Hop til indhold

Valg af en bestemt størrelse hund


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Nysgerrig som jeg er - så har jeg lige et spørgsmål eller to :blink:

 

Hvordan valgte i hvilken størrelse hund i ville have (nævn gerne race også) ? Hvad var bevæggrundene bag valget (nævn gerne alle jeres overvejelser) ?

 

Har i efterfølgende fået hund i anden størrelse eller vil i altid foretrække den første størrelse ?

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg ville gerne have en hund som jeg kunne tumle rundt med, en som man ikke skulle gå og være bange for at træde på når man går rundt på gulvet.

 

Men, jeg ville heller ikke have en hund som var af gigant racerne... Så en mellemstørrelsehund-stor hund var mit ønske.

 

Jeg har altid eeeeeeeeeelsket alt med pels, så der skulle klart være noet pelspleje, dog ikke noget pelspleje hvor man skulle være over pelsen flere gange om ugen... Samojedens pels skal man være over en gang om ugen, og bruge ca. 1-1½.. så har man nemlig altid en flot samojed.. :)

 

Vi har altid været meget aktive i form af cykelture, løbeture og gåture... så igen var det en mellemstørrelse-stor hund som jeg gerne ville have.

 

Mht. til aktivering, så ville jeg gerne have en hund som er egenrådig... altså en race der nogle gange godt kan have nok i sig selv og ikke behøves hele tiden atvære om ringet.... Igen her er samojeden et super valg...

 

Så ja, samojeden var mit ønske (og har været det siden jeg var 5år) og samojeden er den race som jeg har nu, og ALTID vil have!:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid - i hvert fald i mit voksenliv - foretrukket store hunde. De er som regel mere afslappede og rolige, det er den primære årsag, da jeg selv trives bedst omgivet af ro.

Jeg kan også godt lide at man kan give dem en ordentlig krammer uden at de kommer til skade, og at man ikke skal bukke sig for at klappe dem (jeg er også doven).

 

Jeg kan ikke lide pels. Ruhår synes jeg er direkte ulækkert at røre ved, og lang eller krøllet pels er bare irriterende. Derfor har jeg også altid glathårede hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig brudt mig om små hunde - har altid synes at kun store hunde var rigtige hunde - det er nok det der kommer af, at vokse op med skt. bernhard, dobermann og airedaleterrier :mrgreen:

 

Men da det endelig kom til at jeg selv skulle have hund, viste det sig, at de ønsker og krav jeg havde til hunden, ikke matchede med en stor race - så derfor skulle det naturligvis ikke være en stor hund :-D

 

Jeg synes Karla har den perfekte størrelse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid været vild med hunde man kan tumle med, tage fat i uden at være bange fr at de går i stykker. Jeg synes det ser flot ud når hund og ejer passer sammen i størrelsen (ingen passer vel sammen med en meget lille hund). Har aldrig brudt mig om ret mange små hundes sind. Men jeg har ikke noget særlig stort hus og jeg er heller ikke selv særlig høj, så valget om en mellemstørrelse passede mig.

 

Jeg elsker langhårede hunde fordi jeg synes de er flotte og lækre at røre ved.

 

Jeg er vild med blandingshunde fordi jeg ikke ønsker at gå op i stamtavler og fine papirer, men bare gerne vil have et familiemedlem der er lige så skævt som os andre.

 

Jeg har kigget meget på racer og deres sind. ville have en aktiv hund, der krævede udfordringer og mentale opgaver. Ville gerne kunne have en hund der kunne komme med på cykelture og ville gerne have en hund der kunne lege fodbold med børnene. Den måtte dog ikke være FOR aktiv.

 

Jeg har fået en smuk sort blanding mellem golden, samojede og border. Mellemstor, krævende (til tider meget krævende) , godmodig, stolt (accepterer ikke at nogen træder over hendes grænser og siger tydeligt fra), selvstændig (arbejder langt fra mig og har brug for meget plads på gåture), samarbejde (dog kun med mig) og MEGET aktiv (kravler på væggene hvis dagen har været for stille).

 

Det sidste vidste jeg kunne ske og det må jeg så leve op til nu. Det gør jeg alt for, men f.eks. i går aftes havde Jodie ikke haft oplevet nok og for at få hende til at falde til ro måtte jeg i gang med lidt fodersøg og træning klokken 23 - grrr :mrgreen:

 

Hun er ikke altid god til børn for hun bryder sig ikke om at få knus og kan godt finde på at knurre, hvis de er for tætte på hende. Samtidig elsker hun børnene og leger med dem dgaen lang og hyrder dem til tider med et nip i haserne. Men igen - det er forventeligt og børnene var grundigt forberedte på dette allerede inden hunden ankom til hjemmet. Derfor har det aldrig været et problem.

 

i mine øjne har jeg verdens bedste hund.

 

[ATTACH]13454[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Potemis

Jeg ville jo altså slet ikke have hund dengang. Men når det skulle være, så skulle det være en temmelig lille hund. D/S gårdhund kunne jeg gå med til, størrelsesmæssigt.. Og det troede jeg jo så også jeg fik, men hun blev aldrig større end en cairnterrier. Og det er en supergod størrelse til mig!! Jeg ville se spøjs ud ved siden af en stor hund. Jeg synes jeg er for lille (og for slap!) til en stor hund.. Jeg kan godt lide at hun kan krølle sig sammen og putte under dynen uden at fylde for meget.. Og at hun kan sidde på skødet, og sidde i en taske når vi skal med tog. Og i en cykelkurv. Og at jeg bare kan hive hende op under armen når hun som den anden dag, fik et eller andet med poten så hun nægtede at gå de sidste 2 km hjem.. Jeg tror aldrig jeg får en stor hund.. De er søde og dejlige, men de fylder bare for meget i mit space! :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået en smuk sort blanding mellem golden, samojede og border.

 

Det må jeg give dig ret i. Jeg synes faktisk hun er en af de smukkeste hunde herinde. :lun:

 

Nå, men dengang jeg skulle have min første hund boede jeg på 1. sal og ledte faktisk efter en hund på ca. 25 kg. mest pga. slæbet op og ned af trapper. Der var ikke rigtigt noget der tiltalte mig, og lidt tilfældigt, faldt jeg over flatten bl.a. gr. deres statistik på HD/ AD og fik en kæmpe tæve på 33-34 kg.

 

Da jeg skulle have hund nr. 2 var jeg flyttet ned til jorden og havde fået en lille have, men to store hunde var lidt voldsomt i en 1- værelses, så derfor valgte jeg en springer.

 

Nu har jeg fået en lidt større lejlighed og næste hund vil blive en hund på min. 25 kg eller derover. De kan løbe ved siden af en cykel, følge med i et rimeligt tempo selv når de bliver rigtig gamle og overleve et overfald begået af en anden hund (ja, jeg lyder lidt paranoid men når man har oplevet det èn gang, kommer det til at fylde i ens bevidsthed).

 

Små hunde ville jeg være nervøs ved at gå ud med og meget store hunde er for besværlige at have med rundt og så lever de ikke længe nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Eftersom jeg hverken har kørekort eller bil, og ikke påtænker at få det, skulle hunden have en størrelse så den kan sidde i en taske i enten bus eller tog.

 

Jeg er til alle størrelser hunde, store og små - det ligegyldigt, elsker dem allesammen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har helt bevidst valgt en stor hund(Berner Sennen) da jeg ikke er særlig vild med små hunde.

 

Og min næste hund kunne snildt blive en leonberger, da jeg også er ret vild med dem.

 

Dog er en langhåret schæfer også et hit, men jeg tror, at deres aktivitets niveau er større end mit;-).

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder af alle hunderacer..... Men den, jeg skal leve sammen med skal have en vis størrelse. Måske fordi jeg selv er 182 høj og vejer 82 kilo:-P.

 

Min største hundeforelskelse er helt klart berneren.

Men det er også den race, der grundigst har knust mit hjerte.

 

Jeg orkede ikke mere at få en helt vidunderlig bamset bernerhvalp, --følge den gennem dens laange kluntede og totalt charmerende opvækst -for IGEN at se den blive ramt af en eller anden modbydelig sygdom, der kan forpeste hverdagen for både min hund og mig selv.. For derefter at måtte tage afsked ALT for tidligt...

 

Jeg HAR fire bernere, der render og leger ved regnbuebroen... De to af dem blev kun 4½ år...:megaked:

 

Gennemsnitsalderen for en berner er 7 år...

 

Derfor blev det en golden denne gang. Også en hund af en rimelig størrelse. Ikke med den samme "nutteværdi" men med en langt større "brugsværdi". Og forhåbentlig med et langt, langt -og sundt liv.

Silke og jeg skal blive tussegamle sammen..:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har det best med store rolige hunde og tror aldrig jeg vil anskaffe

anet en grand danois jeg har aldrig opblevet så skøn en hund.

 

har altid syntes at hunde menst skal være i lap golden størelse jeg kan ikke se det gode i at have en hund som er så lille at den kan sove i en

tenstik eske og at man skal passe på at man ikke kommer til at trede

på den (alsår gå i hundene) HAHAHA):roll:.

 

jeg respekter selvfølig andre vil have bitte små hunde med

det er ikke rektig noget for mig,:-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville faktisk have en lille hund i lang tid, den største bagtanke var at den skulle kunne sidde i cykelkurven, da jeg altid har villet have en hund som jeg kan tage med mig de fleste steder.

Min mand ville hellere have en lidt større hund, og faktisk var samojeden den første vi snakkede om for flere år siden, og også den som det endte med :lun:

 

Det viste sig at være perfekt, for samojeden vil gerne have meget motion, så når han alligevel er for stor til at på cyklen (vi har en rimelig stor cykel), er han ved at være stor nok til at løbe ved siden af.

 

Selvfølgelig er der mange andre grunde til at vi har valgt denne race, ting som pelspleje har ingen af os noget imod, det er jo ren hyggetid, derimod var det vigtigt at hunden ikke havde tendens til at skulle forsvare territorier, kunne lide børn, mange mennesker og andre hunde, men også at den skulle kunne underholde sig selv til tider.

 

Og jeg glæder mig til at ligge på sofaen med en kæmpe hund som dyne!!

Kan også godt lide at jeg kommer til at kunne give ham en ordentlig krammer når han bliver stor, så kan jeg få min løfte-lyst styret hos katten :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte størrelsen ud fra, at jeg ikke har bil. Hunden skulle derfor kunne sidde i en cykelkurv og i en taske, når jeg skal med offentlig transport.

 

Jeg er glad for Tysons størrelse, selvom jeg (og han selv) nogle gange kan synes, at han er lidt vel lille, hvis der kommer en stor, voldsom unghund og er ved at tromle ham i kådhed. Men det tager jeg med og fortsætter nok i samme størrelsesorden (har planer om en löwchen næste gang ;-)).

 

Hvis mine forhold på et tidspunkt ændrer sig, så jeg får bil og måske en have, kan det da godt være, at jeg får en lidt større hund, men jeg skal nok aldrig have en stor hund (for mig er en lab en stor hund :blink:). Min barndomshund var en blanding af en fox terrier og en dansk spids, og hun havde en fin størrelse, men større hund end det tror jeg aldrig jeg får. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid været helt vild med store hunde. Min onkels schæfere var bare fantastiske.

 

Dog har jeg en kæreste, der ikke vil have en hund, der er for stor og desuden er jeg nok også selv for lille, fysisk, til at have en stor hund. Derfor valgte vi en mellemstørrelse og selvom jeg engang godt kunne tænke mig at prøve at have en lidt større hund, så vil vores valg nok altid falde på hunde på 10 - 30 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en lille hund, og det har jeg valgt af flere årsager. Først og fremmest er jeg selv lille, og jeg har simpelthen ikke lyst at påtage mig det ansvar, det er at have en hund, som man ikke kan holde fysisk. Dernæst er jeg også afhængig af offentlig transport, og jeg vil også gerne kunne tage min hund med på ferie (vi er begge vilde med bjergvandring). De må ikke veje over 8 kg, hvis de skal med ind i kabinen i et fly, så det sætter jo nogle begrænsninger.

 

Generelt synes jeg også, at mange af de mindre racer har sjovere og mere markante personligheder end de store.

 

Med hensyn til pelsen, så er jeg ikke så vild med helt korthårede racer, og vi har også allergi i familien, så dem ville jeg gå udenom. Der må gerne være noget pels at bore næsen ned i :lun:, men jeg gider heller ikke at leje frisørsalon, så det skulle ikke være de lange silkehårsracer. Derfor blev det en ruhåret, men dog blød af en ruhåret at være. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...