Hop til indhold

1. uge overstået....1.000 spørgsmål trænger sig på!


Gæst Beso
 Share

For eller imod gå-sele til valpe?  

19 stemmer

  1. 1. For eller imod gå-sele til valpe?

    • For gå-sele
    • Imod gå sele (hellere halsbånd)


Recommended Posts

Hej kære labrador-ejere.

 

Vi er de stolte forældre til Beso (se evt. billeder i galleri). En 12 uger gammel han-labrador retriever.

Vi fik ham hjem her i søndags og nu er der snart gået den første uge. Det er første gang vi holder hund, så der er mange spørgsmål der har hobet sig op i løbet af ugen. Dejligt at der så findes et forum som dette, hvor man kan finde svar og lufte sine "frustrationer" :blink:

 

1: Er kartoffelmel farligt for hvalpe? Når vi har haft et lille uheld på gulvtæppet, drysser vi med kartoffelmel. Men det syns Beso jo også er helt fantastisk, og ligner i løbet af no time et kokain-vrag. :rolleyes:

 

2: Småsten på lufteture? Nå vi er ude og gå har han fået en forkærlighed for småsten. Han undersøger selvfølgelig alt på sin vej, men når vi fx slår os ned på en bænk for at tage et lille mellemhvil, og fjerner alle cigaretskodder, glasskår, tyggegummirester etc. etc (ja vi bor midt i byen og har nu fået øjnene op for hvor meget folk sviner), så finder Beso alligevel frem til små sten som han lystigt gnasker på, og engang imellem formår at sluge. :mums:

 

3: Pludselige energi-udladninger! Det sker hver aften, at Beso pludselig, som skudt ud af en kanon, begynder at piske rundt i lejligheden. Totalt overgearet. Ofte med det resultat at den løber ind i stole- og bordben fordi det går alt, alt for stærkt. Vi syns selv at vi udfordrer ham fysisk med passende gåture, men er det et udtryk for overstimulering eller netop det modsatte. Det går over lisså pludeslig som det starter. Ca. efter 5 min. :roll:

 

4: Konsekvens i køkkenet. Vi har et meget lille køkken og har besluttet at det ikke er et sted for en lille hund (og snart større), at befinde sig. Så derfor forsøger vi konsekvent at holde Beso på den anden side af dørtrinet når vi er derude. (Der er 2 døre ud til køkkenet). Men hverken "NEJ", "SIT" eller "BLIV" med efterfølgende ros når den gør det, får den til at blive ude fra køkkenet. I det øjeblik man vender ryggen til den for at arbejde med aftensmad eller vaske op, så lister den over dørtrinet. Det er svært at være konsekvent og have godbidder klar, når man samtidig jonglerer med 3 gryder med kogende vand og olie. Så det føles tit som 2 skridt frem og 1 tilbage.

 

5: For lange gåture?? Vi lufter ham hver 4 time døgnet rundt i ca. 25-30 min. Men vi er begyndt at tvivle på om det er for lang tid og om det i virkeligheden gør ham overgearet. Han har tit svært ved at falde til ro når han kommer op i lejligheden igen. Vi er begyndt at overveje om vi skal gå op med ham når han har tisset, hvilket han ofte gør umiddelbart nede på gaden. Grunden til vi går lidt videre er for at se om han også vil lave stort.

 

6: Er han døv? Det virker ikke som om han reagerer på vores stemmer, eller kommandoer. Kan selvfølgelig også være fordi han er en fræk lille hvalp der syns det er mere sjovt at fortsætte sine unoder, men det er svært at opdrage ham når der ikke umiddelbart er nogen reaktion på et højt "NEJ", et højt klap, eller et fløjt. Han virker lidt som om han er i sin egen lille verden.

 

- selvfølgelig ved vi godt at han er en hvalp, og at vi knap nok har haft ham i 1 uge. Så hvad kan man forlange. Men samtidig føles den første uge også som om vi har haft ham i 1 måned, så udmattede er vi. Det er selvfølgelig en stor omvæltning at anskaffe sig en hund og vi elsker ham allerede overalt på jorden. Men samtidig er vi også fyldt af en "angst" for om vi nu gør alting rigtigt og giver ham den bedste start på livet under de vilkår vi har her inde midt i Kbh K.

Vi har desuden investeret i en nihola ladcykel, så vi snart kan komme ud og få noget græs under poterne.

 

Forventer/forlanger vi for meget efter så kort tid :?:

 

Glæder mig til lidt opbakning og nogle gode svar fra Jer alle.

 

P.S - hvor mange er for og hvem er imod en gå-sele fremfor halsbånd?

 

kh

os i Kbh K. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forventer/forlanger vi for meget efter så kort tid :?:

 

Ja!

 

 

 

 

-Kartoffelmel slår hunde ihjel. Såre simpelt. De skal bare have nok af det :mrgreen:

 

-Undgå at lade hunden æde småsten. Det er ikke skidegodt for tænderne, og hunden kan i og for sig heller ikke tåle det.

 

-Hvalpe har energiudladninger. Det tager enddog lang tid at lære en hund "ro", og det kan ikke tillægges nok værdi at gøre det.

Men husk nu på det er en hvalp i har. Lad den dog være livsglad.

 

-I kan ikke forvente at hunden lystrer en nej-kommando, en sit-kommando eller nogen anden kommando for den sags skyld, førend den ahr fået det lært.

 

-Ja. Gåturene er for lange. Strengt taget har en hvalp slet ikke behov for at gå nogen ture. Den har behov for at komme ud, tumle rundt og så selvfølgelig at forrette sin tørft. Sidstnævnte fungerer udmærket med føreren siddende i døren, og kræet i en 3 meter line. Derved får den ret hurtigt oprettet en tryg zone at gøre det i.

 

-Hunden er ikke døv. Kontakt skal læres.

 

 

 

-Gåsele/halsbånd...... Som med så meget andet er dét en religionssag. Hvis du kan finde ud af at træne hund, og håndtere hunden ordentligt, så er det fløjtende hvad hunden har på. Det kan for den sags skyld være en stump uldgarn fra strikkekurven.

Det ene er ikke bedre end det andet (generelt set).... Bare anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej kære labrador-ejere.

 

Vi er de stolte forældre til Beso (se evt. billeder i galleri). En 12 uger gammel han-labrador retriever.

Vi fik ham hjem her i søndags og nu er der snart gået den første uge. Det er første gang vi holder hund, så der er mange spørgsmål der har hobet sig op i løbet af ugen. Dejligt at der så findes et forum som dette, hvor man kan finde svar og lufte sine "frustrationer" :blink:

 

1: Er kartoffelmel farligt for hvalpe? Når vi har haft et lille uheld på gulvtæppet, drysser vi med kartoffelmel. Men det syns Beso jo også er helt fantastisk, og ligner i løbet af no time et kokain-vrag. :rolleyes:

 

Kartoffelmel er så vidt jeg ved ikke farligt for hunde, men derfor ville det nok være rart om han ikke spiste alt for store mængder af det alligevel ;-) Kunne godt forestille mig, at det kunne klumpe godt sammen i maven og give hård mave....

 

Edit. Umiddelbart ser det ud til at DKWiechert ved, at kartoffelmel er noget skidt, så hold ham endelig fra det så :-)

 

2: Småsten på lufteture? Nå vi er ude og gå har han fået en forkærlighed for småsten. Han undersøger selvfølgelig alt på sin vej, men når vi fx slår os ned på en bænk for at tage et lille mellemhvil, og fjerner alle cigaretskodder, glasskår, tyggegummirester etc. etc (ja vi bor midt i byen og har nu fået øjnene op for hvor meget folk sviner), så finder Beso alligevel frem til små sten som han lystigt gnasker på, og engang imellem formår at sluge. :mums:

Dårlig vane, der skal stoppes med det samme. Det kan være yderst skadeligt for en hund at spise sten :neutral: De kan sætte sig fast og lave forstoppelse, de kan rive hul i tarmvæggen og sikekrt en masse andre farlige ting...

 

3: Pludselige energi-udladninger! Det sker hver aften, at Beso pludselig, som skudt ud af en kanon, begynder at piske rundt i lejligheden. Totalt overgearet. Ofte med det resultat at den løber ind i stole- og bordben fordi det går alt, alt for stærkt. Vi syns selv at vi udfordrer ham fysisk med passende gåture, men er det et udtryk for overstimulering eller netop det modsatte. Det går over lisså pludeslig som det starter. Ca. efter 5 min. :roll:

Dette er et helt normalt "hvalpeflip" - de hænder som oftest om aftenen og er tegn på, at hvalpen er overtræt... hvis han som du siger stopper igen efter få minutter er det ikke umiddelbart et problem... Hvis han gør det meget eller i længere tid, kan i evt. prøve at "tvangsnusse" ham til ro. Vi havde et ritual med en tyggepind på skødet i sofaen - eneste "hage" ved det ritual er, at hun idag 1 år gammel, stadig mener at tygning af tyggepinde helst skal foregå på skødet af mig, hvor jeg holder i den ene ende :lol:

 

4: Konsekvens i køkkenet. Vi har et meget lille køkken og har besluttet at det ikke er et sted for en lille hund (og snart større), at befinde sig. Så derfor forsøger vi konsekvent at holde Beso på den anden side af dørtrinet når vi er derude. (Der er 2 døre ud til køkkenet). Men hverken "NEJ", "SIT" eller "BLIV" med efterfølgende ros når den gør det, får den til at blive ude fra køkkenet. I det øjeblik man vender ryggen til den for at arbejde med aftensmad eller vaske op, så lister den over dørtrinet. Det er svært at være konsekvent og have godbidder klar, når man samtidig jonglerer med 3 gryder med kogende vand og olie. Så det føles tit som 2 skridt frem og 1 tilbage.

Jeg tvivler på, at den lille overhovedet forstår de kommandoer i giver ham - med mindre han er en usædvanlig vaks lille fætter, så er sit, bliv og nej næppe på plads efter en uge. Den nemme måde er, at købe et børnegitter og sætte i køkkendøren. Så kan han se jer, men ikke komme ud til jer.

 

5: For lange gåture?? Vi lufter ham hver 4 time døgnet rundt i ca. 25-30 min. Men vi er begyndt at tvivle på om det er for lang tid og om det i virkeligheden gør ham overgearet. Han har tit svært ved at falde til ro når han kommer op i lejligheden igen. Vi er begyndt at overveje om vi skal gå op med ham når han har tisset, hvilket han ofte gør umiddelbart nede på gaden. Grunden til vi går lidt videre er for at se om han også vil lave stort.

Hvis jeg var jer, ville jeg nok lave flere ture og kortere ture. Kan han holde sig i 4 timer, siden det er det interval i har sat? Generelt siger man hver / hveranden time med de helt små - eller at de skal ud hver gang de har sovet, leget, spist eller drukket.... Han er så lille, at han slet ikke har brug for motion. Han har kun brug for at tisse / lave udenfor og for at se på verden, se på trafik, møde mennesker og andre hunde...

 

6: Er han døv? Det virker ikke som om han reagerer på vores stemmer, eller kommandoer. Kan selvfølgelig også være fordi han er en fræk lille hvalp der syns det er mere sjovt at fortsætte sine unoder, men det er svært at opdrage ham når der ikke umiddelbart er nogen reaktion på et højt "NEJ", et højt klap, eller et fløjt. Han virker lidt som om han er i sin egen lille verden.

Er han døv? tjaa.... Prøv at tabe et sæt nøgler bag ham - hvis han vender sig for at se hvad det var for en lyd, så er han ikke døv. Hvis han er døv, kan man sagtens træne ham alligevel, det kræver bare andre metoder :-D

 

- selvfølgelig ved vi godt at han er en hvalp, og at vi knap nok har haft ham i 1 uge. Så hvad kan man forlange. Men samtidig føles den første uge også som om vi har haft ham i 1 måned, så udmattede er vi. Det er selvfølgelig en stor omvæltning at anskaffe sig en hund og vi elsker ham allerede overalt på jorden. Men samtidig er vi også fyldt af en "angst" for om vi nu gør alting rigtigt og giver ham den bedste start på livet under de vilkår vi har her inde midt i Kbh K.

Vi har desuden investeret i en nihola ladcykel, så vi snart kan komme ud og få noget græs under poterne.

 

Forventer/forlanger vi for meget efter så kort tid :?:

 

Glæder mig til lidt opbakning og nogle gode svar fra Jer alle.

 

P.S - hvor mange er for og hvem er imod en gå-sele fremfor halsbånd?

 

kh

os i Kbh K. :5up:

ja, i forlanger for meget. Og det er helt naturligt som nybagte forældre at være så trætte og udmattede, at man har lyst til at tude og smide hvalpen ud af vinduet ;-) Det går over igen. Hvalpen skal nok tilpasse sig livet i jeres familie lige så langsomt.

 

Og jeg er stor tilhænger af seler! Især til hvalpe, da de ofte pludselig farer frem i snoren efter en sommerfugl, et blad, en fjer eller lign. i en sele slipper de for de pludselig hårde ryk i nakke og halshvirvlerne....

 

Jeg ved, at de har arrangeret en hvalpetræf i københavn, tror faktisk det er idag? Prøv at lede lidt i trådene. Tror det er "Krusty" der har lavet tråden....

 

og selvfølgelig også: velkommen til og glædelig hvalp :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

-Kartoffelmel slår hunde ihjel. Såre simpelt. De skal bare have nok af det :mrgreen:

 

 

I så fald - ignorer min første sætning ;-) Jeg har ikke kunnet finde det nogen steder - har dog fundet op til flere husråd om at blande kartoffelmel og leverpostej sammen som en stopper for tynd mave?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita
Hej kære labrador-ejere.

 

Vi er de stolte forældre til Beso (se evt. billeder i galleri). En 12 uger gammel han-labrador retriever.

Vi fik ham hjem her i søndags og nu er der snart gået den første uge. Det er første gang vi holder hund, så der er mange spørgsmål der har hobet sig op i løbet af ugen. Dejligt at der så findes et forum som dette, hvor man kan finde svar og lufte sine "frustrationer" :blink:

 

1: Er kartoffelmel farligt for hvalpe? Når vi har haft et lille uheld på gulvtæppet, drysser vi med kartoffelmel. Men det syns Beso jo også er helt fantastisk, og ligner i løbet af no time et kokain-vrag. :rolleyes:

 

Der kan jeg desværre ikke hjælpe

 

2: Småsten på lufteture? Nå vi er ude og gå har han fået en forkærlighed for småsten. Han undersøger selvfølgelig alt på sin vej, men når vi fx slår os ned på en bænk for at tage et lille mellemhvil, og fjerner alle cigaretskodder, glasskår, tyggegummirester etc. etc (ja vi bor midt i byen og har nu fået øjnene op for hvor meget folk sviner), så finder Beso alligevel frem til små sten som han lystigt gnasker på, og engang imellem formår at sluge. :mums:

Jeps der er meget spændende på turene, men småsten er abeslut no go!! de kan have meget svært ved at komme ud igen og kan kræve operation, desværre har vi for ikke så længe siden haft en meget uheldig hvalpe ejer herinde der mistede sin nye hvalp på den bekostning...

3: Pludselige energi-udladninger! Det sker hver aften, at Beso pludselig, som skudt ud af en kanon, begynder at piske rundt i lejligheden. Totalt overgearet. Ofte med det resultat at den løber ind i stole- og bordben fordi det går alt, alt for stærkt. Vi syns selv at vi udfordrer ham fysisk med passende gåture, men er det et udtryk for overstimulering eller netop det modsatte. Det går over lisså pludeslig som det starter. Ca. efter 5 min. :roll:

Det er det vi andre kalder hvalpeflip og er vist meget normalt :blink:

4: Konsekvens i køkkenet. Vi har et meget lille køkken og har besluttet at det ikke er et sted for en lille hund (og snart større), at befinde sig. Så derfor forsøger vi konsekvent at holde Beso på den anden side af dørtrinet når vi er derude. (Der er 2 døre ud til køkkenet). Men hverken "NEJ", "SIT" eller "BLIV" med efterfølgende ros når den gør det, får den til at blive ude fra køkkenet. I det øjeblik man vender ryggen til den for at arbejde med aftensmad eller vaske op, så lister den over dørtrinet. Det er svært at være konsekvent og have godbidder klar, når man samtidig jonglerer med 3 gryder med kogende vand og olie. Så det føles tit som 2 skridt frem og 1 tilbage.

KAn i ikke samarbejde... og guf uden for køkkenet så det bliver hyggeligt at være udenfor. Det han søger er jo jeres selvskab og samtidig er det jo totalt spændende med sådan et "hemmeligt" rum...

5: For lange gåture?? Vi lufter ham hver 4 time døgnet rundt i ca. 25-30 min. Men vi er begyndt at tvivle på om det er for lang tid og om det i virkeligheden gør ham overgearet. Han har tit svært ved at falde til ro når han kommer op i lejligheden igen. Vi er begyndt at overveje om vi skal gå op med ham når han har tisset, hvilket han ofte gør umiddelbart nede på gaden. Grunden til vi går lidt videre er for at se om han også vil lave stort.

Går i konsekvent, så får han ikke tid til evt. at lave noget og ja så vil jeg tror han får for mange indput... sæt jer hellere på en bænk (husk ingen sten) og kig og lad ham snuse så han får tid til at finde et godt sted at lave...der er en gynden regl der hedder max gå i 1 min per uge som hvalpen er...

6: Er han døv? Det virker ikke som om han reagerer på vores stemmer, eller kommandoer. Kan selvfølgelig også være fordi han er en fræk lille hvalp der syns det er mere sjovt at fortsætte sine unoder, men det er svært at opdrage ham når der ikke umiddelbart er nogen reaktion på et højt "NEJ", et højt klap, eller et fløjt. Han virker lidt som om han er i sin egen lille verden.

Reagere han aldrig på lyde? hvis ikke ville jeg nok tage en tur til dr. dyr...

husk at hvalpen jo lige skal lærer hvad "nej" betyder, altså det skal trænes... det er ikke noget hvalpen lærer fra sin mor. Det er jo menneske sprog og skal træens lige som sit dæk og hvad vi ellers vil lærer vores kærer små :-D

- selvfølgelig ved vi godt at han er en hvalp, og at vi knap nok har haft ham i 1 uge. Så hvad kan man forlange. Men samtidig føles den første uge også som om vi har haft ham i 1 måned, så udmattede er vi. Det er selvfølgelig en stor omvæltning at anskaffe sig en hund og vi elsker ham allerede overalt på jorden. Men samtidig er vi også fyldt af en "angst" for om vi nu gør alting rigtigt og giver ham den bedste start på livet under de vilkår vi har her inde midt i Kbh K.

Vi har desuden investeret i en nihola ladcykel, så vi snart kan komme ud og få noget græs under poterne.

 

Forventer/forlanger vi for meget efter så kort tid :?:

 

Glæder mig til lidt opbakning og nogle gode svar fra Jer alle.

 

P.S - hvor mange er for og hvem er imod en gå-sele fremfor halsbånd?

 

kh

os i Kbh K. :5up:

 

Og ja der er mange :?: når man får hund og håber at lidt af det jeg har skrevet kunne være til en hjælp. Om i forventer for meget... mærk inde i jeres mave føles det godt så er i på rette vej:-D plejer man at sige...

 

Og så en gang stort tillykke med hvapsen i lyder som om i gerne vil gøre alt det bedste og sætter jer godt ind i en del ting. Bare husk der findes ingen dumme :?: men kun dumme svar. I vil sikkert få en del forskællige så vælg igen efter hvad der føles godt i jeres mave og prøv hvad der virker for jer.

:mrgreen:

hilsen Tanita

Link til indlæg
Del på andre sites

 

1: Er kartoffelmel farligt for hvalpe? Når vi har haft et lille uheld på gulvtæppet, drysser vi med kartoffelmel. Men det syns Beso jo også er helt fantastisk, og ligner i løbet af no time et kokain-vrag. :rolleyes:

 

Nej, min hund er da blevet 6 år uden problemer:lol:

 

2: Småsten på lufteture? Nå vi er ude og gå har han fået en forkærlighed for småsten. Han undersøger selvfølgelig alt på sin vej, men når vi fx slår os ned på en bænk for at tage et lille mellemhvil, og fjerner alle cigaretskodder, glasskår, tyggegummirester etc. etc (ja vi bor midt i byen og har nu fået øjnene op for hvor meget folk sviner), så finder Beso alligevel frem til små sten som han lystigt gnasker på, og engang imellem formår at sluge. :mums:

 

Det ville jeg nok helst undgå, for de kan gøre skade i mavsen, da de ikke altid kommer med ud igen.

 

3: Pludselige energi-udladninger! Det sker hver aften, at Beso pludselig, som skudt ud af en kanon, begynder at piske rundt i lejligheden. Totalt overgearet. Ofte med det resultat at den løber ind i stole- og bordben fordi det går alt, alt for stærkt. Vi syns selv at vi udfordrer ham fysisk med passende gåture, men er det et udtryk for overstimulering eller netop det modsatte. Det går over lisså pludeslig som det starter. Ca. efter 5 min. :roll:

 

Det er det amerikanerne kalder butt-tuck og som vi er nogle lab-ejere, der kalder "labrador-mode":lol: Min gør det desværre ikke særlig tit. Vores gamle gjorde det ofte og jeg synes det er herligt.. Jeg tolker det ikke som over/understimulering, men simpelthen bare et glædesudbrud:-D

 

4: Konsekvens i køkkenet. Vi har et meget lille køkken og har besluttet at det ikke er et sted for en lille hund (og snart større), at befinde sig. Så derfor forsøger vi konsekvent at holde Beso på den anden side af dørtrinet når vi er derude. (Der er 2 døre ud til køkkenet). Men hverken "NEJ", "SIT" eller "BLIV" med efterfølgende ros når den gør det, får den til at blive ude fra køkkenet. I det øjeblik man vender ryggen til den for at arbejde med aftensmad eller vaske op, så lister den over dørtrinet. Det er svært at være konsekvent og have godbidder klar, når man samtidig jonglerer med 3 gryder med kogende vand og olie. Så det føles tit som 2 skridt frem og 1 tilbage.

 

Hvad med børnegitre i døråbningen, så han stadig kan følge med i, hvad I laver derude?

 

5: For lange gåture?? Vi lufter ham hver 4 time døgnet rundt i ca. 25-30 min. Men vi er begyndt at tvivle på om det er for lang tid og om det i virkeligheden gør ham overgearet. Han har tit svært ved at falde til ro når han kommer op i lejligheden igen. Vi er begyndt at overveje om vi skal gå op med ham når han har tisset, hvilket han ofte gør umiddelbart nede på gaden. Grunden til vi går lidt videre er for at se om han også vil lave stort.

 

Mmm kan faktisk ikke huske, hvor meget jeg gik med Luna dengang, men ellers var jeg bare nede på græsset, hvor jeg lod hende gøre det hun skulle.. og blev dernede i en halv times tid, uden dog nødvendigvis at gå tur som sådan

 

6: Er han døv? Det virker ikke som om han reagerer på vores stemmer, eller kommandoer. Kan selvfølgelig også være fordi han er en fræk lille hvalp der syns det er mere sjovt at fortsætte sine unoder, men det er svært at opdrage ham når der ikke umiddelbart er nogen reaktion på et højt "NEJ", et højt klap, eller et fløjt. Han virker lidt som om han er i sin egen lille verden.

 

- selvfølgelig ved vi godt at han er en hvalp, og at vi knap nok har haft ham i 1 uge. Så hvad kan man forlange. Men samtidig føles den første uge også som om vi har haft ham i 1 måned, så udmattede er vi. Det er selvfølgelig en stor omvæltning at anskaffe sig en hund og vi elsker ham allerede overalt på jorden. Men samtidig er vi også fyldt af en "angst" for om vi nu gør alting rigtigt og giver ham den bedste start på livet under de vilkår vi har her inde midt i Kbh K.

Vi har desuden investeret i en nihola ladcykel, så vi snart kan komme ud og få noget græs under poterne.

 

Forventer/forlanger vi for meget efter så kort tid :?:

 

Glæder mig til lidt opbakning og nogle gode svar fra Jer alle.

 

P.S - hvor mange er for og hvem er imod en gå-sele fremfor halsbånd?

 

kh

os i Kbh K. :5up:

 

Jeg ved ikke om han er døv, men I har jo så fået ham i en anden alder end jeg fik Luna. Det ved jeg ikke om har nogen indflydelse:-)

 

Jeg brugte bare halsbånd på Luna og gør det stadig. Luna har kun sele på, når vi skal gå langt i snor. Nu skal det så siges at Luna mere eller mindre altid er løs..

 

Derudover vil jeg bare sige velkommen til og tillykke med den lille vapper:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

1: Er kartoffelmel farligt for hvalpe?

Så skal hvalpen ihvertfald spise MEGET, og tror ikke det smager så godt

2: Småsten på lufteture?

Petrine nupper stadig en småsten i ny og næ, det kan være livsfarligt, men kan også overleves

3: Pludselige energi-udladninger!

Cirka en halv time efter vi er gået i seng får Petrine stadigt energianfald, aner ikke hvad det kommer af, men en hvalp krudter nogle gange uden grund bare fordi

4: Konsekvens i køkkenet.

Babyhegn ;-)

5: For lange gåture??

Baby hømmer ikke hvis man traver afsted med den, hvis man skal hømme kræver det dyb koncentration

6: Er han døv?

Smid et grydelåg på gulvet i køknet mens en tjekker i stuen om der er reaktion - er han hvid?

 

Forventer/forlanger vi for meget efter så kort tid :?:

Tja - synes ikke i forventer for meget, men med de krav kræver det noget af en indsats fra menneskenes side :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Allesammen...

Tusind tak for alle det varme og rigtig dejlige råd. Går ud fra I alle godt ved hvor værdifuldt det er at kunne dele sine oplevelser, frustrationer og glæder med folk i samme situation. Det har ihvertfald hjulpet meget allerede. Vores skuldre er kommet lidt ned igen og vi har draget et lettelsens suk, og ser nu faktisk med lidt andre øjne på vores vaps! Han er komplet vidunderlig, ekstraordinær dejlig og selvfølgelig ovenud fantastisk - på trods af ovenstående problemer.

 

Vi skærer ned på længden af gåturene, og lader ham fører an.

 

Vi har fundet ud af at lægge en avis over kartoffelmelet...så mister han interessen.

 

Vi er mere obs på småsten og andre "usunde godter" på hans vej.

 

Vi prøver at finde et børne-gitter for at afprøve den mulighed ifm køkkenet.

 

Tror heller ikke han er døv..men bare hvalpe-fræk. Hvorfor høre efter et menneske der råber "nej", når nu man lige har fået fat i et fantastisk hjørnestykke af uld-plaiden i sofaen. Meget nemmere at "spille" døv :rolleyes:

 

- tager i "ILoveDogs" imorgen og investerer i en sele, der samtidig kan bruges i bilen når vi skal ned og besøge svigermor til august.

 

mange hilsner

 

Beso's forældre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle ;-)

 

Lille update nu hvor der er gået nøjagtig 1 uge siden vi fik Beso hjem;

 

Købte en gå-sele til ham i forgårs. Den er betydelig bedre for ham nu hvor vores gåture desværre 200 % handler om at finde småsten, mos, skodder, hårklumper, spytklatter, tyggegummi, visne blomster, glasskår, jord, skrald etc. etc. Det er blevet nemmere at trække ham væk fra eventuelle "godbidder", men hold da op hvor er turene blivet en prøvelse.

 

Vi har naturligvis grebet det forkert an, da vi fra starten af har skyndt os at kile 2 fingre ind i mundvigene på ham for at få ham til at spytte det snask ud som han har fundet. Det har jo resulteret i at han nu ved at det er et spørgsmål om at sluge hvad end han finder inden vi kommer med fingrene.

Dybt frustrerende!! Igår fandt han et rustent søm på knap 7 cm!! De sidste 1,5 cm stak ud af munden på ham! Kan nok være jeg talte med lidt storde ord der...men blev sgu bange.

 

Derudover er han nu fan af at trække helt vildt...Han vil bare hjem...stort set med det samme vi er begyndt vores luftetur...så trækker han for at komme hjem igen. Væk er koncentrationen om at tisse eller lave stort. Selvfølgelig slipper man så også for at han gnasker div ting i sig. Men da formålet jo er at han skal besørge ude og ikke 2 min efter han så er kommet hjem, er dette også lidt øv.

 

Nogen der er i samme båd?

 

kh

Besos far :vinken:

 

P.S. Får den nye Nihola ladcykel i denne uge, så der er mulighed for at komme lidt længere væk til grønne områder og åbne vidder. Så kan vi også træne lidt indkald og reaktion på navn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at snuppe ting er meget naturligt for en lab, der jo elsker at bære på ting - og i mine øjne en synd at ødelægge ved at skælde ud.

 

Det er rigtigt som du siger, at I har lært ham, at det gælder om at være hurtig med at beholde det man har fundet, for ellers kommer I bare og er rigtig tørre og tager det sjove for ham. UDEN han får noget ud af det. Han er en dejlig kløgtig hund, der har luret hvordan han får mest ud af situationen.

 

Selv har jeg også apporterende jagthunde og bor i Kbh K, så jeg kender udmærket prøvelsen med at alt skal findes, samles op og bæres på. Meget af det vokser de fra - i forhold til at finde det på gaden - og i mellemtiden kan i arbejde med det, i stedet for mod det.

 

Indlær først signalet nej (og ja). Der findes tråde herinde omkring emnet, ellers skriver Lone Greva om det i sin bog "Hvalpen". Først når det sidder rigtig fast, kan I kalde ham af handlingen, og belønne ham for at respektere nej'et. Indtil da ville jeg forsøge at være ti skridt foran ham, og aflede ham med godbidder inden han får øje på noget spændende. Hvis I ikke når at aflede, og han fanger det spændende, så forsøg i stedet at lokke ham hen til jer og få ham til roligt at slippe det (også et signal der skal indlæres, men det går let hvis man vifter med lækre godbidder foran næsen på en lab). Masser af ros og masser af godbid. Så lærer han det er bedre at komme og vise jer tingene han finder.

 

Gør det eventuelt også hjemme. Få ham til at komme med noget han har i munden (og som han gerne må have), få ham til at slippe det - ros og belønning - og giv ham så tingen tilbage igen. Så lærer han at I ikke altid tager ting, men både bytter og leverer tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

Prøv at indføre "BYT".

 

Så snart han får fingre i noget rigtig lækkert på gaden vifter i en meget velduftende godbid foran næsen på ham. Enhver klog hvalp (eller i det mindste madglad hvad - man er vel lab) vil nu slippe hvad man er i færd med for at få godbiden. Og sig "BYYYYTTE"

 

Hvis det er noget han absolut ikke vil give slip på, må i naturligvis igang med fingrene ind i munden, men byt den straks for en godbid og sig "BYTTEEE"

 

Min tyggegummiglade hvalp slipper nu med det samme hvad han har i munden når han hører "Bytte" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle ;-)

 

Lille update nu hvor der er gået nøjagtig 1 uge siden vi fik Beso hjem;

 

Købte en gå-sele til ham i forgårs. Den er betydelig bedre for ham nu hvor vores gåture desværre 200 % handler om at finde småsten, mos, skodder, hårklumper, spytklatter, tyggegummi, visne blomster, glasskår, jord, skrald etc. etc. Det er blevet nemmere at trække ham væk fra eventuelle "godbidder", men hold da op hvor er turene blivet en prøvelse.

 

Vi har naturligvis grebet det forkert an, da vi fra starten af har skyndt os at kile 2 fingre ind i mundvigene på ham for at få ham til at spytte det snask ud som han har fundet. Det har jo resulteret i at han nu ved at det er et spørgsmål om at sluge hvad end han finder inden vi kommer med fingrene.

Dybt frustrerende!! Igår fandt han et rustent søm på knap 7 cm!! De sidste 1,5 cm stak ud af munden på ham! Kan nok være jeg talte med lidt storde ord der...men blev sgu bange.

 

Derudover er han nu fan af at trække helt vildt...Han vil bare hjem...stort set med det samme vi er begyndt vores luftetur...så trækker han for at komme hjem igen. Væk er koncentrationen om at tisse eller lave stort. Selvfølgelig slipper man så også for at han gnasker div ting i sig. Men da formålet jo er at han skal besørge ude og ikke 2 min efter han så er kommet hjem, er dette også lidt øv.

 

Nogen der er i samme båd?

 

kh

Besos far :vinken:

 

P.S. Får den nye Nihola ladcykel i denne uge, så der er mulighed for at komme lidt længere væk til grønne områder og åbne vidder. Så kan vi også træne lidt indkald og reaktion på navn.

 

Mingus ville overhovedet ikke høre tale om at gå væk fra huset da han var hvalp. Så det foregik ved at vi bar ham lidt ud, og så gik han selv hjem. Hvis vi derimod kørte et andet sted hen med ham, var der ingen problemer, så glæd dig til ladcyklen. Nu elsker Mingus naturligvis at komme ud, som den evigt tissende hanhund han jo er :mrgreen:

 

Og så lige et ekstra råd, så du skrev at han trækker helt vildt for at komme hjem. Lad ham aldrig få held til at komme fremad når linen bliver stram! Jeg taler af bitter erfaring. Min to år gamle hanhund begyndte jeg først at afvænne med at trække for et år siden, og det er meget op ad bakke. Til gengæld stoppede jeg op med min golden hvalp hver gang linen blev stram, og sørgede for at det super spændende at gå i nærheden af mig. Og hun trækker stort set aldrig. Det kan anbefales :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svaret. :5up:

Vi har fået ladcyklen og kørte idag - efter lidt tilvænning og en masse godbidder - over på Christiansborgs Slotsplads hvor vi fik løbet sammen for første gang og lavede både bimmelim og bummelum (hvor vi heldigvis kunne se at den serviet som vi uden problemer slugte igår kom med ud igen).:-D

 

Far kunne slappe en hel del mere af da der ikke var diverse fremmedlegmer på jorden som kunne være interessante men bestemt ikke sunde for en lille hvalp.

Indrømmet - jeg er nok lidt pyldret.:oops: Og min kammerat der var med måtte også minde mig om at fx de hunde som man ser de hjemløse har og hunde på fx. gårde. Dem er der ikke nogen der umiddelbart holder øje med hvad de gnasker i sig af forbudte ting. Hvalpe er vel fra naturens side lidt hårdføre.:rolleyes:

Så idag fik han mulighed, som den retriever han jo er, at rende med kæppe, en ærtebælg og et vissent blad. Halen var helt i vejret og han var naturligvis meget stolt.:lol:

 

Vil prøve at huske på det med den stramme snor.

Skal man så bare stoppe op når snoren strammes og vente til han sætter sig. Eller skal han hen på plads ved min venstre side :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vil prøve at huske på det med den stramme snor.

Skal man så bare stoppe op når snoren strammes og vente til han sætter sig. Eller skal han hen på plads ved min venstre side :?:

 

Jeg venter til hun selv træder tilbage så linen igen er slap. Derved lærer hunden, at tryk på brystkassen=jeg kommer ikke videre, intet tryk på brystkassen=værsgod at gå:-D.

Cajsa lærte det super hurtigt. Men det vigtigste er sådan set at hunden lærer at holde sig tæt til dig, og det kræver en masse godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...