Hop til indhold

Sterillisering/under og efter?


Dinah
 Share

Recommended Posts

Der er jo ingen tvivl om, at min Cleo har seperationsangst;-), men hvordan foregår det:

 

- Kan jeg være der, når hun bliver bedøvet

- Kan jeg være hos hende, når hun vågner

- Har de smerter bagefter

- Hvorlænge er de påvirket bagefter - altså af syninger etc

- Skal hun ha krave på

 

:vinken::vinken::vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Krave kommer jo an på om hun begynder at slikke i opreationssåret;-)

 

Du kan med fordel bede om at få noget smertestillende med hjem efter operationen, det letter for både dig og hund. (det er nemlig ikke sjov at høre sin hund rende rundt og pive og klynke, fordi det er ømt)...

 

Hvis du vil være der når hun vågner, skal du være forberedt på at hun er noget omtåget, ala. hun ligner og opfører sig som en der har haft en god bytur...

 

Nu ved jeg ikke om det kan lade sig gøre at hun kan få en t-shirt på som beskytter såret den første tid når i er ude på tisse tur, når hun nu er langpelset så det vil jeg overlade til nogle der ved. Da Emma blev steli. kom hun kun ud i haven de første 14 dage, fordi min far ikke ville ricikere noget med voldsomme hunde eller andet...

 

Emma fik fjernet sine sting efter 14 dages tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo ingen tvivl om, at min Cleo har seperationsangst;-), men hvordan foregår det:

 

- Kan jeg være der, når hun bliver bedøvet

- Kan jeg være hos hende, når hun vågner

- Har de smerter bagefter

- Hvorlænge er de påvirket bagefter - altså af syninger etc

- Skal hun ha krave på

 

:vinken::vinken::vinken:

 

Jeg sagde til dyrlægen, at Tyson havde separationsangst, så at jeg ikke bare ville sætte ham af om morgenen, når de åbnede, og hente ham efter kl. 14 sammen med alle de andre operationshunde. Det er ellers deres normale procedure.

 

I stedet fik jeg lov til at komme med ham, lige inden han skulle ind til operationen. Jeg var der, mens han fik den bedøvende sprøjte, og sad med ham i armene, indtil han døsede hen. (Godt nok vågnede han lidt op, da jeg gav ham til veterinærsygeplejersken :( - men han var meget søvndrukken, så mon ikke han faldt hurtigt i søvn igen). De ringede så til mig, da han begyndte at vågne fra bedøvelsen, og så kom jeg og hentede ham med det samme.

 

Jeg fik smertestillende med hjem, men han havde alligevel en del ubehag, især den første dag. Jeg kan forestille mig, at tæver har mere ondt, da sterilisering jo er et større indgreb end en kastration.

 

Tyson fik ikke krave på. Dyrlægen sagde, at jeg skulle holde øje med, hvor meget han slikkede såret (og prøve at forhindre ham i at gøre det for meget), og hvis det ikke var for slemt med slikningen, kunne han slippe for kraven. Heldigvis, for så var han da bare blevet mere ked af det, end han var i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

- Kan jeg være der, når hun bliver bedøvet - ja

- Kan jeg være hos hende, når hun vågner - ja

- Har de smerter bagefter - JA, bed om smertestillende og rigeligt af det (hvis ikke dyrlægen giver det automatisk)

- Hvorlænge er de påvirket bagefter - altså af syninger etc

Petrine havde kvalme i et lille døgn efter operationen, derefter gik hun uden krave i 5 dage og var rimeligt ok, men meget øm, så begyndte hun at slikke såret og fik krave på, hvilket gjorde hende ret trist og ked af det (men hun fik fjernet et sting, havde kun to sting, så turde ikke undvære kraven, heller ikke under opsyn)

Sting bliver fjernet på dag 10, fra det sekund stingene er ude er hunden tilbage til helt normal igen :5up:

 

Held og lykke med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til at være der når hun bliver bedøvet og når hun vågner igen, så burde det bare være et spørgsmål om at snakke med dyrlægen, så skulle der ikke være noget problem i det :-)

 

Smertestillende skulle du gerne få med hjem.

Flica virkede ikke som om at hun havde decideret ondt eller var dårlig (da hun først var vågnet helt), men tilgengæld virkede det som om at stingene nappede lidt i maveskindet på hende og hun lavede de mest besynderlige hop ind i mellem og satte sig lige pludselig hurtigt ned når hun stod op og omvendt. Det varede fra 2-3 dagen og ind til singene blev fjernet.

 

Vi fik sådan en bodystocking/operationsdækken med fra dyrlægen, der dækkede over sået, den var dog en anelse defekt i lukketøjet og derfor havde hun den ikke på så meget, men hun var også flink til at holde sig fra stingene :5up:

 

Da stingene blev fjernet og ikke længere nappede i flæsket på hende, var hun helt sig selv igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

- Kan jeg være der, når hun bliver bedøvet - ja

- Kan jeg være hos hende, når hun vågner - ja

- Har de smerter bagefter - JA, bed om smertestillende og rigeligt af det (hvis ikke dyrlægen giver det automatisk)

- Hvorlænge er de påvirket bagefter - altså af syninger etc

Petrine havde kvalme i et lille døgn efter operationen, derefter gik hun uden krave i 5 dage og var rimeligt ok, men meget øm, så begyndte hun at slikke såret og fik krave på, hvilket gjorde hende ret trist og ked af det (men hun fik fjernet et sting, havde kun to sting, så turde ikke undvære kraven, heller ikke under opsyn)

Sting bliver fjernet på dag 10, fra det sekund stingene er ude er hunden tilbage til helt normal igen :5up:

 

Held og lykke med det!

 

Hvordan kan du sige ja til de første to spørgsmål? Det kommer da helt an på dyrlægen:-)

 

Derudover kan jeg oplyse at Luna fik smertestillende til 2 dage efter. Vi fik ingen skærm, bodystocking, bildæk eller anden beskyttelse med hjem og Luna viste ingen interesse for såret. Vi fik fjernet stingene efter 10 dage. (Uden bedøvelse af nogen art). Luna blev steriliseret torsdag formiddag. Jeg hentede hende kl 15.30 og hun vaklede ud til bilen. Hun sov resten af torsdagen og fredag morgen var hun frisk og frejdig og klar til leg med god veninde (hvilket hun naturligvis ikke fik lov til).

 

Hun kan have svært ved at spise de første par dage, hvilket er logisk nok, da hun har haft en slange ned igennem halsen og den kan have generet lidt, men der kan du bløde hendes mad lidt op..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo lige fået steriliseret Vinnie, og jeg blev hos dyrlægen indtil hun var helt bedøvet og de var begyndt at barbere hende på maven. Jeg kom tilbage før hun var vågen. Men det kommer, som andre har sagt, helt an på dyrlægen.

 

Vinnie havde hverken krave, bodystocking eller andet. Hun slikkede lidt i såret, men dyrlægen sagde at det var OK, så længe det ikke tog overhånd.

De to første dage blødte det fra operationssåret. Dyrlægen sagde at jeg skulle holde en kop under og først ringe til ham når den var fuld :lol:

Dermed mente han selvfølgelig at det godt måtte bløde, bare det ikke ligefrem løb helt vildt.

 

Hun fik lov til at ligge i min seng, som jeg havde lagt fire stræklagener på, oven på hinanden, så jeg bare kunne tage det øverste af, når det var beskidt. Ved at se på lagnerne om morgenen, kunne jeg vurdere hvor meget hun blødte. Og 2. morgen var der ikke mere nyt blod på :5up:

 

På selve dagen var hun meget meget groggy og desorienteret, og man skulle hele tiden holde øje med hende, for hun gik ind i ting osv. (og faldt i havebassinet :oops:), men næste dag var hun frisk igen.

 

3. dag var hun klar til at lege vildt med Leroy, så der måtte jeg lægge mig imellem. Og måtte vi selvfølgelig sørge for at hun ikke sprang op på havetrampolinen - for Cleos vedkommende vil det vel svare til et spring op i sofaen ;-)

Efter en uge fik hun lov til at opføre sig som normalt.

 

Håber det hjælper lidt - man er godt nok ved at dø af skræk når man skal aflevere de små hos dyrlægen :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige fået steriliseret min tæve.

Jeg tog kraven af inden hun kom ind i bilen, hun har ikke slikket på syningen, det er bare så flot lavet. hun peb lidt, når hun "glemte" at hun var blevet opereret, hun sov en times tid efter at vi kom hjem, og ellers har hun fjollet rundt, som en anden hvalp, helt upåvirket.

Du kan sagtens være der når de skal starte med hende, og være der når hun vågner.

Jeg fik noget smertestillende med hjem til 3 dage, og noget imod infektion.

Hun skal have taget stingene på torsdag, altså efter 10 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan du sige ja til de første to spørgsmål? Det kommer da helt an på dyrlægen:-)

 

Derudover kan jeg oplyse at Luna fik smertestillende til 2 dage efter.

 

Hvis dyrlægen siger nej, så må man skifte dyrlæge :oops:

 

Petrine fik smertestillende til 6 dage - dyrlægen siger at Petrine's slags har lavere smertegrænse end andre racer, og det er også ret tydeligt, fx har hun ondt der hvor hun er blevet vaccineret i flere timer, hvor andre hunde har glemt alt om vaccinationen når den er overstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...