 

Når man går med hunden, og er det mest interressante i heeele verdenen, så laver man kontaktøvelser. Forventer noget af hvalpen.

 

Så liige splitsekundet inden hvalpen får øje på den der græstot som bare er sindssygt interressant, så siger man "fri". På sigt lærer man derved hunden at den kan få lov at rende fri, når føreren siger den må.

 

Det samme med hjemkaldet. Når hunden har næsen i noget, så kan man lige så godt lade være med at kalde. Kald når den alligevel er på vej hen til dig. Og få den HELT hen. ET hjemkald er HELT hjem. Ikke halvvejs. (i min bog ihvertfald :blink: )

 

Griber man det rigtigt an, så går det hele som en leg, hunden laver ingen fejl, selv ikke som hvalp, for man giver den ikke andre muligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg kan sagtens se det fra begge sider af.

 

Eller det kan jeg så alligevel ikke, for jeg har altid haft hunden løs.

 

Selvom hunden er 4 måneder, ser jeg ikke noget problem ved at slippe den. Den skal så bare ikke slippes et sted hvor den kan ryge i uføre, og man skal så bare ikke bruge sit hjemkald, når man kan se at hunden lige er igang med noget andet. Så spolerer man nemlig bare sit indkald.

 

Og det gælder også genbrugshunde. Jeg har nemlig ikke haft andet :blink:

 

De jagthundefolk jeg "hænger ud med", har deres hunde gående løse fra dag 1. Og her gælder det samme.

 

Når man går med hunden, og er det mest interressante i heeele verdenen, så laver man kontaktøvelser. Forventer noget af hvalpen.

 

Så liige splitsekundet inden hvalpen får øje på den der græstot som bare er sindssygt interressant, så siger man "fri". På sigt lærer man derved hunden at den kan få lov at rende fri, når føreren siger den må.

 

Det samme med hjemkaldet. Når hunden har næsen i noget, så kan man lige så godt lade være med at kalde. Kald når den alligevel er på vej hen til dig. Og få den HELT hen. ET hjemkald er HELT hjem. Ikke halvvejs. (i min bog ihvertfald :blink: )

 

Griber man det rigtigt an, så går det hele som en leg, hunden laver ingen fejl, selv ikke som hvalp, for man giver den ikke andre muligheder.

 

Ja, jeg er da også sikker på, at jeg havde givet slip noget tidligere, hvis hun ikke var stukket af de to gange indenfor den første mdr, så for min egen skyld har jeg netop gjort, hvad du beskriver - men med snor:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo tak, det er jeg klar over :) ...men der er stadig nogen forskellige måder at gribe det an på, så jeg ved at mit hjemkald fungerer både med og uden line... Når hunden kun er 4 mdr. kan jeg ikke være sikker på noget som helst - Jeg ER selvfølgelig det bedste og mest interessante i verden.. lige indtil der suser noget forbi som skal fanges.. en lyd der skal undersøges, eller hvad ved jeg. Mere kontrol har jeg jo heller ikke over hende. Men jeg vil da hellere lære hende, at det er helt naturligt at kunne være løs så hurtigt som muligt og ikke først når hun kan hele lydighedsprogrammet :)

 

Du gør der selv en stor tjeneste ved at begynde på fri/indkalds træningen NU! Det er langt nemmere at lære hunden det mens den er hvalp og den stadig er meget afhænig af dig, det er unaturligt for sådan en lille størrelse at stikke af fra flokken, i naturen ville sådan en manøvre kunne bringe hvalpen i stor fare og det er det man skal udnytte :5up: Når hunden først bliver ældre vil den typisk være mindre afhænig af dig og mere selvstændig, for uden at det jo bliver meget mere spændene for hunden at rende frit hvis den først prøver det når den er ældre, frem for hvis det har været hverdag siden den var hvalp :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Tillykke med succesoplevelsen :-D Kan godt forstå du er forsigtig når vovse har været rendt de første par gange.

 

Men jeg er meget enig med nogle af de andre hvad angår "løs".

 

Jeg havde vores vapper løs fra dag 1. Så har han været i snor hvor det var nødvendigt fx da vi var på strøgtur. Hans eventyrlyst er knap så stor som hvalp som når han bliver unghund.

 

Jeg gør meget ud af ikke og udnytte indkaldet. Dvs jeg kalder ikke, når jeg alligevel ved det er svært og få kontakt. Hvis jeg vil have ham til mig med det samme, så går jeg væk fra ham med ryggen til. Så kommer han hver gang.

 

Held og lykke med det hele :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved dog ikke lige, hvor det skulle være.. Kender kun en meget smal hundeløbegård i midterrabatten på Nørrevoldgade lige ved Nørreport station, hvor vi har været nogle gange... men den er godt nok ik spændende! Der plejer hun bare at lægge sig ned i græsset, når jeg slipper hende :neutral:

 

Jeg kender godt det 'fantastiske' fritløbsområde ved Nørreport - det er godt nok kedeligt, men det er da dejligt at der i det mindste er et sted hvor hun kan løbe frit.

 

I Fælledparken er der et fritløbsområde, som er lidt mere spændende, måske kunne I tage derhen og øve? Her er der nogle billeder: http://www.hundeskovene.dk/10-49/faelledp2.shtml

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg kan sagtens se det fra begge sider af.

 

Eller det kan jeg så alligevel ikke, for jeg har altid haft hunden løs.

 

Selvom hunden er 4 måneder, ser jeg ikke noget problem ved at slippe den. Den skal så bare ikke slippes et sted hvor den kan ryge i uføre, og man skal så bare ikke bruge sit hjemkald, når man kan se at hunden lige er igang med noget andet. Så spolerer man nemlig bare sit indkald.

 

Og det gælder også genbrugshunde. Jeg har nemlig ikke haft andet :blink:

 

De jagthundefolk jeg "hænger ud med", har deres hunde gående løse fra dag 1. Og her gælder det samme.

 

Når man går med hunden, og er det mest interressante i heeele verdenen, så laver man kontaktøvelser. Forventer noget af hvalpen.

 

Så liige splitsekundet inden hvalpen får øje på den der græstot som bare er sindssygt interressant, så siger man "fri". På sigt lærer man derved hunden at den kan få lov at rende fri, når føreren siger den må.

 

Det samme med hjemkaldet. Når hunden har næsen i noget, så kan man lige så godt lade være med at kalde. Kald når den alligevel er på vej hen til dig. Og få den HELT hen. ET hjemkald er HELT hjem. Ikke halvvejs. (i min bog ihvertfald :blink: )

 

Griber man det rigtigt an, så går det hele som en leg, hunden laver ingen fejl, selv ikke som hvalp, for man giver den ikke andre muligheder.

 

 

He he... når jeg har hvalp glemmer jeg altid at få snor på - med det resultat, at jeg har to hunde (højst sandsynligt snart tre) der under ingen omstændigheder kan gå i snor :roll: Til gengæld kan de være løse - og er det alle steder, hvor det er muligt. Går vi i skoven er de i lang line, for i snor skal de jo være... bor i Frijsenborg området, og her er det altså meget no-go med løse hunde. Der er så også SÅ meget vildt, at det klart er det mest hensigtsmæssige.

 

-Trine (mumler noget om at lille Kvist skal lære at gå ordentligt i line.... eller noget)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lidt samme "problem" som Trine :mrgreen: var så fokuseret på, fra dag 1, at hun skulle kunne gå løs, at jeg glemte hun også skulle kunne gå i snor :lol:

 

Det er hun så efterhånden ved at have lært... heldigvis :blink:

 

Tillykke til Dinah, med det nyfundne mod :5up: og til Chili - af med snoren... sådan en lille vapper skal nok blive ved dig... det er om at komme igang så tidligt som muligt... desto yngre de er, desto mere "afhængige" af dig er de... det er langt nemmere at lære en hvalp at blive i nærheden, end det er en unghund...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har også fra dag 1, taget Canto med ned på et stort grønt område, hvor han har løbet løs og jeg har trænet indkald med ham.

Det har virket fantastisk, så det bare med at komme igang mens hunden er hvalp, den skal nok følge efter dig, selv om der er andre spændende ting.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så lige at jeg vil dele lidt erfaringer med jer om hvordan det også kan være med helt små hvalpe.

 

Jeg havde svoret at jeg aldrig nogensinde ville følge efter en hundehvalp (troede jo at instinktet hos hvalpen var stærkt nok til at blive ved mig + 1 stk. voksen hund). Jeg tog helt fejl og første gang jeg slap Thailo (1. dag jeg havde ham) satte han næsen i jorden og gik.... uden at se sig tilbage. Jeg begyndte at sætte efter ham da han med sikkerhed var ude på en afstand hvor han ikke kunne se os. Sådan kan det altså også se ud. Og så er rådne dyr gode....:???:

 

Den første aften han var ude i haven for at tisse, kravlede han under hegnet (det var jeg godt klar over at han kunne og derfor stod jeg vagt) og fortsatte ned på P-pladsen og videre ud mod vejen. Se, det havde jeg jo ikke regnet med at en 8-ugers hvalp ville turde at gøre, i mørke, men jeg måtte jo ned og hente ham i strømpesokker. Så det er ikke altid bare lige.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så lige at jeg vil dele lidt erfaringer med jer om hvordan det også kan være med helt små hvalpe.

 

Jeg havde svoret at jeg aldrig nogensinde ville følge efter en hundehvalp (troede jo at instinktet hos hvalpen var stærkt nok til at blive ved mig + 1 stk. voksen hund). Jeg tog helt fejl og første gang jeg slap Thailo (1. dag jeg havde ham) satte han næsen i jorden og gik.... uden at se sig tilbage. Jeg begyndte at sætte efter ham da han med sikkerhed var ude på en afstand hvor han ikke kunne se os. Sådan kan det altså også se ud. Og så er rådne dyr gode....:???:

 

Den første aften han var ude i haven for at tisse, kravlede han under hegnet (det var jeg godt klar over at han kunne og derfor stod jeg vagt) og fortsatte ned på P-pladsen og videre ud mod vejen. Se, det havde jeg jo ikke regnet med at en 8-ugers hvalp ville turde at gøre, i mørke, men jeg måtte jo ned og hente ham i strømpesokker. Så det er ikke altid bare lige.....

 

Hehe, det gjorde Molsen også - hun var da bedøvende ligeglad med flokinstinkt osv.... Hun kunne alting selv.

 

I dag sidder hendes indkald dog godt fast og hun har kun været stukket af en enkelt gang i sit voksenliv, hvor jeg dog hele tiden kunne høre hvor hun var.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...