Hop til indhold

Cocker spaniel/Golden retriever blanding søges!


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Gæst n1nna
Tak :) Jeg glæder mig allerede helt vildt meget. Det er laaaang tid til juni/juli :(

 

Det første billede er af Duke (faren), det næste er af Poppy (moren) som hvalp og det sidste er en af hvalpene fra i år.. :)

 

Tak for billeder! :vinken:

 

Jeg ved intet om problemer/fordele ved blandinger, så jeg kan kun sige, at hvalpen på 3. billede ser super nuser ud! :lun:

Faktisk synes jeg ikke der er meget cocker over den, det kunne snildt ha været Mio som hvalp, han havde også super store ører! :hjerte:

 

Men kan godt se det med, at en lille tæve/stor han måske er lidt uheldigt, men man ved jo ikke hvordan parringen er gået til. Man kan bare håbe, at tæven ikke er blevet "tvunget".

Men altså, jeg har da set en blanding af en lab/gravhund, og det var godt nok et sært syn! :shock: Så kommer der en lille gravhund løbende, med et stort lab-hovede og bred over bagen! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tak for billeder! :vinken:

 

Jeg ved intet om problemer/fordele ved blandinger, så jeg kan kun sige, at hvalpen på 3. billede ser super nuser ud! :lun:

Faktisk synes jeg ikke der er meget cocker over den, det kunne snildt ha været Mio som hvalp, han havde også super store ører! :hjerte:

 

Men kan godt se det med, at en lille tæve/stor han måske er lidt uheldigt, men man ved jo ikke hvordan parringen er gået til. Man kan bare håbe, at tæven ikke er blevet "tvunget".

Men altså, jeg har da set en blanding af en lab/gravhund, og det var godt nok et sært syn! :shock: Så kommer der en lille gravhund løbende, med et stort lab-hovede og bred over bagen! :lol:

 

 

Eftersom de planlægger at gentage parringen, så er det nok med vanilje at man har parret de to hunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Eftersom de planlægger at gentage parringen, så er det nok med vanilje at man har parret de to hunde....

 

Ja, med vanilje :lol:

 

Men jeg mente egentligt mere (udfra det med om hvorvidt det var synd for tæven), at vi jo ikke ved hvordan parringen er sket - måske har tæven haft det fint? Men jeg har ingen erfaring med parringer, så det kan jeg selvf ikke svare på. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, med vanilje :lol:

 

Men jeg mente egentligt mere (udfra det med om hvorvidt det var synd for tæven), at vi jo ikke ved hvordan parringen er sket - måske har tæven haft det fint? Men jeg har ingen erfaring med parringer, så det kan jeg selvf ikke svare på. :hmm:

 

Nu er det jo ikke kun selve parringen, der kan være problematisk.... hvalpene vil jo også blive større end hvis hun var blevet parret med en han i en passende størrelse.... disse hvalpe skal jo bæres rundt i ca. 63 dage og derefter skal de fødes....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, med vanilje :lol:

 

Men jeg mente egentligt mere (udfra det med om hvorvidt det var synd for tæven), at vi jo ikke ved hvordan parringen er sket - måske har tæven haft det fint? Men jeg har ingen erfaring med parringer, så det kan jeg selvf ikke svare på. :hmm:

 

Nu kan jeg se at splinten har svaret, og jeg vil sige det samme. Parringen er jeg ikke så bekymret for, det er mere hvalpenes størrelse når de skal ud igen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Nu er det jo ikke kun selve parringen, der kan være problematisk.... hvalpene vil jo også blive større end hvis hun var blevet parret med en han i en passende størrelse.... disse hvalpe skal jo bæres rundt i ca. 63 dage og derefter skal de fødes....

 

Havde jeg ikke lige tænkt på, selvom jeg jo faktisk lige har sagt at hvalpen ligner Mio (= større end en cocker) :stupid:

 

Har lige kigget på baby-billeder af Mio, og han ligner faktisk ikke helt, så nu kan jeg godt se lidt cocker i den!

Det er utroligt så hurtigt det går med de hvalpe - det er kun 10mdr siden vi hentede Mio, og man kan slet ikke huske han var så lille! ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt en blanding, fordi jeg synes en Golden er lidt for stor og jeg synes en cocker er lidt for "glad" (misforstå mig ikke, men jeg mener og håber en blanding vil få noget af goldens godmodighed)... Jeg ved godt det er egostisk tænkt, men det er jo ikke kun mig som har en sådan hund. Der er tidligere i denne tråd blevet skrevet at en eller anden havde gået til hundetræning med en sådan blanding.

Plus blandingshunde har oftere bedre helbred fordi de er blandinger mellem to eller flere racer.

 

Jeg kan godt se det måske kan være et problem med hvalpenes størrelse, men det er jo en blanding.. Derfor er de jo nok helt så stor som golden hvalp.

Men ærligtalt ville I så være så "negative", hvis det bare havde været et hvilket som helst andet gadekryds? Hvis nu ens tæve var blevet gravid og man ikke var helt sikkert på hvem faren var, kan der jo sagtens ha været en stor forskel i størrelse.

Det er da naturligt en han parrer sig med en tæve - også uanset størrelse. Det er de fleste hunde da ligeglade med.

Det giver ikke på hende jeg har snakket med som om Poppy lider overlast. Begge hunde er deres kæledyr, som de holder meget af, så hvorfor gøre noget ved hende som kunne skade hende?!

 

Jeg synes det er en fantastisk hund og glæder mig rigtigt meget til at se hvordan den udvikler sig!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt en blanding, fordi jeg synes en Golden er lidt for stor og jeg synes en cocker er lidt for "glad" (misforstå mig ikke, men jeg mener og håber en blanding vil få noget af goldens godmodighed)... Jeg ved godt det er egostisk tænkt, men det er jo ikke kun mig som har en sådan hund. Der er tidligere i denne tråd blevet skrevet at en eller anden havde gået til hundetræning med en sådan blanding.

Plus blandingshunde har oftere bedre helbred fordi de er blandinger mellem to eller flere racer.

 

Jeg kan godt se det måske kan være et problem med hvalpenes størrelse, men det er jo en blanding.. Derfor er de jo nok helt så stor som golden hvalp.

Men ærligtalt ville I så være så "negative", hvis det bare havde været et hvilket som helst andet gadekryds? Hvis nu ens tæve var blevet gravid og man ikke var helt sikkert på hvem faren var, kan der jo sagtens ha været en stor forskel i størrelse.

Det er da naturligt en han parrer sig med en tæve - også uanset størrelse. Det er de fleste hunde da ligeglade med.

Det giver ikke på hende jeg har snakket med som om Poppy lider overlast. Begge hunde er deres kæledyr, som de holder meget af, så hvorfor gøre noget ved hende som kunne skade hende?!

 

Jeg synes det er en fantastisk hund og glæder mig rigtigt meget til at se hvordan den udvikler sig!!

 

Et ord.... JA!

 

En ting er at en sådan parring kan ske ved et uheld, men at gentage den, det synes jeg er synd.

 

Nu har jeg selv får som jeg laver blandingsavl med. Jeg kunne aldrig drømme om at lade min tunge texelvædder springe på de små færøske får, da lammene har tendens til at blive meget store, og derfor kan komplikere fødslerne. Omvendt lader jeg gerne min færøske vædder hoppe på texel fårene.

 

Det samme gælder for mit kødkvæg. Jeg lader min Højlandstyr hoppe på de store Hereford køer, mens jeg aldrig kunne drømme om at lave den omvendte parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej.. Jeg forstår dig godt og jeg har også forsøgt at finde et sted hvor blanding var omvendt.. Men det har ikke været muligt... Hvis du skulle hører om det må du meget gerne skrive, så jeg er fri for at medvirke til noget som kunne gå galt.

Men hvis ikke...... har jeg tænkt mig at tænke positivt. Når Poppy har klaret det en gang klare hun det helt sikkert igen!

Livmoderen har jo nemmere ved at udvide sig, når den har været det før.....

Og du ved jo ikke om hvalpene er cocker-størrelse når de bliver født...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Det er nu ikke for at være negativ at jeg giver mit besyv med. Men mere et forsøg på at være realistisk. Med en blandingshund kan man ALDRIG sikre sig hvordan hvalpene falder ud. Jeg møder dagligt masser af blandingshunde på de mange gåture, og de er skam ganske søde og dejlige. Men ofte er de ikke blevet den størrelse eller det sind, som ejerne troede eller var blevet fortalt. Ikke nødvendigvis negativt for den enkelte.

 

Den seneste herlige blanding jeg mødte, var en blanding mellem en welsh corgi og en hovawart (tæven var corgien, der havde fået bonus med hjem fra hundepension). Hunden lignede fuldstændigt en corgi i kropbygning, størrelse og masse, men havde hovawart lignende hoved. Til trods for alle havde gættet på, at hunden nok ville ende et sted størrelsesmæssigt mellem de to.

 

Det vil være det samme med den blanding du har øje på i England. Da de ikke arbejder ud fra et decideret avlsprogram (og det forestiller jeg mig trods alt de gør i USA), er der ikke en linje i avlen, og ingen kan forudsige hvilke karakteristika den enkelte hvalp vil få. Hverken i form af temperament eller udseende. Avl er ikke 50% fra hver af forældredyrene, sådan at alle hvalpe ender med at se ens ud. Ganske som det er tilfældet for søskende i en menneskefamilie. Man vil falde mest ud til enten den ene eller den anden side.

 

Slutteligt må du heller ikke tro, at du får en sundere hund, blot fordi det er en blanding. Det er en gammel skrøne, og har intet på sig. Tværtimod har du kig på en blanding, hvor de to implicerede racer roder med de samme helbredsmæssige udfordringer: PRA, cataract, HD og AD - øjensygdomme og skeletale problemer. Så hvis ikke begge forældredyr er testet fri for disse (hvilket er krav i DK på begge racer - dog ikke AD på cockere), risikerer du at få en hund med store smerter i hofterne især hvis den tager drøjde og højde af golden. Bare for at nævne en af de ting, der kan risikere at være et problem.

 

For min skyld må du naturligvis gøre ganske som du har lyst til. Det eneste jeg håber at opnå er, at du er ordentlig informeret om de realiteter der ligger i scenariet. At du ikke kan sikre dig hvordan hunden kommer til at se ud, at du ikke kan sikre dig hvilket sind den får (mest af), at du ikke er mere sikker på at undgå arvelige sygdomme. Så det er bare et indspark for at ruste dig, for det vi alle mindst af alt ønsker, er at hundeejere får problemer på halsen, som de ikke fortjener (de som i både hund og ejer).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt en blanding, fordi jeg synes en Golden er lidt for stor og jeg synes en cocker er lidt for "glad" (misforstå mig ikke, men jeg mener og håber en blanding vil få noget af goldens godmodighed)...

 

Og det er fuldt forståeligt :-)

 

Det du bare skal være vældigt opmærksom og ikke mindst indstillet på, at det jo er langt fra sikkert at hvalpene får disse egenskaber.

 

Når du blander gener er det rent lotteri hvad der kommer ud på den anden side. Det KAN godt være du får en lille hund med en goldens sind, men det kan lige så godt ske at du får en hvalp der ender med en goldens størrelse og en Cockers "lidt for glade sind".

 

Det er fakta som du må være indstillet på og forholde dig til inden du køber denne blanding!

 

Herudover så vil jeg tilslutte mig koret der siger at det er synd for tæven at gennemføre en parring med en hanhund der er så meget større. Det er ikke lige selve parringen jeg tænker på, men selve graviditeten og fødslen.

Det kan jo ødelægge rigtigt meget for den lille tæve at bære på og ikke mindst føde så potentielt store hvalpe, for ikke at nævne mængden ag mælk, efter fødslen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Punkt 1. AMerikanerne siger hvad som helst..... bare det sælger

Punkt 2. Amerikanerne sælger hvad som helst....bare det giver penge i kassen

Punkt 3. Amerikanerner gør hvad som helst...bare det sælger og giver penge i kassen.

 

 

Designerdogs er den arveste lorteundskyldning for meningsløs skamavl af ellers gode racer..... og gæt engang: Det sælger!.......

 

 

.......men det er stadig en omgang lorteavl.

 

 

 

 

Plus blandingshunde har oftere bedre helbred fordi de er blandinger mellem to eller flere racer.

Dét er en gammel skrøne, begået af menensker der ikke har gidet at sætte sig ind i hvad der er fakta.

Du vil iøvrigt ikke finde én eneste troværdig statistik der bakker dén påstand op. Tværtom.

 

Det er da naturligt en han parrer sig med en tæve - også uanset størrelse. Det er de fleste hunde da ligeglade med.

Hundeavl ER ikke naturligt.

Hundeavl er af rene egoististiske årsager, og det mindste man kan gøre er at sikre at en parring sker med henblik på at forbedre udgangsmaterialet. Dette inkluderer bl.a. at dyrene i det hele taget skal være noget værd i avlen. De skal være testet i linjerne bagud, og meget meget mere.

 

Det giver ikke på hende jeg har snakket med som om Poppy lider overlast. Begge hunde er deres kæledyr, som de holder meget af, så hvorfor gøre noget ved hende som kunne skade hende?!

 

Fordi det er så zzzmadderzzødt når lille poppy har hvalpe.... Igen: Vi er egoister. ENdda ufatteligt dumme egoister, siden vi gang på gang tillader skamavl på vores kælekræ.

 

Jeg synes det er en fantastisk hund og glæder mig rigtigt meget til at se hvordan den udvikler sig!!

Alle hunde er fantastiske, på hver deres måde.

Men ikke alle hunde burde være sat til verden i første omgang.

 

 

 

Akke ja. Kun et lille uddrag af mine holdninger, men sådan ser jeg på dét.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig, men jeg har lige skrevet at jeg har besluttet mig for at finde en anden hund eller i hvis det skal være den blanding, at det i så fald er moren som er Golden. Så størrelsesforholdet er bedre i forhold til paring, hvalpe og fødsel.

 

Den jeg havde kig på var ikke en designerhund fra USA, men en blanding fra England! Ikke det samme, nej.

 

Desuden hvis det havde været en designerhund, havde den ikke været ret meget mere designer-agtig end en hvilken som helst anden blandingshund, da de fleste, jeg har læst om, stadig avler blandinger. Altså Golden blandet med Cocker. Ligesom en blanding af D/S og en labrador eller ligende......

 

Jeg synes det er en sterotyp holdning at sige at alle amerikaner gerne vil tjene penge på nærmest lige meget hvad. Hvis vi skal ud i de sterotyper, er der da lige så mange her hjemme som laver blandingshund fordi det sælger. Eller bare får hvalpe, fordi man kan tjene penge på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er en toller ikke meget mere energisk end den gennemsnitlige golden? Eller har jeg bare været uheldig at møde de eksemplarer, der kører i et ualmindeligt højt gear?

 

Hvis man går efter toller ville jeg være meget opmærksom på at finde et godt sted at købe, eftersom jeg har opfattelsen af, at tolleren er ved at blive ualmindelig upopulær. Altså bliver der sandsynligvis avlet på "hvad som helst" for at følge med efterspørgslen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fanget det vigtigste :)

 

En Toller kunne være en mulighed. Jeg har ikke overvejet den, men måske skal jeg gøre det. Har du nogen erfaringer med Toller's?

 

Lige nu kigger jeg lidt på en Stabyhoun, da den er lidt mindre og eftersigende skulle være en dejlig familiehund. Og så ser den sød ud ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den jeg havde kig på var ikke en designerhund fra USA, men en blanding fra England! Ikke det samme, nej.

Same difference.

 

Desuden hvis det havde været en designerhund, havde den ikke været ret meget mere designer-agtig end en hvilken som helst anden blandingshund, da de fleste, jeg har læst om, stadig avler blandinger. Altså Golden blandet med Cocker. Ligesom en blanding af D/S og en labrador eller ligende......

Nej. Netop. Det er en blanding, og er netop kun en blanding, med de mangler det nu engang giver i forhold til ens muligheder fremover, såvel som de mangler der nu engang er på sådanne i avlsmæssige sammenhænge.

 

Jeg synes det er en sterotyp holdning at sige at alle amerikaner gerne vil tjene penge på nærmest lige meget hvad. Hvis vi skal ud i de sterotyper, er der da lige så mange her hjemme som laver blandingshund fordi det sælger. Eller bare får hvalpe, fordi man kan tjene penge på dem.

Lige præcis dét er pointen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fanget det vigtigste :)

 

En Toller kunne være en mulighed. Jeg har ikke overvejet den, men måske skal jeg gøre det. Har du nogen erfaringer med Toller's?

 

Lige nu kigger jeg lidt på en Stabyhoun, da den er lidt mindre og eftersigende skulle være en dejlig familiehund. Og så ser den sød ud ;)

 

 

jeg har kun mødt søde tollere, som ikke har været hyperaktive eller umulige på nogen måde... Men dem har jeg dog hørt om, så selvfølgelig skal man kigge sig for og ikke tage den første den bedste;-)

De er nok lidt mere livlige end "den sløve golden type", men det vil en spaniel/retrieverblanding sandsynligvis også blive:-)

 

En staby er også en sød hund. Ekaterina som har deltaget i tråden har en sådan og kan nok fortælle meget mere om den:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Jeg har aldrig selv mødt en Toller, men den lyder da meget dejlig. Er en Toller en god førstegangshund?

 

Jeg har skrevet til hende for at hører lidt nærmere om Stabyen, for det er begrænset hvad man kan finde på nettet, synes jeg. Så nu må jeg bare vente på hun skriver tilbage :)

 

Som med så mange andre hunde, kommer det nok an på hvordan man er som hundejer:)

 

Der er nogle fælder som de lidt lettere kan falde i en nogle andre racer, men sådan er det jo med de fleste. Generelt kan jeg ikke se at en toller skulle være sværre at have som første gangs ejer end en cocker feks:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Jeg har aldrig selv mødt en Toller, men den lyder da meget dejlig. Er en Toller en god førstegangshund?

 

Jeg har skrevet til hende for at hører lidt nærmere om Stabyen, for det er begrænset hvad man kan finde på nettet, synes jeg. Så nu må jeg bare vente på hun skriver tilbage :)

 

Giv hende lige til næste uge :mrgreen: Tror ikke et svar fra Samsø festivallen bliver særligt fornuft, hvis jeg kender hende ret!

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Jeg har aldrig selv mødt en Toller, men den lyder da meget dejlig. Er en Toller en god førstegangshund?

 

Jeg har skrevet til hende for at hører lidt nærmere om Stabyen, for det er begrænset hvad man kan finde på nettet, synes jeg. Så nu må jeg bare vente på hun skriver tilbage :)

 

Tolleren er mere hyper end de fleste andre retrievere - og nogle af hannerne er mere "hanner" end f.eks. en lab-han. Men det er stadig lækre, lækre hunde - de skal bare bruges til noget!

 

Det samme gælder Stabyen - meget aktiv hund, blød og temmelig førerfikseret - dvs. de er lavet til at arbejde forholdsvis tæt på føreren. En rigtig allround hund med et mildt og lækkert sind. Men du har ret - de er forholdsvis sjældne i DK - og der er ventelister!

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal man bruge Tolleren til jagt eller noget ligende, for det vil jeg aldrig komme til...?

 

Okay, jeg giver hende en uge så ;) Vil også heller have et ordentligt svar, end et "ubrugeligt-fastivals-et"....

 

Hvilke sportsgrene er gode til Stabyen? Jeg tror nemligt lige umiddelbart at det er den jeg hælder mest til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...