Hop til indhold

Hvad er fedt ved din hundesport?


sonja77
 Share

Recommended Posts

Der er jo mange forskellige hundesportsgrene repræsenteret herinde på HF - agility, lydighed, rally, IPO, dogdancing, sportræning, weightpull m.fl.

 

Så hvad med at fortælle os andre, hvad der er fedt ved lige præcis din hundesportsgren? Hvorfor har du valgt den frem for andre ting, du og din hund kunne have dyrket? :-)

 

 

 

Jeg kan jo selv starte:

 

- Agility har action, hvilket jeg rigtig godt kan lide. Det går hurtigt, og det er afvekslende. Jeg kan også godt lide, at det ikke bare handler om at lære hunden de forskellige forhindringer at kende, men også handler meget om samarbejdet mellem hund og fører. Som fører skal man arbejde meget med sit kropssprog for at få sendt hunden rigtig rundt på banen. Der er også den yderligere udfordring i at lære hunden at arbejde på afstand af en, hvilket jeg synes er spændende. Og så giver det hunden selvtillid. :-)

 

- Dogdancing er sjovt, fordi der faktisk ikke er grænser for, hvilke tricks du kan lære hunden. Du kan endda opfinde dine egne. Alle hunde kan være med, da man selv laver sin koreografi og derfor kan vælge de øvelser, som hunden kan finde ud af og synes er sjove. Sporten kræver, at man tænker kreativt (fordi man selv skal lave koreografi og fortolke musikken), hvilket er en spændende udfordring, og jeg kan også godt lide, man skal bevæge sig til musik og bevæge sig rytmisk. Og så giver dogdancing en rigtig god kontakt mellem hund og ejer. :-)

 

Nå ja, og så synes Tyson, at begge sportsgrene er rigtig sjove, og det er meget vigtigt. Jeg ville jo ikke selv synes, at det var sjovt, hvis han ikke kunne lide det!

Redigeret af sonja77
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hundesport er udstilling

 

- Vi kan godt lide det fordi det bringer os rundt i hele Europa.. Vi møder nye mennesker på tværs af racer og nationaliteter.

Som familie har det bundet os rigtig meget sammen.. Og vist os selv og de andre i familien hvilke forcer og svagheder vi har.. Og hvor gode vi som familie er til at supplere hinanden og fremstå som et team. I stedet for at én er kennel-lowchen er vi det alle sammen. Især ungerne har lært hvor vigtigt samarbejde er.. En kennel (og det gælder vel også alt andet her i livet) kan ikke køres ordentligt hvis et menneske skal gøre det hele. Især fordi intet menneske kan være god til det hele. Nogen er gode til at handle hundene, andre til at træne dem, nogen passer hundene når vi andre er ude på udstilling.. Nogen fodrer, nogen skovler lort.. Men den ene er ikke bedre værd end den anden..

Samtidig kan jeg (som mor) se at de er blevet meget mere ansvarsbevidste og fulde af selvtillid. De mærker på deres egen krop at en kæde ikke er stærkere end det svageste led. Snyder en rammer det de andre.

Vi kan godt lide at bruge en hel dag sammen med hundene.. Og se at de rent faktisk nyder at være i ringen. Og glæder sig.. Jeg ved da godt at de er ligeglade med om de vinder eller ej, men de kan godt mærke når handleren bliver glad. Og så elsker de når vi er færsige så de kan finde et godt mudderhul og trampe løs i :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sportræning:

1: man kan lave det mange steder og på forskellige måder

2: Groa skal have alle 4 ben på jorden og være koncentreret ( godt for en hund med stress)

3: Vi kan være sammen om det alle tre.

 

Ville egentlig gerne have trænet agility, men desværre har Groa PL:cry: Og måske vil det heller ikke være godt til en stresset hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Eyecatcher
Vores hundesport er udstilling

 

- Vi kan godt lide det fordi det bringer os rundt i hele Europa.. Vi møder nye mennesker på tværs af racer og nationaliteter.

Som familie har det bundet os rigtig meget sammen.. Og vist os selv og de andre i familien hvilke forcer og svagheder vi har.. Og hvor gode vi som familie er til at supplere hinanden og fremstå som et team. I stedet for at én er kennel-lowchen er vi det alle sammen. Især ungerne har lært hvor vigtigt samarbejde er.. En kennel (og det gælder vel også alt andet her i livet) kan ikke køres ordentligt hvis et menneske skal gøre det hele. Især fordi intet menneske kan være god til det hele. Nogen er gode til at handle hundene, andre til at træne dem, nogen passer hundene når vi andre er ude på udstilling.. Nogen fodrer, nogen skovler lort.. Men den ene er ikke bedre værd end den anden..

Samtidig kan jeg (som mor) se at de er blevet meget mere ansvarsbevidste og fulde af selvtillid. De mærker på deres egen krop at en kæde ikke er stærkere end det svageste led. Snyder en rammer det de andre.

Vi kan godt lide at bruge en hel dag sammen med hundene.. Og se at de rent faktisk nyder at være i ringen. Og glæder sig.. Jeg ved da godt at de er ligeglade med om de vinder eller ej, men de kan godt mærke når handleren bliver glad. Og så elsker de når vi er færsige så de kan finde et godt mudderhul og trampe løs i :mrgreen:

As she said :blink:

Jeg kunne se bare i Asaa, hvor jeg skulle børste hundene op til at de skulle i ringen.. Jeg plejer bare at tage imod dem og gå i ringen med dem, og tro mig det betyder altså at de allerede ER blevet børste. Jeg troede at man bruge et minut på at børste hundene op til de skulle i ringen, men i den weekend vi havde löwchenspeciale blev jeg klogere, for tæt på dem allesammen blev ikke børstet ordentligt . Så fra nu af overlader jeg bare det til min mor/kennel-lowchen, for det er hun vist bedst til :mrgreen:

Men jeg kan da mærke på mig selv efter jeg er begyndt at udstille hunde hvor meget det har hjulpet mig mht min selvtillid.. I starten hadede jeg nærmest tanken om at folk kiggede på mig mens jeg lavede det jeg elsker (at handle hunde), men efter 3 år kan folk da kigge alt det de vil og ja jeg står ikke tilbage for at vise folk det jeg kan og lære fra mig.. Der er sikkert mange der kender historien om mig og Beethoven/Bobo i stor ring i Dortmund, hvor vi BADEDE os i spotlight og stor skærm :mrgreen::oops: Det ville jeg ikke gøre uden den selvtillid jeg har fået ved at udstille hunde.

Men som hun siger, vi kan ikke gøre det uden hinanden. Vi ville ikke kunne gå på udstilling hvis det ikke var for min lillesøster som hellere vil blive hjemme og passe på hundene. Jeg ville ikke kunne gå i ringen hvis det ikke var for min mor der ordner hundene for mig inden det er show-time. Og igen, derhjemme ville vi ikke kunne gøre hundene klar til udstilling hvis ikke det var for min mor der vaskede hundene og min lillesøster og jeg der hellere vil tørre dem..

Vi er sammen om det her og hundene kan lide det - derfor er det min yndlings hundesport :-)

(Og hvis I ikke tror på at hunde kan lide at være i ringen, så har I endnu ikke set Beethoven/Bobo når han er på :lol: eller for den sags skyld vores andre hunde :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sportræning:

1: man kan lave det mange steder og på forskellige måder

2: Groa skal have alle 4 ben på jorden og være koncentreret ( godt for en hund med stress)

3: Vi kan være sammen om det alle tre.

 

Ville egentlig gerne have trænet agility, men desværre har Groa PL:cry: Og måske vil det heller ikke være godt til en stresset hund

Hvad er PL? :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Dogfatheren og hans to vuffer dyrker weightpull...:-D

 

Jeg faldt tilfældigvis over sporten, og tog så til prøvedag på fyn, hvor jeg hurtigt fandt ud af at Pablo er et naturtalent....:-D

 

Weightpull er en fed sport og hundene er vilde med det...der ligger mange timers arbejde med kommandoer og optræning af hunden, før man stiller op til konkurrence, så det er måske ikke helt så enkelt som det kan se ud...

Kombinationen af lydigheds- og fysisk træning er i mine øjne helt fantastisk...og hundene elsker det...jeg ved ikke om jeg kan forklare det, det skal opleves...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min favorit hundesport er helt klart LP (DKK lydighed), jeg kan godt lide at arbejde med de små detaljer og præcision samtidig med at der gerne skal bevares et vist tempo, der er altid noget der kan blive lige en smule bedre, det kræver hårdt arbejde, men tilgengæld så er det en fantastisk følelse, den dag en øvelse endelig klapper og bare sidder lige i skabet :-D Og Chivas eeeelsker det, så det bliver ikke meget bedre :-D

 

Jeg har også dyrket agility med Flica i sin tid og syntes også at det er en fed sport, der er bare den ulempe ved agility at det kræver en del udstyr, ergo det kræver at man kan komme til træning på træningsplads rimeligt konsekvent hvis det skal blive til noget, og det kan godt være lidt svært, når man som jeg, desværre ikke er selvtransporterende :(

 

Spor har jeg også dyrket lidt af. Jeg syntes at det er en fornøjelse, at se hunden arbejde koncenteret og selvstændigt på sporet, men jeg må indrømme at jeg finder alt forarbejdet med at ligge sporet og vente på at det kan gåes osv. temmelig kedeligt :oops::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde først Soft-Agility i tankerne, både fordi jeg synes det ser rigtig sjovt ud, men også for, at vi kunne dyrke noget sundt motion sammen.

 

Valget faldt dog på Rally, da det lige passede med et træningssted, og nok også passer lidt bedre til mit temperament. :blink:

 

Rally er for mig sjove og afvekslende øvelser, som man ikke skal stresse igennem, og som ikke kræver 100% præcision, men godt humør og hyggeligt samvær. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spor har jeg også dyrket lidt af. Jeg syntes at det er en fornøjelse, at se hunden arbejde koncenteret og selvstændigt på sporet, men jeg må indrømme at jeg finder alt forarbejdet med at ligge sporet og vente på at det kan gåes osv. temmelig kedeligt :oops::engel:

 

Ja, sådan har jeg det også med spor. Tyson kan godt lide det, og han er god til det, men jeg synes, at det er så kedeligt med forarbejdet, at jeg alt for sjældent får det lagt. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner agility, fordi vi elsker fart, masser af forarbejde, fysisk udfordring og fordi Jodie er bedst til at arbejde på afstand. Ingen af os har tålmodighed til finpudsning af detaljer, som ligger i f.eks. lydighedsarbejdet.

Det var en ren befrielse af gå fra lydighedsholdet til agility, for pludselig var det ikke så perfektionistisk og regelorienteret.

 

Vi elsker også freestyle/dogdancing, som vi opfatter som leg, fordi der er super sjovt at finde på nye triks og kombinationer. Desværre er der ikke nogen træningssteder hernede der tilbyder dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi dyrker agility, rally og dogdancing.

 

Sidstnævnte har vi kun lige snust til, og jeg tror at det kunne være vældigt sjovt, desværre er min hund (som sædvanligt) begrænset af sin grænseløst ukreative fører, som har to venstrefødder...

 

Rally holder jeg meget af, fordi jeg godt kan lide det tætte samarbejde med hunden. Rally er meget hårdere mentalt for både mig og hund end agility er for os. Dette skyldes, at der skal være rooooo på, for at udføre øvelserne, en ting som åbenbart både jeg og Karla mangler :confused: Hvilket egentlig er lidt sjovt, for jeg troede at jeg var en meget rolig person... men man lærer jo så længe man lever - også om en selv...

Min plan er, at konkurrere i rally - egentlig ville jeg har deltaget i kredsmesterskabet på Fyn i oktober, men der er nogle ting i mit privatliv der er gået lidt i ged, så jeg kan ikke lige overskue det lige nu... Så det kommer nok til at vente til foråret. Så må vi istedet tage nogle flere rally-timer henover vinteren :-D - det vil heller ikke være en dårlig ting, da vi kun har haft 4 timer...

 

Agility er vores absolutte top-prioritet og yndlingsbeskæftigelse. :-D Jeg elsker at se min hund arbejde, bare fordi hun synes arbejdet er det fedeste i verden - skid hul i godbidderne, hun vil forhindringerne for forhindringernes skyld :mrgreen:...

En af min allerstørste kæpheste, er folk der dyrker "agility" i deres baghaver, det ærgrer mig (på både deres og deres hunds vegne), at de slet ikke har forstået at agility er så meget mere, end at få en hund til at hoppe over et spring...

Vores største udfordring til agility er helt sikkert mig og min krop - som ikke altid udtrykker det jeg synes den gør :lol:. Karla følger mine anvisninger 100% - bare en skam når jeg ikke altid beder om det rigtige :mrgreen:....

Målet er helt sikkert at gå til konkurrencer i agility, når vapper er gammel nok til næste forår. Og vi glæder os allerede :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Agility er bare sjovt, weightpull er godt for det kan vi træne, hvor som helst og Petrine trængte virkeligt til at få lidt muskelmasse på sine spinkle lår ;-) og hvis hun går hen og bliver blind, så kan vi forhåbentligt fortsætte med weightpull (er der andre sportsgrene, hvor handicappede hunde kan deltage?). Snart starte hun til lydighed, mest for at træne manden som stadig har en del...fejl :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Agility er bare sjovt, weightpull er godt for det kan vi træne, hvor som helst og Petrine trængte virkeligt til at få lidt muskelmasse på sine spinkle lår ;-) og hvis hun går hen og bliver blind, så kan vi forhåbentligt fortsætte med weightpull (er der andre sportsgrene, hvor handicappede hunde kan deltage?). Snart starte hun til lydighed, mest for at træne manden som stadig har en del...fejl :lol:

 

Er der da en stor risiko for, at hun bliver blind? :shock::(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo primært lydighedsmenneske (DKK's LP), fordi jeg elsker at arbejde med præcisionen, farten og de små detaljer - det gør mig skarp i arbejdet med hundene, fordi alt kan brydes ned i små delmomenter. Jeg elsker at arbejde med mine hunde, når de har fuldt fokus på mig, arbejder hurtigt, intenst og med stor præcision.... ren fornøjelse!

 

Derudover har jeg trænet Kimmi ved Beredskabet, men desværre mener Århus Kommune ikke længere, at de har brug for redningshunde, så det er ikke længere en mulighed for os. Men jeg nød at se Kimmi arbejde på "egen pote" og løse de opgaver, jeg satte hende igang med. Jeg kunne rigtig godt lide den praktiske funktion hundene her havde - at det vi gik og legede på, rent faktisk kunne bruges til noget.

 

Vi går også lidt spor - og her er følelsen lidt "f... hvor er min hund sej!", fordi hun bare kan og gør det, uanset, hvor længe siden det er, vi sidst har gået. Det er ikke så sjovt for mig, for jeg er jo ikke rigtig med i det... men det gør mig helt vildt glad alligevel.

 

Agility synes jeg faktisk ikke rigtig er sjovt, fordi jeg ikke kan finde ud af det... men Kimmi og Splint synes det er sjovt, så de får lov, når jeg har tid :mrgreen:

 

Derudover har Kimmi hyrdet lidt - og det er bare Wuhuuu-Wow, at se sin 5½ år gamle hund på får for første gang.... og så ved hun bare, hvad hun skal. Fantastisk at arbejde med racens medfødte egenskaber, men da vi ikke har mulighed for regelmæssig træning, bliver det bare som en ekstra forkælelsestreat ind i mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæder mig sådan til Izzie blir gammel nok, for vi skal HELT sikkert gå til agility om jeg så skal med bussen hver gang og betale en formue for det :mrgreen: så SKAL vi gå til det!!!

 

Vi øver så småt med sådan nogle forhindringer til træningen, så hun ved godt hvad det handler om :blink: og hun kan hoppe som bare pokker den lille skid :lol:

 

Er der ikke nogen der kan forklare hvad Rally går ud på??

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæder mig sådan til Izzie blir gammel nok, for vi skal HELT sikkert gå til agility om jeg så skal med bussen hver gang og betale en formue for det :mrgreen: så SKAL vi gå til det!!!

 

Vi øver så småt med sådan nogle forhindringer til træningen, så hun ved godt hvad det handler om :blink: og hun kan hoppe som bare pokker den lille skid :lol:

 

Er der ikke nogen der kan forklare hvad Rally går ud på??

 

 

læs her :-Dhttp://www.hunde-forum.dk/traening/8853-forskellen-pa-lydighed-og-rally.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæder mig sådan til Izzie blir gammel nok, for vi skal HELT sikkert gå til agility om jeg så skal med bussen hver gang og betale en formue for det :mrgreen: så SKAL vi gå til det!!!

 

Hvor gammel skal hunden være for at gå til agility? Jeg overvejer nemlig lidt om det kan være noget for mig - og Elvis :mrgreen:

 

Kan man egentlig godt træne det "for sjov", altså uden at gå op i at tage med til konkurrencer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...