Hop til indhold

Hvordan belønner du?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig nogle fif om hvordan du i en træningssituation belønner og motiverer jeres hund.

 

Jeg vil især gerne høre fra jeg der også belønner med andet end godbidder. Hvad belønner I med, og gør I det på en bestemt måde for at gøre belønningen endnu mere interessant?

 

Og til jer der bruger godbidder, giver I bare hunden en godbid, eller gøres dette også på særlige måder, så godbidden bliver mere interessant?

 

Del jeres erfaringer, så vi alle kan blive bedre til at motivere og belønne vores hunde

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg belønner med bold, da Præmiegrisen er MEGET glad for bolde, og da det passer fint med den fart og positive stress jeg skal bruge i agilitytræningen.

Bolden kastes langt væk, eller lige til ham, alt efter hvor meget plads der er. Hvis jeg skal gøre bolden endnu mere spændende end den er i forvejen, står jeg og kaster den lidt op i luften og griber den igen, vifter med den, eller studser den i jorden, så er han HELT vild efter at få den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg belønner med bold, da Præmiegrisen er MEGET glad for bolde, og da det passer fint med den fart og positive stress jeg skal bruge i agilitytræningen.

Bolden kastes langt væk, eller lige til ham, alt efter hvor meget plads der er. Hvis jeg skal gøre bolden endnu mere spændende end den er i forvejen, står jeg og kaster den lidt op i luften og griber den igen, vifter med den, eller studser den i jorden, så er han HELT vild efter at få den.

 

Hvordan får du ham så til at komme tilbage med den igen, er det bare noget I har gjort fra hvalp af, eller har du lært ham det på en bestemt måde?

 

Baldur og Luna vil jo helst spæne uden for rækkevidde med bolden, og så lægge sig ned og tygge den i stumper og stykker :blink:

 

Jeg er så begyndt at belønne dem med en godbid når de kommer tilbage med bolden, og det har da også nogen effekt, men ikke altid.

 

Men jeg tror, at jeg vil prøve at kaste bolden direkte til dem som du siger, da jeg egentlig også tror at de vil syntes at det er ret sjovt at hoppe op og gribe den.

Link til indlæg
Del på andre sites

God tråd. :5up:Den vil jeg følge godt med i.

 

Jeg har en meget madglad hund så godbidderne er som regel nok motivation. Dog har jeg en ekstra god godbid som jeg bruger især ved indkald, som består i at jeg stikker armen i vejret og kalder. Idet Thailo kommer løbende kaster jeg godbidden frem i den retning han har, så han bruger synet til at jage kiksen. Det syntes han er pragtfuldt. Så pragtfuldt faktisk at han sommetider lader somom han stikker af, for at få mig til at kalde ham ind. :lol:

 

Et andet virkemiddel der især virker godt indendørs er hvis jeg griner. De ting der morer mig bliver han meget god til, meget hurtigt, så jeg skal passe på ikke at more mig for meget når han gør ting jeg egentlig ikke vil have, men som bare ser sjovt ud. Bordet fanger hurtigt. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

God tråd. :5up:Den vil jeg følge godt med i.

 

Jeg har en meget madglad hund så godbidderne er som regel nok motivation. Dog har jeg en ekstra god godbid som jeg bruger især ved indkald, som består i at jeg stikker armen i vejret og kalder. Idet Thailo kommer løbende kaster jeg godbidden frem i den retning han har, så han bruger synet til at jage kiksen. Det syntes han er pragtfuldt. Så pragtfuldt faktisk at han sommetider lader somom han stikker af, for at få mig til at kalde ham ind. :lol:

 

Et andet virkemiddel der især virker godt indendørs er hvis jeg griner. De ting der morer mig bliver han meget god til, meget hurtigt, så jeg skal passe på ikke at more mig for meget når han gør ting jeg egentlig ikke vil have, men som bare ser sjovt ud. Bordet fanger hurtigt. :engel:

 

Sikke en masse god inspiration jeg får her :5up:

 

Den med at kaste godbidden vil Baldur elske, Luna vil derimod højst sandsynlig bare komme til skade, hun har nemlig endnu ikke lært at gribe, så jeg ender altid med at kaste godbidden lige i hovedet på hende :lol:

 

Baldur elsker når jeg griner, så bliver han helt overgearet og glad, så det kan da godt være at jeg skulle prøve det i en træningssituation. Jeg er rent faktisk ret kedelig i en træningssituation, fordi at jeg altid har lært at man ikke skal forstyrre hunden med unødige bevægelser/lyde når man træner... Så det er også en af grundene til at jeg har oprettet denne tråd, jeg tror simpelthen jeg er for kedelig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

hehe...ja jeg får nok at vide jeg er skør...men i weigthpull bruger vi jo ikke godbidder, men med ros...

 

Og jeg belønner med rigtigt meget ros for gennemført træk, evt. en krammer og et kys på snuden...det virker fint for Pablo, han elsker det faktisk næsten mere end godbidder...:-D...mens Victoria er fuldstændigt er råddent madglad og det er uden tvivl hendes største motivationsfaktor, men så vil hun til gengæld også gøre alt for det...hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan får du ham så til at komme tilbage med den igen, er det bare noget I har gjort fra hvalp af, eller har du lært ham det på en bestemt måde?

 

Jeg kalder på ham når han har grebet bolden, så skal han ofte lige triumfstrinte på en busk i forbifarten, og så kommer han tilbage til mig. Så får han monstermeget ros, og så bytter vi bolden for en godbid.

 

Det har jeg lært ham lige fra hvalp af, altid retur til mor, så snart man har fanget bolden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også at være "levende" i mit kropssprog, altså at klappe i hænderne eller springe fjollet rundt mens jeg i høje, lyse toner siger han er dyygtiiig. Og så superoverkrammer jeg ham (men det er nok lidt specielt for ham at han elsker det,) men på nogen hunde vil det jo nok virke som dominans.

Når du bruger belønninger skal du huske at mad (godbidder) virker beroligende, og legetøj virker stressende. Så du skal vurdere om du har brug for at din hund kommer op eller ned i tempo/stress, og vælge en belønning der passer til det du vil opnå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg belønner med godbidder eller bold/skin/bidepølse alt efter situationen.

 

Til de "stille" øvelser, som sit/dæk/stå/forholde sig i ro, bruger jeg godbidder - ligesom godbidder bliver brugt til delbelønninger ved mere "langstrakte" øvelser, som slalom og hilse-øvelser.

 

Til de øvelser, hvor jeg ønsker ekstra fart og frejdighed, bruger jeg bold/skin/bidepølse. Bolden holdes inde omkring mig, dvs jeg har altid fat i bolden eller linen, til hun har lært, at det er omkring mig alt det sjove med bolden foregår, og hun selv opsøger legen omkring mig. Når hun har lært det, kan jeg begynde at kaste bolden væk. Uanset er det vigtigt, at det er mig, der har kontrollen over legen og dermed kan stoppe den når som helst ved at bede hende aflevere til mig - hun får ej heller aldrig lov til at lægge sig til at tygge i bolden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger både godbidder og bold, hvornår jeg bruger hvad, afhænger af øvelsens karakter. Til Dæk, sit, stå, næseprøve og stillingsskift bruger jeg ALTID godbidder, da disse øvelser kræver ro hos hunden og jeg syntes ikke at det er fedt med en hund der ligger spændt som en fjerder i afdækningen fordi den ligger er venter på om bolden kommer NU NU NU NU?!? Eller som gemmengansker næsepinden i stress fordi den har en forventning om at bolden kommer lige om lidt ;-)

 

Tilgengæld bruger jeg næsten altid bold til belønning i øvelser som fx. fremadsendelse og indkald med stå og i fri ved fod veksler jeg lidt mellem godbidder og bold.

 

Godbidderne bliver bare servert foran snuden på hunden -ofte har der været et klik forud for at godbidden bliver serveret. Bolden bliver ofte kastet direkte efter munden på Chivas, så han kan gribe den, det er han ret skrap til -det kniber så bare nogle gange med mit boldøje :blink: Og andre gange bliver den kastet så han kan løbe efter den.

 

Trække leg har han hidtil ikke været så tændt på, men det virker som om at det er ved at blive et lidt større hit, så jeg har tænkt at jeg skal have bolden med snoren fundte frem igen :-D

 

Chivas (og adre hunde jeg har trænet) kommer direkte tilbage med bolden og er i starten altid blevet belønnet for det, med en godbid :-)

 

Flica var ikke særligt bold interesseret da jeg fik hende, hun ville gerne løbe efter den, men at tage den i munden og komme med den, tændte hende ikke lige.. Men da jeg syntes at det indimellem er temmelig praktisk at kunne kaste belønningen og jeg ikke lige umiddelbart kunne få hendes begjestring for bolden til at stige, tog jeg et plastik pilleglas og puttede et par godbidder i, Flica var bevist om at godbidderne var der i og da hun er et stort madøre, motiverede det hende til at tage pilleglasset i munden og komme med det, så jeg kunne give hende en godbid fra glasset :mrgreen: Det blev en udmærket løsning og med tiden kunne pilleglasset byttes ud med en bold, bare jeg sørgrede for at holde det ved lige med at give en godbid når hun afleverede bolden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle får hovedsageligt godbidder som belønning. Dette pga hans "dumme ben" som ikke levner meget plads til tossede bevægelser.

 

Ofte får han bare en godbid og ros, men jeg har som hvalp (altså da HAN var hvalp) gjort et kæmpearbejde ud af netop belønningssituationerne.

Der er brugt god tid med "ihh" og "næh, hvor ER du vel nok en dygtig hund og hvor ER den godbid svær at få ud af posen og bla bla bla bla...." som optakt til selve godbidden, mens han fik godbidden og efter han havde ædt denne fortsatte jeg snakken og rosen, sådan at belønningssituationen trak pænt længe ud.

Jeg kunne/kan finde på at vende mig væk fra ham for dermed at gøre godbidden i posen (i min lomme) endnu mere attraktiv og så må han jo "jage" mig :-D

Det må ikke virke ligegyldigt, hunden skal mærke "man også selv føler sig belønnet for dens adfærd", man er glad.

 

Og så et tydeligt "slut" som tegn på at nu er godbidsseancen overstået.

 

Disse lange senacer vil oftest få hunden til at blive hængende selvom den er fri og så kan man jo lige nappe en øvelse til, hvis man vil.

 

Jeg synes at hundeejere GENERELT bruger for kort tid på belønningssituationerne.

 

Bare tag den hund som har været på vej væk mod en anden hund, bliver kaldt tilbage og kommer. Den har måske været i den situation 40 sekunder, men oplever at det den belønnes med er overstået på 1 sekund!

Luset bytte efter min mening.

En belønning skal sætte sit spor i hunden :-D

 

Når der er mulighed for det anvender jeg "naturlig forstærker" som er den allerbedste belønning for alle hunde - at de belønnes med det der lige nu er mest naturligt og dermed ønskeligt for dem.

 

Det kan være at snuse til en heftigt stimulerende tøsehundetisseplet - eller hvor en anden han har markeret.

At hoppe i vandet.

Blive fri

Hilse på anden hund/person mv.

 

Jeg kan også kaste med legetøj/bold som belønning, men dette er ikke så ofte og er ikke blevet strukturet indlært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger for det meste godbidder som belønning. Ofte serverer jeg dem bare fra hånden, men når han har gjort noget ekstra godt, kaster jeg en ekstra godbid, som han skal løbe efter. Det ELSKER han, og så er han med på, at det var super, det han gjorde.

 

Jeg belønner ikke så tit med legetøj, men jeg har et plyskødben med piv i, som jeg kun bruger til træning (derfor er det jo super meget mere spændende end alle hans andre pivedyr :mrgreen:). Det kaster jeg som belønning, hvis vi f.eks. træner en øvelse, hvor jeg vil have mere fart på ham, eller hvor han skal arbejde på afstand af mig, f.eks. løbe i en stor cirkel rundt om mig. Så fanger han kødbenet og får det til at pive nogle gange, og bagefter kommer han hen og afleverer det til mig i bytte for en godbid.

 

Jeg kan også godt bruge en ordentlig nussetur som belønning, hvis han har gjort noget specielt godt, eller hvis han har arbejdet koncentreret i lang tid. Han får godbid først, men så sætter jeg mig på hug og nusser, mens jeg fortæller ham hvor døøøøgtig han er. Det kan han rigtig godt lide. :-)

 

I det hele taget bruger jeg meget animeret kropssprog og høj, lys og ivrig stemmeføring, når jeg træner, og det tænder ham. Jeg kan finde på at hoppe og klappe, mens jeg jubler "jahhh, dyyyygiiiiig, hvor er du kloooog!" :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til agility belønner jeg med mig selv eller bold. Karla tænder fuldstændigt vanvittigt på bolden, så den bruges når jeg ønsker drift og fart... hvis hun skal tænke lidt mere - fx. ved slalom så bruger jeg godbidder eller mig selv...

 

Jeg klapper og hujer og fortæller hende hvor dygtig jeg synes hun er - krammer og kysser hende og hun får lov at springe op i favnen på mig... det synes hun er en fest ... det sidstnævnte er dine hunde måske lige i overkanten store til :lol:

 

Til lydighed (rally) belønner jeg med godbidder og mig selv. Her er jeg - ligesom dig - blevet slem til at blive meget "kedelig" for ikke at forstyrre hende, så jeg øver mig på at være mere "agility-agtig-sjov" også i denne disciplin, så vi kan skære godbidderne væk... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt godbider. Pr¢vede med bold til Indy da hun var yngre, men det lykkedes mig aldrig at få den gjort spændende nok, og det vandt aldrig indpas hos fr¢kenen. Så for en måneds tid siden kom Martin hjem fra et trænerm¢de hvor han havde haft Indy med, og fortalte at de alle havde pr¢vet flyball med deres hunde, og om jeg vidste at min hund er helt vild med tennisbolde? Øhh hvad? :rolleyes::lol:

Så nu har jeg et par gange brugt den som bel¢nnig for linef¢ring, og hun elsker det! Hun bringer den tilbage til mig og afleverer i hånden, i bytte for en godbid.

Det er lidt svært med Indy, for hvis jeg bliver for animeret mens hun pr¢ver at koncentrere sig, mister hun gnisten, så jeg pr¢ver med mere ro (efter det har været diskuteret herinde), og hun er faktisk ved at fatte det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Til agility belønner jeg med mig selv eller bold. Karla tænder fuldstændigt vanvittigt på bolden, så den bruges når jeg ønsker drift og fart... hvis hun skal tænke lidt mere - fx. ved slalom så bruger jeg godbidder eller mig selv...

 

Jeg klapper og hujer og fortæller hende hvor dygtig jeg synes hun er - krammer og kysser hende og hun får lov at springe op i favnen på mig... det synes hun er en fest ... det sidstnævnte er dine hunde måske lige i overkanten store til :lol:

 

Til lydighed (rally) belønner jeg med godbidder og mig selv. Her er jeg - ligesom dig - blevet slem til at blive meget "kedelig" for ikke at forstyrre hende, så jeg øver mig på at være mere "agility-agtig-sjov" også i denne disciplin, så vi kan skære godbidderne væk... :-D

 

Eller også må jeg vist lige gå lidt til styrketræning først, ellers vælter jeg da bagover når Baldur kommer hoppende op i mine arme med 180 i timen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt godbider. Pr¢vede med bold til Indy da hun var yngre, men det lykkedes mig aldrig at få den gjort spændende nok, og det vandt aldrig indpas hos fr¢kenen. Så for en måneds tid siden kom Martin hjem fra et trænerm¢de hvor han havde haft Indy med, og fortalte at de alle havde pr¢vet flyball med deres hunde, og om jeg vidste at min hund er helt vild med tennisbolde? Øhh hvad? :rolleyes::lol:

Så nu har jeg et par gange brugt den som bel¢nnig for linef¢ring, og hun elsker det! Hun bringer den tilbage til mig og afleverer i hånden, i bytte for en godbid.

Det er lidt svært med Indy, for hvis jeg bliver for animeret mens hun pr¢ver at koncentrere sig, mister hun gnisten, så jeg pr¢ver med mere ro (efter det har været diskuteret herinde), og hun er faktisk ved at fatte det!

 

I starten med Baldur forsøgte jeg også at rose ham overstrømmende og kramme ham, og alle de her ting som jeg havde hørt skulle være så godt, men han blev i stedet rigtig forskrækket og ville slet ikke være med når jeg var sådan :cry:

 

Men som det er lige nu, så tror jeg måske at jeg er blevet for kedelig, så jeg vil se om jeg ikke kan finde en gylden middelvej. Måske lade være med at nusse og kramme, for det kan han ikke rigtig håndtere i en træningssession, eller også er det krammeriet sammenlagt med min skingre stemme når jeg roser, der gør det.

Så jeg må prøve mig lidt frem med ham, men Luna elsker at blive rost højtlydt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Super tråd Lonny. :5up:

 

Det bedste Smilla ved er 10 sek fange-leg med en fiskestang (beregnet til hunde) desværre også derved hun fik sin forvridning, så ved ikke om det var/ er for 'vildt'.:???: Men hun ville gøre alt for den, og det var med den vi for alvor fik fremgang i 'blive' øvelsen (selv om det er en rolig øvelse??).:hmm: For hun kunne sidde musestille og fokuseret og vente på den.

 

Men jeg tror Smilla er lidt en hund, der skal peppes op med legetøj (måske mest fordi hun er hvalp endnu og ikke så madglad??). Godbidder er hun ikke så interesseret. (Ærgeligt for mig der ikke er den mest sprudlende person af natur, så jeg skal virkelig tage mig sammen).

:lol::gab:

Link til indlæg
Del på andre sites

Super tråd Lonny. :5up:

 

Det bedste Smilla ved er 10 sek fange-leg med en fiskestang (beregnet til hunde) desværre også derved hun fik sin forvridning, så ved ikke om det var/ er for 'vildt'.:???: Men hun ville gøre alt for den, og det var med den vi for alvor fik fremgang i 'blive' øvelsen (selv om det er en rolig øvelse??).:hmm: For hun kunne sidde musestille og fokuseret og vente på den.

 

Men jeg tror Smilla er lidt en hund, der skal peppes op med legetøj (måske mest fordi hun er hvalp endnu og ikke så madglad??). Godbidder er hun ikke så interesseret. (Ærgeligt for mig der ikke er den mest sprudlende person af natur, så jeg skal virkelig tage mig sammen).

:lol::gab:

 

Baldur og Luna har også sådan en fiskestang og den er det bedste de ved :5up:

 

Den er bare lidt svær at have med til træning syntes jeg, den fylder meget, og den skal først foldes ud før den kan bruges. Og hvis jeg folder den ud på forhånd, så kan Baldur overhovedet ikke fokusere på andet end den.

 

Jeg har forsøgt at bruge den til at øve indkald, netop fordi at det er deres yndlingslegetøj, men de gennemskuer altid at jeg har den med, og så nægter de at gå nogensteder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg bruger en del forskellige ting.

 

Godbidder er ALTID gode, men ellers har jeg en bold i snor (eller hvad jeg nu har i hænderne) som han får når han er EKSTRA dygtig

 

 

Ved rundering bruges det absolut allerbedste superduper motiverende jason kan tænke på: Opmærksomhed!!! Når han har "gøet figuranten i live" så får han en hurtig godbid og roses til skyerne, mens figuranten løber med tilbage til mig. Dernede så kan han også tage en æresrunde ved dem der kigger på - alle roser ham og fortæller hvor god en hund han er. Det er absolut det mest motiverende for min tossehund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vilya er et madøre af rang, så hun får godbidder, men er også vild med hendes bold! Den kaster jeg og trækker så lidt med hende, når hun kommer med den. Bolden bruger jeg primært til øvelser som fremsending og indkald. Godbidderne bruger jeg til at belønne hende i positionen i øvelser som fri ved fod og stillingsskift. Efter endt øvelse løber vi "sejrsrunde" sammen.

 

Splint er mest til godbidder og ros. Hun vil gerne løbe efter en bold, men kan ikke så godt lide at trække. Hun vil heller ikke lege vildt, men vil gerne løbe med mig.

 

Kimmi belønnes meget som Vilya - men vi leger også meget. Jeg løber efter hende, når hun har bolden. Eller vi løber bare sammen, hvor jeg så jagter hende eller omvendt. Ellers nusser vi - hun hopper op af mig, moser panden mod min mave og skal så powernusses på ryggen. Hun vil også gerne trække - i et tov eller hendes snor (bruger så en rund "tov" line - hun kan ikke så godt lide læder). Et stykke legetøj eller en skål med godbidder ude ved kanten af træningsområdet, som hun så får lov til at løbe hen til efter en øvelse er også et hit :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi bruger godbidder til alle hundene og så har de hver deres legetøj, som bliver brugt på agilitybanen eller hvor der ellers ønskes fart.

 

Zacho foretrækker bolde og helst dem med en snor i, så han har muligheden for lidt trækkeleg.

Bravo og Super er til både reb og bolde med snor.

Joey er primært til godbidder, men afhængig af situationen også lidt reb/bold.

 

Zacho og Bravo kommer hurtigt retur med deres reb/bold, så der kan leges - Joey glemmer den af og til på halvvejen, men kan altid overtales til at aflevere - Super kommer også med den, men først efter flere sejrsrunder, hvor han selv leger med det.

 

Det er forskelligt, hvordan belønningen kommer - ofte ligger den ved 'målstregen' og af og til bliver den kastet til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger kun godbidder, når vi træner 'gå pænt'.

Al anden træning foregår med bold eller ros. Jodie eeeeeelsker sin bold (eller alt andet der skal kastes). Ros giver jeg ved at klappe i hænderne, opmuntre med ord. Jeg kan også belønne med en brydekamp eller tag-fat.

Link til indlæg
Del på andre sites

God tråd. :5up:Den vil jeg følge godt med i.

 

Jeg har en meget madglad hund så godbidderne er som regel nok motivation. Dog har jeg en ekstra god godbid som jeg bruger især ved indkald, som består i at jeg stikker armen i vejret og kalder. Idet Thailo kommer løbende kaster jeg godbidden frem i den retning han har, så han bruger synet til at jage kiksen. Det syntes han er pragtfuldt. Så pragtfuldt faktisk at han sommetider lader somom han stikker af, for at få mig til at kalde ham ind. :lol:

 

Et andet virkemiddel der især virker godt indendørs er hvis jeg griner. De ting der morer mig bliver han meget god til, meget hurtigt, så jeg skal passe på ikke at more mig for meget når han gør ting jeg egentlig ikke vil have, men som bare ser sjovt ud. Bordet fanger hurtigt. :engel:

 

Sjovt, det er på samme måde med sheila, hvis jeg griner:lol: På den måde har hun lavet mange skøre ting:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger mest godbidder og naturlig forstærkning.

 

Når vi træner hjemme i stuen er det for sheilas vedkommende godbidder, ros, grin, brydeleg og kærlige kæl der virker.

 

Jeg prøver at trække belønningen ud, men skal passe på jeg ikke overdriver, da hun så går i baglås. Jeg kan godt blive "for meget" for hende, hvis jeg er helt vildt begejstret, så det virker bedst at trække beløningen ved at smide flere guffere hun kan søge eller kaste en lidt større en hun kan jagte.

 

Mysla har lidt svært ved at koncentrere sig i længere tid, men flere godbidder givet en af gangen er godt og så kan hun godt lide at rulle rundt på gulvet/græsset sammen med mig:lol: Mysla er tilgengæld vild med begejstring, især under rallytræning, hun kan også godt lide sådan lidt vild rusken op i pelsen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...